Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln  (läst 7733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« skrivet: 06 december 2019, 06:29:44 »
Har haft lite koll på varmvattentemperaturerna i vår varmvattenberedare och F730 nu senaste tiden och upptäckt ett troligt problem med varmvattenberedaren. När utetemperaturen är varm och således framledningstemperaturen låg värms varmvattnet i beredaren otroligt dåligt.

1. Värmning startar med att vattnet i pumpen initialt snabbt kyls ned 1-2 grader (!).
2. Värmning fortsätter i 30 min till temperaturen har stigit några grader.
3. Temperaturen sjunker därefter långsamt i och med läckage av värme till rummet under tiden värmepumpen värmer huset.
4. Efter 30 min påbörjas nästa värmning av vattnet med en initial snabb sänkning av vattentemperaturen på 1-2 grader vilket gör att värmningen sedan startar från samma nivå som i steg 1 eller bara något högre. 

Se bifogade bilder på vad som sker. I F730 stiger vattentemperaturen i under en cykel till stopptemperatur på 47 grader (från start på 43). Samma sak i värmepumpen tar ett tiotal cykler där temperaturen ibland nästan står still mellan cykler. Värmepumpen måste således konstant stå och värma vatten och normalt nu vid mildväder värms vatten i 30 min var 30 min nästan dygnet runt (80-90 procent är till varmvattenberedaren).

När det var kallt i förra veckan steg både värmepumpens och varmvattenberedarens temperatur snabbt. Vid dessa tillfällen var ju också framledningstemperaturen till huset varmare. Jag tolkar detta som att bytet från att värma hus till att värma vatten i beredaren av någon anledning innebär att kallt framledningsvatten går in i varmvattenberedaren vilket orsakar sänkningen när det är varmt ute. Detta problem verkar inte drabba värmepumpens tank. 

Bifogar två bilder från UpLink från igår där man klart ser skillnaden i värmning mellan pump och beredare (lila stiger på en cykel, röd går upp och ner med initial sänkning när framledningen går in i beredaren). Bifogar även en bild från förra veckan (andra färger i graferna) där båda kärl stiger snabbt när det är kallt ute. 

Installatören kan inte svara på vad det beror på och när jag ringde Nibes kundtjänst var de lika frågande och hänvisade till att min installatör skulle göra en felanmälan. Någon som sett något liknande eller kan resonera sig fram till vad det kan bero på?
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #1 skrivet: 06 december 2019, 07:23:24 »
Hej, att vattnet kyls lite i början är inget konstigt, rören mellan VVB och kondensor innehåller kallare vatten som initialt kyler lite innan värmningen kommer igång.
Visar en bild från min anläggning.
Sen är det nått annat skumt med dina bilder, du har 2 givare med samma namn (Varmvatten laddning) men de visar helt olika saker?
Den ena av dom visar en helt normal varmvattentemp med långsamt sjunkande temp, den andra ser ut att visa nått annat?


« Senast ändrad: 06 december 2019, 07:25:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #2 skrivet: 06 december 2019, 08:58:49 »
Hej, att vattnet kyls lite i början är inget konstigt, rören mellan VVB och kondensor innehåller kallare vatten som initialt kyler lite innan värmningen kommer igång.
Visar en bild från min anläggning.
Sen är det nått annat skumt med dina bilder, du har 2 givare med samma namn (Varmvatten laddning) men de visar helt olika saker?
Den ena av dom visar en helt normal varmvattentemp med långsamt sjunkande temp, den andra ser ut att visa nått annat?

Tack för bild och förklaring. De två olika varmvatten laddning är alltså värmepumpens interna vatten respektive varmvattenberedarens. Den förra värmer snabbt och effektivt vattnet på en 30-minuterscykel medan den senare kan stå och stampa mellan två värden (exempelvis 44-46) i flera timmar utan att nå stopptemperatur (47). Hade jag inte haft en VVB skulle vi värma vatten kanske totalt 1,5 timme per dygn, nu värmer vi runt 10 timmar varav då 8-9 är på varmvattenberedaren på grund av att höjningen sker så ineffektivt.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #3 skrivet: 06 december 2019, 10:07:35 »
Tack för bild och förklaring. De två olika varmvatten laddning är alltså värmepumpens interna vatten respektive varmvattenberedarens. Den förra värmer snabbt och effektivt vattnet på en 30-minuterscykel medan den senare kan stå och stampa mellan två värden (exempelvis 44-46) i flera timmar utan att nå stopptemperatur (47). Hade jag inte haft en VVB skulle vi värma vatten kanske totalt 1,5 timme per dygn, nu värmer vi runt 10 timmar varav då 8-9 är på varmvattenberedaren på grund av att höjningen sker så ineffektivt.

Värmepumpens interna vatten kan ju värma både VVB eller husets värmesystem.
När den värmer huset så värmer den ju inte varmvattenberedaren.
Jag tror du har döpt om givarna så det blivit lite tokigt.
Jag ska försöka förklara med första bilden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #4 skrivet: 06 december 2019, 10:12:24 »
I övrigt så är framledningstemp väldigt hög, har du trimmat in värmesystemet med termostaterna fullt öppna?
Det ser nämligen ut som kurvan är tokhög och att du stryper värmen med termostater i huset (typ kör bilen med full gas och reglerar farten med bromspedalen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #5 skrivet: 06 december 2019, 16:31:24 »
Värmepumpens interna vatten kan ju värma både VVB eller husets värmesystem.
När den värmer huset så värmer den ju inte varmvattenberedaren.
Jag tror du har döpt om givarna så det blivit lite tokigt.
Jag ska försöka förklara med första bilden.

Jag är med på hur pumpen fungerar. Den gröna kurvan är framledningstemperaturen som ju värmer huset, varmvattnet i pumpen eller varmvattnet i varmvattenberedaren. Den röda grafen visar temperaturen på varmvattnet i VVB. Den lila visar temperaturen på vattnet i pumpen.

När den gröna grafen går upp mot typ 48 värmer den ju varmvatten i antingen pump eller VVB. Vilken den värmer ser man genom att observera vilken av dem röda och den lila som stiger. Det måste ju finnas en tempgivare för båda systemen annars vet man ju inte vilken temperatur det är på vardera ställe. Det är inget fel på namnet på givarna.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #6 skrivet: 06 december 2019, 16:38:27 »
I övrigt så är framledningstemp väldigt hög, har du trimmat in värmesystemet med termostaterna fullt öppna?
Det ser nämligen ut som kurvan är tokhög och att du stryper värmen med termostater i huset (typ kör bilen med full gas och reglerar farten med bromspedalen).

I graferna syns ju bara vilken framledningstemperatur som är när varmvattnet värms. Framledningstemperaturen när huset värms är ju nedanför synligt område i grafen. Vi har radiatorer på övervåningen vilket kräver lite högre temperaturer. Vid 0 är det 37, minus 10 är det 43 och vid plus 10 är det 26. Alla termostater är fullt öppna och golvvärmeshunten på nedervåningen blandar vatten från golvvärmen med nytt varmt vatten från pumpen för att få ut en lagom temperertur. Var tänker du att du ser vår framledningstemperatur när huset värms?
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #7 skrivet: 06 december 2019, 16:45:00 »
Värmepumpens interna vatten kan ju värma både VVB eller husets värmesystem.
När den värmer huset så värmer den ju inte varmvattenberedaren.
Jag tror du har döpt om givarna så det blivit lite tokigt.
Jag ska försöka förklara med första bilden.

