Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shuntfel golvvärmekrets  (läst 1398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cuscino

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • I valet och kvalet!
Shuntfel golvvärmekrets
« skrivet: 10 april 2007, 09:43:12 »
Till min Nibe 1230 har jag en separat golvvärmekrets, inkl en 100 l volymförstorare, inkopplad. Golvvärmen är enligt ritning ca 150 m kopparrör i träbjälklag. Mellan fram- och returledning sitter en shunt som jag antar styrs från värmepumpen (meny 3).

Jag är nu litet fundersam kring de temperaturer som erhålls och om shunten fungerar som den ska. Om jag har samma kurva och förskjutning för båda kretsarna (meny 2 och 3 på vpn) så är framledningstempen alltid ca 5°C lägre för golvvärmekretsen och når alltså aldrig upp till det av vp:n beräknade börvärdet. Dessutom är temperaturskillnaden mellan fram- och returledning aldrig mer än ca 0.5°C (med lägsta pumpeffekt, annars blir den ännu mindre).

Testade att byta kurva med högre temperatur (från 8 till 15) på golvvärmekretsen och då hamnade jag bara ca 1°C under radiatorkretsen i framledningstemperatur. Då ökade också temperaturskillnaden mellan fram- och returledning till ca 1°C för golvvärmen.

Min teori är att shunten recirkulerar för stor andel vatten - antingen beroende på nåt styrfel eller nån defekt. Vad säger forumexpertisen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!