Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat  (läst 5103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Termostat
« Svar #15 skrivet: 13 september 2017, 08:36:11 »
Om fläkten på utedelen står still och det är tyst så går inte kompressorn
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostat
« Svar #16 skrivet: 13 september 2017, 08:40:22 »
När du har maskinen i automatik så styr värmepumpens logik det där = läs att de som utvecklat mjukvaran styr vad som skall hända.
På många värmepumpar är även det manuella fläktläget styrt av en logik som bygger på olika teorier om vad du som ägare vill skall hända.
Det finns inga styrande riktlinjer för hur dessa styrningar agerar utan det kan vara olika  mellan olika fabrikat, modeller och t.o.m maskiner med samma beteckning men olika mjukvaruversioner.

Ett sätt att veta om kompressorn står still är att gå ut och kolla på utedelen, står fläkten där still så står kompressorn still. (som regel, men även här finns styrningar som kan spöka..., dock sällan)
Står fläkten i utedelen still, men innerdelen fortfarande surrar på störande så är det nåt som är knasigt.

OM jag tolkar Daikins svar rätt så kan detta fenomen uppstå t.ex. vår och höst när solen värmer så mycket att man får för varmt inne på dagtid, även om värmepumpen behövs på nätterna.
Om deras styrning har en logik som säger att den skall varva upp mer ju varmare det blir inne så kommer den att fläkta på rätt skapligt en solig och varm vår eller höstdag, även om du inte vill det, och även om kompressorn står still.
Men som sagt, jag spekulerar mest, bara Daikin kan svara på din fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #17 skrivet: 13 september 2017, 11:25:58 »

Säg t.ex. att det eldas så mycket att värmepumpens automatik drar på max luftflöde och jag blir störd.
Hur skall jag kunna påverka det?

Läs mitt förra inlägg. Du kan själv begränsa maskinen på en maximal fläkthastighet du inte vill att den skall överskrida.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #18 skrivet: 13 september 2017, 11:28:17 »

I mina ögon finns det bara ett sätt, och det är att det är möjligt att ställa in helt valfri hastighet manuellt, och att värmepumpens automatik inte tillåts ändra fläkthastighet.
Finns ingen som kan klaga på en sådan funktion.
Det finns många, tro mig. Det finns alltid någon som är missnöjd. Ännu en gång, prova innan du kommer med dina åsikter.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #19 skrivet: 13 september 2017, 11:34:44 »
Varför skall en tekniker i Japan veta bättre än mig vad jag upplever som kallras?

Det kan även vara så att två människor i samma rum upplever temperaturen olika, jag svettas t.ex. ofta när min sambo fryser, så för mig skulle ett lagom "kallras" som riktades mot mig vara helt perfekt.

Och hur tänkte du hantera att du svettas och din sambo fryser ? Jag skulle vilja säga att en blir nöjd medan den andra ej blir det.
Du kan bolla hur mycket du vill om kallras, men en sak kan jag säga dig: 26 °C är mer än vad en normal människa anser vara kallras. Klagomålen kommer redan när lufttemperaturen ut ur systemet är under 36 °C

Jag skulle vilja säga så här: denna tekniker i Japan har betydligt bättre kunskap än du om ditt kriterie är 26 °C.
Skillnaden är att du tycker medan han har mätt, provat och optimerat.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #20 skrivet: 13 september 2017, 11:41:32 »
När de eldat några gånger vill de "bli av med värmen".
JAG tror att de själva vill styra fläkthastigheten.
Det är precis det det handlar om: "bli av med värmen"
Systemet gör PRECIS det. När temperaturen har sjunkit i rummet till lika med eller lägre än önskat (finns tydligen ingen värme kvar i rummet) då startar systemet.

Och tala om för mig varför systemet skall fortsätta gå med hög (manuellt ställd) hastighet om spisen har brunnit klart ??
Det finns ju ingen energi att blåsa ut.

Kunden kan välja mellan:
Helt automatisk fläktdrift
Semiautomatisk där han/hon bestämmer högsta läget
Funktionen kan stängas av (då fungerar maskinen som vilken maskin som helst)

Tala om för mig (förutom att du TYCKER) vari / när en konstant fläkthastighet blir bättre ?
Vad händer när temperaturen sjunker i rummet ? skall användaren själv sänka fläkten ?
Vad händer när det blir varmare i rummet ? Skall användaren höja hastigheten ?
/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostat
« Svar #21 skrivet: 13 september 2017, 16:15:33 »
1. När man eldar med ved i en kamin har man oftast en enda värmekälla i ett stort rum, öppen planlösning du vet.
Då vill man få fart på luften i det rummet så att all värme sprids så bra som möjligt, inte när det blir 24 grader där värmepumpen sitter, utan från att man tänder brasan tills att den brunnit ut.
Ställer man då fläkten på ett varvtal som inte stör när man eldar så stör den ju inte heller när det brunnit klart.
Fläkten fortsätter dock att hålla en jämn temp i det stora rum som värmepumpen värmer.

