Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläktproblem pÃ¥ Toshiba Polar/Polar2 ??? - till Polarpumpen.se - och alla andra  (läst 23395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Till Polarpumpen.se:

PÃ¥ er websida som visar Toshibas LL-pumpar (http://polarpumpen.e-butiken.se/show_cat.asp?cat_id=27&head_id=20)
kan man lästa följande:
Citera
Då vi haft lite småproblem med fläktmotorerna i innedelen så inväntar vi 2009 modellerna.

Jag är ju ingen expert på svensk gramatik, men meningen innhåller väl åtminstånne ett "syftningsfel" och antagligen även ett felaktigt ordval. Hur som helst kan man upperbarligen tolka meningen på olika sätt...

Två kompisar hävdar bestämt att man ska tolka det så här:
Det är dom "gamla" modellerna som har fläktproblem, samtidigt som man inväntar dom "nya 2009-modellerna", som då underförstått, inte är tillgängliga ännu.

Själv gör jag en mer pragmatisk tolkning, för jag kan inte föreställa mej att en försäljare frivilligt skulle säga, att dom modeller man har till försäljning är dåliga - samtidigt som en ny modell är på väg in... Jag tolkar det alltså så att det är dom nya Polar2-pumparna ha flältproblem, och därför "avvaktar" man med att ta in dom.

En korrigering eller  förtydligande av den där kommentaren vore väl pÃ¥ sin plats.
Om det dessutom finns något mer att säga om nämda fläktproblem, så tror jag många här skulle uppskatta lite mera info... T.ex. vilken typ av problem o hur man löser dom.

- Till alla andra:
Är det någon som har en nyinstallerad pump som har, har haft eller hört talas om, något dylikt fläktproblem?

Det torde väl handla om nya Polar2-modellen, för inte har väl gamla haft några fläktproblem..? - Eller..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Toshiba av RAS10SKVP och RAS13SKVP har på maskiner tillverkade 2007 och tidigare ett lager i fläktmotorn som kan börja låta illa efter ett tag.
Innerdel som har tillverknigsår 2008 har med största sannolikhet det nya lagret i fläktmotorn, det kan dock ha slunkit med några gamla dåliga lager i dom första serierna som kom från 2008 års tillverkning.

Får man problem så får man ny fläktmotor med dom nya lagren på garantin, förmodar att alla återförsäljare tillämpar det inom minst 2 år från inköpsdatum.

Dom nya har funnits ganska länge att få tag på i övriga Europa men då utan -ND efter.
SÃ¥ det lär snart komma paralellimporterade Polar2 modeller bÃ¥de med -E och -ND frÃ¥n alla hÃ¥ll och kanter runt om i Sverige  ;)

Dom nya Polar2 modellerna kan omöjligt ha fläktmotorproblem då dom är så pass nya.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
Känns ju nästan lite sent att fortfarande vänta på 2009 års modell, den borde väl ha kommit för längesen.
Hade det stått Polar2 modellen hade det varit bättre.



DÃ¥ fick man dödat nÃ¥n minut till av söndagstristess  ;D
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Är det inte Polar2 man menar med 2009 modellerna? (appropå syfningsfel...)
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
Är det inte Polar2 man menar med 2009 modellerna? (appropå syfningsfel...)

Är det kanske såhär de menar egentligen:

Då vi haft lite småproblem med fläktmotorerna i innedelen så (in)väntar vi med att introducera de nya 2009 modellerna Polar2.

Frågan är ju hur de då har upptäckt detta. De köper väl inte in och testar alla nya VP innan de börjar sälja dem antar jag.
« Senast ändrad: 25 oktober 2009, 15:19:41 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Mons1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Hei!
Jeg har nettopp montert min RAS13 (SKVP-E). Hvordan kan jeg finne ut om min er produsert i 2008?

RS

Toshiba av RAS10SKVP och RAS13SKVP har på maskiner tillverkade 2007 och tidigare ett lager i fläktmotorn som kan börja låta illa efter ett tag.
Innerdel som har tillverknigsår 2008 har med största sannolikhet det nya lagret i fläktmotorn, det kan dock ha slunkit med några gamla dåliga lager i dom första serierna som kom från 2008 års tillverkning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det borde stå på märkskylten på innerdelens kortsida. (eller var den nu sitter)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
Till Polarpumpen.se:

PÃ¥ er websida som visar Toshibas LL-pumpar (http://polarpumpen.e-butiken.se/show_cat.asp?cat_id=27&head_id=20)
kan man lästa följande:
Citera
Då vi haft lite småproblem med fläktmotorerna i innedelen så inväntar vi 2009 modellerna.

Jag är ju ingen expert på svensk gramatik, men meningen innhåller väl åtminstånne ett "syftningsfel" och antagligen även ett felaktigt ordval. Hur som helst kan man upperbarligen tolka meningen på olika sätt...

Två kompisar hävdar bestämt att man ska tolka det så här:
Det är dom "gamla" modellerna som har fläktproblem, samtidigt som man inväntar dom "nya 2009-modellerna", som då underförstått, inte är tillgängliga ännu.

Själv gör jag en mer pragmatisk tolkning, för jag kan inte föreställa mej att en försäljare frivilligt skulle säga, att dom modeller man har till försäljning är dåliga - samtidigt som en ny modell är på väg in... Jag tolkar det alltså så att det är dom nya Polar2-pumparna ha flältproblem, och därför "avvaktar" man med att ta in dom.

