Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blanda in annan uppvärmning eller inte?  (läst 2098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« skrivet: 31 december 2019, 09:55:16 »
Sitter här och funderar angående hur man kan fixa och trixa med luft/luft som komplement till vår Nibe 730.

Är ett nybyggt hus med trög golvvärme i plattan och vi har även en luft/luft som sattes upp för att kyla huset i första hand.

Jag är inne på att automatisera på något vis så att luft/luft hjälper till när det blir dags för Niben att koppla på elpatron.

Gradminutrar skenar ju ganska fort när det går från +5 till - 5 på några timmar och spontant känns det onödigt att eltillsats kopplas in när det fortfarande är effektivt för luft/luft att jobba lite istället.

Värmen i huset är det absolut inget fel på och det spelar ju egentligen ingen roll om det går några extra kilowatttimmar på patronerna utan det är mer att motionera luft/luft mer än några varma sommardagar. Jag misstänker att det inte är helt fel att låta den jobba lite ibland även på årets övriga 9 månader.

Det får ju inte bli så att rumsluften blir för mycket uppvärmd så att den slutar skicka ut värme i plattan och man på sikt får kalla golv.

Nu har jag bara kört manuellt och startat luft/luft några timmar på morgonen när det sjunkit från 22c till 20.5c inne då värmen i plattan inte hunnit med omslaget.
Så den är ju praktisk att finjustera komforten med.

Det jag tänkt nu är att med ifttt eller någon annan smart lösning lösa problemet som egentligen inte finns :)

Jag har inte riktigt sett husets smärtgräns på kyla. Kommer kylan sakta och pumpen får jobba effektivt så verkar den hålla huset varmt på egen hand vid 6-7 minusgrader och ändå kunna jobba hem några gradminutrar.

Däremot har jag märkt att jag behöver höja omsättning på luften i Niben för att kunna maxa kompressorn.

Just nu har jag via väderstationen If ifttt-kommando att Niben ligger på standardflödet som rekommenderas för huset och sen skickar kommando vid - 3c uteluft att öka flödet 8% i pumpen och vid - 7c uteluft öka ytterligare 5% på niben.
Sen har jag ställt så att den själv ökar flödet om koldioxiden höjs i allmänna rummen.
Så är man 8-10 personer så ökar niben ventilationen tills att den sjunkit oavsett utetemp.

Men mottar gärna tips på hur man gör med luft/luft om man helt enkelt sätter den att starta på 24c under X antal timmar vid X uteluft.

Hur gör ni andra?
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #1 skrivet: 31 december 2019, 13:01:32 »
Att låta luftvärmepumpen hjälpa till är ingen dum idé. Låt den va på hela tiden. Den sköter sig själv. Och skulle solen skina in och värma huset då slår den ifrån. Samma när golvvärmen kommer ifatt mm. Luftvärmepumpen drar inte många hundra watt i timmen speciellt in när 730n samtidigt värmer golven.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #2 skrivet: 31 december 2019, 13:32:14 »
Hej Byggarn
Skriv gärna lite info i profilen om ditt hus såsom storlek, var i landet mm mm. Hur ofta går elpatronen in?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Sirius730

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2019, 15:11:26 »
Vad är det för väderstation du har och går den att koppla till din luft/luft via ifttt?

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2019, 16:38:16 »
Hej Byggarn
Skriv gärna lite info i profilen om ditt hus såsom storlek, var i landet mm mm. Hur ofta går elpatronen in?

Hej. Har lagt till signatur nu.  tummenupp

Elpatronen går bara in vid större omslag i väder. Vintern nu har ju varit väldigt mild.
Gjorde stor skillnad att låta pumpen få tid på sig att jobba ikapp med att vänta till - 1200-1500 GM innan den tar till elpatron. Samt att ge den mer luft att jobba med och därmed få kompressorn möjlighet att nå effektivitet.

Har den en gÃ¥ng värmt upp plattan till rätt temperatur i förhÃ¥llande till utetempen sÃ¥ verkar den tÃ¥la  bra mÃ¥nga minusgrader och ändÃ¥ jobba hem underskott.

Det är ju när den ska värma upp runt 200m2 betongplatta och snabbt ökar den önskade framledningen med 6-7 grader som det snabbt tickar på gradminuter.

