Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fasordningen ej funnen  (läst 4138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
Fasordningen ej funnen
« skrivet: 05 januari 2020, 16:11:13 »
Hej.

Känns som jag startar många trådar nu men om man inte frågar får man inget veta. Hittade inget gammalt ämne om detta.

BlÃ¥ste en huvudsäkring ett par dagar sedan och blev misstänksam. Eller det var frugan som hade ledigt och flera maskiner gick samtidigt här hemma. SÃ¥g pÃ¥ telefonen frÃ¥n jobbet hur det lÃ¥g pÃ¥ 20.1A pÃ¥ L1 men pumpen fortsatte pÃ¥ 114hz... 5minuter senare ringde hon om att strömmen gÃ¥tt  ;)

Står att fasordningen ej funnen på 5.1.12
Det borde betyda att effektvakt ej är aktiv?

Det har den varit innan för den har gått in tidigare.
Måste man göra om det efter ny mjukvara?

Jag har inte pillat där tidigare
Strömmarna ser jag ju i realtid men kan vakten ha kopplas ur med nya mjukvaran?

Ska öka huvudsäkring och flytta en högförbrukare till L3 som är minst belastad.
Har vetat att 16A är för litet om man inte vill planera sin användning och jag har haft koll på belastningen ett tag nu.

Strömkännarna sitter ju rätt och mina observationer ser ut att stämma på allt utom en punkt.
Det är vår torktumlare som lurar mig rejält. Den ligger garanterat på L3 och ser hur den ökar 1-2 A direkt man startar och stoppar men det är ju en högförbrukare och borde lägga på närmare 10A som mest.

Börjar känna att jag kastar bort mitt liv genom att titta på pumpen medan jag tumlar men omöjligt att jag kan köra en hel maskin med sån låg peak.
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3562
  • Karma +2/-0
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2020, 16:25:07 »
Mycket trådar är bra, ordning och reda och lätt att söka fram.

Har du strömkännarna i pumpen eller i proppskåpet? Det du ser i mobilen, är det från pumpens kännare?

16A ska du kunna klara dig på med lite justeringar av fasta installationen.
Du borde kunna kartlägga tillslut vad som snedbelastar. Men frugan borde veta vad som bör flyttas.

Har man låg huvudsäkring så kan man ju med besparingen köpa värmepumpstumlare för att hålla ner peakströmen.

Tycker du har koll på vad som behöver göras. Men jag tror själva pumpen bör vara konstruerad för en jämn fasbelastning. Kolla igenom möjligheterna via manualen så får du nog grepp om det hela.

Sidan 22.
https://www.nibe.se/assets/documents/17847/331666-3.pdf

Se även tariff.

Om du låser upp 5.1.13, blir 5.1.12 som väntad då?
« Senast ändrad: 05 januari 2020, 17:00:36 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2020, 16:52:09 »
Japp. Strömvakterna sitter som de ska och jag ser i historiken att de begränsat pumpen tidigare. Tror det var bland annat när jag griljerade skinkan :)

Det är ugnen som är stora boven här. Den ligger ju som största förbrukaren som elektrikern tyvärr la in på L1.
Spec på den är 2500w och 3000w varmluft.
Räcker med vanlig värme på 225c och att pumpen kör på 120hz så har jag 16-20 A bara där.

Spishällen med boost drar 8-9 A om man ska snabbt koka en kastrull med vatten.

Men oavsett så måste jag ändå öka ut för eller senare.

Med tanke på att FLVP i sig kan ta 13A vill jag ha så den slipper strypa sig själv vid disk, tvätt, tumlare.

Med 3 barn är en vanlig dag mellan 1 och 2 omgångar av både disk, tvätt och tumlare. Ofta ugn och mycket spis. Inte ovanligt med 3st motor och kupévärmare de dagar man ska börja dagen med snöskottning med traktor och sen 2 bilar ska iväg samtidigt.

Förutom pumpen är det 13st saker som peakar mellan 1800w och 2500W. Som används flera gånger i veckan.

