Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #15 skrivet: 24 september 2018, 20:05:42 »
Det är sådana där fula metoder som gör att iallafall jag håller mig långt borta från bolag som Polarpumpen.
Rätt skumt att en generalagent prioriterar eller rekommenderar EN ÅF primärt, men dom kanske säljer tillräckligt till Polarpumpen och tycker att det räcker.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #16 skrivet: 25 september 2018, 07:35:34 »
Det där är egentligen inget märkligt, som jag fattar det är det ett domännamn som Polarpumpen registrerat och använder för att sökmotoroptimera mot polarpumpen.se, det är inte alls ovanligt att företag agerar på det sättet.
Frågan är väl om det är med FGnordics goda minne eller ej.
Vid en eventuell konflikt där FGnordic hävdar att den som nyttjar "deras" varumärke så kan de bli tvungna att lämna över domänen till dem.
Det där liknar (men inte alls lika utstuderat) hur killen som stal varmepumpsforum.se av mig agerade för att snylta på min framgång.
Han använda den adressen för att bygga upp länkfarmar, kopiera min webbtjänst för offertförfrågningar med mera under flera års tid.

Agerandet i detta fall är ju långt ifrån lika utstuderat, men visst riskerar man att "lura" folk att tro både det ena och det andra.

Minns inför skid-VM i östersund att någon registrerade en adress typ www.vm-ostersund.se och gjorde reklam för datingsajter eller nåt sånt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #17 skrivet: 26 september 2018, 07:42:28 »
Det är inget märkligt rent tekniskt kanske, men sett ur hur man bedriver business och behöver "lura" till sig kunder genom att få dom att tro att man är någon "preferred partner" tycker jag bara visar på rätt dålig affärsmoral.

Men, trots den lite oseriösa fujitsusidan så har jag ändå läst in mig på pumpen och det verkar ju vara en helt ok pump.

Pansonicen LZ 35 ligger sist på listan för det är en jättepjäs, säkerligen bra men rent estetiskt så går den bort.

Samsung comfort 12 (elgiganten kör ett erbjudande just nu på den enklaste för 11990)
Och efter tips från Er så verkar även Fujitsu LM Slim 12 eller 14 vara ett alternativ.

Som lekman så känns det som Samsung borde passa bra iochmed takhöjden, den har ju sin triangelform med luftintaget smart placerat, samt sin kastlängd som dom själva skryter lite om. Samsungen ska också vara tyst enligt spec.
Fujitsun verkar på pappret vara lite sämre, men märket i sig verkar många prata gott om. De glansiga foldrarna känns också mer seriösa än t.ex. samsungs.

Det som är negativt för båda är att dom inte har några hemsidor att tala om, samsung verkar knappt uppdatera sin och Fujitsus..ja, den har vi redan pratat om :-)

SÃ¥, vad hade ni valt, en fujitsu LM SLIM 12/14 eller en samsung comfort 12, har ca 30 cm att leka med.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #18 skrivet: 26 september 2018, 20:49:26 »
Aldrig en samsung i alla fall

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #19 skrivet: 27 september 2018, 07:19:59 »
Aldrig en samsung i alla fall

Har du något mer konkret än bara en mening om märket Samsung?
Är det någon speciell modell du har erfarenhet av eller är det märket generellt du bara inte tycker om.

Har du några länkar eller bra info där man kan läsa om eventuella problem med Samsung eller andra märken (lite mer djuplodande tester och erfarenheter) så får du gärna dela med dig.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #20 skrivet: 27 september 2018, 21:22:14 »
om man driftar många olika pumpar så får man en uppfattning om vad man inte skulle dra in i sitt egna hem oavsett om man får betalt eller inte
Samsung TV absolut en bra grej
Samsung kyl/frys naä inte gärna
Samsung luft värmepump.......

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #21 skrivet: 27 september 2018, 21:50:55 »
om man driftar många olika pumpar så får man en uppfattning om vad man inte skulle dra in i sitt egna hem oavsett om man får betalt eller inte
Samsung TV absolut en bra grej
Samsung kyl/frys naä inte gärna
Samsung luft värmepump.......

Intressant, har läst mest positivt här på forumet tycker jag. Men vi har ju alla olika krav och det kanske finns olika serier.
Har hört talas om barnsjukdomar från en installatör men han kunde inte vara mer precis än så.

