Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är en NAS-server lösningen?  (läst 5284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Är en NAS-server lösningen?
« skrivet: 03 januari 2011, 21:38:47 »
Vill ha en plats där jag lagrar bilder, musik och filmer och som jag sedan kommer åt och kan spela upp från andra datorer i hemmanätverket. Är en NAS-server lösningen på detta?

Synpunkter på lösning mottages med tacksamhet.
« Senast ändrad: 03 januari 2011, 21:42:18 av Mr_Smith »
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 21:47:09 »
Vill ha en plats där jag lagrar bilder, musik och filmer och som jag sedan kommer åt och kan spela upp från andra datorer i hemmanätverket. Är en NAS-server lösningen på detta?

Synpunkter på lösning mottages med tacksamhet.

JodÃ¥, det är en ganska logisk lösning.  Har du trÃ¥dlöst nätverk? 

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 21:55:37 »
Har själva en ReadyNas Duo med 2 st 1,5TB diskar (Speglade raid)

Där har vi alla tusentals bilder
alla filmer som vi rippat och ....
all musik
kopior på alla köpta programvaror

Vi nÃ¥r kommer accessar  detta frÃ¥n
3 stationära
5 laptops
ps3, xbox, wii
Xtreemer och popcorn mediacenters
mm mm


Det finns dock en nackdel som vi inte löst ännu och det är att kunna ha EN bildhanterare som kan indexera, tagga etc etc och som kan nÃ¥s frÃ¥n olika datorer. Jag har letat men bara hittat program för bildbyrÃ¥er som kostar typ 50k  suck.....

dom 1,5TB är fyllt till 80%



Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 21:58:48 »
Jo, trådlöst nätverk finns men det är inget krav att NASen är trådlös.

Det som gör mig fundersam är om jag får strömmande ljud/bild från en NAS och att det funkar med iTunes och sedan längre fram i tiden med något liknande Squezbox (eller vad det heter).
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 23:45:00 »
Jag skulle tro att dom flesta av dom populära nasarna har ITunes o Squeezbox stöd.
ReadyNasDuo har det iaf (även om jag inte använder dessa)

Det trådlösa kör du ju via Routern, NASen måste vara kopplad med TP kabel till Routern.
Du bör även ha en smart UPS som stöd.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2011, 15:53:29 »
Jag funderar på samma sak men jag kommer nog test på FreeNAS på befintlig hårdvara (en vanlig PC).
Mjukvaran verkar vara smidig och med stöd för konsoller har torrentklient mm.
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 17:50:37 »
Har haft en Nas i 3,5 år nu hemma, bästa köpet nånsin, strömmar till mina TV-apparater och medispelare via DLNA hur bra som helst.
Synology har jag, inte billigast men bland de allra bästa.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 17:56:19 »
Har haft en Nas i 3,5 år nu hemma, bästa köpet nånsin, strömmar till mina TV-apparater och medispelare via DLNA hur bra som helst.
Synology har jag, inte billigast men bland de allra bästa.
Ja det var ju roligt att höra. nu vet inte alla vad medispelare via DLNA Synology är?

Inte jag heller ... å jag är nyfiken...och kanske sugen på något liknade själv...

Jag kan upplysa om det finns sådana som inte vet vad NAS är..
Nas är ett ställe där man kan ha samlat bröte på.Typ musik film och bilder mm.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2011, 18:07:17 »
Traditionellt är en NAS = Network Attached Storage dvs hårddiskar på nätverket.

NAS:ar med mer än en disk går att köra i olika RAID-konfigurationer för ökad säkerhet vid diskhaveri, har man tex två speglade diskar som jag så gör det ingen om en disk rasar eftersom all data ligger på den andra disken också, har man fler än två diskar går det att göra mer effektivt, väljer man bort säkerheten kan man istället få snabbare disköverföring och större lagringsyta.

De flesta nya TV/blu-rayspelare har idag nätverksuttag och möjlighet att spelar upp fotn, musik och film via nätverket med ett protokoll som heter DLNA, har NAS:en stöd för det kan man lagra allt sådant där och spela upp direkt därifrån i TV:n/Blu-rayspelaren/mediaspelaren eller liknande.
Windows media player på din dator kan också agera DLNA-server!

