Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljud frÃ¥n termostat i shuntgrupp  (läst 6956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fråganlyder

  • Gäst
fråganlyder
Ljud från termostat i shuntgrupp
« skrivet: 06 november 2013, 20:15:09 »
Hej,

Jag har en fråga angående ett nyss upptäckt ljud som kommer från vår thermotech shuntgrupp för golvvärme/radiatorer. Jag har lokaliserat det till den termostat som sitter först i kretsen och maxbegränsar framledningstempen. Den är nu inställd mot 41 degC enligt thermotechs beräkningar.
Ljudet som kommer liknar ljudet från en perkulatorbryggare. Jag trodde först det var cirkpumpen men det låter från termostaten.

Någon som har en bra idé. Jag har avluftat radiatorerna nyligen.

Tack

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #1 skrivet: 06 november 2013, 20:16:46 »
Hur varmt vatten matar du shunten med?

Kan du ta en bild på grejerna och lägga till?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

fråganlyder

  • Gäst
fråganlyder
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #2 skrivet: 06 november 2013, 20:19:29 »
Just nu är det ca 4 degC ute och framledningstemp beräknad är då ca 33 degC.

Utloggad mrLean

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #3 skrivet: 06 november 2013, 21:00:33 »
Här ser ni en bild av systemet..
Några bra svar nu då =)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #4 skrivet: 07 november 2013, 07:53:19 »
Troligen luft i systemet.
Avlufta med cirkpumpen avstängd, och se till att du har tryck i systemet.
Det är inte ovanligt att man släpper in luft när man avluftar om trycket är lågt (ej kontrollerat).
Det låter likadant när det sugs in luft som när det trycks ut...

Jag skulle sätta den där termostaten på max, det är bara dåligt om den stryper, finns väl en maxbegränsning på ca 45 grader på de där termostaterna, så det är ingen risk alls att du skadar systemet även om du öppnar den helt.

Helst skall temperaturen på övre fördelarröret vara samma som på kopparröret nedanför begränsningstermostaten.
Har du inte samma temp på dessa så tappar du ca 3% besparing/grad varmare det är på kopparröret nedan maxbegränsningstermostaten.
För att enkelt kunna kontrollera temperaturer på rör/rörledningar använd gärna IR-termometer, men sätt först en matt tejp på rören, t.ex. maskeringstejp. (Annars visar en IR-termometer fel)
http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometer/110-ir-termometer.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #5 skrivet: 07 november 2013, 13:56:20 »
En variant (om det är luftat ordentligt) är att dra ner på cirkpumpen till golvvärmen ett snäpp, den kanske suger så kraftigt att det blir kavitation i ventilen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrLean

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #6 skrivet: 07 november 2013, 20:15:28 »
Jag har släppt på avluftningsventilerna och det kom ingen luft så det verkar vara ok. Dock gjorde jag det med cirkpumpen igång. Spelar det roll om den går eller ej sålänge det är ett positivt övertryck i kretsen kontra amb trycket.
Ska testa sänka cirkpumpen också. Kavitation var något jag också tänkte först men det brukar väl oftas bli inuti cirkpumparna själva? Lyssnade noga med en mejsel mot pumphuset och det lät väldigt fint från cirkpumpen.

Finns det något mot VP pannan sett som man borde felsöka. Det är en NIBE F1245 6kw 2 år gammal. Hela systemet är endast 2 år gammalt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #7 skrivet: 08 november 2013, 05:42:31 »
Avluftningen fungerar bättre med avstängd cirkpump, men inte är det någon avgörande skillnad i de flesta fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #8 skrivet: 08 november 2013, 06:53:56 »
på golvvärmefördelaren sitter det en pump som inte är tryckstyrd, det innebär att när några slingor stänger så försöker pumpen pumpa samma mängd vatten genom bara tre slingor =oljud.

Det bästa är att försöka justera in golvvärmen så det blir rätt temperatur i huset UTAN att slingorna behöver stängas, alltså, all reglering sker med värmepumpens kurva och bara om det skulle uppstå övertemp i något rum så får den termostaten stänga.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ljud från termostat i shuntgrupp
« Svar #9 skrivet: 08 november 2013, 06:55:34 »
....eventuellt kan flödet i primärkretsen vara för högt, prova att justera ner flödet på returledningens injusteringsventil
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!