Vet inte riktigt vilken graf du tolkat fel men bifogar en bild på vad som sker. Rött är hög framledningstemperatur när vattnet värmer varmvatten i antingen pump eller VVB. Utanför bild (kring 34 grader kanske igår) är låg framledningstemperatur (markerat i grönt) som alltså värmer huset.

Röd kurva är alltså vattentemp i VVB och lila vattentemp i pumpen.
« Senast ändrad: 06 december 2019, 16:56:03 av Swordthain »
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #8 skrivet: 07 december 2019, 10:11:35 »
Jag ser att du inte förstått hur grejerna funkar, ska försöka visa här.
Det finns inte 2 st varmvatten laddning, den ena har fått fel namn, den borde heta "kondensor ut".
Den lila och bara denna visar varmvattenberedarens temp.
Den mörkgröna (tror jag det är) som heter varmvatten laddning i din bild är egentligen kondensor ut och värmer aningen VVB eller hus.
Den som heter framledningstemp borde vara samma temp som kondensor ut när den värmer huset, du har mycket dålig cirkulation på grejerna?
Jag tror nästan din cirkpump är trasig eller så visar kondensor ut knasiga värden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #9 skrivet: 07 december 2019, 10:28:58 »
Jag ser att du inte förstått hur grejerna funkar, ska försöka visa här.
Det finns inte 2 st varmvatten laddning, den ena har fått fel namn, den borde heta "kondensor ut".
Den lila och bara denna visar varmvattenberedarens temp.
Den mörkgröna (tror jag det är) som heter varmvatten laddning i din bild är egentligen kondensor ut och värmer aningen VVB eller hus.
Den som heter framledningstemp borde vara samma temp som kondensor ut när den värmer huset, du har mycket dålig cirkulation på grejerna?
Jag tror nästan din cirkpump är trasig eller så visar kondensor ut knasiga värden.

Jag uppskattar att du försöker hjälpa men vi verkar prata förbi varandra. Vår värmepump (F730) har en tank på 180 L. Bredvid denna står en separat VVB på ytterligare 180 L. Båda dessa har självklart en varmvatten laddning för att kunna följa temperaturerna i de olika tankarna. Framledningstemperaturen värmer ibland upp varmvattnet internt i pumpen och ibland i VVB:n. Man kan alltså ha en F730 utan en separat VVB om man bedömer att man som familj kommer att klara sig med 180 L varmt vatten. Eftersom vi har fyra barn som snart blir större och ett badkar räknade vi dock med att vi behövde extra vatten för att kunna duscha sex individer under en kväll.

Jag kan bifoga en ny bild från idag när vi är bortresta. Där ser du tydligare vad de olika graferna visar. Vi har självklart också en sensor för kondensor ut.

Röd graf: Värmepumpens interna tanks varmvattentemp.
Mörkgrön graf: Den externa varmvattenberedarens varmvattentemp.
Ljusgrön graf: Framledningstemperatur (här ser du också att huset just ju värms med 30-gradigt vatten vilket jag inte kan tycka är för högt med tanke på radiatorer på övervåningen). När grafen går upp mot 50 ser du också att antingen den röda eller mörkgröna stiger då antingen den interna tankens eller varmvattenberedarens vatten värms.
Lila graf: Beräknad framledningstemperatur (för att hålla 0 GM). När ljusgröna är över denna går GM mot noll och när ljusgröna är under blir GM mer negativ.

Bifogar även en bild där framledningstemp, kondensor ut och in syns så att du ser att även dessa finns 
« Senast ändrad: 07 december 2019, 10:38:10 av Swordthain »
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #10 skrivet: 07 december 2019, 14:32:30 »
Undra i vilken höjd givaren sitter? Är det bara en givare per varmvattenutrymme? Dvs, ej bott och topp-givare?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #11 skrivet: 07 december 2019, 14:35:35 »
Undra i vilken höjd givaren sitter? Är det bara en givare per varmvattenutrymme? Dvs, ej bott och topp-givare?

Det finns både en som heter varmvatten framledning och en som heter varmvatten topp i respektive tank. Varmvatten topp visar konstant högre temperatur. Det är framledning som visas i grafen här och som jag tycker bäst korrelerar med värmningen av vattnet. Topp kan ibland ligga betydligt högre.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #12 skrivet: 07 december 2019, 15:15:57 »
Jag uppskattar att du försöker hjälpa men vi verkar prata förbi varandra. ........

Den här förvirringen hade du kunnat undvika, om du följt vad som rekommenderas
och som påpekats också i andra trådar.
Citat:
”Uppdatera gärna din profil med Ort och uppgifter om huset, det är särskild nödvändigt
när man behöver ha hjälp med olika frågor.”
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #13 skrivet: 07 december 2019, 15:46:54 »
Den här förvirringen hade du kunnat undvika, om du följt vad som rekommenderas
och som påpekats också i andra trådar.
Citat:
”Uppdatera gärna din profil med Ort och uppgifter om huset, det är särskild nödvändigt
när man behöver ha hjälp med olika frågor.”

Då ber jag om ursäkt om jag missat att följa några riktlinjer. Var hittar jag dessa? Jag har ändå läst ett 30-tal trådar från början till slut här i Nibe-delen men inte sett någon påpeka avsaknaden av information.

Läser jag mitt initiala inlägg igen tycker jag dock det framgår tydligt att det finns både en värmepump och en VVB:

"... haft lite koll på varmvattentemperaturerna i vår varmvattenberedare och F730 nu senaste tiden ..."

"I F730 stiger vattentemperaturen i under en cykel ... Samma sak i värmepumpen [noterar här att jag skrev fel, detta ska såklart vara varmvattenberedaren, kan ha bidragit till feltolkningen] tar ett tiotal cykler"

"... steg både värmepumpens och varmvattenberedarens temperatur snabbt."

"... innebär att kallt framledningsvatten går in i varmvattenberedaren vilket orsakar sänkningen när det är varmt ute. Detta problem verkar inte drabba värmepumpens tank."

"ser skillnaden i värmning mellan pump och beredare"

Det är ju också skillnaden mellan pump (värmer effektivt på en cykel) och beredare (står och cyklar ineffektivt med en initial sänkning) som är själva anledningen till frågan. Tycker som sagt att det var tydligt men man kan alltid bli tydligare. Ser till att uppdatera min profil under kvällen för att förenkla för framtiden.

Är mycket tacksam för alla tips och råd jag fått de senaste veckorna på forumet.
« Senast ändrad: 07 december 2019, 15:55:13 av Swordthain »
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #14 skrivet: 07 december 2019, 18:57:19 »
Hej!
Dun uppsättning med 2 st VVB som båda värms av värmepumpen är mycket, mycket ovanlig konfiguration, jag har aldrig sett detta tidigare.
Det är nog därför som jag inte fattade hur det hela hängde ihop, jag trodde förstås att du hade en standardlösning.

Värms den externa VVB:n av värmepumpen?
Hur är detta ihopkopplat i så fall?
Sitter där 2 st växelventiler (en intern och en extern)?
Hur styrs i så fall värmen i den externa VVB:n?

