Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb  (läst 3269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Nilsson

  • Gäst
Patrik Nilsson
Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« skrivet: 01 februari 2022, 20:12:23 »
Hej
Har ett 1-planshus pÃ¥ 136 kvm med luftburen värme som vi är nöjda med, varma golv och jämn temperatur i hela huset, ca 24 grader. Vi gör av med ca 16500 kwh/Ã¥r inkluderat ett spabad som drar ca 4000 kwh/Ã¥r sÃ¥ vi klagar inte pÃ¥ förbrukningen. Nu har vÃ¥rt 32 Ã¥riga Bacho ACJ gett upp och vi skall byta ut det mot ett nytt aggregat. TyvÃ¥rr sÃ¥ finns det inte mÃ¥nga att välja mellan, Combiwin eller ACJB. Vilket rekommenderar ni? De är  väldigt likvärdiga. Ni som har nÃ¥got av dessa aggregat, vilka problem har ni stöt pÃ¥? Är installationen/inställning enkel?
Tacksam för svar.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2022, 10:36:40 »
Hej,

Du tänker alltså bara byta ut till en ny dito med elbatteri? Vad jag fått fram så är ACJ den som är mest plugg and play. funktionsmässigt typ samma som Combiwin.

Är nyfiken på ditt hus.
Jag har köpt ett enplans Borohus på 136m2 byggt 1991. Detta har också ett ACJ samt ACF (monterat i tvättstuga), VVB är bytt 2009 till en IVT el-panna.
Säljarnas årliga elförbrukning ligger på 18000kWh. Detta utan några pooler eller elbilsladdare.
Huset ligger i stockholmslän.
Säljarna hade även 21 grader inne och upplevde golven som någorlunda kalla.

Vad har du för husleverantör?
Vad har du för grund / grundisolering?
Vart i sverige bor du?
Har du någon LLVP?

Intresant att du har så pass låg förbrukning som 12500 ink hushållsel exkl spabad.
Vårt hus har 14000kWh exkl hushållsel.

Utloggad lovestad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2022, 18:23:46 »
Hej Roedlovan

Vårt hus är troligen samma som ditt, ett Borohus som är byggt 1990 i vinkel. Vi har bytat ut ACF:en mot en Östberg Heru 100 som vi har på vinden, har en Kronspis som vi eldar normalt i max 2-3 gånger o året (nu får vi elda oftare när vi inte har någon värme i stort sätt).
Vi har en tillbyggd terrass under det stora takutsprånget som är isolerad i golv och tak, ca 100 mm med glaspartier i 2 glas som heter förlängd vår-höst, tror att detta kan kanske göra lite på elförbrukningen, blir mindre kallt mot fönsterna i v-rummet samt i föräldra sovrummet. VVB bytade vi ut 2014 till en 300 liters CTC Parca. Vi har ingen värmepump. Det skall tilläggas att en par gånger om året så utnyttjar terrassen fast det är kallt där ute då med 2 st element på totalt 1700 watt. Dessa har vi flyttat in och kör med i huset samt att elenslingan i FTX:en på 1200 watt går och för tillfället så håller i 22-23 grader i huset på 2900 watt. Huset ligger i Skåne, Sjöbo och vi hade minus 2-3 grader i natt. Tror att det är nog rätt så stor förtjänst att byta ut ACF samt att man får bort den från köket och kan montera vilken fläkt man vi ha. Kan tillägga att vi har väl en 20-25 lampor på fasaden runt om huset, dock led.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2022, 10:38:07 »
På beskrivningen låter det onekligen som samma husmodell som jag har. Bifogar planritningen så får du se.

Att du ligger i skåne kanske ger några grader högre årsmedelvärde men frågan om det kan ge så stor energibesparing. Bör vara den Heru 100 som är så pass mtcket mer energiefektiv.
Ytterst intressant om det är så mycket energi kvar i frånluften.
Var det du som bytte FTX aggregatet?

För att inte komma från din tråd så kan jag delgiva dig pris som jag fått in:
Byte ACJ till ACJ-B med elbatteri, rengöring kanalsystem samt injustering ventilation = cirka 42000kr vid nyttjande ROT.
I ditt fall lär ju detta byte sänka din elförbrukning lite iom EC-motorer i aggregatet.

Du lär ju inte kunna räkna hem ett byte till aggregat med vattenbatteri som jag funderar på nu.
Men frågan är om jag inte ska kolla på att låta ACJn gå ett par år till och bara byta ut ACFn till en Heru 100.

