Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F470 kallt inomhus, dålig tilluft, rätt inställningar?? Hjälp!!  (läst 9087 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ViktorNibeF470

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag är ny på forumet och är väldigt tacksam för hjälp! tOOmten
För ett år sedan installerades en Nibe F470 då den gamla nibe 410p kompressorn gav upp och var 10år gammal.
Förutsättningar: Myresjöhus byggt 1993, 116kvm enplans, tilluftsdon i taket i varje rum, frånluft i taken i kök,badrum,toalett,kök, tvättstuga, radiatorer i alla sovrum,kök,klk.
Har tagit bort 2 radiatorer vid renovering (Med en skarvning tillbaka på dessa två som togs bort) då vi kör elgolvvärme i de rummen istället på toalett och tvättstuga!
3 glas Elit fönster, nya dörrar, lösull på vind ”normalt” isolerat inga läckage.
Jag har för nuvarande: 20-20.5 på frånluftstemp (och verkar inte komma högre och Upplevs för kallt).
Kör kurva 10 (0), cp på läge 2, punktförskjutning +2. Utetemp +3 grader

Framledningstemp 39,9 ,beräknad 41.8 ,retur 37,6. (Kommer upp till beräknad och lite över)
Tilluft 23,3 grader. Förångare +2, avluft +3.

Alla ventiler öppna, alla termostater, alla flöden till radiatorerna fullt öppna, även till cirk pump.
1bars tryck på pannan, har testat lufta om pannan och alla radiatorer, och pannan kommer upp i de temperaturer som det ska och värme kommer från radiatorerna och alla radiatorer är lika varma, har inte mätt dom tempen på radiatorerna dock, (men dom är varmare än kroppstemperatur).
Tempgivare på tilluft och ut i donen stämmer och är också samma samt isolerade kanaler.
Max inställd effekt 7.0kw. Säkring 16 A.

Installatören glömde först att ställa ner RN1 trimventil, vilket gjords i efterhand då vi hade en tilluft på 38 grader, luften var kass och svårt att sova pga värmen.
Den stryptes ner till 2 varv och fortf 34 grader på tilluften. Sedan 1 varv, då hade vi ca 32 grader.
Sedan ett halvt varv och vi har 30 grader. Vid 0,5 varv har vi 27-28 grader. Vid ett kvarts varv har vi 25-27 grader. Nu är den nästan helt strypt och landar på 23 drygt och pendlar lite.
Men så fort tilluften blir låg så blir de kallt i huset.
I vardagsrummet har vi endast 5kvm elgolvvärme i hallen och två tilluftsdon (större vardagsrum) men de upplevs kallt i alla andra rum också om man stänger dörrar och går in.
Ventilationen har dom ställt in, 47l/s på från och 47l/s på tilluft.
Allt är på auto, och även shunten. Vad kan jag göra??

Det blir endast kallt när tilluften kommer neråt 23-24 grader och engentligek ska man ju ha 19 kanske.
Har testat öka kurvan och även punktförskjutning vid nollgradigt utan några resultat, framledningstemp blir högre och luktar lite varm luft som kommer från radiatorerna, blir lite varmare i sovrummen dock!!
Har inget myggnät till inluften heller, och testat byta filter till nya och kontinuerligt rengjort dom varannan månad.
hjälp!!! Min installatör har vart här 4 gånger och hittar inga fel, och även pratat med nibe och dom begriper inte heller efter 4 samtal!! Vad ska jag göra?? Vill inte köra ännu högre kurva! Kurva 8 funkade bra under vår/sommar.
Kompressorgivare: 39.7
Elpatrongivare: 40.7
Ska gå under kurva ”Ljungby” 10 -2 (utgångsvärden)
« Senast ändrad: 15 december 2019, 09:02:53 av ViktorNibeF470 »

Utloggad ViktorNibeF470

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stopp av värme 20.
Stopp av tillsats 15.
Filtreringstid 15.
Frånluftseffekt 75%
Tilluftseffekt 65%
Ingen rumsgivare.
Programvara 8816R2. Testade den nya från 2019 då startar inte kompressorn alls, inte ens efter 10-15min, och avluft och förångare drar iväg. Så har den gamla 8816r2 sedan 2018.
Driftprio värme.
Självdrag på vind.