En principskiss på detta bygge behövs nog för att få grepp om hur det funkar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #15 skrivet: 07 december 2019, 19:12:58 »
Enligt NIBEs lista är följande värmepumpar kompatibla med VPB 200: F1126-8,12, F1145-6,8,10,12, F2040-8,12,16,
F1155-6,12,16, F2120-8,12,16  Det här måste vara ett riktigt specialbygge.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #16 skrivet: 07 december 2019, 19:26:14 »
är det kanske som jag sett i nåt fiskarhedenhus, där varmvattnet från värmepumpen går via vvb som är en elberedare, och toppar tempen på vv?

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #17 skrivet: 07 december 2019, 19:49:07 »
Hej!
Dun uppsättning med 2 st VVB som båda värms av värmepumpen är mycket, mycket ovanlig konfiguration, jag har aldrig sett detta tidigare.
Det är nog därför som jag inte fattade hur det hela hängde ihop, jag trodde förstås att du hade en standardlösning.

Värms den externa VVB:n av värmepumpen?
Hur är detta ihopkopplat i så fall?
Sitter där 2 st växelventiler (en intern och en extern)?
Hur styrs i så fall värmen i den externa VVB:n?

En principskiss på detta bygge behövs nog för att få grepp om hur det funkar?

Spännande att detta var ovanligt, visste inte det. Fiskarhedenvillan som ritade vårt hus gör i alla fall alltid denna lösning som förslag om man önskar ett badkar eftersom det i princip gör slut på de 180 L som finns internt i pumpen. Vet flera grannar som har exakt samma uppställning men det kanske är specifikt för vår hustillverkare.

I min terminologi ovan har jag också kallat de olika produkterna värmepump och varmvattenberedare. Visste inte att även pumpen kallades för VVB i och med att den värmde vatten.

Det är värmepumpen som värmer vattnet i båda tankar. När värmepumpen indikerar att den tillverkar vatten måste man gå in i servicemenyn och där titta på om det är varmvatten laddning på sida 1 (internt) eller sida 9 (extern) som värms. Bifogar två bilder på hur det ser ut i UpLink.

Vet inte hur det ser ut internt med ventiler men i graferna i UpLink syns det  ju att det är pumpens framledning som värmer båda vattentankar. Man hör också hur något låter en kort sekund inne i pumpen när den byter mellan tankarna. Bifogar en skiss som finns i manualen för VPB 200.

Bifogar även på nytt en graf. Här ser du hur framledningen den första höjningen värmer pumpens interna tank (lila graf) för att efterföljande sju höja i varmvattenberedaren (röd graf) och till sist avsluta med en höjning i pumpen igen. Det är också detta som är min fråga: Pumpens interna tank höjs effektivt utan initial sänkning av temperaturen medan varmvattenberedarens initialt sänks när framledningens kalla vatten når tanken och kommer bara precis upp i samma temperatur igen på 30 min.

Bifogar även en sista bild på hur det såg ut vid senaste legionellakörningen. Där cyklar tempen mellan 50 och 53 till höger i bild utan att nå 55 på grund av den initiala sänkningen av tempen (hade den bara stigit från den nivå den är på när värmningen börjar hade den snabbt nått 55).
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #18 skrivet: 07 december 2019, 20:04:30 »
Enligt NIBEs lista är följande värmepumpar kompatibla med VPB 200: F1126-8,12, F1145-6,8,10,12, F2040-8,12,16,
F1155-6,12,16, F2120-8,12,16  Det här måste vara ett riktigt specialbygge.

När jag googlar på F730 och VPB 200 får jag fram att tillbehöret DEW 41 är den som skapar kopplingen mellan de två produkterna. Denna produkt finns endast för att koppla ihop en F730 och en VPB 200 så helt ovanlig kan konfigurationen ändå inte vara. Länkar till manualen till denna, vari finns också en principskiss för kopplingen.

 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nibe.se/assets/documents/18747/331741-1.pdf&ved=2ahUKEwjsyMePm6TmAhWBw6YKHe_CD34QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1PrtT3Nk_fzBULUATKjTqK
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #19 skrivet: 07 december 2019, 20:14:32 »
är det kanske som jag sett i nåt fiskarhedenhus, där varmvattnet från värmepumpen går via vvb som är en elberedare, och toppar tempen på vv?

Förstår jag dig rätt tror jag inte att det är så. Varmvattenberedaren är i princip en passiv extern tank som värms av pumpens framledningsvatten på samma sätt som den interna tanken. När man sedan tappar vatten sjunker temperaturen antingen i den externa eller interna tanken.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #20 skrivet: 07 december 2019, 20:30:18 »
är det kanske som jag sett i nåt fiskarhedenhus, där varmvattnet från värmepumpen går via vvb som är en elberedare, och toppar tempen på vv?

Det ser ut som att den externa VVB:n värms direkt av värmepumpen, och är det en VPB 200 så är det full möjligt.
Men jag har då aldrig sett detta tidigare.  :o
Kollar man Nibes hemsida så dyker VPB 200-300 upp som tillbehör till Nibe 730.

Kollar man på DEW 41 länken så ser man att det sitter en extern växelventil som värmer VBP 200 oberoende av den interna VVB:n.
Nu fattar jag hur det hela hänger ihop.  tummenupp

Jag har 2 gissningar om vad som händer.
Huset har samtidigt värmebehov och behov av att värma den externa VPB 200 och växlar däremellan, kolla i meny 4.9.1 driftprioritering hur länge den värmer hus/VVB vid samtidigt värmebehov?

Den andra är att det är luft i slingan på den externa VPB 200 som gör att den avbryter VV-laddning på grund av hög temp på värmevattnet.
« Senast ändrad: 07 december 2019, 20:32:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #21 skrivet: 07 december 2019, 20:45:44 »
Det ser ut som att den externa VVB:n värms direkt av värmepumpen, och är det en VPB 200 så är det full möjligt.
Men jag har då aldrig sett detta tidigare.  :o
Kollar man Nibes hemsida så dyker VPB 200-300 upp som tillbehör till Nibe 730.

Kollar man på DEW 41 länken så ser man att det sitter en extern växelventil som värmer VBP 200 oberoende av den interna VVB:n.
Nu fattar jag hur det hela hänger ihop.  tummenupp

Jag har 2 gissningar om vad som händer.
Huset har samtidigt värmebehov och behov av att värma den externa VPB 200 och växlar däremellan, kolla i meny 4.9.1 driftprioritering hur länge den värmer hus/VVB vid samtidigt värmebehov?

Den andra är att det är luft i slingan på den externa VPB 200 som gör att den avbryter VV-laddning på grund av hög temp på värmevattnet.

Tack igen! Jag har testat att byta lite i driftprioritering tidigare. Du har helt rätt i att det är på grund av samtidigt värmebehov som den växlar till att värma huset. Tidigare har jag kört 30/30 och det är också detta som ses i graferna som jag skickat (30 min vatten följt av 30 min hus). Ändrade för några dagar sedan till 45 vatten och 15 värme för att ge färre cykelstarter (och då färre uppstarter som sänker tempen). Tycker på denna korta tid att det fungerar bättre än innan. Tycker dock inte det ska behövas utan att man borde kunna göra något med installationen för att slippa den initiala sänkningen.

