0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla,Jag och frun är nyblivna hus- och bergvärmepumpsägare och detta är helt nytt för oss bägge. Med kylan som kom häromdagen (ca -10 grader nu) så har vi fått en innetemperatur på 17-18 grader, en inte helt behaglig temp. Tillsatsvärmen (elpatron?) körs dessutom konstant.Pumpen är en Thermia Villa 75 (installerad 2007) och vi har luftat alla radiatorer och vi får värme i dem, men inte jättevarmt (inga problem att lägga händerna på radiatorerna). Huset har en boarea på ca 200 kvm.Vi har försökt justera värmepumpen både före och efter att ha läst på diverse forum (bl.a. detta), men får ändå inte upp värmen. Detta är våra inställningar och värden just nu:Rum = 21Kurva = 43Min = 22Max = 58+5 = 00 = 0-5 = 0Värmestopp = 17Sänkning = 1Temperatur:Ute = -10Integral = -760Framledning = 43 (54)Returledning = 36 (55)Varmvatten = 49Brine in = -5Brine ut = 0Det bör även nämnas att vi haft problem med att skvallerröret (det heter väl så?) som sitter vid expansionskärlet på pumpen har läckt vatten och att vi då tappat tryck i systemet. Efter det har vi luftat alla radiatorer och fått upp trycket tillbaka på 1 bar.Finns det något vi kan testa? Är pumpen underdimensionerad för vårt hus? Det kommer en pumpgubbe i övermorgon som ska titta på detta, men det vore ändå intressant att höra vad andra kunniga tror, och av det jag läst hittills verkar det här forumet vara rätt plats för det. Tacksam för hjälp!/Pär
Suck. Nu ringde frugan och sa att det var kallt hemma igen, ca 16 grader inomhus och nästan ljummet i radiotorerna. Jag märkte redan inatt att värmen sjönk.Visst har det blivit kallare ute, ca -18 imorse, men det var ju bra värme inomhus igår kväll. Kan det vara nåt med nattsänkningen? Den är iofs bara ställd till 1 så jag tycker inte det borde göra så stor skillnad?
Hur ljumna är radiatorerna? Och om du såg en positiv effekt av att sänka kurvan, vad händer om du sänker ytterligare? Jag kan inte Termia men dina inlägg ger en känsla av att pumpen lägger av och bara kör tillskott, i vissa lägen. Det kanske inte är nåt problem nu men det ska ju bli kallare senare i veckan.
Var har du din pump?Har du nytta av den "spillvärme" den avger, eller står den så att allt blir förlust? Isf. kan du kanske se över den närmsta kringisoleringen för att få större andel värme dit du behöver den...
En sak till som slog mig om du vill ha en snabb besparing, och minskat patrontillskott:Tar ert varmvatten slut, eller rättare sagt har du utrymme att sänka topptempen på det några grader? Du får då mer VP-tid till själva värmen, och kan förhoppningsvis slippa patronen X antal procent av den tiden du nu behöver den.
Hej! Du har ingen slinga i din maskin så ställa ner till 20minuter blir ingen hitt med tanke på att din värmepump kör varmvatten före värme så 40 minuter är standard på din maskin.
Menar du att den inte hinner göra vv på 20 min ?
Det man får tänka på att det sitter en för liten pump i förhållande till värmebehovet och ställer man ner både tiden och startvärdet och börjar tappa varmvatten hinner den ju inte med men allt handlar ju om hur mycket tappvatten man förbrukar men det är ju inte varmvattnet som är problemet utan risken blir att den inte kommer hinna köra klart varmvattnet och börjar köra varmvatten en stund senare eftersom tempen är för låg.Dom flesta thermia pumparna har 40 minuter av dom äldre modellarna för varmvattentiden som inte har slinga utom dom större modellarna.
Med en klen vp så är det väl bättre att göra vv i 20 min och värme i 20 min så den inte hamnar så långt efter med värmen och efter 20 minuter vv körning har förhoppningsvis vv tempen hunnit stiga så mycket så starttempen är passerad och då kommer vp inte växla tillbaka till vv igen utan får köra endast värme.
det smurfen menar är fall där integralen hinner räkna ner för mycket för att kompressorn ska hinna hemta hem i fall man låtit VP göra VV för länge, så att säga. Intressant att ha i åtanke med avseende på integral är ju att dessa maskiner utgår från att den framledningstemperatur, i förhållande till bör, som rådde vid start av VV-produktion är konstant under hela varmvattenproduktionen. Personligen tror jag det är hugget som stucket. På 20 minuter hinner man i normalfallet göra mycket VV. Får man problem med att man inte kommer upp i max arbetstryck och därmed får för dåligt VV i samband med bad eller dusch för att VP går över till värme så bör man utöka tiden och/eller justera upp starttempen alternativt öka viktningen mot startgivaren.
