Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #30 skrivet: 29 september 2018, 16:00:59 »
Jag har inte heller haft några Fujitsu med dom problemen .
Lite fläktmotorer på¨utedelar har bytts ut.

FH serien kom 2011/2012 , FD serien var innan dess  ;)

Om det finns plats och bra placering i vardagsrum så kan en golvmodell vara ett alternativ där som alternativ till att jaga en låg innerdel.
Kanske inte fungerar rent praktiskt med tv och möblering !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #31 skrivet: 29 september 2018, 17:41:16 »
Har kollat designen på SLIM LM och den är ju 27cm hög dock något platt på ovansidan vid intaget av luft.

Skulle ni säga att man klarar sig med 3 cm fritt till tak för att byta filter och för att pumpen ska kunna fungera bra och arbeta effektivt?
En annan fundering är ljudvolymen innerdelen avger, den är 10dB högre än Samsung comfort (på pappret) stämmer verkligen det för isåfall så är det ju en stor skillnad?

Ska man gå på 14 modellen eller räcker 12 ?
« Senast ändrad: 29 september 2018, 17:42:59 av BennyTheCat »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #32 skrivet: 29 september 2018, 18:37:40 »
Jag har inte heller haft några Fujitsu med dom problemen .
Lite fläktmotorer på¨utedelar har bytts ut.

FH serien kom 2011/2012 , FD serien var innan dess  ;)

Om det finns plats och bra placering i vardagsrum så kan en golvmodell vara ett alternativ där som alternativ till att jaga en låg innerdel.
Kanske inte fungerar rent praktiskt med tv och möblering !
jag skrev inte som jag tänkte dvs 7-8 år för det var någonstans där jag börja jobba med dessa.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #33 skrivet: 29 september 2018, 18:43:48 »
Har kollat designen på SLIM LM och den är ju 27cm hög dock något platt på ovansidan vid intaget av luft.

Skulle ni säga att man klarar sig med 3 cm fritt till tak för att byta filter och för att pumpen ska kunna fungera bra och arbeta effektivt?
En annan fundering är ljudvolymen innerdelen avger, den är 10dB högre än Samsung comfort (på pappret) stämmer verkligen det för isåfall så är det ju en stor skillnad?

Ska man gå på 14 modellen eller räcker 12 ?

Ja 3 cm duger men det blir väldigt svårt att göra mer omfattande jobb än rengöra filter.

Uppenbart så duger inte mina upplevelser avseende samsung men jag håller med TS Comfort om monteringen
så jag säger som så att
 kunderna upplever att innedelen är väldigt tyst, jag demonstrerar alltid max effekt och pÃ¥talar dÃ¥ att mer än sÃ¥ här lÃ¥ter det inte!
detta även på utedelen.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #34 skrivet: 30 september 2018, 18:26:00 »
Hur går det Benny, bytt än?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #35 skrivet: 01 oktober 2018, 19:21:48 »
Ja 3 cm duger men det blir väldigt svårt att göra mer omfattande jobb än rengöra filter.

Uppenbart så duger inte mina upplevelser avseende samsung men jag håller med TS Comfort om monteringen
så jag säger som så att
 kunderna upplever att innedelen är väldigt tyst, jag demonstrerar alltid max effekt och pÃ¥talar dÃ¥ att mer än sÃ¥ här lÃ¥ter det inte!
detta även på utedelen.

Det handlar inte om att dina upplevelser inte duger, du har bara väldigt svårt att berätta vad dina upplevelser består i rent konkret när det gäller Samsung. TS Comfort berättade på ett nyanserat och tydligt sätt varför han inte kör Samsung och jag kan köpa hans skäl till 100%. Är det något en leverantör INTE vill uppleva så är det dålig support från tillverkare och det gäller såväl luftvärmepumpsinstallatörer, it-tekniker eller vad det än må vara.

Jag är väldigt tacksam för all input jag får här, det gör att jag sannolikt gör ett bra val i slutändan.
När det gäller Samsung så är jag ingen fan av många av deras prylar, deras telefoner är ett bra exempel. Men det beror inte på kvalitet eller funktion, där verkar dom för det mesta ligga i topp (med några få undantag). Varför jag aldrig skulle köpa en Samsung telefon är för att dom är urusla på att ta hand om kunderna efter dom köpt telefonen med uppdateringar osv.
Det är lite dit jag vill komma, det finns för och nackdelar med allt och kan man vara specifik med just vad som är bra och dåligt så tror jag man lyfter diskussionen till en helt annan nivå med ett bättre utbyte.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #36 skrivet: 01 oktober 2018, 19:27:04 »
Hur går det Benny, bytt än?