Min fråga är alltså inte varför den bryter efter 30 min utan varför tempen sjunker så mycket initialt att den knappt hinner upp i samma temp under nästa cykel (se slutet av grafen över legionellakörningen).
« Senast ändrad: 07 december 2019, 20:51:27 av Swordthain »
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #22 skrivet: 07 december 2019, 23:54:39 »
Min fråga är alltså inte varför den bryter efter 30 min utan varför tempen sjunker så mycket initialt att den knappt hinner upp i samma temp under nästa cykel (se slutet av grafen över legionellakörningen).

Nån tappar varmvatten?
I den ritning som finns i länken så är den yttre VPB 200  kopplad först och den matar i sin tur den inbyggda VVB:n.
Det innebär att när varmvatten tappas så kyls den inbyggda VVB:n väldigt lite då det vatten som kommer in i botten redan är värmt av VPB 200.
Det ser ut som att den laddar den inbyggda VVB:n snabbt, men det beror på att den aldrig blir riktigt nerkyld vid VV-tappning.
VPB 200 däremot matas av kallvatten som håller kanske 10 C och den kyls desto mer vid VV-tappning.
Därför blir det sån skillnad i hur de båda varmvattenberedarna beter sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #23 skrivet: 08 december 2019, 00:27:21 »
Då ber jag om ursäkt om jag missat att följa några riktlinjer. Var hittar jag dessa? ............

Ursäkten är ok 
Uppe till vänster, i den svarta rutan under ”Regler” står det bl.a:

4 Din signatur

4.2 Vanliga medlemmar
I din signatur är det bra om du presenterar var i lander du bor, husets storlek, tidigare och nuvarande uppvärmningskostnad, vilken typ av värme och ventilationssystem du har. Speciellt viktigt är detta om du vill ha hjälp med dimensionering av ett nytt värmesystem.”

Alla ursäkt-raderna hoppar jag över, du vet ju vad du har och tycker det är självklart
men det är det ju inte alltid för andra.

Ser att du har kompletterat upp gifterna  tummenupp
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #24 skrivet: 08 december 2019, 02:19:58 »
Ska väl lägga till att tempdiffen mellan värmevattnet och VVB-givaren är större i VPB 200 än i den inbyggda VVB:n.
Du kanske ska lufta slingan i VPB 200?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #25 skrivet: 08 december 2019, 03:08:47 »
Min gissning är att det är ett programmeringsfel. När det är klar med varmvattnet så börjar den stabilisera sig mot värmestigarens temperatur. När den är rätt så ändrar den växelventilen först då. Det borde vara i omvänd ordning. Först växla, sänka till lägsta pumpfrekvens och därmed "skolla" värmesystemet med 45-55 grader och sedan smyga upp kompressorn till rätt framledning. Alternativt plocka en adapterad frekvens på kompressorn som inte är riktig lägsta, istället för börja från botten.

Testa stå och titta på prylarna och se om min teori kan stämma. I så fall kanske du ska se som det finns uppdatering eller begära uppdatering från Nibe.

Eller så har jag helt fel och skriver för mycket. ;)
« Senast ändrad: 08 december 2019, 03:10:58 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #26 skrivet: 08 december 2019, 09:05:25 »
Nån tappar varmvatten?
I den ritning som finns i länken så är den yttre VPB 200  kopplad först och den matar i sin tur den inbyggda VVB:n.
Det innebär att när varmvatten tappas så kyls den inbyggda VVB:n väldigt lite då det vatten som kommer in i botten redan är värmt av VPB 200.
Det ser ut som att den laddar den inbyggda VVB:n snabbt, men det beror på att den aldrig blir riktigt nerkyld vid VV-tappning.
VPB 200 däremot matas av kallvatten som håller kanske 10 C och den kyls desto mer vid VV-tappning.
Därför blir det sån skillnad i hur de båda varmvattenberedarna beter sig.

Intressant teori. Jag kan meddela att jag själv trodde att någon tappade vatten när jag upptäckte detta. Jag undersökte därför noggrannare men vattenmätaren står still när detta sker. Vid legionellakörningen sov dessutom hela familjen så då är det ingen som tappar vatten. Det sker också precis när framledningstemperaturen höjs och vid varje tillfälle. Tempen verkar också sjunka mer när vattnet är varmare i VVB:n än när det är svalare. 

Gällande att VVB:n är kopplad först och matar pumpens tank med redan uppvärmt vatten har jag inte tänkt på det tidigare. Det verkar nu när jag undersöker det som att om någon tar en dusch är det alltid tempen i VVB:n som sjunker. Tempen i pumpens tank hamnar aldrig under 42 grader. Det måste ju betyda att kallvatten alltid fylls på i VVB:n som du säger men aldrig i pumpen. INTRESSANT! Tack!

Gällande värmningen borde väl dock ändå en tempstegring från säg 44 till 47 ta lika lång tid i båda eftersom det är samma framledningsvatten som ska värma i båda? Den initiala sänkningen sker dock bara i VVB:n och pendlingen mellan 50 och 53 vid legionellakörningen tycker jag är problematisk.

Ska väl lägga till att tempdiffen mellan värmevattnet och VVB-givaren är större i VPB 200 än i den inbyggda VVB:n.
Du kanske ska lufta slingan i VPB 200?

Denna del förstod jag tyvärr inte riktigt. Har du lust att förklara med andra ord? Tror du detta kan vara en del av problemet?

Tack för en början på förhoppningsvis en lösning på problemet.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #27 skrivet: 08 december 2019, 09:28:08 »
Min gissning är att det är ett programmeringsfel. När det är klar med varmvattnet så börjar den stabilisera sig mot värmestigarens temperatur. När den är rätt så ändrar den växelventilen först då. Det borde vara i omvänd ordning. Först växla, sänka till lägsta pumpfrekvens och därmed "skolla" värmesystemet med 45-55 grader och sedan smyga upp kompressorn till rätt framledning. Alternativt plocka en adapterad frekvens på kompressorn som inte är riktig lägsta, istället för börja från botten.

Testa stå och titta på prylarna och se om min teori kan stämma. I så fall kanske du ska se som det finns uppdatering eller begära uppdatering från Nibe.

Eller så har jag helt fel och skriver för mycket. ;)

Hej. Tack för input. Tyvärr förstod jag inte riktigt. "när den är klar med varmvattnet" låter som att du pratar om slutet på värmningscykeln men jag tolkar det kanske fel. Mitt problem är ju att de första minutrarna i en värmningscykel av varmvattnet innebär en avkylning av detsamma i VVB:n.

Det motsatta, alltså att när den är klar med varmvatten och ska värma huset, går bra. Då går varmt vatten initialt  ut på värmeslingor och höjer gradminutrarna ganska snabbt den första minuten eller så.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #28 skrivet: 08 december 2019, 12:54:25 »
Gällande värmningen borde väl dock ändå en tempstegring från säg 44 till 47 ta lika lång tid i båda eftersom det är samma framledningsvatten som ska värma i båda? Den initiala sänkningen sker dock bara i VVB:n och pendlingen mellan 50 och 53 vid legionellakörningen tycker jag är problematisk.
Håller inte med om att det ska ta lika lång tid i bägge beredarna. Givarna mäter temperaturen på ett ställe i tanken. För att det ska ta lika lång tid måste det krävas samma antal kWh för att värma vattnet i båda beredarna. Men temperaturfördelningen i beredarna är ju helt olika. I pumpens beredare är det varmt vatten hela vägen. Hela vattenmängden kanske bara behöver värmas tre grader. I den externa beredaren finns det en mängd kallt vatten i botten som behöver värmas betydligt mer. Det kräver ett större antal kWh. Fanns det en givare i botten på den externa beredaren skulle det inte framstå som så konstigt att den kräver längre körtid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #29 skrivet: 08 december 2019, 13:12:54 »
Håller inte med om att det ska ta lika lång tid i bägge beredarna. Givarna mäter temperaturen på ett ställe i tanken. För att det ska ta lika lång tid måste det krävas samma antal kWh för att värma vattnet i båda beredarna. Men temperaturfördelningen i beredarna är ju helt olika. I pumpens beredare är det varmt vatten hela vägen. Hela vattenmängden kanske bara behöver värmas tre grader. I den externa beredaren finns det en mängd kallt vatten i botten som behöver värmas betydligt mer. Det kräver ett större antal kWh. Fanns det en givare i botten på den externa beredaren skulle det inte framstå som så konstigt att den kräver längre körtid.