Platta på mark. Är outhärdligt och superdålig luft med hög tilluft. Har 3 stora fönster i vardagsrummet bör tilläggas. Och har testat cp på 1 och hjälper inte.
 :'(

Min framledningstemp 20
Max framledningstemp 60
Antingen har jag 28-30 grader tilluft och 21-21.5 grader i huset och kass luft eller 20 grader och kallt. Men frisk luft i sovrummet om nätterna.
Enrör radiatorer, totalt 7st
Hjälp mig experter!! 8)
« Senast ändrad: 15 december 2019, 08:56:30 av ViktorNibeF470 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Får du nån värme i radiatorerna?
Är det ettrörsystem, det ser ut som att värmen på nått sätt smiter förbi radiatorerna?
Några grejer att kolla upp:
Flödesrikting, det händer att installatörer råkar förväxla fram och retur, kolla att detta blivit rätt?
Ventilerna under termostaterna, fjädrar dessa ut?
Kolla om radiatorerna är varma, alla ska vara varma upptill och lite svalare nertill, hela radiatorn ska vara varm.
« Senast ändrad: 15 december 2019, 07:48:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ViktorNibeF470

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar! Det kommer värme från radiatorerna känner jag med handen där uppe och är värmare än kroppstemperaturen känner jag. Enrörs radiatorer!
Hur kollar jag så flödesriktning är rätt?
Och hur ser jag att det fjädrar ut? Jag har skruvat bort ett huvud från alla radiatorer nertill och flödet på dom är Max urskruvade, kommer någon droppe vatten när jag lossat på skallen till och med, är det normalt? och även termostaterna fullt öppna. Är de förstnämnda Carl?
Upplever att dom är varma på hela överdelen och svalare nertill också, plåten är dock ej varm. Undertill är de inte mycket värme!  ???
« Senast ändrad: 15 december 2019, 08:44:11 av ViktorNibeF470 »

Utloggad ViktorNibeF470

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bild

Utloggad ViktorNibeF470

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Radiator, den nedre har jag skruvat bort skallen på och de va Max öppet på samtliga radiatorer, termostaterna är fullt öppna på alla radiatorer med!
De yttre röret som kommer från golvet är varmast kan jag konstatera. Är det framledningsröret. (Det närmst kameran)
Det kan inte vara luft i skarvarna till dom 2 radiatorerna man tog bort? Låter konstigt och bör väl inte vara luft där? Pannan har luftats 2ggr efter installation och även radiatorerna med samma höga tilluft.
« Senast ändrad: 15 december 2019, 08:51:33 av ViktorNibeF470 »

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Kompressorn ger 2 kW utan elpatron. Tilluftsbatteriet kan lätt konsumera mycket av denna effekt vilket gör att elementen får för lite. Tycker att runt 70% på luften är väl tilltaget för 114 kvm, eller tycker du det blir kvavt med lägre fläkt?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