En korrigering eller  förtydligande av den där kommentaren vore väl pÃ¥ sin plats.
Om det dessutom finns något mer att säga om nämda fläktproblem, så tror jag många här skulle uppskatta lite mera info... T.ex. vilken typ av problem o hur man löser dom.

- Till alla andra:
Är det någon som har en nyinstallerad pump som har, har haft eller hört talas om, något dylikt fläktproblem?

Det torde väl handla om nya Polar2-modellen, för inte har väl gamla haft några fläktproblem..? - Eller..?

Hej p.ir
Dina kompisar gjorde helt rätt tolkning. Precis som vi skriver har vi haft lite småproblem med fläktarna på RAS-B10 SKVP-E. Vi skriver dock inte att RAS-B10 SKVP-E är dåliga!

Själv kan jag inte tänka mig att RAS-10PAVP-ND (polar2) har några fläktproblem.

Man kan läsa lite mer om det i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27725.0 som postades 3 dagar efter ditt inlägg.
/Martin


Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Heder till Polarpumpen.se ! För att öppet säga att det finns problem med den modellen som man har till försäljning - och att en ny mdell är på väg in.

Är det någon skillnad mellan (SKVP) RAS10 o RAS13 ? Eftersom du bara nämner Ras10.
Fast det kanske är överspelat nu... Såg just att ni tagit bort den gamla modellen, och ersatt med Polar2!
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
Dina kompisar gjorde helt rätt tolkning. Precis som vi skriver har vi haft lite småproblem med fläktarna på RAS-B10 SKVP-E. Vi skriver dock inte att RAS-B10 SKVP-E är dåliga!

Skönt, en cliff hanger mindre.  ;)
Ni kanske skulle försöka vara lite mer tydliga i era texter i framtiden.  :,v(
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Dom som säljer SKVP nu har med största sannolikhet 2008 Ã¥rs modell och dÃ¥ är det inga problem med fläktmotorer  Thumbsup
Inte mÃ¥nga som vill sälja saker som man vet att det blir problem med ganska snart  dÃ¥ det bara kostar pengar  ;)
Att sen vissa gÃ¥r ut med eventuella fläktmotorproblem  som det  i och för sig  redan stÃ¥r massor om efter man har slut pÃ¥ den modellen är nästan lite komiskt  ;D
Har dom haft fläktmotorproblem har dom förmodligen sålt innerdelar med 2007 års modell på fläktmotor.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
Dina kompisar gjorde helt rätt tolkning. Precis som vi skriver har vi haft lite småproblem med fläktarna på RAS-B10 SKVP-E. Vi skriver dock inte att RAS-B10 SKVP-E är dåliga!

Skönt, en cliff hanger mindre.  ;)
Ni kanske skulle försöka vara lite mer tydliga i era texter i framtiden.  :,v(


När jag skrev det var det solklart, förstÃ¥r inte varför andra inte kan läsa mina tankar  ;D
Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
Dom som säljer SKVP nu har med största sannolikhet 2008 Ã¥rs modell och dÃ¥ är det inga problem med fläktmotorer  Thumbsup
Inte mÃ¥nga som vill sälja saker som man vet att det blir problem med ganska snart  dÃ¥ det bara kostar pengar  ;)
Att sen vissa gÃ¥r ut med eventuella fläktmotorproblem  som det  i och för sig  redan stÃ¥r massor om efter man har slut pÃ¥ den modellen är nästan lite komiskt  ;D
Har dom haft fläktmotorproblem har dom förmodligen sålt innerdelar med 2007 års modell på fläktmotor.

Antar att det inte var oss du menade då vi har haft tillgång till SKVP-E hela hösten!
/Martin




Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Inget företag nämt  :)
Kunderna har frågat mig om fläktmotorproblem då dom läst det på vissa företags hemsidor och då självklart blivit lite oroliga innan man talar om att det gäller innerdelar främst tillverkade 2007 vilket då inte har framgått i texten.
Börjar man nämna företag här kan man fÃ¥ sitta hur länge som helst i olika smutskastningsteorier  ;D

Till er som känner er oroliga för att köpa eller har köpt Toshiba RAS10SKVP-E och Toshiba RAS13SKVP-E från någon återförsäljare med produktionsdatum 2008 så är risken väldigt liten att ni fått en av dom "dåliga" fläktmotorerna.
Har ni köpt en maskin med produktionsdatum 2007 på innerdelen så är risken ganska stor att det sitter det dåliga lagret i fläktmotorn, ni har förmodligen minst 2 års garanti på maskinen så då är det bara att höra av sig till inköpsstället och be dom byta ut fläktmotorn på garantin om den låter illa vilket brukar visa sig relativt fort och jag har nog ingen Toshiba som har börjat låta illa efter 2 år utan det kan börja redan efter några månader.
Jag hann dessvärre sälja för mÃ¥nga med produktionsdatum 2007 innan man visste om eländet  knUp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
Jag hann dessvärre sälja för mÃ¥nga med produktionsdatum 2007 innan man visste om eländet  knUp

Garantiärendena bekostar väl Toshiba fullt ut?
Men det är klart, det är ju en (hel?) del extra hantering med det hela förstås.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!