Intressant inspel. Har tolkat det som att varmvatten laddning dock är samma sensor som i F750 heter varmvatten botten och således mäter i botten av tanken där vattnet är som kallast. Tycker heller inte att lutningen på kurvan är så besvärande utan snarare problemet med den initiala sänkningen av temperaturen inledningsvis vid start av varmvattenvärmningen. Bifogar en inzoomad bild på det jag upplever som ett problem.

Lila temp I värmepumpen beter sig som den ska. Röd temp i VVB står nästan stilla från början av en värmningscykel till slutet av den efterföljande på grund av en sänkning av tempen i början på varje cykel.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #30 skrivet: 08 december 2019, 13:34:45 »
Att givaren heter "botten" behöver inte betyda att den sitter ända nere vid botten. Om den satt ända nere i botten skulle temperaturen sjunka till ett mycket lågt värde efter en dusch eller annat större varmvattenuttag. Kolla placeringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #31 skrivet: 08 december 2019, 13:42:39 »
Att givaren heter "botten" behöver inte betyda att den sitter ända nere vid botten. Om den satt ända nere i botten skulle temperaturen sjunka till ett mycket lågt värde efter en dusch eller annat större varmvattenuttag. Kolla placeringen.

Det är sant. Vet inte hur man kan se var den sitter. Efter att två vuxna duschat efter varandra eller ett bad tappats upp sjunker dock temperaturen till omkring 12-13 grader. Se bifogad bild.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #32 skrivet: 08 december 2019, 14:48:51 »
Det är sant. Vet inte hur man kan se var den sitter.
Inser när jag tänker efter att det nog inte är så lätt. Jag tänkte på min värmepump där det är enkelt att lyfta bort frontplåten och där man sedan ser var givarkabeln går in i isoleringen. På en extern beredare är det säkert inte så enkelt. Kan temperaturen sjunka till 12-13 grader bör givaren sitta rätt långt ner.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #33 skrivet: 08 december 2019, 15:18:21 »
Man kan här se att värmeöverföringen i den interna VVB:n ser ut att vara bättre än i VPB 200, tempdiffen är ca 2 C i slutet av laddningen i den interna VVB:n medan den är 5 C första laddningen i VPB 200.
Dessutom är alltid stopptemp på värmebäraren ungefär samma hela tiden, den stoppar värmningen på värmebärartemp. oavsett hur varmt det är i VPB 200.
Jag tror du måste lufta slingan i VPB 200, QM22 sid 8.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25698/431307-4.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #34 skrivet: 08 december 2019, 15:36:17 »
Man kan här se att värmeöverföringen i den interna VVB:n ser ut att vara bättre än i VPB 200, tempdiffen är ca 2 C i slutet av laddningen i den interna VVB:n medan den är 5 C första laddningen i VPB 200.
Dessutom är alltid stopptemp på värmebäraren ungefär samma hela tiden, den stoppar värmningen på värmebärartemp. oavsett hur varmt det är i VPB 200.
Jag tror du måste lufta slingan i VPB 200, QM22 sid 8.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25698/431307-4.pdf

Ska överväga att lufta. Framledningstempen in i VVB och pumpens tank är ju ungefär densamma, kring 48 grader. Jag tänker att skillnaden i temp mellan framledning och tank i slutet av värmningscykeln som du indikerat i bild delvis beror på den initiala sänkningen i temp. Hade denna inte skett utan stegringen börjat från den temp som VVB:ns tank har när värmningen börjat hade ju diffen varit betydligt mindre än 5 grader (säg 3,5 kanske). Effektiviteten för framledningen att värma upp vattnet borde ju snarast kunna ses på lutningen på stigningen i temp i tanken. Hade tempen börjat på 20 grader och stigit till 30 på de 30 minuter en cykel tar hade ju diffen till framledningstemp varit 18 grader (48-30) men värmningen ändå ganska effektiv (10 grader på 30 min).

Jag tänker att framledningens temp i princip alltid är 48 till 51 grader till tankarna oavsett tankens temp. Sedan förstod jag inte vad du menar med stopptemp på värmebäraren. Menar du den temperatur den håller för att värma vattnet (typ 48)? Avslutet på värmningen är beroende av driftprio på 30/30 minuter (som du ser är alla toppar i framledningstemp exakt 30 min och avståndet mellan höjningarna också 30 min).
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #35 skrivet: 08 december 2019, 18:22:57 »
Hej. Tack för input. Tyvärr förstod jag inte riktigt. "när den är klar med varmvattnet" låter som att du pratar om slutet på värmningscykeln men jag tolkar det kanske fel. Mitt problem är ju att de första minutrarna i en värmningscykel av varmvattnet innebär en avkylning av detsamma i VVB:n.

Det motsatta, alltså att när den är klar med varmvatten och ska värma huset, går bra. Då går varmt vatten initialt  ut på värmeslingor och höjer gradminutrarna ganska snabbt den första minuten eller så.
Japp precis, menar i slutet av värmningscykeln för vattnet. Men på något vis har jag blandat ihop det.

Tydligt framgår det på sida 3 att det är vid start av varmvattenberedning i alla fall som har problem med sjunkande temperatur. Tycker detta var lite klurigt ändå, frågan är om det inte är fördröjningen mellan innan tempererat varmvatten som är tänkt att nå fristående beredaren är det man ser i grafen. Dvs kanske 3 meter 22mm rör. Det är 2,35 liter vatten. Kanske är det ännu längre rör.
Slår den direkt om växelventilen innan det är 50+ grader vid växelventilen så kommer det bli en kylning med elementtemperatur innan det ökar. Klumpigt programmerat i så fall. Se om denna teorin stämmer - känn in inkommande röret till växelventilen som sitter i friståendeberedaren. Känns det som det tar en stund efter växling innan det ökar från upplevd elementtemperatur till beredartemperatur?

Finns det någon fördröjning att ställa? Har inte pillat så mycket i Nibe's styrning. Minns mest avsaknaden av stora bokstäver. Tillåter styrningen att montera givare före sista växelventilen?

Annan känsla jag fick vid utläsandet av graferna var att jag fick en svag känsla av litet läckage via växelventilerna, eller båda. Eller så är det bara det kalla vattnet som jämnar ut sig i beredaren som man ser. Kan du mäta om de har en elektrisk signal som matchar fortsatt stängning under pågående elementframledning? Teorin jag vill testa är att signalen försvinner snabbare än deras konstruerade gångtid.
« Senast ändrad: 08 december 2019, 18:27:25 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #36 skrivet: 08 december 2019, 19:00:12 »
Japp precis, menar i slutet av värmningscykeln för vattnet. Men på något vis har jag blandat ihop det.