Hej Perra,

Nej inte än, försöker jaga efter en lokal installatör som kan hjälpa mig med en Samsung installation. Men det är lite som att hitta snickare idag, de flesta verkar rätt "mätta" och man får vara glad om dom ens orkar svara på mail eller telefon.
Visst skulle jag kunna ringa 20grader och få det löst, men tänker att det hade varit kul att ha någon lokal kontakt och sponsra dom framför en näthandlare.
Alternativt så blir det elgiganten och deras infocare, men vad jag fick veta så verkar dom ha en rejäl backlogg på jobb och inte så bra rykte, men det handlar nog mer om enskilda installatörer om jag får spekulera friskt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #37 skrivet: 01 oktober 2018, 20:05:41 »
Vissa eller möjligtvis alla ELON butiker har väl Samsung i sortimentet och brukar finnas på många orter.
Kite lättare att köpa via deras lokala butik om du har en sådan i din närhet, tror varje butik knyter till sig kylfirmor på sin ort så borde vara betydligt bättre än tex Elgiganten

Bara ett tips  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #38 skrivet: 01 oktober 2018, 23:11:49 »
I väntan på att man hittar någon installatör så kollade jag upp spec på Fujitsu LM SLIM

Ska man gå på största modellen (14)?
Känns som den är ett steg större än alla andra som brukar heta något med 12.

Den stora modellen verkar också väsnas lite mer, den flyttar mer luft men verkar samtidigt ha samma spec som 9 och 12 innerdelen.
Blir inte klok på varför den skulle väsnas med, om det nu är samma innerdel vill säga.

Bifogar spec så får ni se.

Mitt hus är ju på ca 140kvm fördelat på två plan.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #39 skrivet: 02 oktober 2018, 00:19:46 »
Har du haft några återförsäljare och kikat hos dig för att ge förslag på alternativ placering ?
Kan kanske finnas andra placeringar som är lika bra eller bättre som du inte tänkt på.

Då kanske du inte blir lika låst till en låg innerdel och får hur många märken och modeller som helst att välja på.

Men dÃ¥ kanske du fÃ¥r ännu mer beslutsÃ¥ngest istället sÃ¥ det kanske inte är nÃ¥gon bra ide  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #40 skrivet: 02 oktober 2018, 06:23:17 »
Att den största väsnas mer beror på att det är högre fläkthastighet på alla fläktlägen.
Håller med om att det ofta är bättre att försöka hitta en alternativ plats för värmepumpen.
Generellt sett är placering ovanför ytterdörr en bra placering om man rymmer en vettig maskin, men inte alltid, och rätt ofta kan det finnas andra placeringar som är precis lika bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #41 skrivet: 02 oktober 2018, 07:31:57 »
Har du haft några återförsäljare och kikat hos dig för att ge förslag på alternativ placering ?
Kan kanske finnas andra placeringar som är lika bra eller bättre som du inte tänkt på.

Då kanske du inte blir lika låst till en låg innerdel och får hur många märken och modeller som helst att välja på.

Men dÃ¥ kanske du fÃ¥r ännu mer beslutsÃ¥ngest istället sÃ¥ det kanske inte är nÃ¥gon bra ide  ::)

Frågan är om det är så smart med fler valmöjligheter ;-)

Nämen skämt åsido, hade en kille här förra året som sa att det var svårt så layouten på huset är som den är.
Han hade egentligen 3 alternativ att ge mig.

1. Köpa en ny slimmad ersättningspump.
2. Kolla på en golvmodell i hallen bredvid ytterdörren och möblera om så att den får plats och kan fungera effektivt.
3. Sätta den i andra ändan huset (tv-rum).
Den sista låter rätt bra, nackdelen är att det kommer blåsa på oss när vi kolla tv men det är en gavel i norrläge dit solen inte når och närmare sovrum óch grannens sovrum.

Men ska ta och klura ett varv och se om man ska ta in en andra åsikt, det är kanske inte en sån dum ide.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #42 skrivet: 04 oktober 2018, 16:07:28 »
Ja harregud, att luftvärmepumpar var ett sådant intressant men rätt stort ämne. :)

Var nyss i kontakt med en lokal firma som köper allt från Sverigepumpen, efter ett samtal med lokala firman och Sverigepumpen så verkar det som att deras pumpar köps in och anpassas lite extra för nordiskt klimat.

Vad säger ni om detta, är det värt att köpa en pump från Sverigepumpen med deras superanpassning till det nordiska klimatet eller är det bara en massa snack som inte tillför något som helst extra värde mer än en känsla av att man har en extremt anpassad värmepump?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #43 skrivet: 04 oktober 2018, 16:26:04 »
De levereras med en anpassad isolering av röranslutningarna vid utedelen, och ett tak, det är så vitt jag vet det enda.
Troligen sparar du mer på att köpa den senaste panasonicvarianten med högsta möjliga COP, NZ25UKE.
Vet inte om Sverigepumpen finns i den varianten ännu?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #44 skrivet: 04 oktober 2018, 16:31:17 »
Ja det ligger mkt i vad du säger i din sista mening här, dvs: mest en massa snack som inte tillför något som helst extra värde mer än en känsla av att man har en extremt anpassad värmepump, + att man oftast kan ta rätt mkt mer i betalt för detta. I praktiken är det ganska överdriven reklam och fram för allt brukar priset vara alldeles för högt ifh till det man ev skulle kunna tjäna in på pumpen jämfört med en vanlig standardpump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!