Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: thojak
« skrivet: 12 maj 2012, 10:54:52 »

Super, tack!

VP:n går kalas föresten med plattvärmeväxlaren. Det gjorde susen. För att inte tala om solvärmen. Kör enbart på den nu.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 10 maj 2012, 10:34:43 »

Jepp - två lager av en form av bubbelplastisolerng. (Har skrivet om den tidigare - eller sök på nätet.) funkar 100% - blir bara ljummen på utsidan.

EDIT - länk tillagd:
http://www.wiedland.se/thr/
Skrivet av: thojak
« skrivet: 09 maj 2012, 22:03:15 »

Isolerade du plattisen? I så fall hur gjorde du? Har samma problem, ett riktigt värmeelement när solen kör ordentligt!
Skrivet av: maos66
« skrivet: 22 januari 2012, 20:05:45 »

Jag har ställt plattisen på ett par plåtvinklar jag drog fast i plåten i tanken. På själva plattisen har jag klämringskopplingar till rören.

Däremot behövde jag isolera min växlare när solen gjorde sitt i somras - den glödde nästan.
Skrivet av: thojak
« skrivet: 22 januari 2012, 19:55:13 »

Ja, den hålls bara av klämman som sitter på ställningen som i sin tur står på golvet och sen är det ju 22mm. rör så den sitter som berget.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 22 januari 2012, 19:34:19 »

Snyggt!

Jag har med planer på att sätta in växlaren (likadan) men pumpen måste fixas först.

Hålls växlaren på plats bara av järnet med klämma och rören? Räcker det, ser ut som att man skulle vlja ha något fäste till, eller?

/G
Skrivet av: thojak
« skrivet: 22 januari 2012, 19:20:10 »

Jag har nu installerat en Danfoss kinavärmeväxlare, säkert likadan som du maos har och det blev mycket bättre. Jag har längre gångtider och kan köra tanken lite högre i temperatur samt den känns stabilare.
Som det är nu har jag ställt in ett börvärde i tanken(d2) på 45 grader och det känns lagom just nu.
Jag behöver inte köra den högre eftersom jag ändå ska toppa med en varmvattenberedare i ett hus som byggs i år och ansluts mot värmeanläggningen i garaget via kulvert.
Om man vill kan man väl skrämma upp flödet i VP kretsen med en pump till men det får jag ta senare i så fall.

Växlaren är inkopplad på en ledig anslutning i botten av tanken + det nedre elpatronsuttaget som var ledigt. Detta för att behålla skiktningen i tanken men det känns som det rör om rätt bra ändå när VP:n kör så jag vet inte om det har nån egentlig betydelse.

CP:n mot tanken är styrd via flödesvakt på VP-kretsen så att den går när VP:ns CP går. Allt för att slippa dra kabel...  8).

Var nere i "pannrummet" och fotade om det är nån som är intresserad. Ursäkta den provisoriska el-installationen. :-[ Ville se att allt fungerar innan jag isolerar rören och fixar elen.
Det är en röris som gjort rördragningen. Tänkte ett tag att jag skulle göra det själv men då hade det nog sett annorlunda ut.  ;)


checkulater: Jag vet inte om du frågar mig eller nån annan men jag isolerade med överbliven isolering från solvärmeslangarna. Tog den jag hade alltså... Har ingen flödesmätare på VP kretsen. Tyckte det räckte att begränsa flödet med flödesvakten.
Skrivet av: checkulater
« skrivet: 20 januari 2012, 13:09:33 »

Du får gärna berätta om det blev bättre eller sämre. Hur har du isolerat rören på utsidan. De kyls inte ner på väg in till solslingan. Hade du flödesmätare på vp röret?
Skrivet av: maos66
« skrivet: 28 december 2011, 16:28:06 »

