Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommer inte över 50ºC ut pÃ¥ HT+, varför?  (läst 5378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« skrivet: 17 december 2009, 23:24:55 »
Första kylan och såklart hänger man vid displayen för att kolla hur pumpen sköter sig.
Jag reagerar på att returtempen aldrig stiger över 42-43 grader när den ska jobba upp sig till 45. Den går konstant i flera timmar och till slut hoppar ju tillskottet in. Jag ser är att värmebäraren ut (gt8) nästan inte överstiger 50 ºC och att kompressorn ligger stadigt vid 90ºC. Pumpen ska ju kunna leverera 65 grader ut och om det jobbat sig lite över 50 hade nog returens börvärde uppnåtts utan tillskott. Manualen säger att kompressorn ska kunna komma uppåt en 125 grader. Varför skickar inte pumpen ifrån sig högre värme?

Siffrorna från pumpen ser ut i stil med:
Kurva 3,5 +0,8 (ger konstant ca 21 ºC i huset.)
Börvärde retur: 44
Utegivare: -17
Varmvatten 51
Kompressor: 90
Värmebärare ut: 50
Värmebärare in: 43,5
Köldbärare in: 2
Köldbärare ut: -0,5

Det jag uppmärksammar är att dt över värmebäraren uppges oftast till 6-6,5 grader mot rek. 7-10. Värmebärarpumpen är ställd på lägsta hastighet och radiatorkretspumpen på mellanhastigheten, av tre. Köldbärarpumpen vet jag inte men den ger ju rimliga värden.

Det känns ju dumt att behöva använda tillskott för att pumpen inte kommer upp i den värme den borde kunna leverera.

Mycket tacksam för råd!
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #1 skrivet: 18 december 2009, 08:32:39 »
Nejmen vänta nu, hur dumt tänkte jag inte där? (Jag lovar, jag tänkte innan jag postade... ;))

Såklart handlar det väl bara om att jag redan tar ut mina 7kW eller vad jag kan tänkas få. Så enkelt. Klart pumpen behöver tillskott. Eller hur?
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2009, 11:56:25 »
 :)

Tack för svaret. Man törs väl knappt nämna att jag till och med dubbelkollade att det verkligen var en HT+ jag fÃ¥tt...  ;D  Varmt i huset är det ju i alla fall.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2009, 15:38:49 »
Det jag uppmärksammar är att dt över värmebäraren uppges oftast till 6-6,5 grader mot rek. 7-10. Värmebärarpumpen är ställd på lägsta hastighet och radiatorkretspumpen på mellanhastigheten, av tre.

Sitter det inte en instrypningsventil på VB-ledningen inne i VP:n på den där?

Sen kanske även radiatorpumpen påverker tempdiffen lite, testa att sänka även den till 1, men kolla då att VB-in (GT9) inte blir högre än retur (GT1).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2009, 20:38:55 »
Hej

Men helt klart är det så att värmebärare ut borde gå högre än 50 ºC
den gå ju över 50 ºC när den gör VV. Min AutoTerm C6 hade följande
temperaturer innan den stannade senast:
Comp.  99,0 ºC
VB ut   57,0 ºC
VB in    47,2 ºC
KB in     1,4 ºC
KB ut   -1,7 ºC
Ute    -12,0 ºC
Inne    21,5 ºC
Jag är medveten att dessa höga temperaturer är inte mest ekonomiska
men billikare än tillsats el eller …..

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2009, 21:57:48 »
Men helt klart är det så att värmebärare ut borde gå högre än 50 ºC
Nej, det går inte att generalisera så.

Trådskaparen har stora radiatorer med stor vattenvolym, som ger samma effekt vid lägre framledning än dina mindre radiatorer som behöver betydligt högre temp.
Och dessutom med betydligt bättre verkningsgrad (COP).
« Senast ändrad: 18 december 2009, 22:01:16 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #7 skrivet: 19 december 2009, 01:35:43 »
Hej! Jag hade något liknande häromdagen när första kylan kom och när det var -20 grader ute kom den inte över 40 grader i retur trots att den jobbade på hela tiden. Kollade då alla mina element på luft och jag hade luft i 4 element på övre plan. Släppte ut luften, fyllde på vatten, släppte ut mer luft, och till slut började den nå upp till 56 grader vatten ut på stigarledningen o bra värme på alla element. Jag tror att luften kan ha orsakat att det inte blev bra flöde och effektförlust.

