Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag komplettera min bergvärmepump med när det är riktigt kallt?  (läst 5437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xyron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läst en del på forumet men har inte hittat någon klockren lösning för mitt ändamål, så ni gurus kanske kan tipsa mig om vad man ska göra.

Fastigheten består av ett hus på 2x80kvadrat från 1926 med torpargrund(tilläggsisolerat, nytt tak, 3glas fönster, golvvärme nere och radiatorer uppe) men finns mycket kvar att isolera och fixa
Garage på 130 kvadrat (100 varmt, 30 kallt) förråd på ca 20kvadrat (varmt) och en lägenhet byggd ovanpå en del av garaget på ca 85kvadrat.

I garaget står en thermia 10kw bv-pump(2006) med tre slingor ut garage,lgh och en 30m kulvert till huset. Kulverten har tre rör varmvatten, värme radiator och retur radiator. Varmvattnet spetsas sen i en el vvb. Det är borrat 200m

Problemet är att vi bor i Norrbotten och nu när det varit under -17~19 så går den med konstant elpatron steg 1 och blir det kallare än -22~23 går den på bägge stegen. När det var -32 fick vi elda i öppenspis med insats och köksnora för att den skulle orka hålla 21~22grader på bägge plan samt i lgh (som är bebodd)

Jag skulle vilja spetsa på detta med något, har funderat på en vattenmantlad insats till öppenspisen men då förstått att man inte får köra för varmt på returen för då slår bvp av, är inte ute efter att ersätta bvp men hjälpa till vid värsta kylan. Fick precis elräkingen och vi hade förbrukat nästan 6000kwh under enbart Januari månad, tur elen är billig men hur länge är den det?

Tacksam för svar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Gick kompressorn även när elpatron steg 2 var aktivt?

Det är inte ovanligt att elpatron gör att framledning/retur blir så varm (55/45°C) att kompressorn stängs av, och DÅ går det mycket el OCH blir kallt i huset eftersom elpatron har lägre effekt än kompressorn.
Man brukar säga att värmepumpen blir en ren elpanna vid de tillfällena.

För att komma ifrån detta så måste man värma UTANFÖR den vattenburna kretsen.
T.ex. med ett antal små fläktelement (direktel) på strategiskt valda platser, eller med t.ex. braskamin, eller pelletskamin.

I vissa fall kan ovanstående scenario även bero på att man har en onödigt högt ställd kurva i kombination med termostater som stryper flöde till både både golvvärme och radiatorer, börvärdet blir då onödigt högt, och elpatron måste tidigt gå in och stötta för att nå önskad temp, när bärvärdet blir så högt att man kommer över vad som accepteras rent kyltekniskt så stängs kompressorn av och elpatron får själv stå för all värme.

Man kan komma runt det ta problem genom att göra en grundflödesjustering på flödet till golvvärme och radiatorer, samt en justering av kurvlutningen i värmepumpen.

Man öppnar alla termostater, ställer dem på max, och sedan väntar man ett dygn eller så för att se vad som händer, ofta blir det alldeles för varmt inne, och då kan man sänka kurvan, vilket gör att värmepumpen får högre COp och klarar att värma huset med lägre framledningstemp, vilket minskar risken för att värmepumpen skall bli en ren elapanna.
« Senast ändrad: 19 februari 2016, 07:48:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Xyron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är rätt ny på allt som heter värmesystem då vi snart bott här i ett år (första huset), men jag vet att kompressorn har gått i princip hela tiden. Den stängde av vid ett tillfälle då returen översteg 55grader.

Det är som det jag inte vill att använda mer el genom direktverkande el element eller liknande utan på nått sätt kunna hjälpa bergvärmepumpen på ett bra sätt, vi har eldat en hel del i braskaminen och köksnoran men då blir det bara varmt precis där. Hade varit fint att kunna elda i braskaminen och hjälpa hela systemet.

Känner du att du mot ersättning skulle vilja slå en kik någon gång det passar så finns jag på samma ort som dig :)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Låter nästan som en klen pump till så många m2? Vad kan du läsa för temperaturer i pumpen? Framledning osv.
Hur varmt har du i garaget?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är rätt ny på allt som heter värmesystem då vi snart bott här i ett år (första huset), men jag vet att kompressorn har gått i princip hela tiden. Den stängde av vid ett tillfälle då returen översteg 55grader.

Det är som det jag inte vill att använda mer el genom direktverkande el element eller liknande utan på nått sätt kunna hjälpa bergvärmepumpen på ett bra sätt, vi har eldat en hel del i braskaminen och köksnoran men då blir det bara varmt precis där. Hade varit fint att kunna elda i braskaminen och hjälpa hela systemet.

