Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Acktank-fundering.  (läst 9876 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Acktank-fundering.
« skrivet: 13 december 2006, 11:39:59 »
Jag bara undrar varför alla acktankar görs i stål, när det t.ex finns stora tankar för vatten i plast, som har sämre värmeledningsförmåga = mindre förluster. Finns det någon expert på acktank här som kan reda ut detta bryderi ?
Sen undrar jag vad diffen blir i temp om man t.ex laddar med 50+ i en tank, vad kan då lägsta temp-värde i botten bli om tanken är "halvladdad".
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Acktank-fundering.
« Svar #1 skrivet: 13 december 2006, 12:17:45 »
Plast åldras, sen är nog dom flesta ackar konstuerade för högtempsysyetm tex vedeldning, undrar om plast skulle hålla för en kokning i ett vedsysystem..

Ang skiktning görs det rätt är det ouppvärmt vatten i botten.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Acktank-fundering.
« Svar #2 skrivet: 13 december 2006, 12:25:56 »
För att se hur tempen i en live acktank ser ut kan du kolla här: http://www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Acktank-fundering.
« Svar #3 skrivet: 13 december 2006, 13:26:50 »
Ack tank måste hålla för 1,5 bar tryck. Har aldrig sett tryckkärl av plast.
Dock finns det tryckkärl av glasfiber men inte för varma installationer.
Den extra isoleringen som krävs pga värmeledningsskillnader i plast och stål är antagligen försumbar.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Acktank-fundering.
« Svar #4 skrivet: 13 december 2006, 14:40:02 »
Ack tank måste hålla för 1,5 bar tryck.
Du behöver inte trycksätta tanken om du både laddar den och tar ut värme via vvx eller slinga.

Har aldrig sett tryckkärl av plast. Dock finns det tryckkärl av glasfiber men inte för varma installationer.
Jag har aldrig sett tryckkärl av glasfiber, endast av glasfiberarmerad plast.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Acktank-fundering.
« Svar #5 skrivet: 13 december 2006, 15:12:25 »
Hej

Nya gasolflaskorna är gjorda i nått sånt material, lätta som f.n

MVH
Messer

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Acktank-fundering.
« Svar #6 skrivet: 13 december 2006, 17:54:47 »
Ack tank måste hålla för 1,5 bar tryck.
Du behöver inte trycksätta tanken om du både laddar den och tar ut värme via vvx eller slinga.

Har aldrig sett tryckkärl av plast. Dock finns det tryckkärl av glasfiber men inte för varma installationer.
Jag har aldrig sett tryckkärl av glasfiber, endast av glasfiberarmerad plast.
Allting går men det är inte en optimal lösning att värmevxla in och ut ur en tank, man förlorar alltid några gradet och det kostar efekktivitet.

Ja du har rätt glasfiberarmerad plast är den rätta benämningen.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Acktank-fundering.
« Svar #7 skrivet: 14 december 2006, 10:55:30 »
Ok, jag hänger med på tryckdetaljen, men är lite konfrunderad, har själv en gammal sunkig Saab 900 där vattenbehållaren med tryck i är i plast (sprutar fint med 100* vatten om man är oförsiktig). Många på detta forum verkar labba med att bygga om gamla oljetankar till ack-tankar, vad blir då skillnaden mellan en helt rund kontra en kantig tank (typ kub) ? Är det så att den runda ger bättre genomströmmning vid skiktningen än en kantig tank ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Acktank-fundering.
« Svar #8 skrivet: 14 december 2006, 12:01:54 »
En oljetank tål inte trycket. En del vedeldare använder oljetanken som ack. Men då är den trycklös!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Acktank-fundering.
« Svar #9 skrivet: 14 december 2006, 12:14:48 »
Hej

Liten fundering, det måste väl ha medtrycket att göra, man har säg 1 kg/cm2 då om ytan är 1 dm2 blir den totala kraften 100 kg, alltså ju större tank desto mindre tryck tål den om hållfastheten är den samma.
Jag kommer ihåg teknikmagasinet tror jag det var dom hade artikel om en form av domkraft, det var en plastsäck som man lade under bilen och anslöt en slang till avgasröret, det lyfte bilen lätt som en plätt.

En ack-tank blir väl väldigt stor ?

MVH
Messer

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Acktank-fundering.
« Svar #10 skrivet: 14 december 2006, 16:44:32 »
Jag bara undrar varför alla acktankar görs i stål, när det t.ex finns stora tankar för vatten i plast, som har sämre värmeledningsförmåga = mindre förluster. Finns det någon expert på acktank här som kan reda ut detta bryderi ?
Sen undrar jag vad diffen blir i temp om man t.ex laddar med 50+ i en tank, vad kan då lägsta temp-värde i botten bli om tanken är "halvladdad".