Tyvärr kan det ju bli ofta pumpen trimmar ner till 70Hz och istället lägger på elpatron på L2 eller L3

Men kan min effektvakt ha avaktiverats med mjukvaran??? För den verkade lägga elspets idag som standard på L1 som redan hade 12A och övriga låg på 2A styck.

Tidigare har den styrt om finfint innan sista mjukvaran.

« Senast ändrad: 05 januari 2020, 17:10:26 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2020, 17:05:09 »
Jag bifogar här en annan version av handboken med annan tabell av elpatronerna pÃ¥ F730.   



Samma sida 22 men annan utgåva:
https://www.nibe.se/assets/documents/24230/431684-1.pdf

Som står längst ner så ska strömkännarna och effektvakten bortse från diagrammet och fördela efter att balansera all elspets till bästa fas....

Men håller med. Att redan som standard lägga på första eltillsatsen på samma som pumpen är ju rätt ologiskt för det är ju garanterat redan den mest nyttjade fasen...
« Senast ändrad: 05 januari 2020, 17:08:00 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3562
  • Karma +2/-0
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2020, 17:10:54 »
Japp. Strömvakterna sitter som de ska och jag ser i historiken att de begränsat pumpen tidigare. Tror det var bland annat när jag griljerade skinkan :)

Det är ugnen som är stora boven här. Den ligger ju som största förbrukaren som elektrikern tyvärr la in på L1.
Spec på den är 2500w och 3000w varmluft.
Räcker med vanlig värme på 225c och att pumpen kör på 120hz så har jag 16-20 A bara där.

Spishällen med boost drar 8-9 A om man ska snabbt koka en kastrull med vatten.

Men oavsett så måste jag ändå öka ut för eller senare.

Med tanke på att FLVP i sig kan ta 13A vill jag ha så den slipper strypa sig själv vid disk, tvätt, tumlare.

Med 3 barn är en vanlig dag mellan 1 och 2 omgångar av både disk, tvätt och tumlare. Ofta ugn och mycket spis. Inte ovanligt med 3st motor och kupévärmare de dagar man ska börja dagen med snöskottning med traktor och sen 2 bilar ska iväg samtidigt.

Förutom pumpen är det 13st saker som peakar mellan 1800w och 2500W. Som används flera gånger i veckan.

Tyvärr kan det ju bli ofta pumpen trimmar ner till 70Hz och istället lägger på elpatron på L2 eller L3

Men kan min effektvakt ha avaktiverats med mjukvaran för den verkade lägga elspets idag som standard på L1 som redan hade 12A och övriga låg på 2A styck.

Tidigare har den styrt om finfint innan sista mjukvaran.
Har suddat ut lite i förra posten, vet inte varför jag drar massa förhastade slutsatser här istället för vara ute i garaget och isolera. Kanske har med partikelfobin att göra.
Säg till om jag är jobbig. Men har inte varit förhastad kring det med golvvärmen.

Efter jag fäste blicken på att kompressorn drar upp till 12A på L2 så förstår jag hur Nibe tänkt med elpatronen. Trodde inte det var 1-fas kompressor.
Kanske du skulle ringa eller maila Nibe och höra om de har någon aning varför den inte klippt förbrukningen efter senaste uppdatering?

Edit igen, i den manualen jag skickade stod det ju L2 på kompressorn. Märkligt att det ändrat sig så mycket mellan manualerna.

Edit2: Med tanke på att de har lämnat plats på L2 som täcker upp för förbrukningen vid inverterdrift så känns det som L2 är för kompressorn.
Är din länk nyaste från Nibes sida? Jag googlade bara fram någon helt random version.

Edit3: Men ändå lite hög fasbelastning från halvvägs till botten på L2 jämfört med L1. Med avkännare så ska den ju lösa det hela själv står det ju dock, då kanske inte den listan stämmer.
Eller så har du förbrukare exklusive pump som kan överbelasta din L3?
« Senast ändrad: 05 januari 2020, 17:20:32 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2020, 17:41:18 »
Manualen du hittade heter 331666 samt 1609-3   
Min googlade manual heter 431684 samt 1803-1

Får man gissa att din är från 2016 september och min från 2018 mars om man får tolka fritt?!

