Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730  (läst 7415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2019, 09:01:10 »
Jag har aldrig lyssnat på en 1255 i full sprutt, de gånger man vart på 1255, har invertern varit trasig (standardfel)
Jag har en 1245-6 on/off själv, den står vägg i vägg med köket, i tvättstugan, inte en som har varit och hälsat på har hört den, jag kan höra den ibland, när jag vet att den finns där, men den har aldrig stört, den går tyst och fint.
1255 kanske låter lite mer än min, har aldrig tänkt på det, men man kan ju isolera modulen lite till, så hörs de garanterat inte.
750 går säkert att isolera mer, för att få den tystare.


Jag lider med dig TS, men hjälp finns att få!

Vår F750 är vad iallafall jag skulle säga tyst, och då har jag tinitus och en tillhörande fetisch att alltid köpa de dyraste och med ljuddämpade komponenterna vid datorbyggen (semi-passiv eller helt passiv kylning).

Vi har enplansvilla (änsålänge) och har vår F750 placerad i tvättstugan som är belägen intill kök och vardagsrum.
Vi hör den aldrig när vi lagar mat, ser på TV, pratar normal samtalston eller liknande.
När den genererar högsta ljudtrycket så kan man skönja den från kök/vardagsrum, om det är tyst i kök/vardagsrum. Med skönja, så menar jag något som går att urskilja, men ej stör i vardagen: Jag kan utan att störas/lägga märke till pumpen, läsa böcker/slösurfa på telefonen 1m ifrån pumpen, vägg i vägg.

MEN jag skulle inte för allt i världen placera den i anknytning till något stadigvarande sovrum (gästrum är OK dock, då man kan åtgärda det eventuella oljudet temporärt med exempelvis schemaläggning).
Och det gäller både i lateral-/longitudinal- och vertikalled!

När man somnar in, vill de flesta ha det knäpptyst, vilket inte en F750/F730 är, om man har den intill sovrummet, eller ovanför sovrummet.

Min pump lever djävulen vid 48-50 Hz p.g.a att den kommer i självsvängning, men av någon trevlig anledning så går den väldigt sällan på just de frekvenserna. Skulle det vara ett problem så går det alltid att spärrbanda de värsta resonansfrekvenserna.

Att göra-lista för TS:

1. Leta reda pÃ¥ källan till ljudet! Är det som DonPablo säger, nÃ¥got vätskerör, eller luftrör som är i kontakt med intilliggande vägg, sÃ¥ kommer väggen fungera som en gigantisk baslÃ¥da/högtalare.  Fräs upp större hÃ¥l intill luftrörens genomföringar, placera skummgummi mellan vägg och vätskerör, var kreativ och testa dig fram! Kanske är kompressorns gummifötter feljusterade? Kanske är pumpen inte korrekt avvägd?

2. Identifiera därefter vilka frekvenser som låter värst, och använd spärrbandet för att eliminera dessa troliga resonansfrekvenser.

3. Schemalägg en tystare period vid insomningstid kring e.g (21.00-23.00)? (Förslagsvis elpatrondrift om nu alla frekvenser upplevs som jobbiga?)

4. Byt sovrum om möjligt? :|

5. If all else fails, byt värmepump? :/

6. Gud förbjude, byt inte hus, hjälp finns att få! :<
« Senast ändrad: 16 mars 2019, 09:10:39 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730
« Svar #16 skrivet: 16 mars 2019, 18:47:36 »
de nyare pumparna har ju de bättre kompressorfötterna, de gamla hade gummifötter, som hårdnade av kompressorns värme, men de nya har ett plasthälje, med någon typ av neopren eller liggunderlagsliknande material i botten.
Oljudet kan ju komma sig av något som sitter löst på pump eller i modul eller något, bara undersöka, inte kul när de lever om.

Utloggad dahnarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2019, 11:59:05 »
Tackar för all info. Även om det inte är vad vi ville höra.

Ljudet fortplantar sig ocksÃ¥ i vÃ¥ra ventilationskanaler.  :-X

Finns där någon lösning på det problemet iallafall. Har sett att där finns slangar som är extraljuddämpande man kan montera.
Idag sitter där en enkel flexslang.


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F730
« Svar #18 skrivet: 17 mars 2019, 13:07:14 »
Citera
Har sett att där finns slangar som är extraljuddämpande man kan montera

Om du bara har en vanlig flexslang där idag så ger en flexibel ljuddämpare en hyfsat bra dämpning. Hur det blir i ert fall får man nog prova, det blir iaf inte sämre. Tänk på att kolla o notera luftflödet med befinlig slang, ev kanske det behöver justeras upp något efter bytet, dämparen kanske bromsar luftflödet något mer

(Vi har en sådan monterad mellan pumpens frånluftsanslutning frånluftskanalerna som går ut i huset och den sänkte ljudnivån rätt bra faktiskt)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad dahnarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2019, 10:15:11 »
Okej,

Någon som kan rekommendera en firma nere i sydsverige. En firma som vet vad dom sysslar med. Skadar inte att få en second opinion.

