Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket fabrikat ska jag välja?  (läst 1712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagarn56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilket fabrikat ska jag välja?
« skrivet: 22 februari 2008, 13:22:53 »
Ska först berätta att jag är helt novis när det gäller värmepumpar. Vi har bestämt oss för att slänga ut vår gamla (-59) oljepanna + tank, och ersätta med luft-vatten värmepump. Jag har ringt till två återförsäljare CTC och IVT och dom tar exakt samma pris. Någon som har synpunkter på vilken jag ska ta?
CTC Ecoair 107
CTC Ecoel
Fender Stratocaster

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilket fabrikat ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2008, 15:28:28 »
Det är bra grejor båda märkena, ta den installatör som verkar bäst. Ta gärna referenser och kolla upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Vilket fabrikat ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2008, 16:16:14 »
Ska först berätta att jag är helt novis när det gäller värmepumpar. Vi har bestämt oss för att slänga ut vår gamla (-59) oljepanna + tank, och ersätta med luft-vatten värmepump. Jag har ringt till två återförsäljare CTC och IVT och dom tar exakt samma pris. Någon som har synpunkter på vilken jag ska ta?

Det val du gör handlar inte bara om vad du kan nu, utan även hur mycket du vill bry dig i framtiden. Om du vill "vara aktiv" med dina val, då finns det många leverantörer och lösningar (detta kan göras hur komplicerat och perfekterat som helst). Det kan ge dig en mer ekonomisk lösning (din egen tid ovärderad).

Alternativet är att köpa "ett paket". De som säljer hela paket har inte alltid lika bra dellösningar som om man plockade dela, men du kan få "en klump" monterad därhemma, som du sedan inte behöver bry dig så mycket om. Kanske lite dyrare i drift, kanske lite dyrare i inköp, men väldigt bekymmersfritt.

När man diskuterar värmepump så har det ordet lite grand förlorat sin betydelse. Värmepump för värmen ingår alltid i ordet. Förhoppningsvis har du fått ett förslag som innebär att även varmvattnet värms med värmepumpen, och helst bör du ha något litet eltillskott med i paketet för att klara eventuella extra kalla dagar. Finns alla tre delarna bör båda ha erbjudit dig en bekväm och fungerande lösning. Försök kolla att bådas pumpar är likvärdiga i uteffekt och verkningsgrad.

--- Mats ---

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2008, 16:24:47 »
Ska först berätta att jag är helt novis när det gäller värmepumpar. Vi har bestämt oss för att slänga ut vår gamla (-59) oljepanna + tank, och ersätta med luft-vatten värmepump. Jag har ringt till två återförsäljare CTC och IVT och dom tar exakt samma pris. Någon som har synpunkter på vilken jag ska ta?
Vad har du för förbrukning idag? Var du på ett ungefär?
Vad ingår i "offerterna" och vad skulle det kosta?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Vilket fabrikat ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2008, 16:52:46 »
Hej kolla på sanyo co2 9 kw
IVT greenline HE C7

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Vilket fabrikat ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2008, 22:59:52 »
DÃ¥ kan jag varmt rekomendera CTC:s EcoAir.

Har haft min installerad i princip 1år nu, och det har varit 100% bekymersfritt. Vidare har jag ingående läst CTC EcoAir trådarna i detta forum och generellt verkar EcoAir vara en mycket lyckad vp med lite problem och nöjda ägare.

Jag bor i Stockholm och kan gå i god för att l/v fungerar utmärkt med det klimat som vi haft under året.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!