Tydligt framgår det på sida 3 att det är vid start av varmvattenberedning i alla fall som har problem med sjunkande temperatur. Tycker detta var lite klurigt ändå, frågan är om det inte är fördröjningen mellan innan tempererat varmvatten som är tänkt att nå fristående beredaren är det man ser i grafen. Dvs kanske 3 meter 22mm rör. Det är 2,35 liter vatten. Kanske är det ännu längre rör.
Slår den direkt om växelventilen innan det är 50+ grader vid växelventilen så kommer det bli en kylning med elementtemperatur innan det ökar. Klumpigt programmerat i så fall. Se om denna teorin stämmer - känn in inkommande röret till växelventilen som sitter i friståendeberedaren. Känns det som det tar en stund efter växling innan det ökar från upplevd elementtemperatur till beredartemperatur?

Finns det någon fördröjning att ställa? Har inte pillat så mycket i Nibe's styrning. Minns mest avsaknaden av stora bokstäver. Tillåter styrningen att montera givare före sista växelventilen?

Annan känsla jag fick vid utläsandet av graferna var att jag fick en svag känsla av litet läckage via växelventilerna, eller båda. Eller så är det bara det kalla vattnet som jämnar ut sig i beredaren som man ser. Kan du mäta om de har en elektrisk signal som matchar fortsatt stängning under pågående elementframledning? Teorin jag vill testa är att signalen försvinner snabbare än deras konstruerade gångtid.

Detta känns spännande men samtidigt över min händighetsnivå tyvärr. Har ingen aning om hur jag skulle göra det du beskriver i sista stycket.

Gällande situationen att det går in lite drygt två litet kallt vatten kanske detta mest har en påverkan lokalt vid sensorn och att tempsänkningem i tanken som helhet inte är 1-1,5 grad. Får hålla koll på topptemperaturen också. Är denna opåverkad av inflödet av kallt framledningsvatten är sänkningen inte en grad i 180 L (vilket skulle vara ett stort problem) utan kanske i en mindre mängd i botten (ett mindre problem). Kan detta stämma tro?
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #37 skrivet: 08 december 2019, 20:09:43 »
Jag tänker att framledningens temp i princip alltid är 48 till 51 grader till tankarna oavsett tankens temp. Sedan förstod jag inte vad du menar med stopptemp på värmebäraren. Menar du den temperatur den håller för att värma vattnet (typ 48)? Avslutet på värmningen är beroende av driftprio på 30/30 minuter (som du ser är alla toppar i framledningstemp exakt 30 min och avståndet mellan höjningarna också 30 min).

Precis, framledningen når nästan alltid samma temp, men den borde vara kallare om VVB:n har en lägre temp.
Jag är inte säker på att driftprio bestämmer avslutet av värmningen, det är antingen driftprio eller framledningens temp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #38 skrivet: 08 december 2019, 20:20:47 »
Precis, framledningen når nästan alltid samma temp, men den borde vara kallare om VVB:n har en lägre temp.
Jag är inte säker på att driftprio bestämmer avslutet av värmningen, det är antingen driftprio eller framledningens temp.

Eftersom returvattnet är kallare när tempen i tanken är kallare blir alltså framledningen kallare eftersom samma energi tillsätts till framledningsvattnet i pumpen? Tänker du att det borde kunna lösas med en avluftning? Behöver man i så fall avlufta hela systemet eller räcker det med varmvattenberedaren?

I fallen i graferna jag bifogar är det i alla fall 30 minuter vatten och 30 min värme om vartannat vilket stämmer med vår då angiva driftprio. Nu när jag höjt till 45/15 hinner oftast vattnet nå topptemperatur.(47 grader) innan 45 minuter så då blir det kortare.värmning (vilket även stämmer på pumpens interna tank i de bifogade graferna).
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #39 skrivet: 08 december 2019, 20:43:12 »
Det sitter en luftningsventil på VPB 200 på slingans överdel, och man bör kanske lufta hela systemet nån gång efter driftsättningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #40 skrivet: 09 december 2019, 13:33:26 »
Detta känns spännande men samtidigt över min händighetsnivå tyvärr. Har ingen aning om hur jag skulle göra det du beskriver i sista stycket.

Gällande situationen att det går in lite drygt två litet kallt vatten kanske detta mest har en påverkan lokalt vid sensorn och att tempsänkningem i tanken som helhet inte är 1-1,5 grad. Får hålla koll på topptemperaturen också. Är denna opåverkad av inflödet av kallt framledningsvatten är sänkningen inte en grad i 180 L (vilket skulle vara ett stort problem) utan kanske i en mindre mängd i botten (ett mindre problem). Kan detta stämma tro?
Beroende på modell så behöver man inte ens mäta. Det finns växelventiler med mekanisk indikering var den står. Så länge den går hela vägen så spelar det ingen roll vad som händer med signalen egentligen.

Jag bifogar en bild på en ventil med tydliga markeringar. Du kan ju kolla vad du har för ventiler, med lite tur är det samma eller några som har mekanisk indikering.

Mindre mängder kan påverka ganska mycket, dock tillfälligt beroende på hur givarna sitter.

Jag tycker inte om den återkommande skarpt sjunkande kurvlutningen under värmeproduktion på grafen nedanför. Tidigare i grafen är det en mer rimlig lutning.
« Senast ändrad: 09 december 2019, 13:38:52 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #41 skrivet: 10 december 2019, 11:52:58 »
Vår installatör hörde av sig igår. Nibe håller på att felsöka och har byggt upp vår installation i sin fabrik. Under tiden tipsade de om att höja trycket till 1,5 bar och avlufta. Gjorde dessa åtgärder igår eftermiddag. Lite luft kom ur den nedre vänstra ventilen (några sekunder) men inget nämnvärt ur övriga.

Efter avluftningen och tryckstegringen tycker jag det ser ut som att vattnet värms med lite högre lutning (effektivare) ön tidigare. Nu är dock även vädret kallare så framledningstemperaturen och kompressorns frekvensen är högre vilket brukade ge bättre värmning även förut.

Bifogar bild på kondensor fram och retur samt varmvattentemp före och efter avluftning runt 17 igår. Noterbart tycker jag är att returen tidigare låg långt under tempen i tanken och nu ligger i nivå i början och sedan strax över varmvattnets temperatur mot slutet av en cykel. I pumpens interna tank ligger returen alltid över vattentemperaturen.

Hur kan ens returen ha en lägre temp än tanken? Trodde att det var tanken som kylde av vattnet som når kondensorn och då borde returtempen inte kunna sjunka till under tankens temp.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #42 skrivet: 10 december 2019, 14:02:56 »
Vår installatör hörde av sig igår. Nibe håller på att felsöka och har byggt upp vår installation i sin fabrik. Under tiden tipsade de om att höja trycket till 1,5 bar och avlufta. Gjorde dessa åtgärder igår eftermiddag. Lite luft kom ur den nedre vänstra ventilen (några sekunder) men inget nämnvärt ur övriga.