Inga problem  *vinkar*
Sfinx fixade fram en Danfoss plattis från Kina som var rätt dimensionerad (jag betalade 2500 Kr för den). Viktigt att detta blir rätt när man jobbar med små tempdiffar. När du kopplar in den är det viktiga att strömmarna möter varandra i värmeväxlaren - dvs att du skiftar varma och kalla sidan på de olika sidorna. Men det skall väl röris veta...
Jag har dragit ut kablar till pumpen som ligger paralleellt med CP:n i värmepumpen, så extrapumpen går när värmepumpen går. Går väl att lösa med en flödesvakt innomhus också. Har fixat till via lite parametrar så att cirkulationen (maxtid flödesvilkor) går lite extra länge innan den startar för att se om börvärdet uppnås ändå via blandning av vattnet i tanken.
Skrivet av: thojak
« skrivet: 28 december 2011, 15:25:57 »

Ok, får väl stoppa dit en plattis då på separat VP-slinga. Ska prata med Stig så det blir rätt storlek på den. Vad har du för en och vet du vad den kostade(ungefär..)?
Sen blir det ju en CP till antar jag på acktankens plattiskrets. Skulle man kunna tryckstyra den så att den bara går när VP:n går?
Vill försöka göra allt när rörläggarn ändå är där...

Tack för att du står ut med alla frågor... Jag veta att jag kan kontakta Sig men han får väl vara lite ledig över jul/nyårshelgen...  a:gl
Skrivet av: maos66
« skrivet: 27 december 2011, 10:28:18 »

Jo det sistnämnda är som jag har det - solvärmeslingan är inte inkopplad mot vp - jag var inne på att parallellkoppla men hoppade det av ungefär samma orsaker som du nämner. Som jag har det kopplat nu kan jag styra sol och värmepump lite som jag vill mellan tankarna - inte solen kanske man det går att styra VP som en ren spets i toppen av soltanken om jag vill - dvs använda som spets i stället för elpatron vid sen/tidig solsäsong etc. Inget som jag planerar - men man vet ju aldrig. Känns lite tråkigt nu när allt bara rullar på...  :-\
Skrivet av: thojak
« skrivet: 26 december 2011, 20:23:03 »

Jo det kan man göra men då får man tömma tanken. Kan jag ju göra förstås men då måste man nästan veta att det blir bra.  Sc:,h

Om man nu ska göra nåt ordentligt, är det inte bäst då att separera VP:n helt från solslingan och bara köra den via plattisen. Man kan ju ha dubbla pumpar ändå. Eller tycker du att det är bra att ha två "värmeupptagare"? Kanske en större plattis?
Då undviker man ju nåt eventuellt strul med solkretsen mot solslingan med backventiler å grejer.

Skrivet av: maos66
« skrivet: 26 december 2011, 14:45:31 »

Den extra pumpen kan du om du vill styra med någon flödesvakt eller dyligt på insidan för att slippa dra ut kablar.
Jag pratade med Stig på Sfinx och köpte en plattis av dem som var väl anpassad till effekt och flöden till pumpen. Jag har i vart fall inte de problem som du och Sege verkar få.
En variant är ju också att parallelkoppla en plattis med solslingan - då har du garanterat gjort vad du kan. Den åtgården är ju riktigt enkel - bara att dra topp botten på tanken och parallelt med solslingan.
Jag har ju 3-fasaren med R404 - vilken har lite andra egenskaper än R410 vad det gäller tryck/temp på hetgasen - men jag tror som sagt att plattisen fixar biffen...
Skrivet av: thojak
« skrivet: 25 december 2011, 16:13:55 »

Eller är det så att om man sätter dit en ordentlig pump så hinner inte VP:n bli av med värmen i solslingan i tanken utan tar med sig värmen ut till pumpen som ändå blir överhettad?

Det andra alternativet som diskuterats här är ju en plattvärmeväxlare men vad är det som säger att den är bättre på att lämna ifrån sig värmen till tanken eller snarare kyla VP:n än en 15 meters solslinga i tanken?

Grejen är ju att man vill satsa på rätt åtgärd. Det är ju lite jobb med att dra om rör, få bort luft etc.  :-\
Skrivet av: thojak
« skrivet: 25 december 2011, 13:03:26 »

Kan va en bra ide att koppla i serie men jag vill helst undvika dra fler sladdar in å det är ju lättare att sätta pumpen inne. Finns det inte nån tryckströmbrytare som slår till när trycket ökar, dvs när den ordinarie pumpen kör igång eller kan man använda en vanlig tryckströmbrytare på det sättet?
De slår väl bara till när trycket sjunker...