Då kan jag verkligen se hur mycket energi det bytet faktiskt ger, hamnar jag i din härad så skulle jag seadn byta till en ny ACJ-B med El-batteri.
Tänker även lägger in en markreflekteringsfilm för att öka temperaturen i krypgrunden och ge ett torrare klimat där.

Utloggad lovestad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2022, 18:10:39 »
Hej
JodÃ¥, det är samma hus, den ritningen känner man igen :). Jag bytade FTX:en själv i samband med när vi köpte huset sÃ¥ renoverade vi överallt sÃ¥ att även det gamla köket Ã¥kte ut. Det var inga större problem att byta det, i och med att det ligger lösull pÃ¥ vinden sÃ¥ är det enkelt att bara vinkla om rören plus att vi satte ljuddämpare vid Herun och drog upp en ny ventilation till köksfläkten, den fÃ¥r inte matas in i FTX:en. Min tanke var ocksÃ¥ att köra pÃ¥ ACJ:n sÃ¥ länge som det gick och den fÃ¥r väl godkänt som har fungerat i 32 Ã¥r. Jag beräknar inte nÃ¥gon större minskning av elen med en ny "ACJ", blir bara glad om den kan fungera lika smärtfritt som den gamla har gjort. Sedan är det alltid lite trÃ¥kigt att de skall gÃ¥ i sönder mitt i vintern men sÃ¥ är livet. Det värsta är att försäljarna pratar om en leveranstid mellan 1-4 mÃ¥nader, inte kul. ACJB kostar ca 28000 kr sÃ¥ dÃ¥ tar de ungefär 10000 kr i  installationskostnad efter ROT, lite över 14000 kr innan ROT, räknat ,med ca 2000 kr för rensning efter ROT. Är inte det rätt sÃ¥ saftigt? PÃ¥ en timdeb pÃ¥ 600 kr/exkl moms sÃ¥ är det nästan 18 timmars jobb. All rördragning skall enligt tillverkaren passa, sÃ¥ det blir ju lite plug and play. Standard i dessa husen sÃ¥ är där väl inget i vägen mer ett skÃ¥p som mÃ¥ste monteras ned ochkanske tvättmaskinen mÃ¥ste flyttas, när vi renoverade i tvättstugan sÃ¥ tyckte jag att rören i taket var sÃ¥ fula sÃ¥ vi byggde in dessa vilket kommer att straffa sig nu, tyvärr. Men det är bara gips och lite färg. Det värsta med bytet blir nog tyngden pÃ¥ maskinen, sÃ¥g att de väger mellan 40-55 kg beroende pÃ¥ vilken maskin man väljer.


Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2022, 15:21:27 »
Kul  tummenupp, Ganska liten sanolikhet att an skulle springa pÃ¥ nÃ¥gon med exakt samma husmodell.
Då är ditt hus 1 år äldre än vårt. I vårt så sitt FTXen i tvättstugan, kanske var i den brytpunkten man flyttade den. Har du sett någon nackdel med att ha FTXen på vinden? tänker att man behöver klättra upp på vinden för att byta filter osv. Men samtidigt om det bara är någon gång per år så kan det vara bra så att man passar på att slå ett öga där uppe..

Jag fick pris på 42k för en ACJ-B med installation och rengöring. Så min installation var vesäntligt mycket dyrare än din :P men det är bra då har jag lite mera att jämföra med. Att byta den är nog ingen one man show direkt. Tänker att du kommer nog behöva något att lyfta med.
Men att hyra en växellådslyft som man sänker/hissar upp den på borde vara en ganska bra lösning om man själv vill utför arbetet.
Att rengöra kanalerna måste vara viktigast att ringröa frånluftsrören från badrum/tvättstuga samt cirkulationsrören. Detta borde man också kunna göra själv genom att köpa en skorstensborste:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kaminer-och-oppna-spisar/sotarverktyg/sotarsats-392001/
Samt en dragfjäder:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/vp-ror-flexslangar-med-tillbehor/dragfjader-402208/
Sedan kan man ju dra igenom både borsten och efteråt en skumgummi boll eller tygstycke.

Övriga rör är ju inte så viktiga för den nya ACJn enbart för att minska dammbildningen inomhus.

Har du kvar tilluften i badrummen? Har läst att man bör plugga dessa och enbart behålla frånluften där. Sedan värma badrumen via tilluften i dörrspringan. Men på layouten så verkar frånluften sitta precis innanför dörren vid golvet, stämmer det? i så fall vet jag inte hur man ska lyckas få in värmen.
En ombyggnad att flytta röret och placera frånluften i den befintliga tilluften vore den bästa lösningen.


Din belysning ute: har du monterat LED-spottar i takfoten?


