Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 386144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1620 skrivet: 09 oktober 2022, 07:26:11 »
Lite oklart om jag borde starta ny tråd eller inte, men jag kör på här så får vi se om nån svarar.

Jag har precis bott en månad i huset med min F1255 och än så länge så går pumpen av/på ganska mycket. Den kör ungefär halva tiden på 20 hz och sen avstängd ungefär lika länge. Jag har ingen ordentlig ström-mätning av pumpen än så jag får bara chansa lite genom att gå igenom tibber-loggarna men magkänslan säger att pumpen typ drar mer ström när den går av/på en gång i timmen än om den är igång hela tiden.

Är det någon som har någon ordentlig mätning av hur mycket en uppstart av kompressor drar?

Hur gamla är din pump. Om den är några år. Byt till nyaste programvaran så reglerar den HZ (effekten) bättre med nyare programvara.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1621 skrivet: 09 oktober 2022, 17:08:10 »
Det du upplever är helt normalt för varm höst eller vår. Just nu är värmebehovet lågt i ditt hus. Nu vet vi inte hur stor F1255 du har, men en 12kW går från ca 3,5kW vid 20Hz till 12kW vid max frekvens.
Just nu behöver ditt hus kanske 1,5kW, och värmepumpen kan inte gå långsammare än 20Hz, alltså måste den stanna och starta. Detta är inte skadligt och drar ej heller mer ström. Startsekvensen drar den kanske max dubbel ström under 2 sekunder.

Utloggad Pjaddnave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1622 skrivet: 01 november 2022, 10:36:53 »
Hej. Har nyligen satt igång min värmepump. Gör inte varmvatten just nu så driftpriotering är 0/30 vatten/värme.
Men jag undrar varför blir kurvan så studsig. Åtgärdar man det genom att sätta värme till 60? Eller har detta med gradminuter att göra? Och i så fall, blir det mer ekonomiskt att ställa ned gradminuter ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1623 skrivet: 01 november 2022, 16:42:42 »
Svårt att se tidsskalan på den pyttelilla bilden, men jag tror det är så att maskinen går på så låg effekt att den med jämna mellan rum måste öka varvtalet på kompressorn för att säkerställa smörjningen.
När det blir kallare ute så blir det där bra.

Antingen det, eller då är energibehovet så lågt att den startar och stoppar med relativt täta intervall.
Det kan gå få lite mindre taggigt om du ökar gradminutvärdet.
Nackdelen med det är att den då måste göra lite varmare vatten i slutet av varje driftscykel, vilket ger aningen sämre COP.
Kom hellre med en dygnsgraf så kan vi se bättre vad som händer.
« Senast ändrad: 01 november 2022, 16:45:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad -Martin-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1624 skrivet: 02 november 2022, 16:33:00 »
Hej

Någon som har senaste nytt vad gäller CP som "övervarvar" vid värmeproduktion?

Har uppdaterat SW (9442R5) i samband med byte av invertern vilket medfört deltaT F-R på ca 2 degC och en CP-hastighet på 95-96%. Sjunger fint i radiatorerna på övervåningen när man ska sova... (Har golvvärme på undervåningen ska tilläggas.) Den gamla mjukvaran var några år gammal ska också tilläggas.

Finns det inget sätt man kan ändra börvärdet på delta-temperaturen? Vad jag förstår ska det vara en kurva knutet till detta där deltaT ökar vid lägre utetemp (?)

Pratat med Nibe installatörssupport, men där har de "aldrig hört talas om problemet" osv. Goddag yxskaft mao...

Har en F1155, men det är ju samma styr som i 1255 typ...

Martin

Utloggad Pjaddnave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1625 skrivet: 02 november 2022, 16:57:03 »
Svårt att se tidsskalan på den pyttelilla bilden, men jag tror det är så att maskinen går på så låg effekt att den med jämna mellan rum måste öka varvtalet på kompressorn för att säkerställa smörjningen.
När det blir kallare ute så blir det där bra.

Antingen det, eller då är energibehovet så lågt att den startar och stoppar med relativt täta intervall.
Det kan gå få lite mindre taggigt om du ökar gradminutvärdet.
Nackdelen med det är att den då måste göra lite varmare vatten i slutet av varje driftscykel, vilket ger aningen sämre COP.
Kom hellre med en dygnsgraf så kan vi se bättre vad som händer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1626 skrivet: 03 november 2022, 07:18:45 »
Hej

Någon som har senaste nytt vad gäller CP som "övervarvar" vid värmeproduktion?