Skrivet av: maos66
« skrivet: 22 december 2011, 13:38:23 »

...TROR att dina problem blir mycket bättre/försvinner - eftersom du kan transportera bort avsevärt mycket mer energi från pumpen. Kanske skall du t.o.m sätta dem i serie men denna pump före växlaren på tanken... Att dra in en kabel från CPn är en enkel match - jag har ju en pump till som jag cirkulerar på tanksidan av min plattis och den sitter kopplad direkt på pumpen i maskinen - dvs de går samtidigt.
Skrivet av: thojak
« skrivet: 22 december 2011, 13:04:58 »

Om man tänker sig att man byter ut CPn i VPn mot en superpump som trycker igenom mycket mer och ökar flödet betydligt. Ex. på Rinkabyrör:
Cirkulationspump Grundfos
Anslutning 40R. 1-fas med 3 hastigheter
7703    25/80    180 mm    8 m    120 L    190 W    

Vad tror ni om det?

Skrivet av: sege
« skrivet: 19 december 2011, 14:21:53 »

Börjar nog kännas mer och mer som en plattis vore bra. På flera sätt.
Har en elpatron som står på 0 grader idag, får väl kanske skruva upp lite om det händer något.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 19 december 2011, 09:19:22 »

Kan nog vara motiverat med en plattis. Känns som din pump får jobba med omotiverat höga temperaturer. Hur löser du värmen om det blir så kallt så att pumpen stannar? Har du elpatronen inställd så att den inte går så länge pumpen lyckas hålla 35C?
Skrivet av: sege
« skrivet: 18 december 2011, 22:06:01 »

Kör mot en tank idag och håller bara 35 i toppen, har bara golvvärme och varmvattnet går via VVB som toppar upp. Däremot har jag tänkte ta ut varmvatten direkt ut slingberedning i tanken och då behöver jag spetsa toppen med elpatronen.

Idag förstör som sagt solslingan som LVVP sitter i ändå skiktningen totalt när LVVP går så jag vet inte om det skulle bli sämre med en plattis.

Låter som du ändå har något lägre temp som går ut mot pumpen. Jag har 10-11 grader i diff på D1 och D2 när tanken är helt omblandad.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 18 december 2011, 21:19:03 »

Har inte mätt upp det riktigt så - men kan på rak arm saga att det skiljer ca 5-6 grader mellan vad jag har som temp i tanken och vad det går ur pumpen - dvs vad jag har på D1 och D2. Rimligtvis ligger tempen ut till pump ett par grader högre än tanktemp, så diffen är dvs < 5C. När min pump gått ett par minuter är min tank, som jag håller radiatortemp i, helt blandad - dvs ingen skiktning. Jag har bara 2C i hysteres men får riktigt långa gångtider eftersom jag värmer ca 750 liter med pumpen.
Om du kör mot plattis måste klura ut hur du skall kunna hålla toppen skiktad för varmvatten och ev spets till radiatorerna. Kör du mot en eller två tankar?
Skrivet av: sege
« skrivet: 18 december 2011, 19:23:40 »

Jag kör mot solslingan i tanken. Fast jag funderar på om det är så bäst. Jag trodde inte skiktningen skulle förstöras så mycket när man gjorde det men vad jag kan se från mina givare så sjunker topp-temp och möter botten-temp efter 5-10 min när pumpen har gått.

Är lite sugen på att bygga om och köra pumpen mot plattis istället och bara sol mot solslingan..

maos66: vad har du för temp ut mot pumpen jämfört med topp/botten-temp i dina tankar om du kör mot dem?

När jag har ~30 grader tanken igenom går det ändå ut 37-38 grader till pumpen. Men det kanske är så det måste bli? Hade ju varit trevligt om det hade gått ut kallare såklart.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 14 december 2011, 19:42:22 »

Hej!
Jag har en kombo av DN20 slang (5m) och 22 mm koppar (2m) och en påfyllnadsenhet som inte har fullt genomlopp. Kommer upp i knappa 22 l/min - enligt flödesmäteren, som fö tyvärr är 15 mm invändigt. Känns om jag skulle komma upp i betydligt högre flöde med 28 runt om. Så valet är nog att dra om rören eller byta till "superpump" om ni vill öka flödena. Kolla igen vad det sitter för pump i maskinen.

