Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snabbt svängande kondensor fram pÃ¥ F730  (läst 967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Snabbt svängande kondensor fram på F730
« skrivet: 11 december 2019, 18:39:32 »
Hej

Startar min femte tråd på tre månader här. Är tacksam för alla svar och gods råd. Har ett pågående ärende hos Nibe gällande att varmvattnet i den externa varmvattenberedaren initialt kyls i början av varje värmningscykel. Som ett led i detta har jag på deras rekommendation fyllt på med vatten för att nå 1,5 bar och avluftat systemet i måndags.

Nu idag noterar jag dock en snabbt svängande fram från kondensorn och även framledningstemperatur på UpLink. Väl hemma är det inte vara UpLink som hittar på egna saker utan även värdet i pumpen svänger upp och ner med ungefär en grad med några minuters mellanrum. Har inte sett detta tidigare under de veckor jag använt UpLink. Någon som sett något liknande eller har någon idé vad det kan bero på?
« Senast ändrad: 11 december 2019, 18:42:29 av Swordthain »
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Snabbt svängande kondensor fram på F730
« Svar #1 skrivet: 12 december 2019, 09:51:25 »
Även luftat den övre nippeln QM24, på ovansidan? Den går till värmeväxlaren(kondensorn) och är viktig här.
Vissa har en benägenhet att "glömma" denna...
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Snabbt svängande kondensor fram på F730
« Svar #2 skrivet: 12 december 2019, 10:14:50 »
Även luftat den övre nippeln QM24, på ovansidan? Den går till värmeväxlaren(kondensorn) och är viktig här.
Vissa har en benägenhet att "glömma" denna...

Avluftat tre nere i inspektionsluckan och den ovanpÃ¥ pumpen uppe till vänster. Ska jag göra om den sista tro? Kan ha fyllt pÃ¥ med nytt vatten i pÃ¥fyllningskranen efter den förra avluftningen. Kan det vara luft som orsakar detta. 
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Snabbt svängande kondensor fram på F730
« Svar #3 skrivet: 15 december 2019, 08:24:26 »
Har nu avluftat på nytt igår förmiddag men problemet kvarstår. Någon som har någon aning om vad det kan bero på? Sensorfel kan det inte vara för det sker både på framledningstemperatur och kondensor fram. Däremot känns svängningarna väldigt regelbundna i amplitud. De vänder på i princip samma övre och nedre temp varje gång.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!