Precis och det ju det som är ts problem att integralen ligger efter när den har värmebehov eftersom ts maskin inte räcker till helt enkelt.Man får inte glömma bort att ts har ingen tws maskin.
Vad är det för skillnad om det är en maskin med slinga ?
Det är främst effekten på vp som styr hur lång tid vv laddningen tar tror tom att en vp med mantel beredare stoppar fortare på en Thermia efter som den bryter på tryck och med en mantel beredare som är sämre på att överföra värmen till vv kommer trycket att stiga fortare i alla fall när man har långa vv laddningar tex efter bad.
... Vi har även gamla fönster som behöver bytas på sikt.
Hejda dig där om du kan. Du kan få ett nytt kök och ett nytt badrum för vad det kostar att byta fönster. Det är extremt sällsynt att fönster måste bytas. Det är egentligen bara om de var av dålig kvalitet redan från början, och det innebär i så fall att det inte är gamla fönster, utan ganska nya. Gamla fönster är oftast gjorda av utvalt tätvuxet kådrikt virke. För det mesta behövs bara en rejäl översyn. Tätningslister tex ska man alltid ha koll på, det gör man enklast genom att på vintern kolla om det känns något drag, man känner helt enkelt med handen längs karmen och springor en dag när det blåser och markerar med en tejpbit. Blir det imma mellan fönsterrutorna så markerar man där också. Sedan åtgärdar man en skön sommardag. Kostnaden för att köpa nya fönster är så hög så den lilla skillnaden som finns i u-värde motiverar inte byte. Dessutom är de gamla oftast mycket snyggare. Titta i Köpenhamn, om du är där någon gång. Där är det vanligt med gamla vackra fönster, de är inte rädda att gå ute med lite färg, pensel och lite kitt och bättra på lite. Det sättet är mycket bättre än det svenska där vi väntar tills fönstren ändå måste bytas, gärna nya livlösa, och gärna med bidrag. Isolera på vinden istället, tycker jag, det är superbilligt och betalar sig första eller andra vintern, ett fönserbyte betalar sig på 30 år, och då är det ändå dags att köpa nya fönster. Så, nu har jag sagt vad jag tycker om den saken
Tar du en diplomat 8kw utan tws och jämför med en 8kw med tws så kommer tws göra varmvattenproduktionen snabbare eller menar du att slingan inte fyller någon funktion Sc:,hEn fråga om du ställer ner tiden för varmvattenproduktion 20 minuter på vilket sätt skulle det göra värmeproduktionen mer effektiv?
Klart slingan fyller en funktion den gör så att beredaren laddas fullt på en vv körning och den tar mindre plats än en mantel så man får plats med en större beredare och mera isolering men den trollar inte fram mera effekt. I Thermias fall kanske dom laddar beredaren fullt på en körning även med mantelberedare för dom kör med högre temp än många andra. Värmeproduktionen blir inte mer effektiv med 20/20 men ger mera tid till värme. Vi tar ett exempel så du hänger med om man tömmer beredaren helt och det tar 25 min att ladda den fullt men med 20/20 så kommer inte beredaren att hinna laddas fullt men den kommer att laddas så mycket att tempen hinner stiga över starttempen då kommer inte vp att göra nån andra körning utan får 5 minuter mera till värme + att vv gjordes till bättre cop. Visst många gånger kommer vp att få göra en andra körning och då har man inte vunnit nått men jag ser inte att man förlorar nått på 20/20. Eftersom vv bara gjordes i 20 min hinner inte framledningen sjunka lika mycket vilket ibland kan leda till kallras från fönster.
Börjar den göra vv en andra gång fast vv tempen ligger över startvärde eller ? Vad menar du med mintid 5 minuter finns värmebehov så bör den väl gå i minst 20 minuter eller ?
