Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP Avgiven Effekt ???  (läst 1338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
VP Avgiven Effekt ???
« skrivet: 24 februari 2024, 21:52:45 »
Hej alla VP – ägare
Hur många av er har stenkoll på vad era VP avger i effekt, troligen bara 10 % , resten vet inget annat än att den värmer
Klart det finns någon VP med mätare för det, men normalt inte.
Den mätningen är nog bara något ungefär, ska det vara riktigt så ska det vara en värmemätare
på utgående rör på VP, hur många har, NADA
En VP som ska variera farten när KB börjar bli minus, kan inte ta upp någon bra effekt från hålet
på ett bra sätt, effekten sjunker. Sen att VB-pumpen ska varva ner är lika med det.
VP kan inte lyfta tempen om cirkpumpen går som vanlig, då måste VB-pumpen varva ner så VB hinner värmas. Kontentan av att VB-pumpen går ner i varv, blir att det statiska trycket blir mindre
och dom delar som ska ha värme får mindre flöde, som är längst bort, t.o.m kan kallna ner.
Så det med som tillverkarna säger är så bra, våraVP kan jobba på KB ner till många minusgrader,
vad blir det då, kan man fråga sig.
Hur många installatörer vet vilket flöde som ett hus ska ha, utan bara säger så här stor ska VP vara.
En VP måste klara flödet som behövs, tex är det fritt fram i alla rör och delar och behöver 1000 L/minut och VB-pumpen inte klarar att ge det med rätt temp från kompressorn och fart, så måste VB-pumpen varva ner för att hinna värma på VB.
Ytterligare mer, är det någon av er, eller om ni vet någon installatör som gör det, som har kontrollerat max flöde med flödesmätare i huset. Troligen inte, utan bara antagande. Då kan det bli bra fel med allt vad en VP ska klara av.
Det är märkligt vad lätt det är att projektera en VP och kunden vet eller kan inget om det.
Så inverters i all ära och som en del säger är så bra, är nog lite av en sanning med modufikation. Klart på en del kan det fungera att VP värmer, men är det optimalt är då frågan, när man läser en del trådar på forumet, med problemen och försöka jaga någon 1/10 % i det som ska vara COP.
Det med en ON/OFF och en tank med shunt, slår en inverter med flera hästlängder i jämnhet på värmen i ett hus och där är det inte så noga med flödet från en VP . Det sköter c-pump och shunt om exakt till 100 %
Lite kommentarer räknar jag med att det kommer, på både gott och ont

