Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #615 skrivet: 11 november 2017, 08:00:14 »
Uplink har ju en del problem med att värden visas fel så kan säkert bero på det däremot usb loggningen visar rätt värden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #616 skrivet: 11 november 2017, 12:51:40 »
Problemet med givarfel verkar vara modelltypiskt för 1x55. Jag har har också råkat ut för detta någon enstaka gång med stopp av kompressorns som följd. Jag har för mig att även andra på forumet har råkat ut för detta.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #617 skrivet: 11 november 2017, 15:26:25 »
Vi kan nok trygt se bort i fra uplink feil i dett tilfellet, her er det tydelig at pumpen reagerer på BT2 med å stoppe. Max temp er registrert og GM settes til 0. Pumpen har gjort det den skal foruten å registrere rett BT2.

Men hvis Magnus og andre tar på seg kritiker-hatten sin så kan dere se at varmepumpen øker frekvensen for mye, noe som resulterer i for høy temp og klatrene temperatur. Dette ender ofte i stopp. Det er akkurat det samme som skjer med BT25 bare at der blir det større utslag. Feilen ligger i måten nibe regulerer, de bryr seg ikke om turtemperatur, hverken BT2 eller BT25, de regulerer på gradminutter og thats it. Dette er noe jeg er sikker på alle med 1255 og 1155 pumper ser med jevne mellomrom. Forsøk foreksempel å fyll badekaret slik at en tømmer tanken for varmtvann, varmepumpen tar fullstendig av. Helt greit for å lage varmtvann, men den peiser også på etter å ha skiftet over til varme. Det ender igjen med stopp.

At Magnus synes dette er bra nok for stå for hans regning, jeg mener at Nibe har en jobb å gjøre. Det finnes ingen grunn til at varmepumpen skal stoppe om temperaturen er 0,5 grader høyere enn beregnet, ingen! Ett eksempel på dette finnes helt til høyre på kurven jeg la ut, her er samme kurve med returtemp.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #618 skrivet: 11 november 2017, 16:04:50 »
Jeg har også ett annet spørsmål til de av dere som hater BT25. Hvorfor har man mulighet for å sette sirkulasjonspumpen til "intermittent" når man har BT25 installert, og i hvilken forbindelse brukes dette?

Dette bildet kjenner dere vel igjen?
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #619 skrivet: 11 november 2017, 18:27:55 »
Vi kan nok trygt se bort i fra uplink feil i dett tilfellet, her er det tydelig at pumpen reagerer på BT2 med å stoppe. Max temp er registrert og GM settes til 0. Pumpen har gjort det den skal foruten å registrere rett BT2.

Men hvis Magnus og andre tar på seg kritiker-hatten sin så kan dere se at varmepumpen øker frekvensen for mye, noe som resulterer i for høy temp og klatrene temperatur. Dette ender ofte i stopp. Det er akkurat det samme som skjer med BT25 bare at der blir det større utslag. Feilen ligger i måten nibe regulerer, de bryr seg ikke om turtemperatur, hverken BT2 eller BT25, de regulerer på gradminutter og thats it. Dette er noe jeg er sikker på alle med 1255 og 1155 pumper ser med jevne mellomrom. Forsøk foreksempel å fyll badekaret slik at en tømmer tanken for varmtvann, varmepumpen tar fullstendig av. Helt greit for å lage varmtvann, men den peiser også på etter å ha skiftet over til varme. Det ender igjen med stopp.

At Magnus synes dette er bra nok for stå for hans regning, jeg mener at Nibe har en jobb å gjøre. Det finnes ingen grunn til at varmepumpen skal stoppe om temperaturen er 0,5 grader høyere enn beregnet, ingen! Ett eksempel på dette finnes helt til høyre på kurven jeg la ut, her er samme kurve med returtemp.
Jag hänger inte med riktigt på Norskan men vp stoppar inte om tempen är över beräknat den kör på till gradminuterna är 0 och skulle den inte stoppa blir det för varmt inne efter en tid framförallt med golvvärme. Man kan köra interna cp i intermittent drift även utan BT25 men då måste man ha extern cp som cirkulerar vattnet genom vp så den känner tempen. Man brukar vilja köra cp i intermittent drift för att dels spara energi och dels blir skiktningen i tanken bättre utan en extra onödig cp som rör om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #620 skrivet: 12 november 2017, 00:27:34 »
Jag hänger inte med riktigt på Norskan men vp stoppar inte om tempen är över beräknat den kör på till gradminuterna är 0 och skulle den inte stoppa blir det för varmt inne efter en tid framförallt med golvvärme. Man kan köra interna cp i intermittent drift även utan BT25 men då måste man ha extern cp som cirkulerar vattnet genom vp så den känner tempen. Man brukar vilja köra cp i intermittent drift för att dels spara energi och dels blir skiktningen i tanken bättre utan en extra onödig cp som rör om.
Det er vel først og fremst Magnus som har fått for seg at BT25 aldri bør brukes selv om Nibe har denne muligheten. Jeg ser helt klare fordeler med å bruke BT25, særlig når man har pool. Desverre fungerer det veldig dårlig med BT25 siden det er GM regulering, med BT2 er det litt bedre men da har man ikke kontroll på temperaturen i tanken. Jeg kommer til å sette opp en eller annen logging av temperaturen i tanken for å se hvordan den temperaturen oppfører seg uten bruk av BT25.

