Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kWh mätaren pÃ¥ pannan  (läst 4160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svart-drake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kWh mätaren på pannan
« skrivet: 18 mars 2017, 20:26:29 »
Hej,
Jag blir galen på detta! gör historien kort!
köpte ett kalkstenshus på Gotland ca 155kvm

Vi är 2 personer
vattenburen golvvärme i 3 rum + 8st radiatorer (vissa rum avstängda)
cTc panna 1550/1800 från 2012 (vet ej vilken utav dem?) står inte på pannan och har inga inköpspapper på den.
Utedel EcoAir
vi flyttade in i aug förra året från september steg räkningen från 1450kwh till 5500Kwh och som högst i januari på 6300Kwh.
har haft Geab som kollat mätaren och den stämmer..
förövrigt finns en luft/luftpump i ett separat hus. med en kwmätare före..ligger runt 25-30kwh/dygn.
annars finns inget annat förutom lite hushålls el.
har själv kollat all förbrukning varje dygn och haft elektriker här som mätt upp..som mest 10A på en fas.
ctc med enbart 3kwh inställning på övre pannan och 0 på undre drar den enligt sin egna mätare 8 kw/dygnet.
luft/luft 26kw
och i skåpet har det gått åt 99Kw/dygnet ?
vid denna mätning hade jag stängt av all golvvärme.
Vi har haft det rätt kyligt i huset hela vintern och tappvattnet har knappt räckt till oss två, vi har fått duscha snabbt en på morgon och en på kvällen.

när patronerna varit inställda på 3kw har jag kommit upp till ca 59kw/dygn som mest..
men stora frågan nu..drar den mera än vad sin kwmätare visar?
stängde av hela pannan i 14 timmar= då hade det gått åt ca 28kw i elskåpet.
så det måste ju vara pannan som drar!
varken elkillen eller Geab kan ha någon annan förklaring än att det måste vara pannan.
kontentan utav detta är att minst 60Kw/dygnet som går åt som jag inte kan förklara!
hade bergvärme i förra huset IVT och knappt någon elräkning.
och läser man detta forum så känns det som att enda lösningen är att ta bort cTc.n o köpa något annat, eller har någon någon synpunkt?
med en elräkning på närmare 8000:- i månaden så kan man ju köpa nytt istället.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2017, 20:34:56 »
Vilken isolering har huset?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Svart-drake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2017, 21:35:08 »
kalkstenshus..ca 80cm sten  :)

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2017, 21:44:53 »
Utan att veta vad som hänt i ditt fall så kan jag berätta att jag har haft problem med min elmätare och tyvärr får man ingen respons från sin elleverantör annat än att "elmätaren kan det inte vara fel på".
Trots all lyckades jag bevisa att mätaren visade 60% för mycket vilket jag tycker är ganska mycket felvisning...
Jag gjorde sÃ¥ att jag först konstaterade vad varje säkringsgrupp drar genom att men bara en säkring iskruvat i taget, slÃ¥ pÃ¥ förbrukarna (lampor, element, kyl eller vad det nu var) och sedan räkna blinkningar under 10 min, pÃ¥ det viset kan jag räkna ut en förbrukning per fas (1000blinkningar=1kW i mitt fall).  Det här gjorde jag för att konstatera om förbrukningen var onormal.
Sedan gjorde jag motsvarande med en känd förbrukare, i mitt fall en beredare på 3kW, med endast säkringarna till den monterade och med termostat på max så kollade jag antalet blinkningar och det visade sig att mätaren visar 60% för mycket. Efter ett brev till min elleverantör så byttes mätaren och jag fick dessutom en "återbäring" på 5000kr. Men som sagt man får inte nån hjälp direkt. Jag föreslår att du kollar din mätare på liknande sätt med en last på 3-6kW (t.ex elementet i pannan).
/Gunnar

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2017, 22:04:10 »
Det finns ingen elmätare i värmepumpen. Elpannan berättar däremot hur mycket elpatronerna varit inkopplade.
En mycket intressant driftuppgift skulle vara gångtiden om du ser på ett dygn som i ditt andra exempel. Även drifttiden för en månad som januari-exemplet är nödvändigt för att kunna minimera de uppskattade värdena.
Hushållselen hos mig är ca 20 kWh per dygn så jag räknar med det även här.

