Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min CZ65 gör mig galen  (läst 12351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulf@orhaug.se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Min CZ65 gör mig galen
« skrivet: 24 november 2010, 21:53:56 »
Hej.
jag tampas med min CZ65 som jag haft sedan september i år. Tycker den är för dålig på att hålla jämn temperatur innomhus. Resultatet blir att golven hinner bli ganska kalla mellan perioden som den låter temperaturen falla. Trögheten i golven och huset gör också att pannan verkar få jobba i uppförsbacke ett bra tag innen värmen börjar stiga igen.Den måste också ta hjälp av patronerna för att orka få upp värmen. Spontant känns det som detta inte är det mest optimala ur energisynpunkt att den måst ta till så mycket eltillskott. Om den kunde hålla temperaturen mer stabil borde den klara sig på enbart värmepumpen är min hypotes.

 Nu när utetemperaturen är ett par minusgrader kommer den aldrig upp i inställd innetemp, utan upphär att värma för tidigt.
Jag har labbat en del med a2 och M2 parametrarna men tycker inte at jag ordning på det. Nu när jag återgått till default på a1,M1, a2, M2 får jag fenomenet att den inte kommer upp i inställd innetemp. Vad är det som är fel?

Se bifogade grafer.

huset är 210 m2

Jag har följande värden satta:

Vald innetemp: 22,5 grader
Vald min. returtemp: 24 grader
Varmvattenprioritet: låg
Inställd varmvattentemp: 55 grader
Nattsänkning: 0,5 grader
Semesterläge: 0
Programvara: 1,17
Panna: CZ65, 6Kw
Reglering: golvvärme
Fläktläge: 5

Golvvärme i hela huset
Alla rumstermostater fullt öppna
Använder inomhusgivare

« Senast ändrad: 24 november 2010, 21:57:23 av ulf@orhaug.se »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1863
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #1 skrivet: 24 november 2010, 22:28:05 »
Jag tror din fläkt går alldeles för fort, läge 5 är ju 100%, all värme åker ut snabbare än du hinner återvinna. Därför går dina patroner in så mycket. Att dom då ligger till så länge kan bero på storleken på ditt hus och att du bara har 6kW.

Är din ventilation injusterad på hastighet läge 5?

Jag har satt en lägre hastighet nu när det är kallt (kör läge 2, injusterad på läge 3). Det finns t.o.m. studier som visar att man bör ha lägre hastighet på vintern av hälsoskäl
http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm

Jag testade själv att ställa fläkten i läge 1 idag under eftermiddagen men gick sedan tillbaka till läge 2 igen. I diagrammet ser man att förångartemperaturen sjunker till ca -15-17 i läge 1 och till -10-12 i läge 2. Själv är jag osäker på vad som blir bäst (kallare är visst inte alltid bättre)

Bilden på eltillskottet är lite missvisande, jag har bara patron 3 i auto, dom andra är från. Jag har en CE50 9kW, huset är bara 170 kvm i två plan

mvh



 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #2 skrivet: 24 november 2010, 22:29:50 »
Har för mig att man ska börja intrimningen UTAN innegivare. Att utetemp ska styra värmen. Sen skulle innegivaren kopplas in för att kompensera ev kamin, sol...

Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1863
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #3 skrivet: 24 november 2010, 22:34:41 »
Finns ingen utegivare i en Comfortzone
« Senast ändrad: 24 november 2010, 22:36:17 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ulf@orhaug.se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #4 skrivet: 25 november 2010, 07:24:57 »
Hej krambriw, och tack för ditt tips.

Sänkte fläkthastigheten till 2 vid 22-tiden i går kväll.

Tyvärr ser jag ingen förbättring sedan dess. Värmen kommer trots denna justering inte upp i inställd temperatur, 22,5 grader. Den börjar sjunka vid 22,2 grader. - se ny graf.

Tacksa för fler förslag.

Mvh
/Ulf

Utloggad Hasse57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #5 skrivet: 25 november 2010, 07:48:47 »
Den avvikelsen du har är inte så mycket (mindre än 1 gr), det kan bero på toleransen i givaren. För att ta reda på det så prova med att ställa upp rumsbörvärdet ca 1 grad och se vad som händer.. tomte::

Utloggad ulf@orhaug.se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #6 skrivet: 25 november 2010, 07:50:17 »
OK, jag provar att höja och se vad som händer.

(Ulf

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1863
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #7 skrivet: 25 november 2010, 10:05:39 »
Kan du också lägga upp en ny bild som visar aktuellt eltillskott så ser vi om sänkningen av fläkthastigheten gjorde att mindre eltillskott behövdes

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ulf@orhaug.se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #8 skrivet: 25 november 2010, 13:33:36 »
Bra idé Walter. Gör det i kväll.

/Ulf

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #9 skrivet: 25 november 2010, 15:31:27 »
Jag tror inte du kan ställa in 22.5 och få det. Taket blir alltså 22 grader oavsett vad du ställt in. Jag provade typ 25 grader i höstas för att få igång värmen och jaga ut fukten i källaren. Jag tror jag fick upp till 22.0 sen la den av själv.