Efter avluftningen och tryckstegringen tycker jag det ser ut som att vattnet värms med lite högre lutning (effektivare) ön tidigare. Nu är dock även vädret kallare så framledningstemperaturen och kompressorns frekvensen är högre vilket brukade ge bättre värmning även förut.

Bifogar bild på kondensor fram och retur samt varmvattentemp före och efter avluftning runt 17 igår. Noterbart tycker jag är att returen tidigare låg långt under tempen i tanken och nu ligger i nivå i början och sedan strax över varmvattnets temperatur mot slutet av en cykel. I pumpens interna tank ligger returen alltid över vattentemperaturen.

Hur kan ens returen ha en lägre temp än tanken? Trodde att det var tanken som kylde av vattnet som når kondensorn och då borde returtempen inte kunna sjunka till under tankens temp.
Skönt att Nibe är intresserade av att titta närmare på det! Vore intressant att höra om de lyckas återskapa problemet.

Hmm, ett litet försiktigt svar är att om bilden stämmer över principschemat på förra sidan, så saknas givare för den lägsta delen i fristående varmvattenberedaren. Den kan via rätt intressanta saker för människor och inte styrsystemet egentligen.
När jag flyttade in i mitt hus var mitt varmvatten uppbyggt precis som ditt, men enbart solvärmt. Så det var en enda stor förvärmningstank. Jag har bottengivare som är ett krav för solstyrningen. När man spolar varmvatten lägger sig riktigt kallt vatten i botten och stannar där på grund av skiktningen. Det kan gå från 60 uppe nere 60 nere till bara 20-25 grader när det var kväll efter en dusch. Toppen är nog 59 till morgonen.

Så för dig, när den laddar så passerar slingan det svinkalla området före vattnet når kondensorn. Så det den tar upp i undre halvan är det du ser spår av skulle jag tro. Den interna tanken får alltid förvärmt varmvatten från toppen, översta varmaste skiktningen till botten i pannan.
« Senast ändrad: 10 december 2019, 14:10:12 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #43 skrivet: 22 december 2019, 21:38:44 »
Har ännu inte hört något nytt från Nibe eller installatören. Däremot har ju det konstiga fenomenet med snabbt svängande kondensor fram uppstått, se bild och separat tråd (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71065.msg743486#msg743486).

Jag har dock fått en tanke gällande den långsamma värmningen av vattnet i varmvattenberedaren. Kan den låga kondensor retur bero på långsam värmebärarcirkulation? Jag kunde inte komma på någon annan anledning till att returen från värmeslingan annars skulle vara så mycket lägre än den lägsta temperaturen i tanken (värmelingan kyls då enligt min hypotes av den omgivande 20-gradiga luften i rummet). Jag tittade därför på aktuell värmebärarpumpshastighet i UpLink när vatten värms i pump respektive beredare. Det visade sig då att hastigheten vid värmning i beredaren är runt 10 procent medan den börjar kring 30 och stiger till 100 vid värmning i pumpen. Se bifogad bild där fokus ska läggas i mitten när vatten värms i beredaren (mörkröd graf). Kondensor fram är ljusgrön och högre än tankvattnets temp medan kondensor retur är mörkgrön och betydligt svalare än tankvattnet. Den något ljusare röda grafen är värmebärarpumpshastighet som går ner till runt 10 procent de första två cyklerna och stiger från 10 till runt 30 den tredje cykeln. När pumpen värmer pumpens interna tank (lila graf) börjar värmebärarpumpshatigheten på 30 procent och stiger gradvis till 100. Detta ger att kondensor fram är ungefär samma som när vatten värms i beredaren men kondensor retur är betydligt högre. 

Kan jag vara något på spåren nu? Kan den initiala sänkningen och den relativt långsamma stegringen i temp i beredaren bero på en alldeles för låg cirkulationshastighet för värmebärarpumpen och således att slingan kyls av i vår tvättstugas rumstemperatur. Vad styr egentligen cirkulationspumpshastigheten?
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #44 skrivet: 26 december 2019, 15:56:12 »
Har du fått ordning på det ?  Det med att ha en varierande fart på cirkpumpen är ett otyg  i mitt huvud, ställ om till konstant fart och prova dig fram, värmer du extern VVB med direkt flöde av VV från VP genom cirk eller ?

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #45 skrivet: 26 december 2019, 16:03:40 »
Har du fått ordning på det ?  Det med att ha en varierande fart på cirkpumpen är ett otyg  i mitt huvud, ställ om till konstant fart och prova dig fram, värmer du extern VVB med direkt flöde av VV från VP genom cirk eller ?

Ingen lösning än. Gissar att NIBE kommer att kolla på detta mer efter helgerna. Väntar mig inget den närmsta tiden.

Står tidigare i tråden hur VVB:n värms, kan inte förklara det bättre själv. Det är i alla fall samma värmeslinga som värmer den interna varmvattentanken som även värmer VVB:ns tank. Varmvatten tappas sedan från värmepumpens tank som då fylls på från den externa VVB:n som i sin tur fylls på med kallvatten.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #46 skrivet: 26 december 2019, 16:42:27 »
OK , men med den kopplingen så får du inte ut effekten för VV på billigaste sättet,  VV cirkulerar nu vad jag förstår mellan extern och VP och då kommer ev. El att kopplas in i extern VVB vid intag av KV och det var väl inte meningen med en sådan koppling ska värma VV i VP. Blir liksom lite bakvänt

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #47 skrivet: 26 december 2019, 16:52:40 »
OK , men med den kopplingen så får du inte ut effekten för VV på billigaste sättet,  VV cirkulerar nu vad jag förstår mellan extern och VP och då kommer ev. El att kopplas in i extern VVB vid intag av KV och det var väl inte meningen med en sådan koppling ska värma VV i VP. Blir liksom lite bakvänt

Lite bakvänt kan jag hålla med om att det låter. Den interna tanken värms ju betydligt mer effektivt så det känns dumt att det är den externa som behöver värmas oftast och mest. Det hade varit bättre om kallvatten fylldes på i den interna tanken som värmepumpen är betydligt bättre på att värma. Ska dock tillägga att även vattnet i VP:n värms av pumpen så båda tankar värms av pumpen men den interna fylls på från den externa.

Vår F730 och VPB 200 kollaps samman med en DEW 41. Denna produkt finns endast för att koppla ihop en F730 och en VPB 200 och jag antar att det är gjort enligt schemat i manualen. Vet inte om man kan koppla på något annat sätt och kan inte göra det själv utan behöver då kontakta en rörmokare.