Det är ju isåfall bara att de gått från att lägga kompressorn på L2 till L1 nu

Max effekt på "2016" är ju
L1   11,1 A
L2   4,3 A + (12A som pumpen drar max)
L3   15,7 A

PÃ¥ "2018"

L1   3,4 A + (13A som pumpen drar max)
L2   16,2 A
L3   11,8 A


Så de har bara bytt fas som driver kompressor då...
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2020, 17:44:38 »
Körde igenom faserna igen då. Nu har den hittat fasföljden.

Ska provocera pumpen vid nästa kallväder  och fÃ¥ se om den lägger elpatron direkt pÃ¥ L2 eller L3

Vet inte hur Nibe gör sina mjukvaror men oavsett gammal eller nya så verkar det som om det sitter en halvfull maskinist där inne som spelar tärning med hur den ska jobba.

Edit: 
Jag har strömkännarna i proppskåpet i huset, ej i mätarskåpet.
Det enda just nu som går utanför kännarna är en wifi-sändare och en C-tek-laddare som matas från skåpet och ej via huset så det är försumbara förbrukare :)
« Senast ändrad: 05 januari 2020, 17:56:24 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2020, 17:56:26 »
Körde igenom faserna igen då. Nu har den hittat fasföljden.

Ska provocera pumpen vid nästa kallväder  och fÃ¥ se om den lägger elpatron direkt pÃ¥ L2 eller L3

Vet inte hur Nibe gör sina mjukvaror men oavsett gammal eller nya så verkar det som om det sitter en halvfull maskinist där inne som spelar tärning med hur den ska jobba.
Inte för att  jag begriper hur datan kan skifta faserna, möjligtvis kan datan lägga in olika stegs följd,  fasföljden  är detsamma frÃ¥n utsidan, finner det lustigt att dom ändrat pÃ¥ detta, men kanske det blev lite för mycket med kompressor och senare ett uttag pÃ¥ kanske
4,5 Kw EL-patron och nu bara 3 Kw.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2020, 19:38:15 »
Var lite busig nu och drog på ugnen max på varmluft.

Pumpen lade sig efter någon sekund ner på 55Hz och meddelade i display att elvakten slagit till och besparingen kan utebli.

Då låg den efteråt på 15.8A på L1

Stängde av ugnen så försvann 9A igen.

Verkar funka som det ska... 

Då har vår Nibe bara tappat effektvakten utan vårt samtycke.

Inte bra

Fortfarande är tumlaren ett litet mysterium. Den överstiger aldrig 2.0A. Fasen låg stadigt runt 5A och oavsett när i cykeln så försvinner bara 1.8-2 Ampere om man pausar den.

« Senast ändrad: 05 januari 2020, 19:44:39 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3562
  • Karma +2/-0
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2020, 20:38:50 »
Testa att skifta två avkännare med varandra, en kanske är söndrig... på L3?

Blir kompressorn bara påverkad vid laster på L1? Dvs massa last på L2 och L3 släpper bara på elpatron medan kompressorn får lov att gå i 100% om behovet finns?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2020, 21:30:14 »
Har provat andra förbrukare på L3 så den sensorn verkar hänga med på det. Ska prova igen att belasta mer noggrant och läsa på mer om den snåla tumlaren


Vad jag kan förstå så kan en 730 med strömkännare kasta om vilka element på vilka faser som ska vara på eller av för att spara på huvudsäkringarna.

Övrig överbelastning på L2 och L3 kommer ju kvarstå hur än kompressor beter sig.
Har den en aktiv eltillsats så kopplas väl den bort på de överbelastade faserna. Så länge L1 inte överstiger inställt värde på huvudsäkring bör ju inte pumpen behöva stega ner sig alls.

