Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200  (läst 32552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #30 skrivet: 29 december 2005, 15:29:25 »
fattar nog inte  :-[
vafför gör den uppehåll mellan kompressordrift och elpatrondriften?
Är det så i styren?

Det verkar som att VP:n hackar upp laddning av VV i trekvartar med en kvarts mellanrum även om inget värmebhov finns i huset. Uppehållet beror på att gradminutsräknaren inte kommit ner till VP-gradmin ännu.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #31 skrivet: 29 december 2005, 15:38:34 »
fattar nog inte  :-[
vafför gör den uppehåll mellan kompressordrift och elpatrondriften?
Är det så i styren?

Jag tor inte den gör det utan det är maxtiden för VV (45minuter) som ger hacken i kurvorna.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #32 skrivet: 29 december 2005, 17:23:44 »
Jag la märke till att du inte har någon strypventil & kan då inte reglera ditt Delte-t vid vv-laddning

ett låkt delta-t ger högre retur temp, kan det vara en bidragande faktor?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #33 skrivet: 29 december 2005, 17:36:05 »
max returtemp är bortkopplad pÃ¥ Thermia vid vv produktion antar att det är lika pÃ¥ NIBE!?  KvarstÃ¥r nÃ¥gre minuter efter vv produktion ocksÃ¥...

MEN det var inte min maskin, naturligtvis hade dom seriefel i mjukvaran just då.

Det fixades pÃ¥ mitt initiativ efter flera Ã¥r  >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #34 skrivet: 29 december 2005, 19:31:33 »
Det verkar som att VP:n hackar upp laddning av VV i trekvartar med en kvarts mellanrum även om inget värmebhov finns i huset. Uppehållet beror på att gradminutsräknaren inte kommit ner till VP-gradmin ännu.

Som jag förstått det så kopplas gradminuträkningen bort under VV produktionen. När uppehållet i VV produktionen sker så görs en beräkning på det antal gradminuter som borde ha förflutit under den tid som VV produktionen skett. Jag kan ha fel i detta men jag har sett att det efter VV produktion ibland kan "ramla" bort en massa gradminuter på kort tid.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #35 skrivet: 29 december 2005, 19:34:16 »
Jag la märke till att du inte har någon strypventil & kan då inte reglera ditt Delte-t vid vv-laddning

ett låkt delta-t ger högre retur temp, kan det vara en bidragande faktor?

Syftar du på mina eller Lecce's kurvor?

Det är riktigt att jag inte har någon strypventil, har inte riktigt sett något behov av detta. Förvisso skulle jag kunna få lite bättre fyllnad av VVB med strypventil men med min VVC så fyller den VVB rätt bra ändå.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #36 skrivet: 29 december 2005, 21:03:11 »
Titta spontant på bilderna på inkopplingen på Lecce vpa. tänkte inte på att jag lätt kunde kolla hans delta-t på hans kurva, ska göra det nu.

PS. har inte testat vad som händer på min anläggning ännu, om man kör vv-höjning.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #37 skrivet: 29 december 2005, 21:57:47 »
Lecce!
Du har inte letat tillräckligt noga på detta forum. Se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,856.msg6469.html#msg6469. Jag tror att Nibe känner till felet, även om de inte vill erkänna det..
« Senast ändrad: 29 december 2005, 21:59:52 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #38 skrivet: 29 december 2005, 23:03:27 »
En trist historia du har AndersB.

Om man man kopplar en elpatron direkt i VVB för legionellahöjningen vad styr i så fall när höjningen ska ske?

Jag antar att du har kvar elpatronen i din VP för att kunna stötta vis svinkyla

/Johan

PS Det som är lite underligt tycker jag är Lecce's höga temperaturer vid legionellakörningen. Jag ligger 5-6gr under hans temperatur och här fungerar det perfekt.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Lecce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #39 skrivet: 30 december 2005, 08:40:27 »
Lecce!
Du har inte letat tillräckligt noga på detta forum. Se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,856.msg6469.html#msg6469. Jag tror att Nibe känner till felet, även om de inte vill erkänna det..

Hej AndersB!
Jag får börja med att beklaga strulet som du haft!!

