Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pilla ihop ett nytt värmesystem  (läst 1236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad likblek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
pilla ihop ett nytt värmesystem
« skrivet: 30 maj 2006, 20:17:44 »
ska kasta ut mina el-element lite succesivt de kommande Ã¥ren. men för att det ska bli möjligt sÃ¥ vill jag vara rätt pÃ¥ det frÃ¥n början.    :)
 
huset är 118 m2 pÃ¥ 1 1/2 plan. nederplanet är oisolerad tegel och ovanvÃ¥ngen är välisolerad. vi gör nu av med 12000 kwh el Ã¥ det mesta av det är nog värme. dessutom sÃ¥ gör vi av med ca 10 m3 bokved. vi har en snitttemp pÃ¥ 18-19 ºC under större delen av Ã¥ret som jag gärna skule vilja höja en eller tvÃ¥ grader + att vi kommer ta ut mer varmvatten i takt med att den lilla växer. 
 
sÃ¥ här har jag tänkt.  
golvvärme i badrummet och fläktkonvektorer/ vattenradiatorer i de övriga rummen
 
jag kommer investera i en acctank på 750liter med vv slinga och en elpatron som till en början kommer få jobba mkt själv.
 
kommer senare koppla på solfångare för värme och tappvatten (2-4 paneler)
 
ev koppla in en luftvattenpump men det tar vi en annan gång.
 
senare kommer jag också att koppla på en vattenmantlad kamin.
 
nu nÃ¥gra inledande frÃ¥gor:   
spelar märket på acctanken ngn roll, priserna är ju varierande. tanksvets i jkpg har tex en ren tank på 2600 + moms (http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/) verkar ok enligt mig, andra förslag eller tips?
 
ska elpatronen motsvara de el-element som man plockar ner + varmvattenbererdaren eller ska man tänka på ngt nytt sätt? skulle tex en 6 kwh fungera?
 
hur lÃ¥ng solslinga ska man ha för att fÃ¥ ut optimal effekt? de flesta solförberedda tankar har en slinga mellan 10 och 15 meter, räcker det eller borde man ha en ännu längre slinga? 

förslag synpunkter mm mottages väldigt tacksamt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!