Hittills har vi upplevt 1.5 graders diff  pÃ¥ inneklimatet när det varit nÃ¥gra plusgrader pÃ¥ eftermiddagen och var - 10  ett halvt dygn senare.
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2019, 16:45:48 »
Vad är det för väderstation du har och går den att koppla till din luft/luft via ifttt?

Det är en Netatmo som jag haft flera år. Kan verkligen rekommendera dessa. Var bland de första att skaffa så det är kul att kolla på väderkartan och se nya användare dyka upp ibland. Kul att se i realtid hur klimatet varierar.

Köpte en till när vi byggde så hade man full koll på temp och fukt. Sen när vi flyttat så var det ett smidigt sätt att övervaka temperatur och larmgränser i gamla fastigheterna innan de såldes.

https://weathermap.netatmo.com/

Det är en massa funktioner på dem och bara en bråkdel som syns offentligt. Kan ju ha den helt privat och olistad samt bjuda in folk att bli medlemmar i stationen och nå alla givare och värden.

« Senast ändrad: 31 december 2019, 16:49:27 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Sirius730

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #6 skrivet: 31 december 2019, 17:43:12 »
Tänkte mest att du kunde automatisera din luft/luft genom ifttt och din netatmo precis som du gjort med niben.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2019, 18:09:54 »
Tänkte långsiktigt typ sensibo eller tado som man sätter upp och blir som en fjärrkontroll som tar IFTTT och ger pumpen kommandon därefter.

Alternativt låta rapsberry agera bryggan där.

Luft/luften har ju autostart om man vill efter "strömavbrott" så har strömmen genom en Sonoff som tar ifttt så kan därmed få en smidig påslagsfunktion vid angiven temp.
Dock vill jag inte ha avslag genom att bara släcka strömmen för det kan inte vara nyttigt så nedstängningen blir manuell ändå.

Tror mer på det förstnämnda som stabilare alternativtet för jag har inte haft den bästa erfarenheten av usb-wifi-stickan utan vill ha en annan tillförlitlig kommunikation med pumpen i vilket fall.
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #8 skrivet: 31 december 2019, 18:29:22 »
Jag hade kört på perra83's linje. Så länge ll ger mer cop än elpatron måste det vara lönsamt.

Men att temperaturen faller snabbt inne med ändrad utomhustemperatur är märkligt. Golvvärmen borde lagras längre i golvet än det?

Bäst kanske om man kan förutspå vädret, -10 en dag och +5 nästa är ju inte optimalt med golvvärme.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #9 skrivet: 31 december 2019, 22:32:48 »
Går det blocka elpatron i samband med uppvärmning men låta den vara kvar vid varmvatten? I så fall kan man ställa LL 0,5 grader under rumstemperaturgivaren för värmepumpen, då borde det bli exakt rätt i verkligheten. Annars kanske du kan blocka kontaktorn för elpatron med sonoff i funktion av utomhustemperatur.

Behöver läsa på om dessa smarta system, inte sett att de varit smarta på riktigt tidigare. Ska sedan ifrågasätta på nytt om det är något man behöver.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2020, 07:56:49 »
Jag hade kört på perra83's linje. Så länge ll ger mer cop än elpatron måste det vara lönsamt.

Men att temperaturen faller snabbt inne med ändrad utomhustemperatur är märkligt. Golvvärmen borde lagras längre i golvet än det?

Bäst kanske om man kan förutspå vädret, -10 en dag och +5 nästa är ju inte optimalt med golvvärme.

Jo. Tänkte samma sak att det borde vara effektivare att få ut värme tillfälligt av att stoppa in 1kw och få ut lite mer av LL (som sen även FLVP får i sig av) än att skicka ut 1kw i golvet

Så märkligt ang sjunkande inomhusklimat är det väl inte? Det är ju inte ett jätteras med en diff på 1,5 grader?

Är den lagrade värmen i plattan anpassad efter någon plusgrad och sen rasar utetempen över 10 grader så är ju värmeslingorna 9cm under fötterna och under tiden plattan värms upp så sugs det in 70 liter uteluft i sekunden.
« Senast ändrad: 01 januari 2020, 09:11:26 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2020, 09:07:26 »
Ahh, glömde du tog in kall luft direkt. Har själv ftx och kör in 20 grader värmd luft så min inomhus temp varierar knappt något vid snabba väderomslag.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2020, 10:02:17 »
Ahh, glömde du tog in kall luft direkt. Har själv ftx och kör in 20 grader värmd luft så min inomhus temp varierar knappt något vid snabba väderomslag.
Uppvärmningen i huset har varit en väldigt svängig resa :)

Från början hade jag tänkt bergvärme eller ännu hellre jordvärme då tomten är 5Ha gammal åkermark. Och tillsammans med FTX.