2. Vi tänker oss ett garage, eller en datahall, eller ett rum fyllt med annat elektronik där rummet behöver både värmas och kylas, där vill man kunna ställa in en hastighet på fläkten som gör att man får den luftomsättning som behövs för att hela lokalen och pryttlarna däri skall värmas eller kylas på ett adekvat sätt.

3. Om värmepumpen sitter längst bort från braskaminen och man lägger i en brasa så vill man troligen att värmepumpen skall sluta värma så fort som möjligt, det kommer den inte att göra, den kommer att dra ned effekten och fläkthastigheten tills fläkten i princip står still. (om det funkar som jag tänker mig). Först när det blir varmare än börvärde längst bort i rummet med kaminen så börjar fläkten öka sitt varvtal, den smarta funktionen har då inte fungerat som "någon" tänkt.

Att det går ställa en maxhastighet på er värmepump är ju bra, då riskerar man i alla fall inte att bli störd, men samtidigt är det ju då viktigt att värmepumpen inte sitter längst bort från braskaminen om utvecklarnas tänk skall fungera...
För då kommer den troligen aldrig att varva upp alls, dit når inte värmen från braskaminen.
I bästa fall drar den ned effekten och fläkthastigheten till ett minimum.

Kan du förklara lite bättre vad du menar med helt automatiskt?

Även vad du menar att de fungerar som en "vanlig maskin"?

OM jag hade en braskamin skulle jag vilja ha ett vedeldningsläge där man hade värmepumpens temperaturbörvärde på samma som vanligt, men där ingen styrning av fläkthastigheten fanns, annat än den fläkthastighet jag själv valt skulle vara aktuell.

På tonen i dina inlägg uppfattar jag det som att du tycker att jag är kritisk, men jag skriver bara hur jag skulle vilja att det fungerar, och jag ber om tydlig förklaring över hur era maskiner fungerar.
Även bland de som inte har braskamin är det ju mycket vanligt att man ställer in en högsta hastighet som man vill ha för att sprida luften så bra som möjligt i huset, oavsett utblåstemp eller värmepumpens uteffekt.
Att ha ett "normalt" manuellt läge där någon annan bestämmer för mig att det drar kallt om utblåsningstmeperaturen blir under 26 grader är att vara respektlös mot slutanvändaren.
Om jag vill använda en luftvärmepump enbart för spridning av värme/kyla/luft och luftrening sÃ¥ skall  jag kunna göra det utan att nÃ¥gon annan säger Ã¥t mig att det minsann riskerar dra kallt runt öronen.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #22 skrivet: 13 september 2017, 17:25:22 »
1. När man eldar med ved i en kamin har man oftast en enda värmekälla i ett stort rum, öppen planlösning du vet.
Då vill man få fart på luften i det rummet så att all värme sprids så bra som möjligt, inte när det blir 24 grader där värmepumpen sitter, utan från att man tänder brasan tills att den brunnit ut.
Ställer man då fläkten på ett varvtal som inte stör när man eldar så stör den ju inte heller när det brunnit klart.
Fläkten fortsätter dock att hålla en jämn temp i det stora rum som värmepumpen värmer.

2. Vi tänker oss ett garage, eller en datahall, eller ett rum fyllt med annat elektronik där rummet behöver både värmas och kylas, där vill man kunna ställa in en hastighet på fläkten som gör att man får den luftomsättning som behövs för att hela lokalen och pryttlarna däri skall värmas eller kylas på ett adekvat sätt.

3. Om värmepumpen sitter längst bort från braskaminen och man lägger i en brasa så vill man troligen att värmepumpen skall sluta värma så fort som möjligt, det kommer den inte att göra, den kommer att dra ned effekten och fläkthastigheten tills fläkten i princip står still. (om det funkar som jag tänker mig). Först när det blir varmare än börvärde längst bort i rummet med kaminen så börjar fläkten öka sitt varvtal, den smarta funktionen har då inte fungerat som "någon" tänkt.

Att det går ställa en maxhastighet på er värmepump är ju bra, då riskerar man i alla fall inte att bli störd, men samtidigt är det ju då viktigt att värmepumpen inte sitter längst bort från braskaminen om utvecklarnas tänk skall fungera...
För då kommer den troligen aldrig att varva upp alls, dit når inte värmen från braskaminen.
I bästa fall drar den ned effekten och fläkthastigheten till ett minimum.

Kan du förklara lite bättre vad du menar med helt automatiskt?

Även vad du menar att de fungerar som en "vanlig maskin"?

OM jag hade en braskamin skulle jag vilja ha ett vedeldningsläge där man hade värmepumpens temperaturbörvärde på samma som vanligt, men där ingen styrning av fläkthastigheten fanns, annat än den fläkthastighet jag själv valt skulle vara aktuell.