Men om den alltid prioriterar vv varför finns en inställning för värme då 20/40 innebär inte det att den kör 40 min vv om behov finns och sen 20 min värme om behov finns eller kör den 40 min vv och endast 5 min värme om det fortfarande finns vv behov ? försöker fatta men det är inte så lätt .
ska bara komma på hur jag gör för att få en VV körning över 20 minuter
Den varmvattentid som det står 40 minuter är ju den tid den ska ha för att producera varmvatten när det finns ett värmebehov (och det behöver ts verkligen) men bara för att det står 40 minuter behöver ju inte det betyda att den kommer producera varmvatten i 40 minuter är du med?Och likadant blir det på värmetiden om varmvattenbehov finns men det som är det intressanta är vad du får för temperatur i beredaren eller rättare sagt vad blir tempen på startgivaren för det är ju den som talar om att det finns ett varmvatten behov.Den kan ju inte producera värme om du fortfarande har ett varmvatten behov.exempel:om den kör en varmvattencykel och den inte kommer över startvärdet så kommer den växla att köra värme i 5 minuter för att sedan gå tillbaka och köra en gång till men den här gången räcker det med en kort körning beroende varmvattenbehovet(tappar fortfarande varmvatten) och min pump fungerar likadant.
fattar verkligen inte jag heller. Varför finns värdet över huvudtaget om det bara tillåts gå ifrån VV i 5 minuter, oavsett vad man anger. sjukt
fattar ännu mindre nu.. så nu kan det vara 15 eller 25 minuter också? Jag förstår funktionen som sådan att VV prioriteras. Dock finns det möjligheten att sätta en max-tid för VV som dock inte kan vara lägre än 20 minuter. Denna gör att systemet efter denna tidsperiod går över till att göra värmevatten i stället, om sådant behov föreligger. Detta kommer den göra i minst 20 minuter (eller mer om så är inställt) så länge värmebehov kvarstår, oavsett om VV behov fortsatt föreligger.
nej sannerligen inte. Min värmepump har inställning för Varmvattentid 20 minVärmetid 20 minDet du beskriver och förklarar i denna tråd, med avseende på dessa tider, innebär att värdet Värmetid är helt irrelevant.
Thermia verkar ju ha satt 20 min värme bara för roligt för det värdet används vad jag förstår inte.
när används 20 min värdet ?
Precis så där trodde jag det funkade men enligt måle10 så lär det funka på annat sätt ?
Du skrev nått med att den växlar efter 5 minuter men skit i det. Om man anger 20/20 så kommer vp att göra värme 20 minuter och därefter göra vv i 20 minuter och hålla på och växla på det viset så länge vv tempen ligger under startvärdet samt ligger - på gradminuterna korrekt eller ?
Vadå beror det på kurvan också hur långt 20 minuter är nu blev det riktigt snurrigt Men svara gärna på min fråga som jag ställde.
Jodå stämmer bra som du uppfattade det.Tänkte vi skulle forsätta på dom större villa som har plattväxlare men tror inte det är någon ide.
Är träet dåligt skulle jag inte renovera nya fönster är normalt inte så dyrt om det är av vanlig modell.
Då funkar ju styren i stort sett lika som på nyare Thermia i alla fall vad det gäller prioritering som jag var inne på från början. Kan ta villa pumparna i egen tråd dom har jag absolut ingen koll på och tror inte Ts är intresserad av att vi sabbar tråden mera.
suck Har ts en diplomat tws varför jämför du din pump med ts pump Om man inte förstår varför eller vill förstå varför thermia har satt 40 minuter på varmvattentiden standard på ts maskin eller menar du att thermia har satt 40 minuter bara för det är roligt.
De stora fönster som du ser på min ikon är 210 höga. Jag har totalt bytt 15 fönster (alla) och hela kalaset gick på 50.000:- på Menta-fönster. 6 st 2-glas, 9 st 3-glas, alla Argon. Gissa om det är skönt nu!
Oj, vilken fart det blev på tråden! Jag sänkte tempen till 41 °C, men min fru upplevde att vattnet blev kallare direkt, så där fick jag höja till 43 °C . Ställde även om varmvattentiden till 30 minuter till att börja med. Återkommer senare om/när jag märker resultat.Pratade med firman som levererat VP:n om diffen på KB, men de trodde att det kunde vara givarefel och ville att jag skulle testa att mäta tempen direkt på rören istället. Har inte hunnit med det än, dock.Värmefotografen och Varmt om foten: Jo, jag har läst om detta, och det är kanske nåt att titta på, men precis som ni skriver blir det nog inga trevliga "bilder"!