Så ett tips är att lufta ditt system och kolla så du har rätt tryck ca 1-1,2 bar
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #8 skrivet: 19 december 2009, 13:29:06 »
Hej

Det kanske inte går att generalisera men hans differens var jo
lägre än min så jag tycker att värmebärare ut skulle kunna vara
högre. Hans pump höjde temperaturen med 6,5 grader 
och min pump med 9,8 grader, det är glad att flödena måste
man ta hänsyn också men minpump går på treans hastighet.
Sen fins det ett sätt att prova hur hög det går att gå. Om
tillskott timer inte räcker till så kan man programmera
bort tillskott tillfälligt på värmesidan. Då kan man vara säker
om det räcker till eller inte utan tillskott.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #9 skrivet: 20 december 2009, 17:29:23 »
Det jag uppmärksammar är att dt över värmebäraren uppges oftast till 6-6,5 grader mot rek. 7-10. Värmebärarpumpen är ställd på lägsta hastighet och radiatorkretspumpen på mellanhastigheten, av tre.

Sitter det inte en instrypningsventil på VB-ledningen inne i VP:n på den där?

Sen kanske även radiatorpumpen påverker tempdiffen lite, testa att sänka även den till 1, men kolla då att VB-in (GT9) inte blir högre än retur (GT1).

Tack för alla svar!

Jag vet inte om det sitter någon instrypning inne i VPn. Det enda jag rört innanför frontplåten är hastigheten på VB-pumpen. Kan jag kolla på något sätt om det sitter någon strypning? Jag ser inget när jag kollar in som skulle kunna ha den funktionen, men det kanske finns ändå? Systemet är kopplat med bypass men vad jag tolkar av gt1 och gt9 så ska inget gå bakvägen.

Jag provade tidigare att sätta ner även radiatorpumpen till lägsta hastigheten men då blev inte hela radiatorerna uppvärmda, trots fullt öppna termostater. Jag kommer inte ihåg exakt hur det blev med dt över gt8/gt9 då för jag ökade av naturliga skäl tillbaka till hastighetsläge 2, kan det vara läge att testa lägsta hastigheten igen?

Det är ungefär samma dt när jag producerar varmvatten. Temporärt kan den diffa såklart när den slår om, men inte under drift som sagt.

KB-pumpen stod på högsta läget såg jag nu när jag tittade. Det borde väl inte ha något med saken att göra? dt där har legat rätt stadigt omkring 2,6 ºC, även efter två dygns köldknäpp och konstant drift. Jag testade att sänka den till läge 2 för att se om jag fortfarande har ett rimligt dt. Finns det någon nackdel att ligga i övre spannet av dt där? Om det går fint kanske man kan sänka till lägsta hastigheten till och med.

Jag har testat gt8/gt9 och gt10/gt11 med pumparna på när kompressorn är av och dom verkar diffa väldigt lite. GT8 visar ca 0,3-0,4 högre än GT9 och GT10 0,1-0,2 högre än GT11 efter ca 15 minuter. GT9 och GT1 diffar bara med 0,1.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #10 skrivet: 20 december 2009, 17:40:54 »
Men helt klart är det så att värmebärare ut borde gå högre än 50 ºC
Nej, det går inte att generalisera så.