« Senast ändrad: 18 mars 2019, 11:20:10 av dahnarius »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2019, 12:37:11 »
Om du bara har en vanlig flexslang där idag så ger en flexibel ljuddämpare en hyfsat bra dämpning. Hur det blir i ert fall får man nog prova, det blir iaf inte sämre. Tänk på att kolla o notera luftflödet med befinlig slang, ev kanske det behöver justeras upp något efter bytet, dämparen kanske bromsar luftflödet något mer

(Vi har en sådan monterad mellan pumpens frånluftsanslutning frånluftskanalerna som går ut i huset OCH DEN SÄNKTE LJUDNIVÅN RÄTT BRA FAKTISKT)

BUSTED! knUp

Varför i hela friden bytte du ut en fungerande del pÃ¥ en (utopiskt) perfekt värmepump?  "love"

Snyggare med ljuddämpare kanske? ; )  Sc:,h

Detta bekräftar bara mina fördomar om att ljudnivåbedömningar är väldigt subjektiva:
En pump som upplevs knäpptyst av mig, kanske är outhärdlig för nån stackars ljudkänslig sate, som ligger i översta ljudkänslighetspercentilen.


(Edit: Eller så är det också installationsspecifikt).
« Senast ändrad: 18 mars 2019, 13:12:09 av kWhalp »

Utloggad dahnarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2019, 14:45:48 »
Jag har aldrig lyssnat på en 1255 i full sprutt, de gånger man vart på 1255, har invertern varit trasig (standardfel)
Jag har en 1245-6 on/off själv, den står vägg i vägg med köket, i tvättstugan, inte en som har varit och hälsat på har hört den, jag kan höra den ibland, när jag vet att den finns där, men den har aldrig stört, den går tyst och fint.
1255 kanske låter lite mer än min, har aldrig tänkt på det, men man kan ju isolera modulen lite till, så hörs de garanterat inte.
750 går säkert att isolera mer, för att få den tystare.

Hur hade du isolerat den för bäst effekt? Den står rätt trångt i mitt hus. Går det att isolera själva kompressor utrymmet kanske ?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F730
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2019, 18:11:47 »
Citera
Varför i hela friden bytte du ut en fungerande del pÃ¥ en (utopiskt) perfekt värmepump?  "love"

Hej kWhalp,
Antar det var mig du frågade...jo, det var nog mest kosmetiskt, det fungerade ju fin-fint innan men vi har en gästtoalett vägg-i-vägg med rummet där flvp:n står och frånluftskanalen dit in är ganska/väldigt kort, tyckte det var lite mycket störande "sus" så jag smackade dit en ljuddämpad kanal istället, typiskt i-landsproblem ;)

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2019, 18:41:58 »
Dahnarius, jag hade köpt typ bitumenmatta som man värmer och formar med värmepistol på själva modulen, och tryckt ljuddämpande mtrl där det går, typ på framsidan av modul.

Utloggad dahnarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730
« Svar #24 skrivet: 18 mars 2019, 22:56:26 »
Dahnarius, jag hade köpt typ bitumenmatta som man värmer och formar med värmepistol på själva modulen, och tryckt ljuddämpande mtrl där det går, typ på framsidan av modul.

tackar för infon,,, fÃ¥r bli vÃ¥rens projekt typ...  tummenupp

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730
« Svar #25 skrivet: 19 mars 2019, 06:24:19 »
kanske någon typ av ljuddämpning ovanpå modul också

Utloggad dahnarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730
« Svar #26 skrivet: 19 mars 2019, 07:40:52 »
kanske någon typ av ljuddämpning ovanpå modul också

tackar. TrÃ¥kigt att det är typ det första man mÃ¥ste göra när man flyttar in.  >:(

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730
« Svar #27 skrivet: 19 mars 2019, 08:55:53 »
tackar. TrÃ¥kigt att det är typ det första man mÃ¥ste göra när man flyttar in.  >:(

Mjo.. :/
Får man fråga vem som byggt/ritat/levererat huset?

Utloggad dahnarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730
« Svar #28 skrivet: 19 mars 2019, 11:56:26 »
Mjo.. :/
Får man fråga vem som byggt/ritat/levererat huset?

byggföretag i sydsverige. Stenhus..Resonans deluxe.  ???

Utloggad dahnarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730
« Svar #29 skrivet: 20 mars 2019, 10:05:47 »
Hur mycket DB får pumpen låta egentligen? Ser att det står max 55 Db i själva produktbladet.

Det var dock inte dom siffrorna som VVS-snubben hade med sig vid mät-tillfället.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!