Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte fart pÃ¥ värmen genom pushern.  (läst 10415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
Får inte fart på värmen genom pushern.
« skrivet: 17 januari 2007, 20:00:43 »
Tjena allihopa!

Är det nÃ¥gon som har en bra förklaring till varför inte varmvattnet vill strömma igenom min Wirsbo Push 12  (bild finns pÃ¥ adress: http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/3028.jpg) ut pÃ¥ golvslingan?
Golvslingan är 30meter och av Combipex rör 22x3,0 mm.

Jag har precis gjort klart badrummet, låtit en snickare gjuta in slangen för golvvärmen i golvet som är på 6 kvadratmeter. Allt såg fin fin ut, inga snäva böjar eller nått. Och så har ju givetvis rörmokaren kopplat in pushern till vattenröret från väggen (där har tidigare suttit en radiator).
Nu så har elektrikerna varit här för nån dag sedan och kopplat ström till pushern också och då tänkte jag att jag skulle få lite varmt och skönt om fötterna när jag gick in på det annars iskalla klinkergolvet, men nähä, så vart det inte.
Varmvattenledningen som kommer från väggen blir sådär hyfsat varm, men inte jättehet så som det blir på raditorerna överallt annars i huset.

Jag ringde rörmokaren igen och sa som det var, och han kom hit idag och kolla så där inte var nån luft i systemet, men det var det inte, allt såg bra ut. Han kopplade bort termostaten på pushern helt också, så inte den skulle kunna hindra värmen.
Hans förklaring till det hela var att det måste vara att det inte har hunnit blivit tillräckligt kallt ute ännu, så att inte vp hade gett ut så hett vatten ännu så det skulle lossna i systemet.
Han sa att vi ska vänta över helgen och så, för då skulle det bli -10 grader ute.
Kan detta stämma?
Är det nån som annas har nån bra förklaring vore jag tacksam?

Mvh,
Micke Sc:,h

IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2007, 20:25:06 »
har ingen erfarenhet av just Push 12, men har svårt att förstå varför man inte skulle få ut den värme som kommer fram till Pushen p.g.a utetempen. huvuddunk Sc:,h
är allt rätt kopplat samt alla ventiler öppna så återstår troligen bara luft.
jag tror på luft oavsett vad rörmokaren sa !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2007, 20:37:14 »
Golvslingan är 30meter och av Combipex rör 22x3,0 mm.

Har inte hört talas om att man lägger combipex som golvvärmeslang, trodde den var till för tappvatten och och som radiator-rör.
Hur ser det ut under pågjutningen? Oisolerad platta på mark?
Är framledning och returledning rätt kopplade till shunten?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2007, 20:51:35 »
Jaha, förlåt, såg att jag kopierade fel rad från rinkabyrörs hemsida vad det var för rörtyp.
Det som ligger heter pePex 20x2mm. Det stämmer bättre va?  :P
Dem ligger ingjutna och fastbundna i stålarmering och under det så finns det bara betong ca 50cm ner och sen så kommer krypgrunden där under.


Ja, det är väl kanske luft ändå som ställer till det. Men man tycker ju ändå att man borde kunna få ut det varma vattnet i golvslingorna som man känner på den lilla rörstumpen som kommer från väggen och går in i pushern.
Får väl se hur det verkar efter helgen då.

IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2007, 21:10:23 »
Det som ligger heter pePex 20x2mm. Det stämmer bättre va?  :P
Thumbsup

Dem ligger ingjutna och fastbundna i stålarmering och under det så finns det bara betong ca 50cm ner och sen så kommer krypgrunden där under.
50cm betong under!  :o
Och därunder en kall krypgrund...
Blir det inte mycket betong att värma för den lilla slingan? Hoppas det löser sig!
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2007, 21:38:01 »
Hej!

Jo, kanske mycket betong, men alltså varmvattnet går ju inte ens igenom pushern och ut på slingan, det kan jag känna på den utgående ledningen.

IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2007, 22:03:13 »
Har ni provtryckt slingan?
Den kanske har kommit i klämm vid gjutningen med tanke på betong vikt osv.
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2007, 22:50:10 »
Kolla så att Push 12:an är rätt inställd, går att ställa in den för ett eller tvårörsystem. Hör efter om rörkrökaren har kollat det, om du inte ser själv.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2007, 20:28:47 »
Hej!

Har inte frågat rörmokaren om han kollat om den är inställd på tvårörsystem, för det är det jag har. Men jag har läst manualen och där står att tvårörsystem är fabriksinställningen, så, det borde vara riktigt.


Har inte provat provtryckt slingan före...men det är inte så mycket i vikt ovanpå slingen, snickaren som lagt slingan har lagt ett antal sånna där slingor i sina dar.
Jag har frågat han om problemet också, och han tyckte också det lät väldigt märkligt.

Spontant känner jag själv för att det borde nästan vara fel på själva pushern ? eftersom vattenledningen in till den är varm, men utifrån den är kall. Värmen stannar liksom upp vid pushern. Men jag vet inte, jag är inte så haj på sånt här.

/Micke
IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2007, 21:13:15 »
GÃ¥r pumpen i pushen ??
ta en mejsel eller liknande och lägg mot örat och pumpen och lyssna.
stäng av pushen medan du lyssnar och slå på ,annars kan det nog vara svårt att avgöra om det är den eller radiatorpumpen du hör.
har du ingen avstängning så får du be nån hjälpa dig via gruppcentral eller liknande.
ps:kolla så inte radiatorpump ligger på samma grupp.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2007, 21:48:02 »
hej !

Är du säker på att den inte fungerar ?
i och med att pumpen går så cirkulerar vattnet i sling-an/orna och späder ut vattnet som kommer från huvudstammen.
ska du då värma upp en rejäl betongplatta så tar det ett tag innan du får upp tempen, så förmodligeen så kyler plattan vattnet så mycket nu.
iom att du varmt fram till pushern så kan det vara så.
är return (till huvudstammen) kall också så är jag ganska säker på att du har cirkulation (annars skulle du inte ha varmt på tilloppet)

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2007, 22:07:02 »
Hej!

Ja, du kanske har rätt. Det låter ju som en rimlig förklaring. Men dem första dagarna efter att pushern gick i drift så var inte heller framledningen till pushern varm, det har den blivit lite eftersom. Men den är långt ifrån så het som framledningen till alla andra radiatorer i huset är.

Och ja, returledningen är kall, men en sak som dÃ¥ förbryllar lite är att även den har varit iallafall ljummen en gÃ¥ng har jag känt.  Sc:,h

Jaja, hoppas det blir riktigt kallt i helgen så jag får ut lite hetare vatten i rören som kanske sätter fart på det hela.

Tack för svaren...
IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2007, 22:10:57 »
du kanske är tvungen att ta bort termostaten och motionera "pinnen" lite
det kan vara så att den har legat på lager och termostaten nerskruvad så käglan har fastnat
testa och se

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2007, 22:15:26 »
Hej!

Har faktiskt redan plockat bort termostaten, för att se.
Men har inte provat att motionera pinnen,  :) men jag ska test och se..tack för tipset.


Förrästen glömde säga att rörmokaren kollade så att pumpen verkligen går, det finns en brytare precis under så det var lätt kollat.
Men vadå samma shuntgrupp? där har suttit ett vattenburet element på väggen förut där pushern är nu, inkopplat på samma ledning liksom.
IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Får inte fart på värmen genom pushern.
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2007, 23:33:35 »
Stryp allt som går på alla andra radiatorer i huset så att du får allt tillgängligt flöde/tryck från husets cirkulationpump fram till din push.
Det kanske kan fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!