Har uppdaterat SW (9442R5) i samband med byte av invertern vilket medfört deltaT F-R på ca 2 degC och en CP-hastighet på 95-96%. Sjunger fint i radiatorerna på övervåningen när man ska sova... (Har golvvärme på undervåningen ska tilläggas.) Den gamla mjukvaran var några år gammal ska också tilläggas.

Finns det inget sätt man kan ändra börvärdet på delta-temperaturen? Vad jag förstår ska det vara en kurva knutet till detta där deltaT ökar vid lägre utetemp (?)

Pratat med Nibe installatörssupport, men där har de "aldrig hört talas om problemet" osv. Goddag yxskaft mao...

Har en F1155, men det är ju samma styr som i 1255 typ...

Martin

Enda sättet jag vet är att ändra värdet för DUT, det styr vilken deltaT den skall arbeta mot så vitt jag kan förstå, men den har ju störst påverkan när det blir lite kallare ute.
På nyare modeller talas det ju om att den skall "lära sig" efter en tid, kanske skall du ha lite is i magen och se om det blir bättre?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1627 skrivet: 03 november 2022, 07:22:23 »

Du verkar ha 17 starter/dygn, och värmepumpen går ca 50% av tiden, så det borde aldrig kunna bli fler start/stopp än just som det nu är.
Tycker det verkar OK, och ser ingen anledning att ändra något egentligen.
Jag brukar som en tumregel säga att man behöver ca 12 start/stopp/dygn för att temperaturen I HUSET inte skall fluktuera mellan starterna, och att mer än 20 starter/dygn är onödigt, fler än 30 starter/dygn är direkt skadligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad -Martin-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1628 skrivet: 03 november 2022, 11:00:13 »
Enda sättet jag vet är att ändra värdet för DUT, det styr vilken deltaT den skall arbeta mot så vitt jag kan förstå, men den har ju störst påverkan när det blir lite kallare ute.
På nyare modeller talas det ju om att den skall "lära sig" efter en tid, kanske skall du ha lite is i magen och se om det blir bättre?

Har inte hänt nÃ¥got pÃ¥ fyra veckor sÃ¥ det där tror jag är en skröna.   :)
Kan ev påverka om man ställer om till "Golvärme och Radiatorer" som någon skriver. Men då blir det ju kallare "i slutet" på varje golvvärmeslinga pga det högre deltat.
Slutsats: Det går inte att både ha och äta kakan. Lösning: Golvvärmesystemet och radiatorsystemet bör vara separata kretsar med egna CP-ar...

SebastianCJ

  • Gäst
SebastianCJ
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1629 skrivet: 21 november 2022, 15:46:27 »
Hej! Jag har en Nibe F1255-16 bergvärmepump som installerades 2017. Som så många andra (verkar det som), så har jag problem med inverterfel 426 där invertern blockeras, ofta i flera timmar. Felet uppkommer alltid om strömmen till fastighetens bryts. Ett avbrott på kraften i huset som varar 5 minuter gör att pumpen stoppar med felkod 426 i 5-10 timmar. Fastigheten har även en solanläggning (hybrid offgrid) med batteribank på 55Kwh som tar över kraftförsörjningen under högkostnadstimmar. Batteribanken har UPS-funktion och byte till batteridrift tar 15 millisekunder. När batteridriften skall avslutas så tar det samma tid, 15 millisekunder, att återvända till normal nätdrift. All utrustning i huset klarar detta utan problem. TV, datorer, en luft-vatten värmepump (inverterpump), kylskåp, tvättmaskiner m.m drabbas inte på något sätt av dessa växlingar. Det gör däremot Nibe-pumpen. I ungefär 50% av fallen så blir det Fel 426 där kompressorn blockeras. Nätspänning och frekvens är alltid stabilt oavsett var kraften kommer ifrån.

Jag har läst att det skall gå att återställa felet genom att slå av Nibe-pumpen på kontrollpanelen och sedan slå ifrån säkerhetsbrytaren. Detta har aldrig någonsin fungerat för mig, utan det är bara att vänta ut invertern som brukar hoppa igång efter, som sagt 5-10h. Finns det något annat sätt att återställa fel 426? Meningen är som jag uppfattar det att blockeringen skall gå att återställa när felet upphört. Felet kvarstår ju bara i 15 millisekunder sedan är driften som vanligt igen. Varför tar det så lång tid för Nibe att synkronisera sig? Hur går synkroniseringen till? Någon som vet?

Om elnätet i vårt hus ses som ostabilt av Nibe-pumpen, hur gör man då enklast för att stabilisera? Jag läste om BLOCK-drosseln här i forumet och skall bara kolla så att det inte redan finns en drossel. Gör det inte det så beställer jag en sådan. Kan det vara idé att montera stora kondensatorer på matningen till pumpen? Hur stora bör de då vara? Alla tips tas tacksamt emot!