Norsken din Smurfen holder lenge, jeg kunne selvsagt skrevet pÃ¥ engelsk men vÃ¥re sprÃ¥k er for lite til at det skal være nødvendig, det hender Google mÃ¥ hjelpe meg Ã¥ forstÃ¥ enkelord av svensken deres men det gÃ¥r som regel helt fint  tummenupp

Jeg forstår at varmepumpen stopper på GM=0, men GM=0 kommer som en følge av en overivrig kompressor som ikke bryr seg om BT2/BT25 øyeblikksverdi. Jeg vil aldri få en god regulering med Nibes regulator, stopp vil forekomme stadig vekk selv om stoppet burde vært unngått. Stopp gir selsvagt større avvik i temperatur enn den 0,5 grader overtemp som fantes før stoppet. Jeg synes det er rart at det ikke er flere som klager på dette da det forekommer på alle 1x55 pumper.
Hva er galt med PID?

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #621 skrivet: 12 november 2017, 12:31:38 »
Jag hÃ¥ller till fullo med Bergen 77, kan därtill meddela att det inte bara är 1x55 som har lÃ¥ngsam kompressorreglering utan även F2040 m.fl.där kompressorn endast  gör snabba frekvensändringar när den växlar mellan värmeproduktion / varmvatten. ligger den enbart pÃ¥ värmeproduktion sÃ¥ ändras frekvensen max 1hZ per minut. alldeles för lÃ¥ngsamt....

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #622 skrivet: 12 november 2017, 22:48:09 »
Her ser dere resultatet av GM regulering uten bruk av BT25, det er ikke akkurat imponerende. Det er stadig den overivrige kompressoren som sørger for stans, en konsekvens av å ikke regulerer på temperatur!
Hva er galt med PID?

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #623 skrivet: 13 november 2017, 08:49:38 »
På tidigare modeller av värmepumpar kunde man påverka regleringen av kompressorn, dessvärre får man inte det numera. i så fall hade man fått den att göra frekvensändringar betydligt fortare än vad som är fallet i dag. (tänk om processindustrin behövde vänta över 30 minuter på att en motor skall ändra varvtal inom sitt reglerspann.. det vore förödande) Dessutom kan den ändra frekvens fort som attan när den växlar till varmvattenproduktion. men inte när den ligger i värmeproduktion....

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #624 skrivet: 13 november 2017, 10:14:05 »
Det er mulig å tweake noen parametre via modbus. Det er ikke nødvendigvis Hz/min som er problemet. Det er mer at endringen kommer forsinket i forhold til behovet.
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #625 skrivet: 13 november 2017, 19:23:30 »
Bergen77, du verkar ha start eltillskott satt till -800, stämmer det? Det innebär i så fall att regulatorn börjar höja kompressorn vid -300 GM. Om du ändrar start tillskott till -400 så kommer den att börja reglera vid -200 istället vilket innebär att den startar mycket tidigare än nu och eftersom GM-underskottet är mindre så borde den inte heller dra på lika hårt som vid ett större GM-underskott?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #626 skrivet: 13 november 2017, 19:52:49 »
Ja det er satt til -1000.
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #627 skrivet: 13 november 2017, 20:53:15 »
Hei.

Jag har en F1255 1.5-6kW som har varit i drift sen i sommer. Den funker jo fint med undtaget av endel småting.
For det förste så måtte jag skru på sperrebånd på 20-22hz slik at pumpen går på 23hz for att energimäteren skulle fungera. Den innebygde flödesmätningen mäter inte under 5l/min, og på 23hz holder den seg presis over 5l/min. Når pumpen går på 20hz hopper flödesmätningen mellan 0 og 5l/min.
Synd inte Nibe har kostet på en korrekt dimensjonert mätare på 1.5-6kW pumpen.
Ene bildet viser hvordan BF1 såg ut før jeg satte sperrebånd.

Jag har lignende probleme som Bergen77, med at pumpen ikke vil gå uten stans. Även om om gjennomsnittlig varmebehov er godt över 1.5kW.
Den er veldig ivrig på at öka frekvensen. Frekvensen gjör en "hump" og sänks inte igjen förr temperaturen er så høg at GM raser oppover! Da er det for sent, og noen timer etter stopper selvsagt pumpen for at GM er blivit 0.
As we speak har pumpen gjort dette og jeg kan finne mange fler eksempler från uplinken. Se bifogad skjermbild. Det pågående viser et typisk eksempel.
Siste døgn har jeg hatt et gjennomsnitlig varmebehov på ca 2000w inkl varmvatten - så pumpen skulle kunne gå non-stop!
Men efter varmvattenproduksjon, så starter den plutselig på 42hz og øker til 45hz. WHY? BT2 kliver, men frekvensen sjunker inte før BT2 er över S1. Men, da er det jo too late...
Det fins ingen möjlighet for at pumpen kan gå uten stans nu - om en halv timme kommer den til 0GM og få en helt onödig paus. Temperaturen ute sjunker...

GM start er -300, GM startdifferans 400
Jeg har prøvd andre innstillinger - men finner ingenting som fungerer bra.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #628 skrivet: 13 november 2017, 21:17:46 »
Ja det er satt til -1000.
Varför så lågt värde?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #629 skrivet: 13 november 2017, 22:07:38 »
Varför så lågt värde?
Nei det er jo ett forsøk på å hindre kompresseren å være så ivrig. Har satt den til 100 nå så får vi se. Har mistet troen på Nibe regulering for lenge siden, kan ikke drive å justere på GM verdier hele året...
Hva er galt med PID?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!