ViktorNibeF4700

  • Gäst
ViktorNibeF4700
SV: Nibe F470 kallt inomhus, dålig tilluft, rätt inställningar?? Hjälp!!
« Svar #7 skrivet: 15 december 2019, 19:26:44 »
Jag fick svaret att han ströp frånluft i vardagsrum och en en köket (finns två) för att komma upp i rätt värde. Känns som det nästan blåser kallt på armar och ben, man tinar lixom aldrig.
Känns som pannan är korrekt inställd och allt verkar vara rätt, ändå hög tilluftstemp. Skulle jag minska flödet på tilluft så skulle de blir ännu varmare på tilluften. Och rn1 är ju nästan helt strypt redan! Och 47l/s.
Bör väl kanske vara 0,35 x 116 = 40,6 l/s.
Har inte testat lägre fläkt. Ska jag testa ställa ner frånluft till 65% och tilluft 55% kanske? Men tilluften är ju fortsatt hög.
Kompressor antal starter: 1725
Total drifttid kompressor: 8115h
- Av vilken varmvatten 3843h
Tillsats: 740.
Detta är ungefär efter 1år och 3månader sedan.
Varmvatten topp 53 grader
Laddning 52 grader.
Årsförbrukning: ca 15500kwh ink hushållsel (2019)

Utloggad ViktorNibeF470

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Siffror nedan!
Har sänkt frånluft och tilluft med 10% på respektive.
Och tilluften blir ju såklart högre också då!
« Senast ändrad: 15 december 2019, 20:36:39 av ViktorNibeF470 »

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Kompressor antal starter: 1725
Total drifttid kompressor: 8115h
Årsförbrukning: ca 15500kwh ink hushållsel (2019)

 :o Förbrukningen låter åtminstone 5000 kWh för hög för 114 kvadrat. Har du pool eller uppvärmt spa igång året runt?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Radiator, den nedre har jag skruvat bort skallen på och de va Max öppet på samtliga radiatorer, termostaterna är fullt öppna på alla radiatorer med!
De yttre röret som kommer från golvet är varmast kan jag konstatera. Är det framledningsröret. (Det närmst kameran)
Det kan inte vara luft i skarvarna till dom 2 radiatorerna man tog bort? Låter konstigt och bör väl inte vara luft där? Pannan har luftats 2ggr efter installation och även radiatorerna med samma höga tilluft.

Vad är det för specialplatta framför elementet?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad ViktorNibeF470

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker så också, sen kanske F470 är lite klenare, men endast 2 pers i hushållet, o andra sidan har andra haft lägre förbrukningar med äldre hus och samma panna.
Det är endast huset som är uppvärmt  med Nibe F470, Elgollvärme i 3 rum (Bad,Tvätt,Hall) 25 grader alltid.
Och ett isolerat rum i garaget är direktverkande element som håller de rummet runt 10-15 grader skulle jag tippa!
Sen är det bara spotlights utv i takfot, och lite småspottar i fönstersmygen!
Plåten som sitter lägst fram på radiatorn är bara en tunn plåt som är efterlackerad med dålig sprayburk, det gråa / vita är en gardin xD
Ökade till och frånluft med 5% igen, så frånluft är 70% och tilluft 60%. Från början 75% och 65%. Upplevde att dom 10% gjorde luften ganska kvav direkt.
Men läste att frånluft och tilluft ska skilja 20% i boken. Hos mig enl protokollet jag fick är det både 47l/s frånluft och 47/ls tilluft.
1993 var projekterande värde 46l/s frånluft, och tilluft 40l/s.
Man kanske ska mäta upp radiatorerna med, räcker de att lägga det ovanpå, eller behövs det om man känner att värmen är högre på radiator än kroppstemp??
Kan det bero på att jag inte har något värmesystem ute i vardagsrummet förutom den 23-25 gradiga tilluftsdonen? Och elgolvvärme på 5kvm av totalt ca 30kvm? Men det är ju kallt i sovrummen med när dörr har vart stängd in dit, med både radiatorer och tilluftsdon. Kyler vardagsrum de andra resten av huset?
Samtidigt så blir de ju kallt när tilluften är något högre än vad den ska vara (6-7 grader för hög redan och trimventil någon mm öppen) Stänger jag den, går den ner på 12-13 grader då brukar jag öppna, går ställa ner den ytterliggare lite, så jag får lägre tilluft, men då har jag iskallt i huset!! fattar inget just nu...
« Senast ändrad: 15 december 2019, 23:28:33 av ViktorNibeF470 »