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2024, 08:39:02 »
Mm. Det det går aldrig att vinna över naturen.
Behöver ett hus x antal kw vid dut så är det antingen rätt borrhål och rätt pump som gäller eller vid utbytespump att elspets går in som stöd eller sämre cop från kompressorn för att kb in är några minusgrader.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2024, 10:55:32 »
Mm. Det det går aldrig att vinna över naturen.
Behöver ett hus x antal kw vid dut så är det antingen rätt borrhål och rätt pump som gäller eller vid utbytespump att elspets går in som stöd eller sämre cop från kompressorn för att kb in är några minusgrader.
Helt rätt med naturen, det är det jag menar med textens innehåll, om att försöka manipulera flödena i anläggningen och tro att det är så bra.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2024, 13:09:18 »
Hej alla VP – ägare
Hur många av er har stenkoll på vad era VP avger i effekt, troligen bara 10 % , resten vet inget annat än att den värmer
Klart det finns någon VP med mätare för det, men normalt inte.
Den mätningen är nog bara något ungefär, ska det vara riktigt så ska det vara en värmemätare
på utgående rör på VP, hur många har, NADA
En VP som ska variera farten när KB börjar bli minus, kan inte ta upp någon bra effekt från hålet
på ett bra sätt, effekten sjunker. Sen att VB-pumpen ska varva ner är lika med det.
VP kan inte lyfta tempen om cirkpumpen går som vanlig, då måste VB-pumpen varva ner så VB hinner värmas. Kontentan av att VB-pumpen går ner i varv, blir att det statiska trycket blir mindre
och dom delar som ska ha värme får mindre flöde, som är längst bort, t.o.m kan kallna ner.
Så det med som tillverkarna säger är så bra, våraVP kan jobba på KB ner till många minusgrader,
vad blir det då, kan man fråga sig.
Hur många installatörer vet vilket flöde som ett hus ska ha, utan bara säger så här stor ska VP vara.
En VP måste klara flödet som behövs, tex är det fritt fram i alla rör och delar och behöver 1000 L/minut och VB-pumpen inte klarar att ge det med rätt temp från kompressorn och fart, så måste VB-pumpen varva ner för att hinna värma på VB.
Ytterligare mer, är det någon av er, eller om ni vet någon installatör som gör det, som har kontrollerat max flöde med flödesmätare i huset. Troligen inte, utan bara antagande. Då kan det bli bra fel med allt vad en VP ska klara av.
Det är märkligt vad lätt det är att projektera en VP och kunden vet eller kan inget om det.
Så inverters i all ära och som en del säger är så bra, är nog lite av en sanning med modufikation. Klart på en del kan det fungera att VP värmer, men är det optimalt är då frågan, när man läser en del trådar på forumet, med problemen och försöka jaga någon 1/10 % i det som ska vara COP.
Det med en ON/OFF och en tank med shunt, slår en inverter med flera hästlängder i jämnhet på värmen i ett hus och där är det inte så noga med flödet från en VP . Det sköter c-pump och shunt om exakt till 100 %
Lite kommentarer räknar jag med att det kommer, på både gott och ont

I ett hus jag har överväger jag att snart installera en varvtalsstyrd vp under förutsättning att priset inte avviker allt för mycket jmf en on-off. Tänker det egentligen inte borde skilja så mycket i pris, snart borde marknadspris skillnaden utjämnat sej mer.
Har även lite knäppningar idag men inte plats för en tank.

Jag tänker att inställda flödet i huset idag som fungerar bra får vara orört som det är och jag bara monterar dit en ny vp. Den får reglera sej självt vad den vill, högt eller lågt så deltana över värmeväxlarna hålls optimala vad den är programmerad till.

Skulle inte detta fungera och kan det göras bättre?
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 13:25:49 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2024, 13:41:09 »
I ett hus jag har överväger jag att snart installera en varvtalsstyrd vp under förutsättning att priset inte avviker allt mycket jmf en on-off. Tänker det egentligen inte borde skilja så mycket i pris, snart borde marknadspris skillnaden utjämnat sej mer.
Har även lite knäppningar idag men inte plats för en tank.

Jag tänker att inställda flödet i huset idag som fungerar bra får vara orört som det är och jag bara monterar dit en ny vp. Den får reglera sej självt vad den vill högt eller lågt så deltana över värmeväxlarna hålls optimala vad den är programmerad till.

Skulle inte detta fungera och kan det göras bättre?

Ja du i bland får välja mellan Pest och Kolera. En ON/Off får kanske lite många starter om en tank inte finns.
Om jag inte har fel så går det att sätta en minfart på VB-pumpen och den ska då ha fart så hela systemet får flöde och då kyls VB av bättre, med att VB-pumpen går ner är ett otyg enlig min uppfattning då flödet avtar kanske längst bort. Beror lite på hur det är byggt med olika stammar ut. Lika med KB-pumpen får man hoppas, det som avgör är kanske hur kraftig VP är, men då går kompressorn ner i varv och ger mindre höjning av tempen, så inte övertemp blir till systemet. Om KB-pumpen går ner i varv så börjar det bli för kallt i hålet och då vill VP att farten ska minska för att kyla ner KB så den får den diff som den behöver. Sakta fart på KB gör att KB blir ytterligare avkyld och cirkusen är igång.
Så det största är att ha en VP som ligger strax över vad systemet behöver när kylan kommer.
Ytterligare ett problem kan bli, om man har en VVB i VP, där brukar VB-pumpen varva upp tillsammas med kompressorn, för att få VV, då växelventilen slår om. Är det då lite dålig fart på VB-pumpen och det tar lite extra tid att värma på, kan det bli så att elpatron går in och det var ju inte meningen med en VP
Det gäller att försöka tänka till i olika lägen om det nu går. det är många viljor och experter med det om VP-inverters. och det syns i dom flesta forum där VP diskuteras, särskilt det med att jaga 1/10 delar av det som ska heta COP. ON/OFF är inga problem, bara gasa på.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2024, 15:37:04 »
Håller med, mellantank och extra pump som ser till att spridningen blir rätt är så det ska fungera. Är det bra flöde kan det hända att man pressar ner medeltemperaturen på framledningen och på så vis ökar verkningsgraden, när det primära egentligen bara var rätt komfort. (Högre COP med tank).