Tänk vad smidigt om också spishällen och ugn vore lika smart. Visserligen är hällen redan på 3fas men bara strikt uppdelad på zonerna.

Apmeremätare med bluetooth som kommunicerar med alla högförbrukare så anläggningen alltid är balanserad och inför standard med 3fas på allt över 1000W :)
« Senast ändrad: 05 januari 2020, 21:37:50 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2020, 22:02:45 »
Citat

Vad jag kan förstå så kan en 730 med strömkännare kasta om vilka element på vilka faser som ska vara på eller av för att spara på huvudsäkringarna.

Det mÃ¥ste dÃ¥ vara nÃ¥got speciellt med en sÃ¥dan vakt, jag  har aldrig sett en sÃ¥dan som skiftar olika faser till en förbrukare, alla som jag vet bryter upp belastningen tvärt av när belastningen överstiger inställt värde i steg,  Kan inte säga nu hur mÃ¥nga steg det är i en VP ,men i
EL-pannor är det 7 steg,och där kopplas det ur steg från toppen 7 -6 - 5 osv. normalt klarar man sig med 5 steg i en vanlig villa

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3562
  • Karma +2/-0
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2020, 22:28:02 »
Har provat andra förbrukare på L3 så den sensorn verkar hänga med på det. Ska prova igen att belasta mer noggrant och läsa på mer om den snåla tumlaren


Vad jag kan förstå så kan en 730 med strömkännare kasta om vilka element på vilka faser som ska vara på eller av för att spara på huvudsäkringarna.

Övrig överbelastning på L2 och L3 kommer ju kvarstå hur än kompressor beter sig.
Har den en aktiv eltillsats så kopplas väl den bort på de överbelastade faserna. Så länge L1 inte överstiger inställt värde på huvudsäkring bör ju inte pumpen behöva stega ner sig alls.

Tänk vad smidigt om också spishällen och ugn vore lika smart. Visserligen är hällen redan på 3fas men bara strikt uppdelad på zonerna.

Apmeremätare med bluetooth som kommunicerar med alla högförbrukare så anläggningen alltid är balanserad och inför standard med 3fas på allt över 1000W :)
Elsystemen i hus är säkert påväg åt det hållet med dessa smarta småprylar med ofta kompatibla system. Lite samarbete mellan en central elmätare så är det verklighet framöver.

Precis så med kompressorn tänkte jag, var mest sugen på veta om den var tillåten köra så hårt som möjligt av L1 före första elsteget sätts in.

Har du funderat på flytta alla faser på värmepumpen? L1 till L2, L2 till L3 och L3 till L1? Blir mindre att dokumentera än att flytta runt i centralen. Men mja, det kanske finns fler saker som ska flyttas i centralen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2020, 07:28:39 »
Det mÃ¥ste dÃ¥ vara nÃ¥got speciellt med en sÃ¥dan vakt, jag  har aldrig sett en sÃ¥dan som skiftar olika faser till en förbrukare, alla som jag vet bryter upp belastningen tvärt av när belastningen överstiger inställt värde i steg,

Effektvakten i Bosch/IVT elpanna med Rego800 funkar iallafall så. Är det hög last på en fas så begränsas eltillskottet på den fasen och ökas på en annan så att önskad totaleffekt bibehålls.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Fasordningen ej funnen
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2020, 16:09:21 »
Uppdaterar min kommentar om spishällen.

På boost på stora plattan drar den enligt spec 3300W och på strömkännarna blev det ökning på 14,4 A direkt. Blev 18,8A totalt på fasen

Likaså variabla zonen var likadan..

Sen vid effekt "7" av 9 som precis hÃ¥ller en stor kastrull kokande sÃ¥ drar det 3A.  Skaplig skillnad.

Hällen verkade bara ta två faser och boost funktionen släpper om man kör fler plattor eller zoner på samma fas.

Intressant att kunna maxxa alla huvudsäkringar på lite belysning och 2st kastruller och värmepumpen på.



2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!