Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslut 416-120 flakt  (läst 5565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hsverre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anslut 416-120 flakt
« skrivet: 27 augusti 2019, 22:35:31 »
Hei.

Jeg har en Anslut 416-120 og jeg har alltid synes at luftstrømmen ut fra pumpen er veldig ujevnt fordelt. Når flakten går så kjennes luftstrømmen foran og nesten all luft er konsentrert helt i ytterkant av sirkelen med viften i, nesten ut på siden . Ville det ikke vært naturlig at luften kom rett ut? Den gjør det på en Mitsubishi pumpe jeg har som står ved siden av. Mitsubishipumpen har en flakt som er montert andre veien og luften kjennes helt annerledes ut selv om flaktene ser ganske like ut.

Når jeg ser på fllakten så ser det ut som om den er montert feil vei. Jeg har aldri tatt den av selv så den må være sånn fra fabrikk. Og jeg har hatt to andre varmepumper tidligere en TOshiba og en Mitsubishi og alle flaktene var montert andre veien.

Om jeg forsøker å løsne flakten og montere den andre veien vil den jo rotere feil vei. slik at luftstrømmen går feil vei. Vil jeg kunne snu om på pluss og minuspolen for å få den til å gå riktig vei? Spennende å se om det har noe for seg

Jeg synes også at effekten er overraskende lav. Kan en flakt som er montert feil vei og med feil polaritet gjøre at luften ikke sirkulerer optimalt.

Noen som har innspill til dette? Og om noen har en sånn pumpe og vil ta bilde av flakten slik at at jeg kan sammenlikne med min?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut 416-120 flakt
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2019, 08:49:21 »
Har en bild från produktbladet. Det är en väldigt liten modell av luftvattenvärmepump och den har en låg värmeeffekt, särskilt när det blir kallt ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hsverre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut 416-120 flakt
« Svar #2 skrivet: 01 september 2019, 19:09:08 »
Har en bild från produktbladet.
Takk for bilde. Bilder fra hjemmesidene til jula er fritt tilgjengelig så jeg hadde håpet at noen som hadde en sånn pumpe kunne ta et bilde.
Det är en väldigt liten modell av luftvattenvärmepump och den har en låg värmeeffekt, särskilt när det blir kallt ute.
Ja jeg kjenner til den informasjonen.

Men tilbake til flakten. Den blåser helt annerledes enn noen av de andre pumpene. De andre pumpene vi har blåser luften rett ut av utedelen. På julapumpen blåser luften nesten 90 grader til siden. Det er helt åpenbart at flakten ikke er optimal.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en annen flakt med riktig diameter. Det går ikke å snu den som sitter der. Motoren er vekselstrøm og går bare en vei.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!