Finns lite briser i testmetoderna tycker jag. SCOP-modellen borde skrotats för länge sen. Jag menar, hur kan SCOP vara högre än COP i början av uppvärmningssäsongen? Under den hårda uppvärmningssäsongen är COP ännu sämre och bör bidra till ett lågt medelvärde.

Sen behöver man ha med faktorer som klara viss värmestabilitet, visst varmvattenbehov, värmespridning och hårda förhållanden där luft/vatten kan få kämpa lite för att avfrosta.
Ett gäng referensdagar i referensbyggt hus i exakta väderförhållanden, då börjar det bli ett bra test. Annars duger COP, så får man gissa själv tycker jag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2024, 16:54:04 »
Ytterligare i det med VP. Är det någon som har kläm på eller läst om vad en sådan ger vid tex olika KB-temperaturer, jag har inte sett något sådant i specarna för VP. Utan bara hur bra dom är på VB ut och då vid dom låga temperaturer som skrivs. Bara skit med deras information, det är ett klart undanhållande av info, för dom vet att inget stämmer med VB om KB blir ner mot minusgrader och det vill dom inte säga något om. Så det med vad dom säger om effektivitet med en VP, ska man nog ta med en nypa salt. Det är endast en riktigt uppmätning efter installation, som det kan visa sig vad en VP är god för och framför allt under tiden som kylan håller en del av landet, i ett järngrepp.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2024, 17:05:55 »
Jag fattar inte vad ni pratar om, jag skrev att mitt flöde var bra, och då givet med bra spridning på värmevattnet. Vad vpns cp gör, om den går sakta eller fort, spelar det någon roll, bromsar den flödet av husets cirkulationspump?
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 17:47:16 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2024, 17:42:46 »
Jag fattar inte vad ni pratar om, jag skrev ju att mitt flöde var bra, och då givet med bra spridning på värmevattnet. Vad vpns cp gör, om den går sakta eller fort, spelar det någon roll, bromsar den flödet?
Nu ska vi inte vara sÃ¥dana, du har frÃ¥gat och nÃ¥gon svarat, sÃ¥ vad blir det. det med flödet i systemet har att göra med VB-pumpen fart och är den bra i dag, sÃ¥ blir det en annan med en ny VP som ska trolla med farten pÃ¥ bÃ¥da VB och KB. SÃ¥ där kommer jag inte att gÃ¥ djupare in, utan det blir för dig att fÃ¥ till det med dom parametrar som gÃ¥r att ställa i datan för en inverter, om du har lust att mixrta med det. Sen ska du veta att en kompressor är tillverkat för absolut fart  o m ca 50 Hz för bästa verkningsgrad. allt under och över dessa farter är lite av ondo, även om dom är lindade för det. Vid andra farter sÃ¥ blir det förluster i den s.k. pumpmekanismen, dÃ¥ inte är kolvar som har ventiler som en bil tex. Det är helt öppna kanaler och ska skapa ett tryck mot en växlare i temphänseende. Bara gÃ¥ in och sök pÃ¥ """ scroll funktion  "" dÃ¥ kommer du att se hur den fungerar, det finns inga ventiler som stoppar trycket baklänges, sÃ¥ trycket uppehÃ¥lls av farten. Men det verkar som att du inte tar Ã¥r dig de nackdelar som finns med scroll, det finns nackdelar pÃ¥ allt vaddet gäller punpar av alla sorter. Men som slutsats, naturlagarna/tryck/sug av vätska kan ingen Ã¥sidosätta, dom finns där och bara gilla läget

