Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemp IVT 633  (läst 4443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Framledningstemp IVT 633
« skrivet: 17 januari 2016, 17:54:59 »
Hej

Jag skulle vilja höja framledningstemp i min ivt 633 men jag förstår inte riktigt vart i servicemenyn jag hittar det.

Tempen är inställd på 54 grader default. Men jag skulle vilja höja den till 60 så den enbart går på fjärrvärme.

Någon som har en idé?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2016, 18:03:13 »
Menar du höja värmekurvan och/eller förskjutningen? Höja till 60 °C gör man väl bara i nödfall om det är kallt inne för annars vill man ju att kompressorn ska gå och ge värme och energibesparing. Eller kostar fjärrvärmen bara 25 öre?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2016, 18:38:22 »
Kurvan står på 5.5
Framledningstemperatur ligger ofta på runt 25grader och ibland går den upp till 45. Det är helt orelaterat till om termostaternaär fullt öppna eller inte.
Speciellt när man duschat/badat slut på allt varmvatten blir det problem.det blir kallt i huset. Som att pumpen försöker att värma båda varmvattnet och värmevattnet.
Summa summarum är att värmen i huset inte är tillräckligt och jag vill testa om det blir bättre med enbart fjärrvärme.
Vad det kostar är inte intressant.

Kanske är det relaterat till ett annat av mina inlägg gällande byte av en shunt.

Som imorse var det -10 med kurva 5.8 och en framledningstemp på 26C

Det känns som nåt inte är som det ska.
« Senast ändrad: 17 januari 2016, 18:59:29 av tobbe77 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2016, 22:21:57 »
Ok. Med shuntmotorerna bortskruvade (enligt bild i andra trÃ¥den om shuntbyte) kan man stänga den övre shunten (som fastnat?) helt genom att vrida ratten moturs (enligt kap "Nödstyrning"). Den undre shunten öppnar man sÃ¥ mycket att det blir lagom varmt i huset med enbart fjärrvärmen. Termostaterna pÃ¥ radiatorerna fÃ¥r begränsa värmen om nedre shunten rÃ¥kar stÃ¥ alltför öppen. Fjärrvärmen kan inte värma tappvarmvattnet pÃ¥ IVT 633 utan det mÃ¥ste ske med kompressorn och/eller el-patronen. Med full effekt (11 kW) pÃ¥ dessa bör det gÃ¥ hyfsat snabbt att fÃ¥ mer varmvatten i tanken. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2016, 10:28:08 »
Tack

Men det är främst det här avsnittet i manualen jag undrar över.

"Från fabrik är maximal framledningstemperatur
ställd på 54°C. Detta värde
kan ändras av installatören, dock ej
över 80°C.
Vid temperaturer över 60°C används
enbart fjärrvärme. Detta innebär att
en höjd maximal framledningstemperatur
i kombination med en för
hög värmekurva ger en kraftigt ökad
energiförbrukning."

Jag tolkar det som att man kan ändra detta i Servicemenyn.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2016, 10:58:03 »
Japp det kan man ändra i installations-/servicemenyn. Det heter "Inställning av begränsning GT1 5.15"

Inställning av begränsning GT1
Om du vill ändra max-värde på framledningen ska du använda denna funktion. Du måste ha installerat en blandningsventil om framledningen ställs högre än 65°C.

Fabriksvärde för Börja begränsa GT1 är 54°C, min = 20°, max = 80°.
Fabriksvärde för Max begränsning GT1 är 56°C, min = 20°, max = 80°.
Lämpliga värden är två graders skillnad mellan Börja begränsa GT1 och Max begränsning GT1.
Du behöver inte ändra Tillskott ur GT3:3, eftersom dess fabriksvärde är 85°C. Min = 40°, max = 85°.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2016, 11:07:51 »
Om det är dåligt med varmvatten kanske effekten på el-tillskottet är nedställt?

Finns "Inställningar för tillskott  8" pÃ¥ I/S-menyn. Därunder kan man kontrollera inställningen för "Max tillgängligt eltillskott" och ändra vid behov. Tryck pÃ¥ högerknappen och vrid ratten tills önskat värde visas. Välj sedan Spara. Fabriksvärde är 9kW. Min = 0 och max = 13,5kW. Varning! Ange aldrig ett högre värde pÃ¥ "Max tillgängligt eltillskott" än värmepumpens verkliga effektutförande.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2016, 11:09:46 »
Det konstiga är att i valet för begränsning av GT1 så är maxvärdet 60C och inte 80 som det står i manualen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2016, 13:04:00 »
Typiskt Sc:,h Vad står "Tillskott ur GT3:3" på? Har det blivit ändrat från fabriksvärdet 85°C?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2016, 19:46:47 »
Tillskott ur GT3:3 85grader

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2016, 14:45:45 »
Vid temperaturer över 60°C används
enbart fjärrvärme. Detta innebär att
en höjd maximal framledningstemperatur
i kombination med en för
hög värmekurva ger en kraftigt ökad
energiförbrukning."

Det funkar inte riktigt som du har tänkt. Det är när framledningstempen blir högre än 60 grader som kompressorn slår av och den går över till att bara använda tillsatsen.
Bara att höja maxvärdet gör inte att kompressorn stannar.

Vilken framledningstemp du har beror på värmekurvan och utetempen (och eventuell innegivare).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tobbe77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2016, 22:46:38 »
Okej jag tror att jag förstår.
Skulle en innegivare hjälpa att snabbare höja framledningstempen när man tex badat slut på varmvattnet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2016, 08:56:18 »
Innetemperaturgivare ger inte nÃ¥gon ökad effekt i värmepumpen. Vald av värmekurva och förskjutning eller en innetemperaturgivare styr framledningstemperaturen. Har man tillfälligt helt tömt värmepumpens tank pÃ¥ allt varmvatten och värme sÃ¥ ska framledningstemperaturen hÃ¥llas uppe vid beräknat börvärde med hjälp av tillskott (shuntning) frÃ¥n fjärrvärmen, annars är det nÃ¥got fel. Bl.a. detta ska ju vara finessen med fjärrvärmetillskott i IVT 633. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad misterb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2016, 09:10:27 »
Sitter själv med en IVT 633. Har problem med att det blir kallt i huset.
Såg tidigare koppling till att det hände när varmvattnet försvann, men nu är det konstant. 16 grader i huset nu (PGA kylan?).

Framledningstemperaturen till element är kring 20 grader, börvärdet är 47 grader.
Den fungerar ca 4 timmar efter omstart, men sen går framledningstempen ner, shunt SV1 stängs.
Både tappvatten, varmvatten och värmevatten är kring 50 grader. Den öppnar bara inte shunten SV1.

Samtliga shuntar + pump  är testade via Service menyn.

Nu vred jag SV1 manuellt, för att få värme. (Utan att köra manuellt läge)

Tobbe77: Säg till om det skiljer från ditt problem så skapar jag en ny tråd.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp IVT 633
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2016, 09:45:00 »
Inte bra alls att värmen inne sjunker Sc:,h  Senast när den stänger SV1 mot tanken borde den öppna SV3 sÃ¥ fjärrvärmen ger erforderligt tillskott och hÃ¥ller värmen i huset. Händer nÃ¥got annat efter 4 timmar? Blir displayen konstig pÃ¥ nÃ¥got sätt? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!