Edit: Jag har en plattvärmeväxlare som jag kör mot - spelar givetvis in.
Skrivet av: thojak
« skrivet: 14 december 2011, 16:52:19 »

Gick ut och kollade vad det sitter för pump i VPn och det ser ut att vara en Wilo Star RS 15/6. Jag tyckte man kunde se att det stod 13l/min. på den men är lite osäker. Om det stämmer så går det ju aldrig att komma upp i de minimala 20l/min. som tydligen krävs å det stämmer ju någorlunda med vad du mätte upp Sege.

Den är 130mm lång, är det inte bara att byta den mot en pump som har maximalt flöde men som är likadana yttermått så den passar?
Jag kan inte det här med pumpar så det vore bra att få ett förslag på en bra ersättare... ::)

Skrivet av: sege
« skrivet: 11 december 2011, 19:45:06 »

Med den pumpen och 22mm rör av ungefär samma längd (om du menar 5-6 enkel väg) så fick jag runt 14 l/min vilket är för lågt.

Med dubbla pumpar och 20-22 l/min får jag felet vid ~53 grader ungefär.
Skrivet av: thojak
« skrivet: 11 december 2011, 19:29:06 »

Det varierar något verkar det som. Har fått felet mellan vid 43 till 46 grader ovanför solvärmeslingan i tanken. Ut från pumpen(d1) är då 56-57 grader. Var tvungen att ställa ner börvärdet till 40-41 grader för att slippa få felet.

Jag vet inte hur stort flödet är för det finns ingen mätare på kretsen mot värmepumpen. Det är en kulvert på 5-6 meter med 22(invändigt)mm rör mellan VP och tanken. Kör med den inbyggda CP som sitter i pumpen så det borde ju fungera kan man tycka men efter ha läst tråden kan man undra... å nu är det ju runt 0 grader ute.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 10 december 2011, 20:56:41 »

Vid vilken temp ballar den ur? Vad har du för flöde? Jag tror att du måste ha ett flöde klart över 20 l/min  för att få upp den över 50C. Jag hade problem i somras när solen gjorde för bra jobb när jag körde in maskinen. Att köra upp till tex 45C har aldrig varit något problem.
Skrivet av: thojak
« skrivet: 10 december 2011, 19:19:14 »

Har samma problem med en nyinstallerad Vp11. Är det nån som har löst dett a problem på ett bra sätt måntro? 
Skrivet av: maos66
« skrivet: 21 november 2011, 15:53:02 »

Ökat flöde ökar förmågan att leda energi - dvs risken att maskinen blir överhettad minskar/får bättre kylning.
Skrivet av: Abuquir
« skrivet: 21 november 2011, 15:45:38 »

Hej 1arsson,
har också råkat ut för detta en gång då jag "tryckte" upp värmepumpen till 55 grader, jag höll på att testa något, men kommer inte ihåg vad det var och den slog då ifrån vid 53 grader.
Annars brukar jag ha min på ca: 40 grader och det klarar den utan bekymmer. Jag har den lite äldre stora burken som är enfasare.
Såg lite snabbt igenom tråden, de här värdena nogn eller några har labborerat med har det gett något resultat?
Kan ju vara bra och veta, men jag tror jag kommer att hålla mig runt 35-45 grader. Det verkar jag klara mig på hittils iaf. det mesta går till golvvärmen. Resten är bara förvärmninga av varmvattnet till varmvattens beredaren som iofs inte är stor men det funkar iaf.
Skrivet av: 1arsson
« skrivet: 21 november 2011, 15:23:58 »

Ytterligare en cirkulationspump (ökat flödet i kretsen) - leder detta till lägre temperatur på returvattnet till värmepumpen?

Lägre temperatur på returvattnet borde väl ge lägre temperatur på det uppvärmda vattnet från värmepumpen? Om jag kunde få ner returtempen till ca 40 C istället för som nu, ca 50 C skulle nog inte VP bli överhettad. Men jag vill ju inte bara kyla bort värmen, den skall ju göra nytta.

