Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: larm IVT Greenline HT-E 2003 Motorskydd MB1 till kompressorn har löst ut  (läst 5689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mafo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en IVT Greenline HT-E från 2003 som numera stannar ca 1 gång / vecka med larmet:
"Motorskydd MB1 till kompressorn har löst ut"
Pumpen startar igen efter att man kvitterat larmet.

Jag har mätt upp strömförbrukningen när pumpen värmer varmvatten med hjälp av en tångamperemätare på kablarna in till motorskyddet:
fas 1: 6,9 A
fas 2: 6,8 A
fas 3: 8,9 A

Är detta normalt?

Den stora cirkulationspumpen drar mellan 1.7 A och 1.9 A enligt dekalen som sitter på den. Är det cirkulationspumpen som gör skillnad mellan faserna?

Varmvattnets börvärde är 50,5 grader. Pumpen startar när varmvattnet går ner till 48 grader och den stänger av när varmvattnet når 56,4 grader. Är detta normalt eller pekar detta ut vad som är fel?

Nån som vågar sig på en diagnos?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Vilken storlek på kompressorn?
Jag antar att om du mäter på kablarna in till motorskyddet att det bara är kompressorn, så det ser ut som att fas 3 drar lite mer ström.
Om du har mjukstart så kan det vara denna som krånglar, går det att mäta efter mjukstarten?

Sen har jag för mig att den startar VV-laddning pÃ¥ VV-givaren GT3 men stoppar pÃ¥ GT9.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mafo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är en IVT Greenline HT E 11, dvs 11 kW.

Enligt manualen för varmvatteninställningar, meny 2.4:
"Ställ in kopplingsdifferensen på varmvattentemperaturen. Funktionen mäter över och under det inställda värdet i meny 2.3."

I meny 2.3 har jag börvärde 50.5 grader så jag tolkar beskrivningen att pumpen ska hålla varmvattnet på 50.5 +- 4 grader.

Om jag förstår manualen korrekt så startar pumpen 2 grader för tidigt och slutar 2 grader för sent, dvs 48.5 till 56.5 grader istället för mellan 46.5 och 54.5. Kan detta orsaka problemet med att motorskydd MB1 löser ut och isåfall vad gör man åt det?
« Senast ändrad: 15 februari 2018, 22:03:35 av mafo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Tror inte riktigt pÃ¥ att det finns ett sÃ¥nt samband.  Sc:,h
Har du kollat kopplingsdifferansen på varmvattnet?

En 11 kW kompressorn ska dra 2,9 kW vid 0/50, det blir ca 4,2 A per fas.
Kompressorn drar för mycket ström.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Lite märkligt med stopptemperaturen på varmvattnet. Temperaturen kan öka något efter det att pumpen har stannat men själva stoppet ska ske vid börvärdet plus halva kopplingsdifferensen. Undrar liksom Carl vad det är för inställning på kopplingsdifferensen.

Det kan möjligen vara så att i slutet av varmvattenberedningen drar kompressorn så mycket ström att motorskyddet då löser ut. I så fall kanske det hjälper att sänka börvärdet på varmvattentemperaturen. Men pumpen borde ändå stanna vid rätt temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Varmvattenladdningarna startar på GT3, men stannar när GT9 har uppnått börvärde + kopplingsdifferens.

Med börvärde 50,5° och deltaT 7° samt kopplingsdifferens 4°, så avslutas varmvattenladdningen när framledningen är 59,5°.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Att GT9 är inblandad vid stopp förklarar konstigheterna. Jag blev vilseledd av formuleringen

Enligt manualen för varmvatteninställningar, meny 2.4:
"Ställ in kopplingsdifferensen på varmvattentemperaturen. Funktionen mäter över och under det inställda värdet i meny 2.3."

och tolkade det som att det fungerade som på min pump då formuleringen är samma. Tycker det är lite konstigt formulerat. "Värdet" (singularis) syftar på börvärdet för GT3 men mäter över GT9 vid stopp. Det är två temperaturer inblandade.

Effektfaktorn bör vara 0,8 eller mer vilket betyder att strömmen kan vara upp mot 4,2/0,8= 5,3 A utan att det är onormalt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Vad är det för hetgastemperatur (GT6) när pumpen gör varmvatten? Om strömmen är 6,9 A och effektfaktorn är vad den bör vara betyder det att kompressor tillförs betydligt mer effekt än normalt. Det måste medföra att hetgastemperaturen blir onormalt hög, det finns inget annat sätt för tillförd effekt att lämna kompressorn bortsett från lite förluster genom isoleringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mafo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
GT6 var 99.5 grader precis innan den slutade värma varmvatten.

Enligt handboken för kompressor GT6:
"Menyn visar kompressorns arbetstemperatur. Under drift varierar temperaturen mellan 70 och 135 grader."''

När pumpen värmer elementvatten är GT6 ofta under 70 grader. GT6 varierar mellan 67 och 77 grader.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Temperaturen när pumpen värmer radiatorvatten är som den ska vara, inget onormalt där. Det tyder på att GT6-givaren inte visar för hög temperatur, just den givaren kan visa fel med rätt många grader.

Däremot tycker jag att 99,5 grader i slutet av en varmvattenberedning är lite för hög temperatur för att det ska vara bra. Det och det faktum att pumpen stannar ibland gör att det känns som att det är dags för ett servicebesök.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!