Pratade med han på Sfinx ... och han pratade om att börja med att sälja tankar i plast oxå för de var mycket billigare , en nackdel var att man inte skulle köra upp dem i mer än 80 grader...
/// BG

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Acktank-fundering.
« Svar #11 skrivet: 14 december 2006, 17:07:33 »
Hej

Liten fundering, det måste väl ha medtrycket att göra, man har säg 1 kg/cm2 då om ytan är 1 dm2 blir den totala kraften 100 kg, alltså ju större tank desto mindre tryck tål den om hållfastheten är den samma.
Jag kommer ihåg teknikmagasinet tror jag det var dom hade artikel om en form av domkraft, det var en plastsäck som man lade under bilen och anslöt en slang till avgasröret, det lyfte bilen lätt som en plätt.

En ack-tank blir väl väldigt stor ?

MVH
Messer

Njääää där kommer du lite fel .... hållfastheten är per ytenhet liksom trycket ( blir som en dragspänning i materialet), så där har det inte någon betydelse på hur stor tanken är .... volymmässigt
Det blir en viss skilnad beroende på hur man använder tryck , som i fallet med säcken under bilen

för skulle man räkna som du tänkte så skulle en tank på 1500 liter ge ett totalt tryck på 8000 ton vid 1 kg/cm

i tanken verkar kraften åt alla håll och allt trycks utåt vilket gör att en rund tank är att föredra

men därimot om man skulle ha en typ säck ihopplattad (under en bil) med ytan lika stor som en tank på 1,5 m3 så skulle det ge en lyftkraft på halva 4000 ton vid 1 kg/cm2 ( halva ytan uppåt å halva nedåt) iallafall till en början innan avståndet blir större och ytan uppåt och nedåt minskar....
« Senast ändrad: 14 december 2006, 17:20:03 av BG »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Acktank-fundering.
« Svar #12 skrivet: 14 december 2006, 18:27:28 »
Tack för all input. Förstår nu att man inte vill ha några tons tryck på något hemalött.
Har plöjt igenom en del avhandlingar och hittat lite intresant, se nedan. En sista undran, när man fyller upp systemet för acktank medför ju detta att några hundra liter syrerikt färskvatten far in som man då helst vill undvika, ska man då värma upp vattnet stillastående först för att få ner syrehalten eller tillsätter man någon kemikalie.

Nedan, utdrag ur en uppsats om acktankar, intressant är värmeledningsproblemen och ev plasisolering på insidan, vad säger expertisen här.

Utrag ur uppsats:
Ytterligare en åtgärd för att hålla skiljeskiktet så tunt som möjligt är att omsätta värmelagret genom total laddning eller urladdning relativt ofta. I- och urladdning skall inte ge upphov till strömningar i tanken, vilket löses genom noggrann utformning av dysor för in och utlopp. En annan viktig detalj är att laddningstemperaturen hålls konstant för att undvika att kallt vatten får ”falla” genom det varma vattnet i toppen, speciellt viktigt när tanken är urladdad och skiktet ligger nära dysan i toppen. Isolering av en ackumulator är viktigt för att minska förlusterna av tanken, men även för att minska den naturliga konvektionen som uppkommer på grund av att ackumulatorns väggar kyler det närliggande vattnet. Konvektionen förstör skiktningen i tanken och medför således en exergiförlust. Inkommande vattenström styrs ut i radiell riktning. Isoleringen av laddningsröret minskar naturlig konvektion som kan uppstå eftersom vattnet i laddningsröret har annan temperatur än det som ligger an mot röret.

Ett annat fenomen är vertikal värmeledning via ackumulatorns vägg. Stål är optimalt ur konstruktionssynpunkt men dessvärre en bra värmeledare. Den varma vattenmängden närmast gränsskiktet kyls via väggen, samtidigt som den kalla vattenmängden värms via väggen. Detta kan förhindras genom invändig isolering av tanken. Sammanfattningsvis kan man säga att den termiska situationen i en skiktad tank är väldigt komplex.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Acktank-fundering.
« Svar #13 skrivet: 14 december 2006, 18:53:30 »
När jag laddar min tank kan jag ha 85 grader i toppen och 20 i botten.
Tanken är fullladdad vid 95 grader uppe o nere.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Acktank-fundering.
« Svar #14 skrivet: 14 december 2006, 20:01:41 »
Det slog mig just:
Hur mycket tappar man på 1 dygn i värmeläckage, typ om man laddar 95+ fullt i sin ack och sen stänger av, någon av er acktank-ägare någon uppgift på detta ?.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!