Trådskaparen har stora radiatorer med stor vattenvolym, som ger samma effekt vid lägre framledning än dina mindre radiatorer som behöver betydligt högre temp.
Och dessutom med betydligt bättre verkningsgrad (COP).
Det jag förstått nu är ju såklart ska vara glad att jag kan leverera maxeffekt redan vid så låga uttemperaturer till raddarna, just på grund av COP som du nämner nic2! :)

Resultatet av två dygns köldknäpp på ca 24-27 minusgrader i ca två dygn är 11 timmar tillskott. Då ingår ett par tre duschar och ett bad. Hur dessa timmar räknas vet jag nu inte, jag har en ramptid på 60 minuter...
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #11 skrivet: 20 december 2009, 17:46:24 »
Hej

Det kanske inte går att generalisera men hans differens var jo
lägre än min så jag tycker att värmebärare ut skulle kunna vara
högre. Hans pump höjde temperaturen med 6,5 grader 
och min pump med 9,8 grader, det är glad att flödena måste
man ta hänsyn också men minpump går på treans hastighet.
Sen fins det ett sätt att prova hur hög det går att gå. Om
tillskott timer inte räcker till så kan man programmera
bort tillskott tillfälligt på värmesidan. Då kan man vara säker
om det räcker till eller inte utan tillskott.

Tackar för tankarna. Jag testade att se om jag kunde jobba upp tempen med bara pumpen genom att ställa upp tillskottstimern till fem timmar. Enda resultatet var för låg temp i huset och att returtempen bara blev lägre med tiden. Gick inte alls.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #12 skrivet: 20 december 2009, 18:20:11 »

KB-pumpen stod på högsta läget såg jag nu när jag tittade. Det borde väl inte ha något med saken att göra? dt där har legat rätt stadigt omkring 2,6 ºC, även efter två dygns köldknäpp och konstant drift. Jag testade att sänka den till läge 2 för att se om jag fortfarande har ett rimligt dt. Finns det någon nackdel att ligga i övre spannet av dt där? Om det går fint kanske man kan sänka till lägsta hastigheten till och med.

2,6 grader är lågt, jag tror att läge 2 skulle ge lite bättre COP men det är inga stora skillnader det handlar om. För min pump skiljer det bara någon procents skillnad i COP mellan läge 1 (bäst) och 2. Läge 2 ger dock lite högre effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #13 skrivet: 20 december 2009, 18:38:58 »

KB-pumpen stod på högsta läget såg jag nu när jag tittade. Det borde väl inte ha något med saken att göra? dt där har legat rätt stadigt omkring 2,6 ºC, även efter två dygns köldknäpp och konstant drift. Jag testade att sänka den till läge 2 för att se om jag fortfarande har ett rimligt dt. Finns det någon nackdel att ligga i övre spannet av dt där? Om det går fint kanske man kan sänka till lägsta hastigheten till och med.

2,6 grader är lågt, jag tror att läge 2 skulle ge lite bättre COP men det är inga stora skillnader det handlar om. För min pump skiljer det bara någon procents skillnad i COP mellan läge 1 (bäst) och 2. Läge 2 ger dock lite högre effekt.
Tack för responsen. Jag ska se vad jag kan få för dt när jag sänker hastigheten. Om till och med läge 1 kan hålla sig under 4 graders dt så får jag väl köra där.

Jag är inte helt säker pÃ¥ hur COP förhÃ¥ller sig till dt pÃ¥ KB och vad som menas med högre effekt här. Är det sÃ¥ att högre dt (inom gränserna 2-4 ºC) alltid ger bättre COP och att det ocksÃ¥ innebär högre effektuttag ur borrhÃ¥let?  Sc:,h
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #14 skrivet: 20 december 2009, 20:59:16 »

Jag är inte helt säker pÃ¥ hur COP förhÃ¥ller sig till dt pÃ¥ KB och vad som menas med högre effekt här. Är det sÃ¥ att högre dt (inom gränserna 2-4 ºC) alltid ger bättre COP och att det ocksÃ¥ innebär högre effektuttag ur borrhÃ¥let?  Sc:,h

Det finns inge klart samband mellan deltaT på köldbäraren och COP. Det måste man testa sig fram till.

Högre effekt = mer värme ut från pumpen.

COP = värme ut från pumpen dividerat med el in till den.

Om man ändrar något så att pumpens värmeeffekt minskar men att samtidigt elförbrukningen minskar proportionsvis ännu mer så kan COP stiga fastän effekten ut minskar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!