Jag har läst dit inlägg vid flera tillfällen men tycker inte att din lösning "duger" då den kräver manuell skötsel av tillfällig höjning.
Jag förstår att man ledsnar efter ett tag att tjata på Nibe men jag ger dem en chans att fixa detta (Ons 4/1 Kylfirma ). Hädan efter kommer jag att klämma åt min leverantör av anläggningen som kommer att få ordna med alla kontakter gentemot Nibe. Som du skriver så blir det många timmar att ta ledigt från jobb o dyl för att sitta och vänta på servicefirmor som inte behagar komma i tid osv...
detta får min leverantör lösa hur han vill...nyckeln ligger under trappen :)

För det andra så använder jag Nibes egna, på hemsidan rekommenderade, VPA 300/200. Då finns det ingenting att skylla på i hårdvaruväg anser jag! Jag tvivlar dock inte på att Borö på något sätt är sämre men i mitt fall hamnar hela ärendet på Nibes bord pga "rätt" ingående komponenter.

Vad händer på Nibe: Min fråga samt loggerbilderna cirkulerar på firman. Responsen har hittills varit snabb (inom en dag) på mina frågor och deras svar. Nu väntar vi in serviceteknikern som ska ut och "kolla av alla tryck" som det hette. Vi får väl se vad det resulterar i men som sagt inget mer ledigt från jobb och sitta och vänta!  knUp

Angående min höga framledningstemp på VB förbryllar det även Nibe..det ska inte gå att komma så högt utan att nån hårdvara ska säga ifrån?
Mina kurvor är ju visserligen baserade på loggern men dessa temperaturer stämmer mycket bra vid vanlig drift och jag tror att givarna är någorlunda linjära i sitt uppförande...eller hur Rickard.. ;)
-En intressant uppgift jag fick från Nibe var att det INTE är någon bortkoppling av max returtemp VBr efter VV värmning...fortsättning följer!
-Jag har dock inte förstått varför den startar kompressorn mellan varje 45min period VV värmning?

Nu blir det hem ikväll och kör legionellan igen...nu med fungerande VV givare i loggern..ska bli mycket intressant...!

Gott nytt år !

MVH Alexis "Lecke" Midestad

Redig. "nämnande" av firmanamn/Rickard
« Senast ändrad: 30 december 2005, 10:29:35 av Rickard »
Nibe 1115-7 med VPA 300/200. 148m aktiv borra i Södermanlands skärgård, Trosa. Installerad och igångkörd 28 april 2005. Yta: 65m²+50m²(1½ plan) samt 60 m² biyta numera uppvärmd ;-). Byggår 1953.
Började loggning 12/5-05 med Rickards logger!! Funkar kanon!

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #40 skrivet: 30 december 2005, 10:21:12 »
Ja, det skall bli mycket intressant att följa ditt fall, Lecke. Rätt ingående komponenter - det är bara för installatör/Nibe att fixa.
Under fem år har vi totalrenoverat huset och det här med VP/Nibe kändes som något som jag bara ville bli av med det. Jag var faktiskt på väg att vidta rättsliga åtgärder under en tid, men kom efter visst övervägande fram till att det fanns annat som var viktigare att lägga krut på; de 4 barnens väl & ve till exempel. Så det är sant att jag på sätt & vis gav upp, men lösningen fungerar utmärkt och jag kan "lägga över" hela vv-produktionen på el-patronen "vid svinkyla" (som Bertil på detta forum brukar säga). Då kan VP ostört ägna sig åt att generera värme till huset, vilket gör att VP räcker något längre innan den i VP inbyggda elpatronen måste gå in och stödja. Ev. kan man tidsstyra elpatronen i tanken om man skulle vilja. Då blir ju detta system helt automatiskt, precis som det var tänkt hos Nibe.
Ett par kommentarer bara. Din installatör kan inte vara någon annan än den som sa "poff" i mitt fall. Firmanamnet är alltför lika. Lustigt sammanträffande! Fråga honom gärna varför han aldrig dök upp hos mig (bor i Södertälje). Det skulle jag vilja veta. Slutligen. Med ditt efternamn skulle jag inte lägga nyckeln under trappan och tala om det på Internet. Men det var väl bara bildligt talat, hoppas jag.
Lycka till nu! (Men var samtidigt beredd på att de inte klarar av felet.)

