Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vart installationen rätt?  (läst 5904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crickan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Vart installationen rätt?
« skrivet: 12 december 2010, 17:02:37 »
Hade en firma här som installerade min nya pump (Mitsubishi FD25VABH)
Vart lite fundersam på när dom vacumsugde. Dom hade bara en slang direkt från vacumpumpen och till systemet, som jag sett så ska man ju ha 2 manometrar också eller?
Sen hörde jag när dom skulle släppa på gasen att det pyste ut gas, tror inte att var så mycket, men dom sa att det hände ofta när det var kallt ute och att tätningarna kunde bli hårda, vet inte riktigt vad dom menade med det..Kanske bara oroar mig i onödan, allt verkar ju funka. Någon med erfarenhet som har någon tanke om det?
Sen undrar jag hur ofta den brukar köra avfrostning ungefär? Tycker han stannar innerdelen titt som tätt och jag antar att den då kör avfrostningen i ca 10 min?

/Christopher

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2010, 18:33:04 »
Det kan mycket väl vara gjort helt OK, men visst har han tagit genvägar.

Han borde ha trycksatt och läcksökt innan vakuumsugningen.
Sen vakuumsugit.
Sen öppnat försiktigt på gasen tills manometern visar lite övertryck.
Sen lossat slangen (och då kan det pysa lite). (Har han släppt på all gas innan han lossar slangen kan det pysa (för) mycket.)
Skruvat upp ventilerna.
Satt på locken på ventiler och serviceuttaget, och dragit dessa med rätt moment.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad crickan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2010, 18:48:18 »
Ja ok, dom verkade lite stressade och slarviga, det var fredag eftermiddag... Har bara 1,5m rör så det kanske inte är så kännsligt som om man skulle ha lägre system? Ja något moment drog dom inte med, för dom hade skiftnyckel till allt!

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2010, 22:35:35 »
nåja, det där att dra men moment kan man skippa om man har momentnyckeln inbyggd i armen ;)
däremot gjorde dom helt galet med vacuumsugningen.
dom ska ha ett manometerställl, dom ska ha en absolutvacuummeter (elektronisk)
dom bör ha kvävgas att täthetsprova och helst spola rören med.
tyväär är det inte många som enbart sysslar med VP-installationer som gör allt detta, då många inte kan nåt om kylteknik, utan är t.ex. elektriker eller nåt..
så det blir alltid bättre om man anlitar en kylfirma som håller på med alla möjliga kylanläggningar.

Utloggad crickan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2010, 09:36:22 »
Ja man förutsätter ju att dom sysslar med kylanläggningar när dom heter kylservice :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2010, 10:52:42 »
Förmodligen är det så att det tar så lång tid att göra allt rätt med läcksökningen att de tar genvägar för att spara tid, om de måste byta ut en av 100 sålda pumpar för att de lcäker från fabrik så blir det billigare.
Du har antagligen en OK installation, men installatören säkerställde sig inte om det innan han släppte på gasen.

Eller rättare sagt, du har en typsik installation som utförs av hemmafixare, d.v.s. vakuumsugning, och sen på med gasen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #6 skrivet: 14 december 2010, 00:09:45 »
...Eller rättare sagt, du har en typsik installation som utförs av hemmafixare, d.v.s. vakuumsugning, och sen på med gasen
Mjaaaa.... tycker nog att de flesta hemmafixarna på detta forum faktiskt är lite mer samvetsgranna än dessa kylnissar(i denna tråd!!).

Edit2:Altså, då menade jag inte Oskar.. DOH! utan jag menar de kylnissar som besökte crickan.
« Senast ändrad: 14 december 2010, 00:11:29 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #7 skrivet: 14 december 2010, 00:10:28 »
Jag har aldrig hört talas om en hemmafixare som trycksätter och läcksöker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #8 skrivet: 14 december 2010, 00:15:41 »
Nähe Rickard... så du läste aldrig när jag trycksatte mitt system med torr luft för teknisk sportdykning...
till pja.. minns ej exakt, tror det var runt 13 bar *vinkar*
fast, jag har väl aldrig varit särskilt typisk å andra sidan :D
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #9 skrivet: 14 december 2010, 00:20:08 »
Nähe Rickard... så du läste aldrig när jag trycksatte mitt system med torr luft för teknisk sportdykning...
till pja.. minns ej exakt, tror det var runt 13 bar *vinkar*
fast, jag har väl aldrig varit särskilt typisk å andra sidan :D

Precis, dig kan man väl sortera in under hemmaproffs.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #10 skrivet: 14 december 2010, 00:45:40 »
...Precis, dig kan man väl sortera in under hemmaproffs.  ;)
Mjaa... så långt skulle jag inte gå, men jag är vääääldigt nyfiken på all teknik och lusläser man lär man sig en del... åtminstone den del man kommer ihåg. Mycket teorier och lite meck dessvärre huvuddunk
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #11 skrivet: 14 december 2010, 20:31:29 »
Nähe Rickard... så du läste aldrig när jag trycksatte mitt system med torr luft för teknisk sportdykning...
till pja.. minns ej exakt, tror det var runt 13 bar *vinkar*
fast, jag har väl aldrig varit särskilt typisk å andra sidan :D
hmm, du tryckte med luft..
ja du hade nog tur att det bara var 13 bar för hade du tryckt högre så kanske det inte hade funnits så mycket kvar av pumpen...
syret som finns i luft tillsammans med kompressorolja är ingen bra kombination om det trycksätts!
det exploderar helt enkelt!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #12 skrivet: 15 december 2010, 10:00:23 »
...trycksatte mitt system med torr luft för teknisk sportdykning... runt 13 bar
hmm, du tryckte med luft..
ja du hade nog tur att det bara var 13 bar för hade du tryckt högre så kanske det inte hade funnits så mycket kvar av pumpen...
syret som finns i luft tillsammans med kompressorolja är ingen bra kombination om det trycksätts!
det exploderar helt enkelt!
Jo, jag vet att med rätt partialtryck på syre + olja så blir det lustiga fenomen, men mitt system var ju (åtminstone BORDE va) rent.
Det är ju därför extra spännande med teknisk dykning halv- och helsluten re-breather när man tillsätter rent syre eller nitrox-mix i andningsloopen vartefter kroppen förbrukar syret, det är en hel del och tänka på att man har rätt smörjmedel annars blir det nog sista dyket när förstasteget(300 -> 10bar) eller regulatorn detonerar i käften.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad cromevicke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2011, 20:03:20 »
Man är väl och andra sidan säker på att allt är tätt om man har ståeende vacum.??

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vart installationen rätt?
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2011, 08:32:34 »
Både ja och nej cromevicke, mest ja. Vakuummeter detekterar hål väldigt bra (eller kokande vatten), men kopplingarna "sugs ihop" och tätar (mycket marginellt) bättre under vakuum än med täthetsprov med övertryck som det är under normala driftsförhållanden.

Ett manometerställ är enbart till för att kolla pumpens status i drift, manometerstället har på tok för dålig upplösning på vakuumsidan för att kunna användas praktiskt vid installationer.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!