Känner du att du mot ersättning skulle vilja slå en kik någon gång det passar så finns jag på samma ort som dig :)

Nja, vedeldning och jag går inte bra ihop...
Vet inte riktigt vad jag skulle kunna bidra med förutom de råd jag kan ge i forumet.
känns lite eom att det skulle kunna behövas en andra värmepump som stöttar om vedeldning i lokala eldstäder inte räcker till.
Visst kan man tänka sig en vattenmantlad kamin, men jag har 0 erfarenhet av dessa så då är det bättre att du tar dit någon annan som kan de sakerna.
Risken är dock att vedeldningen släcker kompressorn, eller rent allmänt ställer till det med regleringen.
Ofta är det ekonomiskt vettigaste att värma med el utanför den vattenburna kretsen som jag tidigare beskrev.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Du skulle liksom vi behöva en större pump kanske 16 kW.
Vi kan värma större delen av huset med kamin när det är riktigt kallt.
Några rum som inte används mycket stänger vi dörren till så får det bli neråt 14 grader där.
Enda problemet är köket där det är torpargrund och golvet blir riktigt kallt.
Borde ha lagt in golvvärme där när vi renoverade, men men.
Nu får vi använda en värmefläkt som går nån timme på morron och vid behov.
Använder aldrig elpatron, och skulle aldrig vattenmantla kaminen.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Om nu inte värmekurvor och sånt är feljusterat så är det väl egentligen isoleringen som är för dålig
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Xyron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns ett par ställen jag hittat som ska åtgärdas i sommar där det drar ganska kallt och ska byta garageport och så.
Jag har haft runt 9-12 grader i garaget beroende på yttertemp.

Eftersom värmepumpen ändå är 10år gammal så ska den väl ersättas inom ett par år, har då funderat på en sån inverterpump istället som justerar sig själv. För jag vet inte riktigt hur stor pump man törs använda på ett 200m hål så man inte fryser hålet?

Just nu när det är så pass varmt (typ 0an) är framledningen på 37grader och retur på 33~34grader. När det blir kallare än -5 brukar det skilja ungefär 6-8grader mellan framledning och retur.
Brine in är -2 och brine ut är -4, brukar skilja 2grader. Ibland när det blir riktigt kallt bara en grad
« Senast ändrad: 21 februari 2016, 08:38:44 av Xyron »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Har du funderat på att sätta pumpen i huset? Kulverten kyler av vattnet en hel del på 30 m.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
10 år är väl ingen ålder. Lägg till en 8kW pump i huset och slopa kulverten. :)
Du värmer då huset på 160 m2 och garaget på 200 m2.
Hålet kommer bli kallt om det inte får assistans av elpatron
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Xyron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
@zyberdude. Jag är inte hjälpt av det för jag måste ändå ha värme i garaget så i såna fall måste jag in med en pump till

@jehu. Men om jag ska in med en pump i huset innebär det ett till hål ska borras och en ny pump ska inhandlas, då är det nästan billigt att låta elpatronerna gå i två månader..

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Har du funderat på att sätta pumpen i huset? Kulverten kyler av vattnet en hel del på 30 m.
Jag tänkte mera på det att huset kräver mera värme än garaget+boytan där. Kanske med pumpen i huset orkar pumpen värma huset bättre, medan det möjligen blir kallare i garaget de dagar som är riktigt kalla.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Xyron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ett alternativ men problemet är att jag inte rymmer pumpen i huset på ett vettigt ställe samt att borrhålet är utanför garaget, måste i såna fall skarva köldbärarna ca 25~30m

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Hur varmt har du i garaget?

Skulle ju gå att minska belastningen på BVP med en LLVP i garaget. Jag kör en FH50 som uppvärmning i mitt garage (~150kvm 4m takhöjd) och håller 10-12 grader. Den klarar ensam av att hålla det varmt ned till -30, när det går under 30 så får den det lite jobbigt. Men då är en av portarna riktigt dåligt isolerad oxå.. Är ju dock inte så många dagar per år det är den tempen så det är ju ett smärre problem.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Det är ett alternativ men problemet är att jag inte rymmer pumpen i huset på ett vettigt ställe samt att borrhålet är utanför garaget, måste i såna fall skarva köldbärarna ca 25~30m
Slangen i marken blir jordvärme som du kopplar i serie med borrhålet, lägg några extra slingor när du ändå håller på. Undras bara hur det funkar att köra två värmepumpar på en slinga? Yo Rickard?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!