 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nibe.se/assets/documents/18747/331741-1.pdf&ved=2ahUKEwjsyMePm6TmAhWBw6YKHe_CD34QFjAAegQIAxAB 
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #48 skrivet: 26 december 2019, 17:29:30 »
Det är ingen EL-patron i VVB ( fick för mig det ) dom har gjort det lätt för sig med den konstruktionen,  KV in i botten på tanken,ut i topp och in i botten på VP och ut i topp på VP VVB, det är 200 L i tanken och det tar tid att ladda upp till inställd VV i den, finns det någon inställning för den tempen i displayen, står den högt så blir det lite lustigt. Först så värms VV i VP och därefter VV i tanken genom att VX-ventilen skiftar från radiatorkretsen till VV-kretsen, räcker då inte kompressorn till så går EL in och stöttar, det blir några hndra liter som ska värmas, en förutsättning är då att VV i VP har antagit en så hög som den inställd på, när VV snurrar runt så kylas VP av enär inte tanken har full värme, den ska bara vara för att förvärma VV från KV, kanske det varit bättre med en vanlig VVB kopplad lite special och billigare

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #49 skrivet: 26 december 2019, 17:35:57 »
Det är ingen EL-patron i VVB ( fick för mig det ) dom har gjort det lätt för sig med den konstruktionen,  KV in i botten på tanken,ut i topp och in i botten på VP och ut i topp på VP VVB, det är 200 L i tanken och det tar tid att ladda upp till inställd VV i den, finns det någon inställning för den tempen i displayen, står den högt så blir det lite lustigt. Först så värms VV i VP och därefter VV i tanken genom att VX-ventilen skiftar från radiatorkretsen till VV-kretsen, räcker då inte kompressorn till så går EL in och stöttar, det blir några hndra liter som ska värmas, en förutsättning är då att VV i VP har antagit en så hög som den inställd på, när VV snurrar runt så kylas VP av enär inte tanken har full värme, den ska bara vara för att förvärma VV från KV, kanske det varit bättre med en vanlig VVB kopplad lite special och billigare

Tack för dina svar. Finns det något att göra med den aktuella konfigurationen enligt din mening för att göra den mer effektiv i att värma tanken i VVB? Tänker att det är en kombination av kallt vatten i tur ute i rummet och långsam cirkulation när den väl värmer som ger den initiala sänkningen av tempen i VVB:n respektive långsammare höjning.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #50 skrivet: 26 december 2019, 18:18:04 »
Hur upplever du VV och värme, kompressorn har inte en chans att värme på 200 L mellan ca 30 till 60 C, det kostar ca 7 Kw  och kompressorn brukar inta vara vara specielt kraftig på FTX , plus att den VVB  i VP ska ha sitt och då tar det tid, finns säkert någon form av tidstyrning för det som alltinerar laddningen. vet inte  hur dom tänker när dom ska tillverka en VP. Inte är det någon dam som gjort det, utan herrar som ska få in en långtradare i en tändsticksask, är ju häftigt !!!  Det praktiska samt funktion är något som dom inte kan tänka sig.  Nu till ditt, det går nog inte att få till det på annat sätt utan att helt tänka helt om,  normalt enligt mina erfarenheter så förvärmer man i VP ( från 6 till 60 C om det är möjligt  och sedan till en VVB ) och  då går det att ladda extern VVB till ca 50 C med en cirkpump ( nu finns den i VP redan ). Dä kommer extern VVB bara att spetsa upp samt att et finns ca 200 L VV mot det som finns i VP. Lite knepigt i ditt fall men går att få till det

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #51 skrivet: 26 december 2019, 18:34:19 »
Hur upplever du VV och värme, kompressorn har inte en chans att värme på 200 L mellan ca 30 till 60 C, det kostar ca 7 Kw  och kompressorn brukar inta vara vara specielt kraftig på FTX , plus att den VVB  i VP ska ha sitt och då tar det tid, finns säkert någon form av tidstyrning för det som alltinerar laddningen. vet inte  hur dom tänker när dom ska tillverka en VP. Inte är det någon dam som gjort det, utan herrar som ska få in en långtradare i en tändsticksask, är ju häftigt !!!  Det praktiska samt funktion är något som dom inte kan tänka sig.  Nu till ditt, det går nog inte att få till det på annat sätt utan att helt tänka helt om,  normalt enligt mina erfarenheter så förvärmer man i VP ( från 6 till 60 C om det är möjligt  och sedan till en VVB ) och  då går det att ladda extern VVB till ca 50 C med en cirkpump ( nu finns den i VP redan ). Dä kommer extern VVB bara att spetsa upp samt att et finns ca 200 L VV mot det som finns i VP. Lite knepigt i ditt fall men går att få till det

Inget problem att få till varmvatten med kompressorn. Är inställt på att värma från 43 till 47 grader. Efter längre duschar eller fyllnad av badkar är vattnet i den externa tanken 10 grader. Då krävs det kanske tre-fyra cykler om 45 minuter med kompressor för att värma varmvattnet (den växlar mellan 45 min vatten och 30 min värme vid samtidiga behov). Använt totalt knappt 80 kWh tillsats under våra snart fyra månader i huset och kanske 80 procent av detta är när det gjorts legionellakörningar upp till 55 grader i båda tankarna var 14:e dag.

FTX trodde jag hade med ventilationen att göra. Detta är ju en frånluftsvärmepump som värmer vatten till golvvärme och radiatorer men jag kanske bara har rört ihop begreppen.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #52 skrivet: 26 december 2019, 18:56:59 »
FTX är ett ventilationsaggregat med frånluft, tilluft och återvinning i luftvärmeväxlare. En frånluftsvärmepump såsom F730 kan man kalla för FX ventilation, frånluft med återvinning via värmepump. Energibesparingen blir större med en FX än med ett FTX. Enstaka modeller av frånluftsvärmepumpar har även tilluft inbyggt och till några finns extra tilluftsmodul för ökad värmekomfort.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattnet kyls i början av värmningscykeln
« Svar #53 skrivet: 28 december 2019, 05:57:01 »
Hur upplever du VV och värme, kompressorn har inte en chans att värme på 200 L mellan ca 30 till 60 C, det kostar ca 7 Kw  och kompressorn brukar inta vara vara specielt kraftig på FTX , plus att den VVB  i VP ska ha sitt och då tar det tid, finns säkert någon form av tidstyrning för det som alltinerar laddningen. vet inte  hur dom tänker när dom ska tillverka en VP. Inte är det någon dam som gjort det, utan herrar som ska få in en långtradare i en tändsticksask, är ju häftigt !!!  Det praktiska samt funktion är något som dom inte kan tänka sig.  Nu till ditt, det går nog inte att få till det på annat sätt utan att helt tänka helt om,  normalt enligt mina erfarenheter så förvärmer man i VP ( från 6 till 60 C om det är möjligt  och sedan till en VVB ) och  då går det att ladda extern VVB till ca 50 C med en cirkpump ( nu finns den i VP redan ). Dä kommer extern VVB bara att spetsa upp samt att et finns ca 200 L VV mot det som finns i VP. Lite knepigt i ditt fall men går att få till det
Dessa maskiner kompletteras med elpatron när upplevd driftstörning riskeras. Annars puttrar de på och löser det med tiden. F730 har en kompressoreffekt på 5.35 kW. Styrsystemen idag är välutvecklade och sköter allt i de flesta fall snyggt. Lite tweakande så ska det bli hyggligt för de flesta.

OK , men med den kopplingen så får du inte ut effekten för VV på billigaste sättet,  VV cirkulerar nu vad jag förstår mellan extern och VP och då kommer ev. El att kopplas in i extern VVB vid intag av KV och det var väl inte meningen med en sådan koppling ska värma VV i VP. Blir liksom lite bakvänt
Jag håller inte med det. Jag tycker kopplingen är bland det bästa man kan göra av situationen. Skiktningsstabilt, motströmsvärmeväxling etc. Kika lite mer på diagrammet, jag tror du missförstått något.

Enda optimeringen jag kan se utöver isolerade rör är helt vad mjukvaran gör, när allt funkar som Nibe vill tror jag inte det finns mycket att förbättra.
« Senast ändrad: 28 december 2019, 06:03:36 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!