Det kan inte vara lång stund vattnet var 41-42 °C efter att ha varit 43 eller varmare..Min sockersmula skulle garanterat klaga på obehag om hon visste om en förändring, men inte märka något alls om jag inte sagt något, men det är hon det
...Pratade med firman som levererat VP:n om diffen på KB, men de trodde att det kunde vara givarefel och ville att jag skulle testa att mäta tempen direkt på rören istället. Har inte hunnit med det än, dock....
De ville även att jag testade att köra enbart VP, jag antar att de ville se att tillsatsen inte gick i onödan. Jag körde nog 5-6 timmar idag och som väntat så hängde inte VP med:Temp ute = -2Integral = -760Framledning = 32 (41)Returledning = 28 (55)Varmvatten = 47Brine in = -6Brine ut = -1Nu ställer jag nog en dum fråga här, men som nybörjare på området så står jag för det! Hur kommer det sig att framledningen inte orkar upp till bör-värdet? Borde inte pumpen klara att värma vattnet till bör, men att returen sjunker rejält pga att huset är för stort? Med andra ord, radiatorerna i början på slingan blir varma, men de i slutet blir kalla?
Hej! Börjar bli mer nyfiken på varför din kb-diff är 5 °C och tror inte att det är något givarfel och är det -2 ute så borde den inte ligga 9 °C under börvärdet och du måste få stora el-räkningar eftersom den går på tillskott nästan hela tiden.Skulle vara intressant och veta energiförbrukningen innan vpn och hur stor del av huset du värmer nu.
Jag tror tvärtom att det är givarfel om inte givarna är växlade. Då i såfall värmer du köldbäraren med VP:n.
Hej! Börjar bli mer nyfiken på varför din kb-diff är 5 °C och tror inte att det är något givarfel och är det -2 ute så borde den inte ligga 9 °C under börvärdet och du måste få stora el-räkningar eftersom den går på tillskott nästan hela tiden.Skulle vara intressant och veta energiförbrukningen innan vpn och hur stor del av huset du värmer nu.PS:Vilken hastighet kör du på vb-pumpen?Har du bara 4 delta och kör du på 3-hastigthet så ställ ner till läge 2 så du hamnar på runt 8.
japp
Stora elräkningar lär det bli, ja... Vi har ju inte hunnit bo så länge i huset, så hur mycket som är hushållsel vet jag inte. Idag värmer vi bostadsdelen på 110kvm för fullt, och skoldelen med ca 80-100kvm ligger på 14-15 °C. Sen har vi en radiator som sitter i källaren på 40kvm.Kan jag ställa ner hastigheten på cp under drift?
Hej! Satt och titta på din logg lite och något behöver du göra med tanke på att ni ska bo kvar och lite otur med beräkningen dom gjorde på ditt hus för som läget är nu så kommer din värmekostnad bli hög för din pump verkar få det jobbigt redan runt nollan.Kan det vara så att dom där 200kvm ligger i underkant med tanke på att din värmepump inte är i närheten av ert värmebehov.Bra att du loggar och skulle vara intressant hur snacket gick när dom satte in villan 7,5.
Ja, vi har redan förstått att detta blir en förlorad vinter. Det känns som att vi gick på en nit som inte kollade upp pumpen innan vi köpte huset, men vi tog för givet att den skulle vara ok för huset. Fel av oss förstås, och det är bara att bryta ihop och komma igen! Hur resonemanget gick med värmepumpsfirman när den skulle köpas kan man förstås bara gissa sig till... Såvitt vi vet satt här en relativt ny oljepanna innan de bytte den. Nu kan jag inte jämföra, men skulle gissa att driftkostnaden inte ändrat sig så värst mkt efter byte till vp. Idag funderar vi på att ev. byta till pellets, eller så får pumpen leva kvar ett tag till och så kompletterar vi med en eller ett par kaminer i huset.Efter att jag ställde om cp till läge två är diffen på vb nu 7 °C, tack för tipset! Vad tror du om brine-diffen? Är det nåt att haka upp sig på i det här fallet?
Nu kan jag inte jämföra, men skulle gissa att driftkostnaden inte ändrat sig så värst mkt efter byte till vp. Idag funderar vi på att ev. byta till pellets, eller så får pumpen leva kvar ett tag till och så kompletterar vi med en eller ett par kaminer i huset.
lägga 20k på en vettig luft-luft i skoldelen. Låta befintlig VP få jobba mer ostört mot bodelen.