0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
DT30 betyder att raddarna har en medeltemp som är 30 °C över rumstemperaturen. Effekten beräknad vid den sitsen div med golvyta ger hos SUNE73 80W/m2. Nu kör han ju inte med en framledning som är 30grader över RT utan mycket lägre. Därför är hans COP superhögt.
Nja, jag har bara kollat att alla raddar är med och att beräknad effekt för DT30 är med i arket.50W/m2 är bara vad det blir med DT30. Hade kombipanna (el,olja,koks) med framledning 70 grader för att klara värmen innan jag började med VP och isolering för att VPns 8kW och 140m borra skulle räcka till vid DUT-18 °C.Men som du ser, effekten är lika hög på övervåningen, beror på att jag konverterade fyra rum där från el-element som råkade vara 700Wvardera till vad som fanns plats för under fönsterna. Överdåd eftersom det för balansen räcker med 50% dvs 25W/m2 där uppe, men nu har jag ju en (dyr) möjlighet att öka bottenvåningen 90% med mera/större raddar/fläktkonvektor eller GV byggt i källarens tak. Jag värmer inte källaren annat än indirekt med läckage genom golv och ett litet element i fd tvättstugan för att säkerställa att vattenpumpen inte fryser.För att få plats med 5 kW DT30 till på bottenvåningen så är det, tror jag, enklast och utseendemässigt bäst att gå på GV-alternativet.Tillägg: Excelarket är från nov 2010, -15 °C ute, körde med kurva 9 och VBf 50 °C tydligen, idag klarar jag mig med kurva 6 och skulle ha VBf 43 °C vid den tempen ute, efter isoleringsarbete i tak, väggar och 3-glasfönster
Golvvärme ger vanligtvis bara en max effekt på 50 W/m2 så då måste du behålla radiatorerna. Annars är möjligheten att hitta kompaktradiatorer till rätt pris ganska stor, om man är lite om sig och kring sig. Dessutom är det enkelt att montera dem jämfört med GV. Tror jag gav omkring 15 kkr för mina radiatorer med koppel när det begav sig. tex billigaradiatorer.se deras outlet har bra priser.Att byta cirk.pump tror jag i detta skede är en nål i en höstack.Och glöm inte att din VP ger dig 8,8 kW vid 0/35 men bara 7,1 vid 0/50
Kanske lite banala funderingar men...Det dær har jag aldrig tænkt på... vi har de radiatorer huset hade nær vi køpte det... Står det på radiatorn vilken effekt den avger vid vilken temp?Nær ni pratar om t.ex. 80W/m2 ... førstår att i ett rum på 12m2 skulle det då finnas en radiator på 960W... Ju mindre yta på radiatorndesto høgre framledning... Nu har vi sænkt "den høgsta" framlednings instællningen sæsong før sæsong... från 65*C till 60*C och sist provade jag 55*C før att hålla 22*C inne....I år ær den satt på 40*C vid +15*C Ute och 55*C vid -15*C ute...( nu tror jag inte att 5 *C hit elller dit gør mycket på en HT av tabellen att dømma )men hur kan jag se om jag har under eller øverdimensionerade radiatorer... och vilken DT som det skall varaFør jag tror inte att førra ægaren har ræknat på det då han hade fjærrværme... Kanske dum fråga... men ngt. jag inte har tagit i beaktning hittills Kanske jag skulle kunna komma under 13000kWh/år
I beräkningsprogrammen kan du simulera med olika temperaturer och se vad du får ut i effekt per radiator.Var det svar på dina undringar?
Tack I princip ja... effekt... men hittar inget om de temp de jobbar med... ( har brutalt långsamt internæt før att "blæddra" runt. )
200 då skulle jag tro, 300 om du inte gör det. Men jag kan vara ute och segla.Jag har själv tänk att göra detta, men får nog kolla upp det lite noggrannare innan
Vilken typ av raddar har du? Sektions, panel dubbelpanel eller trippelpanel?Jag kan lägga in aktuellt program här.
jovisst menar jag komplettera med GV. Men de facto behöver jag ju inte mer än 50W/m2 på bottenvåningen, det är den lägre framlednigstempen som jag vill åt med större värmeavgivande yta, mera radiatoryta/GV+raddar/etc. På övervåningen räcker det med typ 25W/m2