Sen såg jag siffror hur energisnålt huset skulle bli så bergvärme skulle jag aldrig tjäna in. Skulle kosta runt 70 tusen till med borrning och skulle gå från ca 7400kwh och hamna runt 6000kwh eller strax under. Sen lösa ventilation med FTX var ju en kostnad utöver.
Sen hade jag fått processa med kommunen då vi ligger precis inom vattentäkt och praxis är att neka borrning eller jordvärme på vattentäkt.
Hade nog kunnat få dispens då andra fått det men skulle kunna äventyra byggstart.

Fiskarhedenvillan hade länge kört F750 så hade väl F730 precis börjat installeras så det blev en sån.
Jag nämnde FTX och uppvärmd tilluft men fick svar att kallraset var försumbart och att man helt enkelt körde FLVP med fönsterventiler idag fram tills husen översteg 200m2 eller har pool att värma.

Såhär i efterhand kan jag bara vara nöjd. Kanske ångrar mig när det är - 20c och man känner av kallraset mycket mer. Hittills är det bara skönt med att känna lite friskluft komma in.

Men då hatar jag värme också. Får nära panik om det är 24c inne. Går i kortbyxor över 300 dagar om året och sovit med sovrumsfönstret på glänt fast det är minusgrader ute.


2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2020, 11:31:14 »
Citera
Men mottar gärna tips på hur man gör
Tror det kan bli ett litet kul projekt. Med en Raspberry Pi och Node-RED???
Du skulle kunna ta in mätvärden (temperaturer etc) och sedan styra din LLVP på nått sätt utifrån dina krav. I Node-RED finns det en hel del färdiga plugins (noder) som kanske passar direkt, annars kan man själv skriva logiken rätt enkelt i javascript
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Blanda in annan uppvärmning eller inte?
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2020, 11:57:55 »
Uppvärmningen i huset har varit en väldigt svängig resa :)

Från början hade jag tänkt bergvärme eller ännu hellre jordvärme då tomten är 5Ha gammal åkermark. Och tillsammans med FTX.

Sen såg jag siffror hur energisnålt huset skulle bli så bergvärme skulle jag aldrig tjäna in. Skulle kosta runt 70 tusen till med borrning och skulle gå från ca 7400kwh och hamna runt 6000kwh eller strax under. Sen lösa ventilation med FTX var ju en kostnad utöver.
Sen hade jag fått processa med kommunen då vi ligger precis inom vattentäkt och praxis är att neka borrning eller jordvärme på vattentäkt.
Hade nog kunnat få dispens då andra fått det men skulle kunna äventyra byggstart.

Fiskarhedenvillan hade länge kört F750 så hade väl F730 precis börjat installeras så det blev en sån.
Jag nämnde FTX och uppvärmd tilluft men fick svar att kallraset var försumbart och att man helt enkelt körde FLVP med fönsterventiler idag fram tills husen översteg 200m2 eller har pool att värma.

Såhär i efterhand kan jag bara vara nöjd. Kanske ångrar mig när det är - 20c och man känner av kallraset mycket mer. Hittills är det bara skönt med att känna lite friskluft komma in.

Men då hatar jag värme också. Får nära panik om det är 24c inne. Går i kortbyxor över 300 dagar om året och sovit med sovrumsfönstret på glänt fast det är minusgrader ute.
Samma tankar som jag hade, men det blev ändÃ¥ bergsvärme för min del. Huset i sig drar inte sÃ¥ mycket värme, men garaget som är betydligt sämre isolerat drar en del fastän det är ca 15-17 grader där. Under Ã¥ret drog bvp 3632 kWh sÃ¥ billig i drift men tar en evighet att tjäna in, men vet ju aldrig med elpriset... PÃ¥ ventilationen satte jag in en kW mätare i maj och den har dragit 424 kWh frÃ¥n maj-december sÃ¥ kanske 600kWh om Ã¥ret, betydligt mera än jag trott. SÃ¥ totalt 4200kWh värme och ventilation  tummenupp

Hehe, jag får också konstiga blickar när jag är ute på något snabbt ärende under lunchpausen i kortbyxor och det är -20 ute...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!