Jag kör nu med en CP och 15 m solslinga (22 Cu) i botten på en 500 liters tank. Har en platt-VVX liggande men hade hoppats slippa koppla in den för då måste jag tappa hela systemet 500 L+.

Skrivet av: taiga
« skrivet: 11 november 2011, 21:00:42 »

OK
blev lite förbryllad där ett tag.
Har bland dom första ,en fas 230v  11kw
men är nu inne på tredje vintern(om man nu kan kalla det så i år)
har iofs bytt en gång men den första pajade ganska snabbt
efter installation av dubbel pump har det funkat riktigt bra
med sfinxpumpen ,kör den på solslingan.

Mvh
taiga
Skrivet av: maos66
« skrivet: 11 november 2011, 20:46:05 »

De nya pumparna har cirkpumpen innanför skalet.
Skrivet av: taiga
« skrivet: 11 november 2011, 20:33:26 »

kolla vad c:1 står på
har för mig att min pump stod lågt
har den iaf på 70ºC.
ursäkta dum fråga men har dom nya pumparna inbbyggd cirkpump eller är det duo pumpen som har det.

Håller med om att tryckfels nisse har varit framme i manualen

Mvh
taiga
Skrivet av: 1arsson
« skrivet: 10 november 2011, 10:44:52 »

Maos66: Tack. Skicka gärna epost eller skriv här om Stig släpper till på prinsipskisser eller uppdaterade manualer.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 10 november 2011, 10:23:42 »

Ligger i lådan...
Skrivet av: 1arsson
« skrivet: 10 november 2011, 09:52:42 »

Ska testa det ikväll. Tack. Dock säger min manual att C3 är hetgastemp för öppning av reduceringsventil.

Kan du skicka den manualen till mig i epost (chlc02@yahoo.se)? Min manual har en massa tomma fält på B och C parametrarna. Jag har den "nya" horisontalaxlade 11 kW pumpen som de som visas på Sfinx hemsida nu.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 10 november 2011, 09:22:52 »

Lite tryckfelsnissevarning här. Kollar man i en av de manualer jag har (Duo-pumpen) så är max 8 (108C) men standard 20 (120C). Se bild.
Testa och kör upp den och se vad som händer...
Skrivet av: 1arsson
« skrivet: 10 november 2011, 09:11:29 »

Jättekul att den här tråden tar fart tycker jag. Det finns ju ganska mycket erfarenhet att byta då ganska många har pumpar från Sfinx.

C3 (öppning av reduceringsventil) står på +8 (+108) som är max enligt manualen. Men jag har sett att den går att ställa högre, jag är bara inte riktigt säker på hur detta påverkar drift och funktion.
C5 står på +25 (+125).

Enligt Stig: Givaren för utomhustemp satt tidigare ute i fläkt/förångare-utrymmet i VP:n. Det gav då problem med att utetempgivaren ibland frös in i isbildningen från förångaren. Den skall nu sitta i närheten av styrkortet på andra sidan skiljeväggen i VP:n.

Enligt mig är inte den plaseringen helt optimal då detta utrymme värms upp under drift och detta leder till att styrkortet registrerar fel utetemperatur.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 10 november 2011, 08:57:13 »

En tanke - hur har du ställt C3 och C5? Maxvärden 20 resp 25? Om inte så hissa dem i topp och kolla hur den funkar efter det.
Hur fungerar den om du minskar hysteresen något och får kortare gångtider? Jag har en hysteres på 2 och då går pumpen ca 20 min vid 0C. Jag har i och för sig en lösning med plattvärmeväxlare då min solslinga förmodligen skulle leda till problem med tempdiffar.
Vad det gäller avisningen vet jag att de flyttat en av givarna på de maskiner de säljer nu. Det är säkert något du kan ordna själv om du pratar med Stig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 november 2011, 08:54:07 »