Vilka modeller är det du driftar och vad har problemen bestått i?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #22 skrivet: 27 september 2018, 23:45:19 »
Vilka bedrövligt dåliga svar du får här av electroluxaren. Han uttalar sig hellre än väl här som vanligt och jag tycker inte att du skall lägga någon större vikt vid vad han säger eftersom han har tydligen ingen susning om Samsungs pumpar.
Ja kan väl då informera dig om att visst har det funnits några få barnsjukdomar som du själv nämnde och dessa bestod i huvudsak av att det fanns några som inte fick wifin att fungera direkt på pumparna, och det berodde väl antagligen på att det var skit bakom knapparna.
Det förekom också ibland lite knäppningar i plasten när man körde swingfunktionen av vingen på innerdelen, varför man nu överhuvudtaget skulle köra swing med vingen dvs att vingen rör sig upp och ned det förstår ja inte alls. En vinge skall stå i ett fast inställt läge rakt ut utmed taket eller ev med något lite lut nedåt från taket räknat för bästa och längsta värmespridning i huset.
F.ö är Samsungs pumpar rejäla, mkt tystgående och kraftfulla pumpar av genomgående mkt hög kvalitet där t.ex 12:an ger 4,5 kw värme vid minus 15 grader och innehåller sin nominella värmeeffekt dvs 4,0 kw ned t.om 17 minusgrader, den ger f.ö 2,7 kw värme vid 25 minusgrader.
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Samsung-Comfort-9.pdf
 

Inloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #23 skrivet: 28 september 2018, 07:20:54 »
Hej

En fundering:
Du säger att du har det trångt vid dörren vilket vi också kan se. Samtidigt säger du att det är öppet 15 rakt fram från pumpen.
Kan du sätta pumpen på den andra sidan av de 15 metern?

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #24 skrivet: 28 september 2018, 09:06:56 »
Karis, smart att länka till ett "reklamblad"  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #25 skrivet: 28 september 2018, 14:02:22 »
Ja min avsikt var inte att länka till reklam utan min avsikt va att länka till ett datablad med lite div uppgifter och övrig information om Samsungs pumpar om de händelsevis skulle förekomma att några är intresserade på forumet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #26 skrivet: 29 september 2018, 09:03:16 »
Ja min avsikt var inte att länka till reklam utan min avsikt va att länka till ett datablad med lite div uppgifter och övrig information om Samsungs pumpar om de händelsevis skulle förekomma att några är intresserade på forumet.

Ingen fara, det var ett bra reklamblad som gav lite mer info än Samsung gör på sin usla hemsida rörande värmepumpar. Nästan imponerande hur man ändå har försökt fast ändå misslyckats med att utforma den så att det ska vara säljande och lätt att hitta info.

Vilka bedrövligt dåliga svar du får här av electroluxaren. Han uttalar sig hellre än väl här som vanligt och jag tycker inte att du skall lägga någon större vikt vid vad han säger eftersom han har tydligen ingen susning om Samsungs pumpar.
Ja kan väl då informera dig om att visst har det funnits några få barnsjukdomar som du själv nämnde och dessa bestod i huvudsak av att det fanns några som inte fick wifin att fungera direkt på pumparna, och det berodde väl antagligen på att det var skit bakom knapparna.
Det förekom också ibland lite knäppningar i plasten när man körde swingfunktionen av vingen på innerdelen, varför man nu överhuvudtaget skulle köra swing med vingen dvs att vingen rör sig upp och ned det förstår ja inte alls. En vinge skall stå i ett fast inställt läge rakt ut utmed taket eller ev med något lite lut nedåt från taket räknat för bästa och längsta värmespridning i huset.
F.ö är Samsungs pumpar rejäla, mkt tystgående och kraftfulla pumpar av genomgående mkt hög kvalitet där t.ex 12:an ger 4,5 kw värme vid minus 15 grader och innehåller sin nominella värmeeffekt dvs 4,0 kw ned t.om 17 minusgrader, den ger f.ö 2,7 kw värme vid 25 minusgrader.
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Samsung-Comfort-9.pdf
[/

Kul att du är tillbaka så du kan fortsätta att sprida dina villfarelser.
Har du blivit arbetslös igen?
Trodde att hade dött eller nåt.

Det är tydligt att ni har någon beef sedan tidigare.
Men låt mig förklara vad mitt syfte med tråden och hur jag tänker runt inhämtning av information och mina frågor.

Jag gör det med exemplet om grannen som säger "jag hatar Volvo, Volvo är sämst, alla som köper Volvo har en skruv lös"
Det finns ju flera olika anledningar till varför en normalt sett trevlig granne säger sådant.

