Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmekurva skall användas för Stockholm, Nibe 750  (läst 32556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jojanonnone

  • Gäst
Jojanonnone
Vilken värmekurva skall användas för Stockholm, Nibe 750
« skrivet: 12 februari 2012, 11:26:20 »
Vilken värmekurva skall jag använda, bor i Stockholm. Har frånluftsvärmepumpen Nibe F750 nyinstallerad i 1-plans hus fr år 1983. Installatören säger jag skall använda kurva 8. Har haft service här dom ställer in den på kurva 10......Vad rekommenderas för Stockholm (Älvsjö) ?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Säger inte manualen att du skall börja på kurva 9?

Sedan justera därifrån.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Jojanonnone

  • Gäst
Jojanonnone
SV: Vilken värmekurva skall användas för Stockholm, Nibe 750
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2012, 11:44:09 »
I instruktionsboken för F750 sägs det inget om vilken kurva som man skall börja med.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken värmekurva skall användas för Stockholm, Nibe 750
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2012, 11:50:24 »
Vilken värmekurva du ska använda, beror väl på vilken framledningstemperatur du behöver och inte på var någonstans du bor.
De som bor i Stockholm använder väl inte någon bestämd värmekurva, den beror på huset och värmesystemet.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Jo men Nibe brukar ha en karta i sina manualer över vilken kurva man skall börja på så man inte behöver gissa allt för mycket.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Har du varmt eller kallt i huset med nuvarande kurva?
Vilken kurva har du i nuläget?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken värmekurva skall användas för Stockholm, Nibe 750
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2012, 12:30:30 »
Jo men Nibe brukar ha en karta i sina manualer över vilken kurva man skall börja på så man inte behöver gissa allt för mycket.

Ok, så alla hus i Stockholm är likadana och använder samma värmekurva, då förstår jag!

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vilken kurva som är lämplig kan skilja sig väldigt mycket mellan olika hus så det går inte att ge några rekommendationer.
En oengagerad installatör tycker säkert att det är bra att vrida upp kurvan och låta radiatortermostaterna reglera innetempen, men det är ju ett garanterat sätt att skapa dålig driftekonomi och sämsta möjliga förutsättningar för VP'n.

Öppna så många termostater som möjligt och hitta den kurva som ger lagom varm inne. Gör inte för stora förändringar åt gången och vänta ett dygn mellan varje ändring så att läget får stabilisera sig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jojanonnone

  • Gäst
Jojanonnone
SV: Vilken värmekurva skall användas för Stockholm, Nibe 750
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2012, 13:38:29 »
Jag har alla ventiler fullt öppna på radiatorerna.
Värmekurva 10, +- 0 är inställd på flvp,
ute tempen är +-0, inne tempen är +23grader!
Men jag tycker att vp går mycket med elpatronen tillslagen (oekonomiskt).

Utloggad Allanidalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jag bor i Uppsala trakten och följde instruktionsbokens rekommendation som var kurva 10-3.
Den verkar fungera ganska bra i mitt hus som är byggt 92. Ger mig ungefär 21 - 22 grader med alla termostater fullt öppna.

Men jag har bara kört ca 2 veckor ännu så jag har inte så mycket erfarenhet.
Nibe F750

Utloggad Allanidalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jag skall tillägga att min utegivare visar fel med ungefär +1 - +2 grader :\
Nibe F750

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken värmekurva skall användas för Stockholm, Nibe 750
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2012, 16:06:53 »
Ok, så alla hus i Stockholm är likadana och använder samma värmekurva, då förstår jag!

erp

Självklart är alla hus olika och kräver olika värmekurva.

Kartan ger bara en hint om var man skall börja för att hitta sin egen kurva beroende på var man bor och om man har golvvärme eller radiatorer.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad briggsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Jag har alla ventiler fullt öppna på radiatorerna.
Värmekurva 10, +- 0 är inställd på flvp,
ute tempen är +-0, inne tempen är +23grader!
Men jag tycker att vp går mycket med elpatronen tillslagen (oekonomiskt).

Ändra då till värmekurva 9.
Fläkthastighet har jag runt 50% i denna årstid.
Standardinställning är vid autoläge att elpatronen hjälper till under +5 ºC
I meny 4.9.2 har jag kommit fram till att mitt hus efter 1 1/2 år justering funkar ok med dessa värden.
Stopp av värme: 18 ºC
Stopp av eltillsats: -7 ºC
Filtreringstid: 0h
« Senast ändrad: 02 mars 2012, 23:52:51 av briggsjo »
1-plans LB-Villa -87 109Kvm Nö Skåne
FLVP: Nibe F370 (2011)
I slutet av 2015 ändrades normal fläkthastighet från 50% till 70% vilket innebar mycket färre avfrostningar med bibehållen värmekomfort.
1st Fläktkonvektor Omnia UL-36 (2011)
L/L: Mitsubishi MSZ-FD25VA (2011)
(Elradiatorer som aldrig är igång)
Lågenergilampor/Led i fönster, underslag och trädäck.

Årsförbrukning
2009:14500kWh (inklusive hushållsel).
2010:12582kWh (inklusive hushållsel).
2011:8844kWh (inklusive hushållsel).
2012:7933kWh (inklusive hushållsel).
2013:9130kWh (inklusive hushållsel).
2014:8452kWh (inklusive hushållsel).
2015:8167kWh (inklusive hushållsel).
2016:7658kWh (inklusive hushållsel).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
kurvan är ju en kurva. Du märker kanske främst skillnaden mellan olika kurvor när det blir riktigt kallt ute.  Är det 10-15 plus ute sÃ¥ märker du inte skillnad nästan oavsett vilken kurva du väljer (grovt uttryckt).

Kurvan avgör förhållandet mellan ute-temperatur och innetemperatur. Med rätt kurva är inne-temperaturen statisk, i det närmaste, oavsett ute-temperatur.

Om denna "statiska" temperatur är för hög eller för låg så justerar du det med parallellförskjutningen +-.

Förenklat kan du tänka att om tempen går ner och det blir varmare inne så har du för hög kurva. Och vice versa. Blir det kallare inne när det är kallt ute så har du för låg kurva. Kan dock vara bra att hålla reda på om det blåser för då kan ju temperaturen inne gå ner mer i och med att ute-givaren står relativt opåverkad av blåst.

23 grader inne är ganska högt. Man vänjer sig fort, även med svalare innetemperatur. Typ 21
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!