Vore intressant om någon annan vill prova.

I såna fall stämmer ju din graf ganska bra, den håller sig runt 22 grader hela tiden.

Var bor du någonstans? Vi har ännu inte behövt eltillskott så de är blockerade i vårt fall.
Vidare tycker jag du har väldigt hög returtemp för att ha golvvärme. Vi har legat som högst på 35 grader och har bara radiatorer i år.
« Senast ändrad: 25 november 2010, 15:36:23 av kave »
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad ulf@orhaug.se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #10 skrivet: 25 november 2010, 17:16:54 »
Hej Kave.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver i första stycket. Menar du att pannan aldrig kan värma över 22 grader? Vad fyller i så fall "önskad innomhustem för funktion?

Jag bor i Göteborg.
Jag ha rinte funderat över returtempen alls. Kan jag styra den?

Mvh
/Ulf

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #11 skrivet: 25 november 2010, 22:41:57 »
Jag menar att det är en bugg, oavsett hur högt du sätter så blir det ett maxvärde på 22. De flesta tar ju luften vid taket där det ändå är lite varmare så jag gissar att väldigt få kostar på sig mer än typ 21. Vi har 20,5 själva och ej golvvärme..
Ska man tro boverket så ska ju dessutom innetempen sänkas två grader om man har golvärme för att ha samma rnergiförluster som radiatorer.
Har du möjlighet att sänka till ex 21 grader för att se hur det går?
Hur gammalt var huset? I göteborg, om du nu bor i stan, har väl knappt haft minusgrader ännu så jag tycker inte du ska behöva eltillskott redan.

Ju större radiatorsystem du har desto lägre retur får man iom att de är bättre på att avge värme. Alla värmepumpar är mer effektiva vid en lägre returtemp. Har du bara golvvärme har du ju ett gigantiskt system.

Kan det vara så att du har ett föertal termostater igång? Det kan ju förklara din höga retur och svajiga uppvärmning.

Jag hade satt temp på. 21 grader, öppnat alla termostater på fullt och provat ett par dagar.
Om det fungerar som det ska är dina golv minst lika varma som returen, vilket torde vara väl varmt att gå på.

Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad ulf@orhaug.se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #12 skrivet: 26 november 2010, 19:17:06 »
Hej Kave.

Jag bor vid havet och där blåser det en hel del vilket kräver ökar uppvärmingsbehovet.

De sista två dygnen har det varit runt -7 grader ute.

Lägger upp lite nya grafer på hur pannan presterat efter justeringar.

Efter att jag höjde önskad innetemp. den 25 nov. har temeraturen också följt med.
Den 24:e sänkte jag fläkten till läge 2.

Fortfarande svänger innetemperaturen för mycket tycker jag. Resultatet blir att pannan får ta till väldigt mycket elpatron för att få upp tempen igen. Detta kan väl ändå inte vara vad CZ tänkt sig.

Mvh
/Ulf

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #13 skrivet: 26 november 2010, 19:41:36 »
Har sagt det förut och säger det igen: varför använder inte Comfortzone utegivare? Dom flesta nybyggda hus har väl ändå golvvärme med ingjutna slingor i betongen (=trögt att reglera). Känns idiotiskt tycker jag iaf att reglera det mha enbart innegivare.



140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1863
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Min CZ65 gör mig galen
« Svar #14 skrivet: 26 november 2010, 20:18:02 »
Jag tycker att du har väldigt mycket eltillskott, så här kan det ju inte fortsätta...

Om jag skulle försöka ge mig pÃ¥ en analys sÃ¥ fÃ¥r  jag till nÃ¥gonting sÃ¥nt här:

- temperaturen i rummet har sjunkit så mycket att pannan fattar att det är dags att värma
- kompressorn startar men eftersom golvvärmen är så trög händer inget varför elpatronerna kopplas in
- när väl temperaturen stigit tillräckligt i rummet slår elpatronerna ifrån men värmen fortsätter att stiga pga trögheten (syns tydligt i diagrammet)
- temperaturen sjunker igen till nivån då pannan går igång igen men pga trögheten fortsätter den att sjunka ytterligare (därav de svängningar som du upplever som stora)
- låg prioritet på varmvattnet kommer också att bidra med att temperaturen svänger något, det gör det för mig med. När kompressorn värmer vattnet i tanken så cirkulerar bara det redan uppvärmda vattnet i värmesystemet och det hinner ju att kallna något tills växelventilen kopplar om igen

1) Kan det vara regleringen som är fel? Alltså hur få till en reglering som jobbar mer "långsiktigt"?
2) Är det lämpligt att ha nattsänkning alls (en halv grad känns onödigt)?
3) Effekten av sänkt fläkthastighet lär nog ta ett par dagar eftersom alla förändringar är tröga. Jag menar om mer uppvärmd luft får stanna kvar längre kommer det på sikt att hjälpa till att bibehålla värmen i golven bättre men det tar väl ett tag innan det ackumulerats upp

Frågan är hur en inställning av lämplig reglering skall se ut? Det finns ju något som heter "Adaptiv Reglering" som kan slås till men jag vet inte vad det kan ha för effekt

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 276
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!