En anledning skulle kunna vara att den Volvo 480 han köpte för 20 år sedan var full av fel från fabrik och hans närmaste serviceverkstad inte kunde komma tillrätta med problemen.
Han fick sedan sälja den med förlust och känner sig lurad och sviken av både Volvo av märkesverkstaden.

Frågan är om den erfarenheten och informationen är relevant idag och relevant för mig vid inköp av en ny bil.
Den kan kanske vara relevant om jag ska köpa en Volvo 480 med samma spec från samma år eller använda samma verkstad där samma folk arbetar.
Den infon är dock inte relevant om jag ska köpa en flång ny Volvo XC90 från en annan ÅF och nyttja en annan verkstad.

Detta forum tänker jag är en utmärkt plattform för köpare (som jag) säljare, installatörer osv att dela kunskap och erfarenheter. Men att då som erfaren inom området bara säga att "Samsung är skit" ger inte mig så mkt matnyttigt eller hjälper mig i valet av värmepump.
Kan du däremot peka på modeller eller andra omständigheter som att du har insyn i produktionsledet, serviceorganisationer eller om det är så att dom har en djupt oetisk produktion och synsätt så fine, men berätta gärna det. Jag frågar ju av en anledning, för att kunna göra ett bättre val baserat på fakta för att många här är generösa nog att dela med sig av erfarenheter.

När det gäller Fujitsu SLIM som jag även har med i beräkningen så säger min lokala installatör att han inte vill sälja dom tack vare att dom har väldiga problem med sina kompressorer, dom håller tydligen inte och läcker i elkopplingen på kompressorn.
Jag vet inte hur gammal hans erfarenhet är, om det är samma slim som säljs idag men den killen är ändå rätt specifik och jobbar med att installera VP.
Har han rätt? Kanske...kanske inte.
« Senast ändrad: 29 september 2018, 11:42:16 av BennyTheCat »

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #27 skrivet: 29 september 2018, 11:47:20 »
Hej

En fundering:
Du säger att du har det trångt vid dörren vilket vi också kan se. Samtidigt säger du att det är öppet 15 rakt fram från pumpen.
Kan du sätta pumpen på den andra sidan av de 15 metern?

MVH
Tony

Inte riktigt rakt fram, men det är relativt öppet.
Jag hade gärna satt den i andra ändan om det inte vore för att vardagsrum och TV stod där, tycker det är surrigt nog med den i hallen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #28 skrivet: 29 september 2018, 14:54:05 »
Fujitsu i allmänhet och slim i synnerhet är ett av de fabrikat och modeller jag sysslat länge med.
Jag har upplevt fel på tidigare modeller men aldrig att kompressorerna skulle läcka vare sig i största allmänhet eller specifikt elanslutningen.
Men historiskt sett så har det funnits kompressorer som gett upp av olika anledningar det skall man inte förneka.
Slim modellen är inte så gammal och har hitintills inte haft några fel men det kanske visar sig i framtiden att den är rena skiten vem vet?
Det man vet är att mitsubish FH-serien har varit helt otroligt bra sedan den lanserades 06/07. men den passar ju inte fysiskt där du vill ha den pga av höjden.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #29 skrivet: 29 september 2018, 15:17:33 »
Fujitsu i allmänhet och slim i synnerhet är ett av de fabrikat och modeller jag sysslat länge med.
Jag har upplevt fel på tidigare modeller men aldrig att kompressorerna skulle läcka vare sig i största allmänhet eller specifikt elanslutningen.
Men historiskt sett så har det funnits kompressorer som gett upp av olika anledningar det skall man inte förneka.
Slim modellen är inte så gammal och har hitintills inte haft några fel men det kanske visar sig i framtiden att den är rena skiten vem vet?
Det man vet är att mitsubish FH-serien har varit helt otroligt bra sedan den lanserades 06/07. men den passar ju inte fysiskt där du vill ha den pga av höjden.

Det var lite det här jag var inne på i min tidigare post. Det är svårt att som kund och icke insatt få en bild om vad som är bra och vad som är dåligt, speciellt med så diffusa inlägg.
Då en i mina ögon seriös installatör sågar Fujitsu, och då specifikt slim modellen (dock osäkert vilket årsmodell) så blir man lite skeptisk precis som på samma sätt när du sågar Samsung fast med än mindre motivering.
Mkt handlar ju just om olika serier, årsmodell eller kanske tom på serienummernivå för att en batch är dålig.
Eller så kanske det bara var en tafflig installatör som försöker skylla ifrån sig, det är det där man sällan får reda på.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!