Redig. Nämnande av namn på installatör
« Senast ändrad: 30 december 2005, 10:31:01 av Rickard »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Lecce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #41 skrivet: 30 december 2005, 22:19:16 »
Ja, det skall bli mycket intressant att följa ditt fall, Lecke. Rätt ingående komponenter - det är bara för installatör/Nibe att fixa.
Under fem år har vi totalrenoverat huset och det här med VP/Nibe kändes som något som jag bara ville bli av med det. Jag var faktiskt på väg att vidta rättsliga åtgärder under en tid, men kom efter visst övervägande fram till att det fanns annat som var viktigare att lägga krut på; de 4 barnens väl & ve till exempel. Så det är sant att jag på sätt & vis gav upp, men lösningen fungerar utmärkt och jag kan "lägga över" hela vv-produktionen på el-patronen "vid svinkyla" (som Bertil på detta forum brukar säga). Då kan VP ostört ägna sig åt att generera värme till huset, vilket gör att VP räcker något längre innan den i VP inbyggda elpatronen måste gå in och stödja. Ev. kan man tidsstyra elpatronen i tanken om man skulle vilja. Då blir ju detta system helt automatiskt, precis som det var tänkt hos Nibe.
Ett par kommentarer bara. Din installatör kan inte vara någon annan än den som sa "poff" i mitt fall. Firmanamnet är alltför lika. Lustigt sammanträffande! Fråga honom gärna varför han aldrig dök upp hos mig (bor i Södertälje). Det skulle jag vilja veta. Slutligen. Med ditt efternamn skulle jag inte lägga nyckeln under trappan och tala om det på Internet. Men det var väl bara bildligt talat, hoppas jag.
Lycka till nu! (Men var samtidigt beredd på att de inte klarar av felet.)

Redig. Nämnande av namn på installatör
Hej!

Rickard: Jag är ledsen att jag inte läst forum-reglerna ordentligt! Inga mer personangrepp nu!!

AndersB :
-Nyckeln under trappan är bara en metafor för att installatören har full tillgång till mitt hus när han vill så länge det är motiverat i syfte att laga felet som jag nu har på min bergvärmeanläggning.

-Som Trosabo kommer jag att föra frågan på tal på Onsdag när "firman " kommer och hälsar på!! Vi på rätt sida om Stockhlom måste hålla ihop :)
-Jag kommer att föreslå din lösning som en åtgärd om jag ledsnat på alla bortförklaringar som inte fungerat! Men på nåt sätt frångår man den sköna vardagen med problemlös värme till både element och varmvatten. Men vad ska man göra??

Jag hoppas att det löser sig och OM det gör det har du ett PM dagen efter... knUp
Då ska Nibe få smaka....( Lite förfriskad just nu och det KAN bidra till Kraftuttrycken i detta inlägg.... :o
Ha det så bra

//Lecke (Kanske bättre att köra med "artistnamn" men gissar att det är för sent....... :) Har dock ett basebollträ till förfogande för alla som vill försöka... knUp)

Nibe 1115-7 med VPA 300/200. 148m aktiv borra i Södermanlands skärgård, Trosa. Installerad och igångkörd 28 april 2005. Yta: 65m²+50m²(1½ plan) samt 60 m² biyta numera uppvärmd ;-). Byggår 1953.
Började loggning 12/5-05 med Rickards logger!! Funkar kanon!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #42 skrivet: 30 december 2005, 22:37:12 »
Jag har funderat lite, jo jag kan tänka innan jag skriver.

HP/MS larm, vad styr denna felkod?

jag jobbar mycke med felsökning & jag börjar då alltid med att kolla upp datorns parametrea, alltså vilka parametrar måste uppfylas för att datorn ska sätta just denna felkod. Nån som har koll på detta?

Är tempgivaren inblandad överhuvud taget?
Jag kom att tänka på att jag fick 2 sånna larm när jag starta min VPA för första gången, larmena kom direkt när den växla från VB till VV (jag gissar på att jag hadde luft i ledningen som gick in till kondensorn & gasen kyldes då för lite & en presostet orsakade då HP/MS larm.

Vad har du för delta-t vid VB & Vid VV? samt vilken hastighet på cirkulationspumpen har du?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #43 skrivet: 31 december 2005, 10:36:28 »
Rickard: Ber om ursäkt. Jag blev så häpen över sammanträffandet att jag inte ens reflekterade.
CarMan: Det är (bl a eller enbart?) för hög returtemp pÃ¥ värmebäraren.   
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: HP/MS larm Nibe 1115 -> VPA 300/200
« Svar #44 skrivet: 31 december 2005, 12:09:19 »
Kolla om din växelventil går lätt å fint för om den kärvar suger vp i sig hett returvatten från manteln medans den kör värme..Och vips har du ett hp-larm..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 698
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!