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2024, 18:04:30 »
Jag har trott att man har en yttre cp som sköter cirkulationen av radiator vattnet.
Sedan finns det en cp som sköter cirkulationen i vpn och påfyllning av värme till husets cirkulation, denna kan gå olika fort beroende på vilket delta "man" vill ha över värmeväxlaren, speciellt då för inverters, rätt?
Kör man utan yttre cp kan man få problem med cirkulationen om den inre går sakta. Då ställer man som en kompromiss in en minfart på den inre cpn, rätt?
Tank kan vara bra för komfort och individuell reglering, men kanske inte behövs för inverters, rätt?
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 18:09:15 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2024, 18:16:06 »
Kallare brine ger ca 2% sämre COP/grad, så det är ingen katastrof och det är 0 grader eller minus 2 från borran.
Styrningen av cirkpumpen på varma sidan sker inte slaviskt för att nå optimal deltaT.
Som regel dimensioneras ju en värmepump idag för nästan 100% effekttäckningsgrad, eller mer, och då blir ju flödena korrekta med 55/45 om radiatorsystemet är designat efter 1989 (tror det vara då men införde de nya kraven?)

Tillverkarna styr nog ned flödet en aning vid låga uteffekter, men inte alls så mycket att man bibehåller 10 graders deltaT oavsett uteffekt, det skulle aldrig fungera.
Troligen jobbar man med olika typer av kompromisser så att det ändå ska funka helt OK för de allra flesta, om värmepumpen och radiatorkretsen är korrekt dimensionerad och för mycket av flödet inte stryps bort av termostater.

Ser att jag i alla fall har väldigt låg deltaT när värmepumpen går på lägsta effekt.
Just nu går den med 640 W driveffekt, 0 grader ute, och 3 graders deltaT på VB.
Inkommande brine -1, ut -3,5
Varmt i alla rum.
Framledningstemp 32 grader.
COP borde vara runt 5.0
en 1255-12 kW ska ju ha 3 kW som lägsta uteffekt, och 640 W X 5 blir 3,2 kW, så troligen ligger COP just under 5.0 under sämsta tänkbara förhållanden, men minvarv på kompressorn och relativt stor andel av drivströmmarna som går till cirkpumpar.
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 18:20:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2024, 19:00:22 »
Sen ska du veta att en kompressor är tillverkat för absolut fart  o m ca 50 Hz för bästa verkningsgrad. allt under och över dessa farter är lite av ondo, även om dom är lindade för det. Vid andra farter sÃ¥ blir det förluster i den s.k. pumpmekanismen, dÃ¥ inte är kolvar som har ventiler som en bil tex. Det är helt öppna kanaler och ska skapa ett tryck mot en växlare i temphänseende. Bara gÃ¥ in och sök pÃ¥ """ scroll funktion  "" dÃ¥ kommer du att se hur den fungerar, det finns inga ventiler som stoppar trycket baklänges, sÃ¥ trycket uppehÃ¥lls av farten. Men det verkar som att du inte tar Ã¥r dig de nackdelar som finns med scroll, det finns nackdelar pÃ¥ allt vaddet gäller punpar av alla sorter. Men som slutsats, naturlagarna/tryck/sug av vätska kan ingen Ã¥sidosätta, dom finns där och bara gilla läget
Vet inte var du fÃ¥tt detta ifrÃ¥n (att inte ta Ã¥t sej, när dÃ¥?),  ;)
jag kan absolut tänka mej att det finns en bästa fart för en Scroll, (en Rotary däremot läste jag någonstans är lite "tätare" vid varierande varvtal).
Sedan har jag även läst att en inverter inte ger någon besparing i kWh jämfört en on-off (är tex Rickards erfarenhet).
Designen är ju även krångligare.
Men det är nog både lite plus och minus, beroende på vad man vill ha.
Fördelar kan ju vara
-bättre möjligheter till timprisstyrning, (
gasa och bromsa)
-ingen tank, eller snabbare laddning av bufferttank
-mindre varmvatten tank-snabbare laddning
-ingen tillsatsel
-varmare borra (tror jag inte själv på)
-jämnare effektuttag (effekt taxa 2026)
-begränsa effektuttag vid annan förbrukning?
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 19:25:24 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2024, 21:31:15 »
Någon annan som har erfarenhet och vet hur man byter från en On-off till en Inverter utan att det befintliga radiatorflödet kommer att försämras och utan att behöva göra anpassade inställningar.
Se mina frågor från början.
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 21:38:32 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2024, 08:17:13 »
Det enklaste vore väl att säkerställa att du kan köra cirkpumpen på varma sidan med ett fast flöde (eller tryck) oberoende av värmepumpens uteffekt.
Det kan antingen lösas genom att man helt enkelt ställer den inbyggda cirkpumpen på manuellt med den hastighet som värmesystemet kräver för att ha en bra funktion. (Kolla i manualen om det är möjligt på den värmepump du avser köpa)
Eller att man sätter in en bypass och en extern cirkpump som sköter flödet i värmekretsen, det borde fungera bra i de allra flesta fall.
Eller att man sätter in en arbetstank.