Utloggad ViktorNibeF470

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tittade precis en grej, mina termostater har vart öppna på max. Och tittade lite nogrannare på stiften, de visar sig att stiften är helt stilla när jag vrider på termostaterna både på "0" läget och läge "7" är det samma, och termostaten nuddar ungefär stiftet när jag skruvar ner dom och är på läge "1" på termostaten. Mycket damm och smuts på stiften, jag har sprutat lite wd 40 på och försökt motionerat stiften med mejsel. Innåt går det inte trycka in mer i princip, däremot fick jag dra ut dom maximalt med tång och då nuddar termostaten redan vid läge "5" på vredet. Kan det vara problemet?? Har gjort så på samtliga radiatorer nu, och ska lufta om systemet.
har haft en tempgivare liggandes på radiator i ett sovrum, visar sig vara 31 grader precis ovanför röret. och framledningstempen i pannan är 45.......... Konstigt eller? Tappar över 10 grader på radiatorerna.

- Edit: Hjälpte inte ett skvatt trots jag petade ut stiften, ingen luft kommer ur varken radiatorer eller panna.  Noterade dock att stiftet till termostaterna inte verkar ha någon funktion alls, den går lika lätt ut som in, (Ingen fjädrande effekt) och när jag skruvat bort stiftet och testat trycka på plattan bakom sprutar det vatten rätt ut med lite avlagringar (gegga) men när stiftet sitter på går det lätt, finns ingen fjädrande effekt. bara en ring på stiftets baksida som inte tillåter att stiftet inte går mer än till en viss gräns. Testade att rengöra alla stiften, tog loss dom och även märkte jag att när jag skruvade ut stiften en bit på gängan så fjädrade helt plötsligt stiften när jag tryckte in dom, men det fjädrar inte när man skruvar åt dom, då tar det stopp i radiatorerna och inte värme kommer. Jag skruvade in dom max, och lossade sedan 2varv från strypt läge, då började det flöda igen och ventilen fjädrar. Ska det vara så?
Eller är det för att termostaterna alltid ska vara fullt öppna ringen sitter på baksidan?
Efterråt har jag framledningstemp 42 grader och 36-37 grader på alla radiatorer. Men tilluften är fortsatt hög, cp går. Om den går åt rätt håll vet jag dock inte!
« Senast ändrad: 16 december 2019, 12:31:45 av ViktorNibeF470 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Radiator, den nedre har jag skruvat bort skallen på och de va Max öppet på samtliga radiatorer, termostaterna är fullt öppna på alla radiatorer med!
De yttre röret som kommer från golvet är varmast kan jag konstatera. Är det framledningsröret. (Det närmst kameran)
Det kan inte vara luft i skarvarna till dom 2 radiatorerna man tog bort? Låter konstigt och bör väl inte vara luft där? Pannan har luftats 2ggr efter installation och även radiatorerna med samma höga tilluft.

Jag tror att yttre röret är framledningen.
Är detta lika på alla, att röret längst bort är de varmaste?

Sen låter det skumt att stiften inte fjädrar ut, så nått krångel med radiatorerna är det.
Det ska normalt inte komma nått vatten när termostat-delen skruvas loss så jag gissar att ventilerna inte är riktigt OK.
Kan du ta en närbild på en ventil med termostaten bortmonterad så ser vi vad det är för grejer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Framledningstemp 39,9 ,beräknad 41.8 ,retur 37,6. (Kommer upp till beräknad och lite över)

Installatören glömde först att ställa ner RN1 trimventil, vilket gjords i efterhand då vi hade en tilluft på 38 grader, luften var kass och svårt att sova pga värmen.

Funderar på rimligheten i detta?
Om framledningen är 39,9 och tilluft visar 38, så är det ett orimligt högt värde på tilluften.
Såg i en annan tråd samma sak och misstänker att givaren råkar ligga an mot batteriet, så den mäter temp på rören och inte på luften?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!