Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av värmen pÃ¥ IVT 860  (läst 1079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joagus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga av värmen på IVT 860
« skrivet: 06 juni 2019, 09:31:47 »
Hej.
Går det inte att helt fimpa värmetillförseln på ivt 860? Om man sänker ner givarna i rummen så kommer det larm om gastryck som ett brev på posten. Känns onödigt att driva runt pumpen när det inte finns något värmebehov i huset. Behöver bara värma varmvatten.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmen på IVT 860
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2019, 18:27:45 »
IVT860 är in princip en Comfortzone. Jag har också cirkpumpen igång året runt. Det råder delade meningar om detta, självklart drar pumpen lite energi men det sägs (av en del) att vattnet i systemet och systemet mår bättre när det cirkulerar än om det blir stillastående. Eftersom du vill ha både varmvatten och ventilation så kan man ju inte stänga av hela skåpet. Vår Comfortzone drar i "tomgångsläge" ca 140W för all elektronik, fläkt och cirkpump

Saxat från manualen för en EX50:

7.12. Minsta cirkulationsflöde
Värmepumpens cirkulationsvattenflöde skall vara minst 6 l/min (EX35), 8 l/min
(EX50) och 10 l/min (EX65) vid full värmeeffekt.
Ett minsta flöde på 3 l/min måste alltid säkerställas.
Kan man inte säkerställa cirkulationsvattenflödet enligt ovan, skall en
överströmningsventil eller tryckstyrd bypass monteras på cirkulationsvattenkretsen,
som öppnar när tryckfallet över cirkulationsvattenkretsen blir för stort. Kunden har
då möjlighet reglera värmen med termostater utan att riskera en för stor strypning
av flödet.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!