I övrigt håller jag med om att det finns fördelar med inverter, inte minst för att kunna undvika hög effekttaxa framöver.
Nu kommer väl den inte att vara helt vansinnigt hög, men 500-700 kr/månad borde man kunna spara om värmepumpen kan gå på låg effekt större delen av året, kombinerar man dessutom detta med solceller och batterilager borde man under de flesta månaderna på året kunna hålla sig under en önskad maximal effektförbrukning om man är typen som kan och vill satsa tid och energi på den typen av optimering varje dag året om för att spara kanske 6000-9000 kr/år.
« Senast ändrad: 26 februari 2024, 08:20:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2024, 17:04:34 »
Det enklaste vore väl att säkerställa att du kan köra cirkpumpen på varma sidan med ett fast flöde (eller tryck) oberoende av värmepumpens uteffekt.
Det kan antingen lösas genom att man helt enkelt ställer den inbyggda cirkpumpen på manuellt med den hastighet som värmesystemet kräver för att ha en bra funktion. (Kolla i manualen om det är möjligt på den värmepump du avser köpa)
Eller att man sätter in en bypass och en extern cirkpump som sköter flödet i värmekretsen, det borde fungera bra i de allra flesta fall.
Eller att man sätter in en arbetstank.

I övrigt håller jag med om att det finns fördelar med inverter, inte minst för att kunna undvika hög effekttaxa framöver.
Nu kommer väl den inte att vara helt vansinnigt hög, men 500-700 kr/månad borde man kunna spara om värmepumpen kan gå på låg effekt större delen av året, kombinerar man dessutom detta med solceller och batterilager borde man under de flesta månaderna på året kunna hålla sig under en önskad maximal effektförbrukning om man är typen som kan och vill satsa tid och energi på den typen av optimering varje dag året om för att spara kanske 6000-9000 kr/år.

Det sitter en extern Grundfos idag som sköter cirkulationen bra, tror inte den drar så mycket och håller säkert i 25 år till, annars kan jag byta till någon mer lågenergi...
Och det finns ett bypass rör också vad jag kan se.
Tycker det borde fungera, ville bara kontrollera med nÃ¥gon om det var nÃ¥got som behöver ändras.  SÃ¥ tack!👌

Fattar sålunda nog inte denna tråd starten med inverters och cp.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!