Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lagring av solenergi till vintern??  (läst 9482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lagring av solenergi till vintern??
« skrivet: 16 maj 2007, 17:51:04 »
Hej!
Det var nÃ¥gon här pÃ¥ forumet som nämnde om att lagra solenergi i form av metanol eller etanol, jag börjar att fundera vad skall man göra med överskottet nu när det är bra med sol. Har nu 2300 l acumulatortank som är över 60 ° i botten  o 85 ° i topptemp, det kunde vara optimalt att nu framställa medeiet som gÃ¥r att lÃ¥ntidslagra. Sc:,h
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2007, 18:43:14 »
Det är väl lite svÃ¥rt att fÃ¥ tillstÃ¥nd som privatperson att tillverka etanol.  ::)

Annars är det en väldigt bra idé, det gÃ¥r att använda matavfall typ potatis, pasta, frukt och bröd för att göra mäsken och sen 78,3 ºC + en bra kolonn...  ^-^
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2007, 20:24:44 »
Ja det är synd Ã¥ skam att inte fÃ¥ tillverka sitt eget bränsle  huvuddunk Men pÃ¥ nÃ¥t jäkla sätt borde det gÃ¥ att kringgÃ¥ lagen..., forsknings-anläggning kanske  :)  :,v(  Sc:,h Om Vi bortser frÃ¥n drickbarheten av bränslet, sÃ¥ kan ingen nÃ¥nsin hävda att det inte är ett miljövänligt alternativ. Ã… väldigt kostnadseffektivt Ã¥xÃ¥, dÃ¥ man endast använder överskottsenergi  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2007, 20:28:36 »
Läste historian om bränneri. Kyrkan började för att ha att bjuda på vid dop, bröllop och begravning. Då det blev för populärt, folk gifte sig för att få en sup, så bestämdes att bönderna fick låna hem apparaten inför sådana högtider. Apparaterna var ganska enkla, öppna kärl med avrinning över öppen eld, så man byggde sin egen och kunde bränna när man ville. Att bränna blev pigans jobb, så tvättstuga blev brygghus. Sen sa det stopp, det blev för lite kvinnfolk kvar och alltihop förbjöds. Nu vet jag inte om det är sant, men jag kan tänka mig vad som skulle kunna inträffa om man hade brännerier i var och varannan stuga, jag menar inte att folk skulle sitta och ragla vid apparaten varje dag. Så den dagen kommer nog aldrig. Finns det inget annat sätt? Omvandla värme till el ska väl gå också, kanske med en stirlingmotor, eller nåt. :-\
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2007, 20:33:27 »
Ja tyvärr lär vÃ¥ra gener inte kunna hantera tillverkningen... I Brasilien säljs det färdiga kit för hemtillverkning av etanol-bränsle  :'( :'(

mvh humlan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2007, 20:38:44 »
Ja tyvärr lär vÃ¥ra gener inte kunna hantera tillverkningen... I Brasilien säljs det färdiga kit för hemtillverkning av etanol-bränsle  :'( :'(

mvh humlan.
AHA, det är väl där samban kommer ifrån, och brassefotbollen också, lite hit o dit o runt så man blir yr. Allting har sin förklaring. *roflmao*
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2007, 20:54:03 »
hej
det är väl inte svårare än att starta upp en firma som ska tillverka etanol...
att regga en enskilld firma e knappast så ekonmiskt betungande eller svårt

det är inte direkt olagligt/omöjligt att starta upp en brännar firma  för att framställa sprit men,jag tippar pÃ¥ att det e rigorösa kontroller Ã¥ skit för att du ska fÃ¥ köra firman
dessutomså e du säkert tvungen att tillsätta nått medel som gör att det inte går att dricka

men svårt tror jag inte att det är mest pga att det blir en kemisk tillverknings firma

det enda du behöver e ju i princip några stora dunkar ...det finns ju 1000 liters lim kaggar på pall som skulle va ypperliga att jäsa i
körde man "mäsken" i 5 sånna så hadde man ju hyfsat med råämmne till att börja med

« Senast ändrad: 17 maj 2007, 08:39:23 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2007, 08:18:06 »
Hej!
detta börjar att verka intresant, är det någon som har internetadressen till Brasilien tillverkat hemmakit för bränsletillverkning, eller ritning. Sedan återstår bar några formalia sedan har jag bränsle till min gamla oljebrännarkasset. Att elda med på vintern. a:gl
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2007, 08:40:19 »
Hej!
detta börjar att verka intresant, är det någon som har internetadressen till Brasilien tillverkat hemmakit för bränsletillverkning, eller ritning. Sedan återstår bar några formalia sedan har jag bränsle till min gamla oljebrännarkasset. Att elda med på vintern. a:gl

hej du glömmer väl inte att det ochså går fint i bilen :D

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2007, 09:24:52 »
Hej!
Men jag mistänker att det tillkommer några formalia till som måste lösas och det kan hända att det kommer någon lobbyist som vill vara med och påverka. Men jag skall undersöka vade ett hemmakit skulle kosta och vad kappasiteten är. studs *vinkar*
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #10 skrivet: 17 maj 2007, 09:53:59 »
Hej!
detta börjar att verka intresant, är det någon som har internetadressen till Brasilien tillverkat hemmakit för bränsletillverkning, eller ritning. Sedan återstår bar några formalia sedan har jag bränsle till min gamla oljebrännarkasset. Att elda med på vintern. a:gl

Det säljs pÃ¥ eBay..., sök pÃ¥ ethanol eller E85 sÃ¥ tror jag Du fÃ¥r träff där... Iaf om Du är lite envis  ;) Men jag tror inte dom är anpassade för solfÃ¥ngare, sÃ¥ där fÃ¥r nog Sfinxen tipsa om länkar

mvh humlan.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2007, 13:50:57 »
...tvättstuga blev brygghus.

Aha! Är det därför det heter brygghus  :)

Min gamla mor säger alltid att hon skall gå till "brygghuset" när hon menar sin tvättstuga.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #12 skrivet: 17 maj 2007, 13:55:25 »
Tillbaka till topic.
Det borde finnas nårra spännande exoterma salter eller liknande att torka och blöta upp.
Har för mig jag sett en sån tråd av nån Lunda-studerande här innan.
/Magnus

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Lagring av solenergi till vintern??
« Svar #14 skrivet: 17 maj 2007, 17:53:00 »
Hembrännarboken finns pÃ¥ svenska sÃ¥ varför ta det frÃ¥n e-bay  *roflmao*
Det är ju inte annat du lär fÃ¥  :,v(
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!