Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Sanyo Co2 eco  (läst 7668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkeson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2023, 17:19:02 »
Sådär, i Söndags kom biltema-pumpen på plats, och nu håller pannan värmen som den ska! Utedelen går mycket mindre dessutom.
Det lilla smolket i bägaren är att pannans styrelektronik inte riktigt kommer överens med biltema-pumpen. Den surrar rätt högt på samma sätt som en dimmer som inte gillar lampan i taket.

Då gissar jag att det är någon slags tyristordimmer i pannan som styr pumpen. Hoppas elektroniken i nya pumpen pallar med det.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #31 skrivet: 04 februari 2023, 11:19:22 »
Tja, än så länge har laddpumpen klarat sig, men nu har pannan fått för sig att den bara ska köras på 19%, så nu är det kallt igen, suck...

Om man väljer i menyn kompressor: nej, och sen slår på igen så hoppar laddpumpen igång, i ca en minut eller så, för att därefter gå ner till 19 igen.

Något sorts problem med styrningen helt klart, men jag vet inte riktigt vad jag ska försöka göra just nu. Någon som har ideer?

Kan tillägga att jag har höjt "min pumphast" i kodade inställningar till 30%, men det ignoreras och den kör 19% ändå. Däremot kan jag köra den i 100% från den manuella menyn utan problem.
« Senast ändrad: 04 februari 2023, 14:04:48 av Micke_L »

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #32 skrivet: 04 februari 2023, 15:35:12 »
Jag fortsätter väll rapportera min upptäckter, alltid hjälper det väll någon (Henkeson?) hoppas jag.
Kopplade in den gamla Grundfos-pumpen med vanlig jordad sladd direkt i ett uttag nyss, och den snurrar så fint både på läge I, II och III. Så felet låg nog inte där iallafall.

Testade att återställa övertemps-skyddet pannan efter att ha startat om pannan. Nu kör laddpumpen i 39%, och det blir värme i systemet. Hade inte en tanke på att den knappen styrde laddpumpens max på det sättet.
Anledningen till att vi låter pannan stå med utlöst skydd är att den tenderar att koka vattnet m.h.a. tillskotts-elen tills skyddet löser ut, så nu när el-fördröjningen snart har gått ut efter omstarten så är jag rädd att det kommer att hända. Åtminstone nästa gång den väljer att slå igång tillskott.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #33 skrivet: 04 februari 2023, 16:16:34 »
Kan vara kontaktorerna som blir slitna med åren och bränner fast så överhettningsskyddet måste lösa ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micke_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #34 skrivet: 04 februari 2023, 17:40:00 »
Ja det låter ju som något i den stilen. Har ingen erfarenhet av kontaktorer, men jag ska nog kika på det.
Senaste uppdateringen är att laddpumpen nu återigen går på 19% (har ställt minsta hastighet till 50%, men det ignoreras), och den här gången verkar det inte vara övertempskyddet. Däremot verkar plötsligt el-tillskottet funka okej nu(?!) så jag är lite förvirrad.

Någon som känner till om det finns någon styrning som baseras på hur många grader vattnet ökar när det passerar kompressorn?

Utloggad henkeson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Sanyo Co2 eco
« Svar #35 skrivet: 06 februari 2023, 15:53:32 »
Utifrån de värden jag sett på min panna verkar den försöka hålla en delta på ca 20 grader på in och ut.
Har du lägre delta än så är det helt naturligt att laddpumpen stryps.
30-40 in och 50-60 ut är ganska normalt hos mig. Variationerna beror på om det är legionellakörning.

Det problem jag sett med min laddpump är att den ibland går på 99% och delta 25 grader.
Baserat på laddpumpens beräknade kapacitet ska den inte behöva gå så högt för att få ut 4,5kW som värmepumpen ger, vilket gör att jag tror min pump är sliten eller annat skit som bromsar.

Något som jag hade problem med för några år sedan var att cirkulationspumpen till radiatorsystemet gick på max vilket gjorde att den tömde tanken pannan på varmvatten alldeles för snabbt när shunten ändrades. Dessutom gjorde det höga flödet att skiktningen av varmt och kallt vatten i pannan fungerar sämre.

Första steget var att sänka cirkulationspumpen till läge 1.
Efter det har jag bytt termostater på radiatorerna och installerat en modern cirkulationspump, så nu är flödet mer kontrollerat.

Vad har du för temp i de olika delarna av pannan?
Och in i värmepumpen?
« Senast ändrad: 06 februari 2023, 16:01:34 av henkeson »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!