Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC  (läst 4007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC
« skrivet: 10 december 2012, 20:21:55 »
Börjar vakla i tanken på att helt ersätta gamla ME-pumpen. Känner att det blir bättre att komplettera den med en ny och sedan ersätta den med en till när den så småningom lägger av.
Fujitsun verkar få mycket beröm på forumet och jag upplever dom som ganska vettiga i pris, men vad skiljer mellan följande modeller? Kan man vinkla luftflödet horisontellt på dessa pumpar i värmeläge?
FUJITSU 12LECA BASIC
FUJITSU LEC-N 12

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC
« Svar #1 skrivet: 11 december 2012, 00:43:57 »
På LEC-N kan vinkla vingen hur du vill, från rakt fram till rakt ner. Den kan även swinga, dvs röra sig upp och ner automatiskt, bra om pumpen t.ex sitter i en trappa.
Sen är "vertikala vingarna" oberoende av varann, så du kan ställa den ena åt höger och den andra åt vänster t.ex, dessa är dock inte mekaniska utan du får gå dit och ändra dom med fingrarna.

Skillnaden mellan modellerna får nån annan svara på.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC
« Svar #2 skrivet: 11 december 2012, 05:24:46 »
TS; Det finns väl egentligen ingen större anledning att välja något annat är LECN av de två.
Såvida du inte bor i söder och får ett riktigt bra pris på LECA. LECN har förbättrade avfrostningsparametrar.

shelter; Hade din LECN hickat? Såg att den hängt sig vid avfrostning i en annan tråd. Har det hänt fler gånger?

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC
« Svar #3 skrivet: 11 december 2012, 09:42:03 »
Ja, det blir spridd info i olika trådar. Men den stod och blinkade länge, stängde av den med fjärren och den fortsatte blinka. Så jag drog ur stickproppen sen dess har den gått som den ska. Jag kom på nu att jag tyckte den blinkade lite snabbare än vad den gör vid normal avfrostning...

Det som är ännu märkigare är att föräldranas pump gjorde exakt likadant samma kväll och det är en nyare Panasonic. Så jag vet inte vad som flög i pumparna. Virus? ;)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC
« Svar #4 skrivet: 11 december 2012, 10:48:54 »
 :) Jo, snart mÃ¥ste man tänka pÃ¥ att pumparna ska stÃ¥ innanför brandväggen oxo. :)
Har du ups sÃ¥ du kan kolla nätspänning via loggar? Lite lÃ¥ngsökt kanske men ifall du/ni rÃ¥kat ut för spänningsfall eller spik. Här ligger det normalt mellan 215-234V om inte vÃ¥rt elbolag meckar, vilket de gillar.  >:(

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC
« Svar #5 skrivet: 11 december 2012, 13:34:37 »
Nej tyvärr...
Det som hände kort efteråt var dock att proppen gick, men det är troligen för pumpen gick hårt och den inte sitter själv på den säkringen idag... kan ju ha varit någon kombination av händelser, vad vet jag.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC
« Svar #6 skrivet: 11 december 2012, 19:03:16 »
TS; Det finns väl egentligen ingen större anledning att välja något annat är LECN av de två.
Såvida du inte bor i söder och får ett riktigt bra pris på LECA. LECN har förbättrade avfrostningsparametrar.
En anledning är ju prisskillnaden på 2000:-. Den annorlunda avfrostningen, är det något som kostar flera kwh extra / år? Andra ev finesser är jag gärna utan då jag ser det som strulrisker :)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: FUJITSU LEC-N 12 alt FUJITSU 12LECA BASIC
« Svar #7 skrivet: 12 december 2012, 06:11:08 »
Jag väljer gärna bort finesser med. :)
Oavsett vilken du väljer kommer den att ge mer värme än din nuvarande och gå längre mellan avfrostningar, om jag nu läste servicemanualen rätt för din. ;)
Förutsatt att LECA har ungefär samma typ av avfrostning som Nocrian; Har du ofta utetemp under -15 kommer en LECN att göra dig gladare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!