 

Utloggad Jorgeminator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1630 skrivet: 03 mars 2023, 12:52:37 »
Enda sättet jag vet är att ändra värdet för DUT, det styr vilken deltaT den skall arbeta mot så vitt jag kan förstå, men den har ju störst påverkan när det blir lite kallare ute.
På nyare modeller talas det ju om att den skall "lära sig" efter en tid, kanske skall du ha lite is i magen och se om det blir bättre?

Intressant det där med cirkulationspumpens "inlärning", ingen verkar riktigt veta hur det fungerar. För att försöka få ordning på cirkulationspumpen som gick i full fart gjorde jag en fabriksåterställning på F1255-6, samma inställningar som förut, men i meny 5.1.14 ställde jag in följande:

Kodstycke: [Välj]
Egen inställning
DUT: -25°C
Delta T vid DUT: 6°C

Efter omstart gick cirkulationspumpen på 75% och började med 2-3 timmars mellanrum igen klättra upp mot 100%, med dT på runt 1.2-1.4°C. Där stannade den sedan i över en vecka tills jag började fundera på meny 5.1.26. Från fabrik är Effekt vid DUT inställd på auto. Ändrade den till:

Kodstycke: [Välj]
manuellt vald effekt vid DUT: ✅
effekt vid DUT: 4 kW

I golvvärmens dimensioneringsdokument är totala effekten vid DUT beräknad till 4.2kW, så 4 kW är nära nog, speciellt eftersom några rum hålls svalare. Voilà! Inom en timme började cirkulationspumpen reglera neråt. 40 timmar efter ändringen snurrar den nu på 76% och börjar sakta plana ut, dT nu runt 1.8°C, ute är det 3°C.

]
« Senast ändrad: 03 mars 2023, 15:17:11 av Jorgeminator »

Utloggad tobiaspet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1631 skrivet: 02 april 2023, 16:39:36 »
Hej!

Fick en Nibe 1255-12 installerad i förra veckan. Fick en crash-course av installatör. Alla radiatorer är nu uppskruvade till max och jag ska tydligen bara ställa temp med värmekurvan på pumpen enligt honom. Inga termostater, inte tempgivare i huset alls.

Är det bara att tuta och kör enligt ovan eller missar jag något om jag kör så här basalt?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1632 skrivet: 02 april 2023, 16:54:06 »
Du kan behöva justera nått element i nått rum man kan ju vilja ha lite olika värme i olika rum. Det gör man främst genom att strypa in elementen med "instrypningen" som brukar sitta på alla element men ser och sitter lite olika. Dessutom kan man behöva aktiva termostater i nått rum som tex i ett rum med hög solinstrålning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1633 skrivet: 03 april 2023, 07:09:04 »
En centralt placerad rumsgivare ska också monteras, har de inte gjort det så skulle i vart fall jag be dem komma och slutföra arbetet.
I vart fall tidigare har rumsgivaren ingått i leveransen av värmepumpen, och den ska monteras.
Utan den har styrningen ingen möjlighet att kompensera för solinstrålning, kraftig vind - eller annat som kan påverka inomhustemperaturen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad s67708

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm - Ã…re
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1634 skrivet: 23 oktober 2023, 12:51:23 »
Min Nibe 1255-16 började nyligen att uppföra sig väldigt konstigt, se bild nedan.

Allt har fungerat bra fram till 17-18 oktober då värmebärarpumpshastigheten sakta sjönk ner till 1% och det blev bara kallare och kallare i huset. Inte så konstigt att det blev kallt när vattnet till radiatorerna och konvektorerna inte cirkulerade trots att temperaturen ute sjönk ner till +1 den 19:de.

På eftermiddagen den 20 oktober hittade jag felet men kan inte förstå vad det beror på. Att minsta hastighet för vbp är satt till 1% förstår jag men kan inte förstå varför vp väljer denna hastighet och därmed nästan stänger av cirkulationen helt.

Innetemperatur är satt till 24 grader och det var 23 grader när vp började att sänka vbp:s hastighet. Rumstemperaturen sjönk från den 18:de till 20:de till 21,8 grader.

Är det någan som kan ge en förklaring till detta irrationella beteende?

Jag har nu satt minsta hastighet till 30% (samma som i vänteläge) och nu fungerar allt igen.

Tacksam för svar!

Svante
Bor i Stockholm och har där en Nibe F1255-16 till en villa på 244 kvm. Vintertid återfinns vi i trakten kring Åre och har där en Nibe F1255-12 till ett fritidshus på 240 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!