På tonen i dina inlägg uppfattar jag det som att du tycker att jag är kritisk, men jag skriver bara hur jag skulle vilja att det fungerar, och jag ber om tydlig förklaring över hur era maskiner fungerar.
Även bland de som inte har braskamin är det ju mycket vanligt att man ställer in en högsta hastighet som man vill ha för att sprida luften så bra som möjligt i huset, oavsett utblåstemp eller värmepumpens uteffekt.
Att ha ett "normalt" manuellt läge där någon annan bestämmer för mig att det drar kallt om utblåsningstmeperaturen blir under 26 grader är att vara respektlös mot slutanvändaren.
Om jag vill använda en luftvärmepump enbart för spridning av värme/kyla/luft och luftrening sÃ¥ skall  jag kunna göra det utan att nÃ¥gon annan säger Ã¥t mig att det minsann riskerar dra kallt runt öronen.  ;)
Rickard, jag vet inte om du äger en luftvärmepump idag. Det du frågar om "fast läge på fläkten" har varenda pump idag. Sätt maskinen i fläktläge och fast hastighet. Då har du det du frågar om, en maskin som har samma flöde oavsett om det ör varmt eller inte. Och du har helt rätt, jag är irriterad då du kommer med påståenden och jämförelser med din bil. Prova först, salta sedan. Precis som med mat.

/D

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Termostat
« Svar #23 skrivet: 13 september 2017, 18:27:12 »
Hej.

Jag har för ca 3månader sedan köpt en ny Daikin URURU SARARA r35 till vår nya bostad.
Jag tycker det är konstigt att fast jag har 23-24 grader i vardagsrummet "innedelen sitter där"
och sätter den på 20 grader så blåser den ändå ut luft???? Borde den inte regleras av en termostat liknande?

I vår gamla bostad hade vi en Mitsubushi FH 35 och den satte man på 23 grader och den stängde av sig efterhand den kommit upp i rätt temepratur. Var det 23 grader inomhus och satte fjärkontrollen på 20 så blåste den inte ut luft!

Har Daikin någon annan funktion som jag inte vet om?

Mvh Björn

Den här tråden spårade lite på sidan om frågeställarens funderingar. Det han undrade över var om Ururu Sarara varvar ner fläkten till minimum eller stänger av fläkten helt när rätt temperatur är uppnådd. Är det breroende på om han valt Värme läge och auto fläkt eller värmeläge och fast nivå på fläkten eller ska fläkthastigheten i båda fallen gå ner när temperaturen är uppnådd.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostat
« Svar #24 skrivet: 14 september 2017, 07:45:11 »
Som jag ser det har jag inte fått ett rakt svar på min fråga, troligen inte heller trådstartaren.
Det har funnits, och finns, många värmepumpar som även med manuellt ställd hastighet på fläkten varvar ned densamma om utblåsningstempen går under en viss nivå, eller om kompressorn stannar för att det inte finns något värmebehov. (Så var det troligen på trådstartarens gamla värmepump, vilket han tyckte var bra)
Jag tolkar det som att er värmepump inte varvar ned om den körs på manuellt läge med fast hastighet. (Bra i så fall, enligt mig)
Jag tolkar det även som att den varvar ned eller stannar om fläkten ligger i något av de autolägen som finns.
I så fall borde rekommendationen till trådstartaren bli att köra fläkten i automatiskt eller Semiautomatisk läge, där han/hon bestämmer högsta läget - men där den varvar ned om uteffekten/utbåstempen sjunker.
Är det korrekt uppfattat?
I sÃ¥ fall har ni styrningar som kan användas bÃ¥de som fast fläkt bara för att distribuera luft/värme och (auto eller semiauto) som styr ned fläkten när den inte behöver gÃ¥ pÃ¥ hög fart, alltsÃ¥ är alla eventualiteter tillgodosedda.  tummenupp

Jag vidhåller att jämförelsen med vindrutetorkare är helt riktig.
Tekniker på en fabrik någonstans i världen tror de vet bättre än kunderna rörande hur de vill att styrningen skall fungera, det gör dom inte.
Samma sak gäller styrningen på vissa värmepumpar - jag påstår inte att det gäller era värmepumpar, men jag och andra vill gärna, så precis som möjligt, veta hur det fungerar på era värmepumpar.
Jag har samma önskemål när det gäller alla tillverkare, så detta är inget som rör enbart Daikin.
Eventuell kritik rör alltså inte specifikt Daikin, utan alla tillverkare.
« Senast ändrad: 14 september 2017, 08:02:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #25 skrivet: 14 september 2017, 08:21:12 »
God morgon,

Till TS: mitt första rÃ¥d är  som jag nämnde tidigare att först kontrollera om genomgÃ¥ngshÃ¥let är ordentligt tätat.
Steg 2 är att kontrollera om fläkten på utomhusdelen snurrar när maskinen blåser ut luften.
Steg 3 är att kontrollera temperaturen inte endast 2 meter framför maskinen utan även på andra platser i huset.
Vi vidhåller att maskinen skall generera en viss övertemp för att kompensera kallras i väggar i resten av huset.

Kan ej ge mer rek. i detta fall innan dessa punkter är besvarade.

/Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!