6300 kWh på en månad är ca 203 kWh per dag i snitt.
203 - LLVP 25 = 180
180 - hushållsel 20 = 160.

Har du 3kW inställt på övre pannan kan det gå ca 72 kWh elspets på ett dygn, kvar blir det 88 kWh, vilket skulle betyda att värmepumpen (ink cirkulationspumpar) förbrukar 3,7 kW om den går 24/7. Har utetemperaturen fallit under värmepumpens lägsta drifttemp så hoppar en 6 kW elpatron igång, om du inte menar att den är avstängd.

Ditt andra exempel med 99 kWh på ett dygn blir
99-LLVP 26=73
73 - elspets 8 =65
65- hushållsel 20 = 45
Knappt 2 kWh per timme snittar värmepumpen på.

Tredje exemplet 28 kWh på 14 timmar utan VP ger att din grundförbrukning blir
28/14*24 = 48 kWh per dag. För kort tid för att få ett representativt värde, men överstigande förbrukning skulle alltså vara värmepumpen.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Svart-drake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2017, 22:38:15 »
Hej,

Geab har varit här och satt upp en parallell mätare och säger att den mäter rätt..ena 25A säkringen var då varm..men har inte blivit det efter det? när man mätte över den fasen drog det bara 10A allt är så himla märkligt!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2017, 22:54:01 »
1550 eller 1800 kollar du med tumstock. Det är höjden i mm. :)

Vad har du för gångtider på EcoAir? Vilken storlek på EcoAir?

Hur ser driftdata ut när EcoAir går? Hur är den inställd? Totalförbrukning av el säger ju inget om vad det är som händer. Du måste följa driftdata så du lär dig hur systemet funkar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Svart-drake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2017, 23:00:59 »
Tack GabrielH
även om det blev lite mycket input haha
detta dygn kör jag med helt avstängd panna! så imorgon kväll runt 17 har jag förbrukningen för det.
men vad i värmepannan kan dra mer än 3 kw? om undre är på noll?
den står oftast på 0.0.0 men om man duschat kan den stå en liten stund på t.ex 1.5.0

Utloggad Svart-drake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2017, 23:05:57 »
lunk umeå eftersom jag inte har mer papper på dem så vetesjutton på utedelen?
haha är det höjden de siffrorna står för!
tidigare när det skenade i kostnad var en kille här o konstaterade att en givare var trasig, så när pannan sa att den var uppe i 50 så var den egentligen på typ 35 grader...det skall vara åtgärdat..men något är ju helt galet ändå

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2017, 06:41:16 »
Gå till CTCs web, ladda hem bruksanvisningen till både EcoEl och EcoAir, och läs alltihop.

Börja där och sen skriver du av alla inställningar och även driftdata. Det går inte att felsöka i blindo.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2017, 08:54:17 »
I ett oisolerat hus tycker jag inte att ca 200 kWh per dag är så mycket att klaga på mitt i vintern.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2017, 09:14:17 »
Vet inte u värde på kalksten men min sutteräng källare var i stort sett omöjlig att få fullt uppvärmd före jag isolerade den på utsidan och den är gjord av nån kombination av gjutning och murad sten på utsidan ca 55 cm tjock blev stor skillnad i vinter trots att alla väggarna under mark inte är klar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2017, 09:47:07 »
Är det inte så att 'mätaren' i pannan visar drifttimmar, inte kWh?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2017, 11:01:14 »
Är det inte så att 'mätaren' i pannan visar drifttimmar, inte kWh?

Finns drifttimmar både totalt för elpanna (inkopplad till nätet) och värmepumpen (kompressorns drifttimmar), men eltillskottt är i kWh.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2017, 13:06:20 »
Undre elpatron ska inte stå på noll, den ska stå på 6 kW. Den är ju till för att gå in om värmepumpen spärras, den kan inte gå in så länge värmepumpen är tillkopplad.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!