Utloggad lovestad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2022, 13:59:49 »
Hej

Vi har kvar vår tilluft till båda toaletterna, Fick pris på att rensa kanalerna på 1800 kr efter ROT, så det skall göras innan det nya aggregatet monteras. Det har säkert inte blivit rensat på 10-15 år, vi har bott här i 6 år och vi har aldrig gjort det, lite slarvigt.

Att gå upp på vinden för att byta filter är inget större problem, det tar ca 5 minuter samt som du säger att man kan passa på att checka så att allt står rätt till.

Våra lampor är denna typen från Biltema https://www.biltema.se/bygg/belysning/utomhusbelysning/utomhuslampor/utomhusarmatur-2000040567
Eftersom vårt hus är i gråskala så tyckte vi att dessa passade och ger en trevlig belysning, det är ned-dimmade, tyvärr så de dock blekts en aning av solen.
Sedan vi porten som är utbytad så sitter det infällda spotar i karmen till porten och vid uterummet så är det spotar som är infällda i takfoten. Vi harr byggt staket vi spabadet samt vid en friggebod där vi har samma lampor som på huset, vi tycker om när det är belyst runt om huset, ser lite tråkigt ut när det är helt nedsläckt.

Bifogar lite bilder.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2022, 11:37:15 »
Väldigt snygg uteplats lovestad!!!!
Jag sparar bilderna så ja kan visa sambon hur jag tänker med stor sammanhängande trall mm. Hon har väldigt svårt med att se bilden i skallan på hur det skulle kunna se ut. Verkligen snyggt!!

Appropå effektivt i ett FTX så kan ja säga att det är jättebra!!
I fredags kväll Ã¥t och drack vi gott mm. Ljus var tända lite här o var, kaminen var tänd och det var VARMT inne sÃ¥ ja stängde av luftvärmepumpen. I lördags morse sov vi tills vi vaknade eller nÃ¥tt vi gick upp efter kl 9 i alla fall. Tittar först i appen för övervakningskamerorna och sen i larmappen som säger att det är lite drygt 19°C i köket!! Juuuust jaaa   luftvärmepumpen är avstängd.
Huset har alltsÃ¥ tappat 3-4°C pÃ¥ 10-11 timmar. DÃ¥ är huset frÃ¥n 1984 med ett Heru 100 S EC installerat i oktober 2021.  Tilluftstemperaturen tror ja lÃ¥g pÃ¥ 16°C dÃ¥ när det var lite svalt inomhus. Givetvis inget elelement som värmer tilluften eller nÃ¥tt, 68W förbrukar FTX.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #8 skrivet: 03 maj 2022, 09:16:02 »
Hej,
Hur har det gått med ditt utbyte av ACJ?
Jag har i alla fall beställt ett Heru 100 s nu som ska monteras på vinden.
Dock har jag mitt ACF monterat på väggen i tvättstugan och väl uppe på vinden så iner jag att valmtaket gör att jag inte kan komma ens i närheten av rören. Så blir till att bygga lite nya landgångar.

Vad gäller värmeaggregatet så ska jag fortfarande beställa och byta ut detta då mitt havererat.

För min del så står det egentligen mellan två alternativ.

1. Reflow (luft/vatten med en ombyggd ACJB)
2. Luft/vatten värmepump med varmvattenberedare och en Alig VB 250.

Alternativ 2 har jag dock inte hittat någon firma som kan offerar en komplett lösning på.


Utloggad cainlillian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #9 skrivet: 22 september 2022, 10:31:00 »
Det värsta med bytet blir nog tyngden på maskinen, såg att de väger mellan 40-55 kg beroende på vilken maskin man väljer.

Utloggad jordanlaris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #10 skrivet: 07 november 2022, 02:43:20 »
It is important that the equipment you buy has the capacity to match the needs and energy sources of the family. Don't waste it too much
death run 3d

Utloggad sullenrna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2023, 05:58:54 »
Har ett 1-planshus på 136 kvm med luftburen värme som vi är nöjda med, varma golv och jämn temperatur i hela huset, ca 24 grader. Vi gör av med ca 16500 kwh/år inkluderat ett spabad som drar ca 4000 kwh/år så vi klagar inte på förbrukningen. Nu har vårt 32 åriga Bacho ACJ gett upp och vi skall byta ut det mot ett nytt aggregat. Tyvårr så finns det inte många att välja mellan, Combiwin eller ACJB. Vilket rekommenderar ni? De är väldigt likvärdiga. Ni som har något av dessa aggregat, vilka problem har ni stöt på? Är nstallationen/inställning enkel? dinosaur game

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!