Synology har även en räcka andra funktioner såsom webbserver, FTP-möjlighet, övervakningskameramöjlighet, itunes-server, sql-server iPhoneappar mm mm

Bild på operativsystemet i min NAS:
« Senast ändrad: 04 januari 2011, 18:13:10 av Mike »

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2011, 18:12:40 »
Tack Mike

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2011, 20:03:16 »
Synology, Qnap och Netgear (ReadyNas) är väl dom som har dominerat marknaden om senaste 5 åren.
Bra smidiga små maskiner som ibland kostar lite mer än några uppstickare.
Viktigt att välja en maskin med möjlighet att a dubbla RAID speglade diskar om man förvarar saker man är rädd om, typ foton/film.

Tror nog att standard mjukvarorna för ovanstående märken är likvärdiga plus att det finns en massa hemmasnickrade appar att ladda ner o installera.

Att sätta en PC som NAS är overkill, kolla bara på energibehovet.. NAS kanske drar 20-30W, PC 200W...
Ofta kanske man tar en gammal PC som käkar ännu mer ström. Utöver ström besparingen så är NASarna i princip ljudlösa jämfört med en PC.

Kolla lite på populära modeller här:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584&o=lokal_rank#prodlista

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2011, 21:42:33 »
Har tittat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=566754 men efter att ha läst inläggen så verkar den alldeles för liten.

Ska man satsa på en med plats för minst 2 diskar och gå upp tre snäpp i pris?

Och är alla nästan helt tysta och det bara är hårddiskarna i dom som låter?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2011, 21:56:32 »
Har tittat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=566754 men efter att ha läst inläggen så verkar den alldeles för liten.

Ska man satsa på en med plats för minst 2 diskar och gå upp tre snäpp i pris?

Och är alla nästan helt tysta och det bara är hårddiskarna i dom som låter?

Prova o läsa mitt inlägg ovan

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2011, 22:33:00 »
Detta kan bli min nästa:
http://www.dustinhome.se/pd_5010544491.aspx

Observera att den levereras UTAN diskar så ja det är några steg upp i pris.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Är en NAS-server lösningen?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2011, 05:40:44 »
En produkt som kan lite mer än en vanlig NAS, och dessutom ger dig bra skalbarhet i lagringen: Windows Home Server (WHS). Finns färdigbyggda maskiner att köpa, t ex denna (finns även andra), eller som löst operativsystem om man är sugen på att bygga själv.

En sådan server ger dig samma enkla användbarhet som en NAS, men många fördelar. Exempelvis har man en oändligt (nästan) skalbar lagringsmöjlighet. Det är bara att plocka i fler diskar, allt eftersom du fyller. När diskarna börjar bli många, kan man byta ut dem mot större, utan att behöva offra nån data. När lådan är full kan man hänga på fler diskar över USB.

Dessutom sker dataspegling på katalognivå - man slipper offra en hel disk - där man helt enkelt väljer vilka kataloger på servern som ska speglas över flera hårddiskar för ökad säkerhet mot haveri.

I WHS ingår en riktigt bra funktion för automatisk backup av valda datorer i hemmet. Backup sker dagligen och helt automatiskt. Att återställa en dator efter exempelvis en virusattack är mycket enkelt och går på ett nafs. Det går även att återställa en enskild fil, även väldigt långt tillbaka i tiden.

Man kan bestämma åtkomst för användare, på katalognivå. Barnen kanske inte behöver komma åt porrfilmerna, men det är ju trevligt om alla kan bläddra i familjefoton, kanske med skrivbegränsning för barnens konton, osv.

WHS innehåller även funktioner för att ge åtkomst till dina filer över internet. Allt som behövs är en internetbrowser. Det är rätt sjysst att kunna slita fram semesterbilderna, från sin egen server när man är på besök nånstans.

Man får även en trevlig RDP proxy, dvs man kan med en vanlig browser (vet inte om det funkar med nåt annat än Internet Explorer), komma åt sina datorers skrivbord. Jag kan alltså från jobbet logga in på valfri dator hemma (förutsatt att att den har en windowsversion som tillåter detta), jobba med mina egna program, komma åt mina egna filer, skrivare och annat. Precis som om jag satt hemma.

Ovanpå detta har man ju självklart alla normala serverfunktioner om man så önskar: skrivarserver, ftp, http, SMTP, osv. Det ligger Windows Server i botten, så det är ett mycket kompetent operativsystem för den som är sugen.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!