Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoel + Ecoair 107 - Hjälp med inställningar  (läst 10104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ecoel + Ecoair 107 - Hjälp med inställningar
« Svar #15 skrivet: 13 december 2009, 21:05:33 »
Detta har hänt mig ett par gånger också, att jag dimensionerat för liten pump, jag har löst det så att jag bytt upp till storleken större för den kostnaden det varit från börjar dvs prisskillnade mellan en 107-109... sen har jag sålt den gamla pumpen till någon annan som begangnad så brukar det bli en bra affär för alla......

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Ecoel + Ecoair 107 - Hjälp med inställningar
« Svar #16 skrivet: 13 december 2009, 21:10:33 »
Jag tycker det är fel av er mer insatta i CTC ecoair & ecoel att rekomendera att stänga av övre patronen iom att det är den som sköter stöttningen pÃ¥ systemet, vad gör man om huset behöver mer än lÃ¥t säga 48 ºC framledning en kall  vecka och man inte har patronen ikopplad & shunten gÃ¥r och söker stöttning i den övre delen av pannan?

DÃ¥ slÃ¥r man pÃ¥ den  ;)

Det är det som är problemet med EcoEl/Air tycker jag att man manuellt måste slå av/på elpatronen. Tyvärr spetsar den, i mitt tycke, för mycket med elpatronen i onödan. Jag vet när jag måste slå på elpatronen, det sker vid -1 grad. Som jag skrivit flera gånger, det vore super om CTC införde en styrparamerer som heter "tillåt elpatron från x grader". Ställ in temperaturen när din pump inte orkar ensam och alla problem är borta.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Ecoel + Ecoair 107 - Hjälp med inställningar
« Svar #17 skrivet: 13 december 2009, 21:20:56 »
Känns surt att ha fÃ¥tt en under dimensionerad pump  >:(. Till installatören sa ja att vi hade haft upp till 34000 kWh skall man själv ha koll pÃ¥ vilken pump man behöver. Jag blir sÃ¥ trött. Orkar/bör man brÃ¥ka om detta? Är det fel att jag fÃ¥tt en 107:a och hur pass subjektiv är den bedömningen?

/Kalle

Det är trist att börja spetsa med el redan vid +2 och ja pumpen är mindre än vad CTC rekommenderar vid en förbrukning på 32000 kWh

När jag valde så räknade vi dels på min riktiga förbrukning ca 25000 kWh dels på ett scenario när jag byggt ut, då räknade jag med 31000. Som du ser ska det inte skilja så mycket mellan 107 och 109 då.

CTC 107: 10560 varav el  1650 kWh
CTC 109:  10210 varav el  710 kWh

Jag valde 107 men nu i efterhand hade det känts bättre med en 109a då min panna spetsar mycket mer än beräknat redan innan vi byggt ut.

Här hittar du CTC rekommendation på storlek http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/CTC_EcoAir_061201.pdf.pdf
« Senast ändrad: 13 december 2009, 21:34:02 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ecoel + Ecoair 107 - Hjälp med inställningar
« Svar #18 skrivet: 13 december 2009, 21:39:12 »
Jag tycker det är fel av er mer insatta i CTC ecoair & ecoel att rekomendera att stänga av övre patronen iom att det är den som sköter stöttningen pÃ¥ systemet, vad gör man om huset behöver mer än lÃ¥t säga 48 ºC framledning en kall  vecka och man inte har patronen ikopplad & shunten gÃ¥r och söker stöttning i den övre delen av pannan?

DÃ¥ slÃ¥r man pÃ¥ den  ;)

Det är det som är problemet med EcoEl/Air tycker jag att man manuellt måste slå av/på elpatronen. Tyvärr spetsar den, i mitt tycke, för mycket med elpatronen i onödan. Jag vet när jag måste slå på elpatronen, det sker vid -1 grad. Som jag skrivit flera gånger, det vore super om CTC införde en styrparamerer som heter "tillåt elpatron från x grader". Ställ in temperaturen när din pump inte orkar ensam och alla problem är borta.


ställ upp shuntfördröjningaen till lite över 200 minuter....vid 240 spärrrar du shunten från att hämta från övre delen....

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ecoel + Ecoair 107 - Hjälp med inställningar
« Svar #19 skrivet: 13 december 2009, 21:50:20 »
Är det inte den 4:e körningen som sabbar allt. Att spetsa med el bara för att komma upp till 55° låter illa. Det finns tydligen en ny funktion i CTC’s nya program – att stänga av 4:e körningen.
Jag hade samma problem som floda för ett år sedan. Pannan gick 3 dygn i sträck för att den inte klarade 4:e körningen.
Nu har jag spärrat shunten från övre pannan, satt VP-max till 48°, ändrat diff. start/stopp till 10° och har varmt i huset.
Elpatronen i övre pannan kopplas in vid behov (legionella).

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Ecoel + Ecoair 107 - Hjälp med inställningar
« Svar #20 skrivet: 13 december 2009, 21:56:11 »

ställ upp shuntfördröjningaen till lite över 200 minuter....vid 240 spärrrar du shunten från att hämta från övre delen....

Japp, det ska jag prova nu i dagarna när tempen ska falla under -2 på nätterna. Duschvattnet borde ju vara lite varmare på morgonen om inte shunten öppnats under natten. På dagarna är det ju lite varmare i luften så då klarar min pump att köra upp i 52 grader igen.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad floda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ecoel + Ecoair 107 - Hjälp med inställningar
« Svar #21 skrivet: 14 december 2009, 19:39:00 »
Jag hade samma problem som floda för ett år sedan. Pannan gick 3 dygn i sträck för att den inte klarade 4:e körningen.
Nu har jag spärrat shunten från övre pannan, satt VP-max till 48°, ändrat diff. start/stopp till 10° och har varmt i huset.
Elpatronen i övre pannan kopplas in vid behov (legionella).
Någon annan som har synpunkter på denna ändring, dvs att
sätta:

VP-max till 48°
ändra diff. start/stopp till 10°

Vad är effekten av detta. Kan det hjälpa mig att få mer ut av systemet?

/Floda

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!