Ja, jag skall erkänna att jag inte vet exakt hur styrningen fungerar, men att reglera nåt så trögt som en 500 liters acktank genom att mäta/styra mot tempen i tanken, när den värmeöverförande ytan är för liten (som den troligen är i ditt fall) fungerar ju mycket dåligt - främst beroende på hur stort och varierande energiuttaget ur acktanken är.
Att då istället styra på framledningen säkerställer problemfri drift, och acktanken blir så varm som den värmevxlande ytan förmår åstadkomma UTAN att värmepumpen bryter på sina säkerhetsfunktioner.
Skrivet av: 1arsson
« skrivet: 10 november 2011, 08:44:08 »

Rickard: Jag är ganska säker på att stoppet sker pga att den interna temparaturen/trycket i värmepumpen blir för högt, alltså inte att den stoppar på grund av "fel" värde från givaren. Givarens signal kan dessutom kompenseras +/- 10 C i mjukvaran.

Om jag skulle flytta givaren från tanken till framledningen som ju får en temperatur över 50 C ganska fort så då skulle väl VP:n stoppa ännu tidigare? visserligen inte nödstopp då.

Detta är ju en on-off pump som ger max effekt till uppnått värde från givaren och då stoppar. Sedan startar pumpen igen med max effekt vid lägsta hysteres temp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 november 2011, 08:20:38 »

Om du flyttar tempgivaren från acktanken till framledningen före solslinga istället, då borde du kunna ställa börvärde/hysteres så högt som möjligt utan att det blir stopp.
Tempen i acktanken blir då så hög som solslingans kapacitet är i förhållande till den energiförbrukning du har för tillfället.
Räcker det inte till måste du komplettera med större/fler vvx eller öka flödet.
Långsiktigt är det nog mer ekonomiskt att komplettera vvx.
Om maxtemp styrs även av utetemp så kan det bli problem även om du styr på värmepumpens framledningstemp.
Skrivet av: 1arsson
« skrivet: 10 november 2011, 08:03:56 »

Jo jag har pratat med Stig ett par gånger och han är alltid hjälpsam men inte alltid lätt att få tag på och mailfrågor/svar är ju tyvärr inte aktuellt.

CP jag kör med är den som sitter inbyggd i VP:n orginal. Den extra CP som jag provat med var från VVX-kretsen på min slaktade oljepanna, en grunfoss på 80 W tror jag. Flödet vet jag inte, Stig rekomenderade att köra utan flödesmätare när jag köpte grejerna då han menade att en flödesmätare påverkar flödet negativt, men utan en kan man förståss inte veta...

Luft är jag rätt säker på att jag fått ut. Pumpen har ju gått ett tag nu och det är ingen luft i luftfällan på högsta punkten, vid utloppet från VP:n inte heller vid expansionskärlet som sitter högt beläget vid ack-tank.

Två andra funderingar:
1: Betyder den lilla solen i displayen något? Den som antingen blinkar eller lyser fast när man trycker på MODE-knappen.

2: Hur fungerar avisningen? Avisar den alltid efter angiven tid, eller kontrollerar den tempvillkor efter angiven tid och avisar vid behov? Min utomhusgivare visar nämligen lite skumma värden, startar på verklig utetemp om pumpen stått still ett tag och går uppemot 30 C ganska fort. Den sitter förmodligen för nära någon del som blir varm i VP:n. Tempvillkoret är väl |d3-d4| det vill säga tex |-5 - (-2)|=3 vid utetemp -5 C och temp i förångare -2. Då blir ju det lite skumt om min utetemp alltid visar 29-30 C. Nu har jag iofs inte haft något problem med nedisning men det har ju bara vara några få frostnätter än.
Skrivet av: taiga
« skrivet: 10 november 2011, 00:23:20 »

Ring sfinx
finns mera inställningar i dom avancerade menyerna.
vilka cp kör ni med?
provade själv med dom som kom med i paketet
men dom blev klena satte då in större (2st)
det blir nu två år sedan ca och det har funkat bra
med hjälp med inställning från sfinx.

Mvh
taiga
Skrivet av: maos66
« skrivet: 09 november 2011, 20:07:04 »

Vet du vad du har för flöde? Vad jag förstått så är det ett för lågt flöde som får den att kurka. Har du snackat med Stig på Sfinx - riktigt hjälpsam?
Jag har den nya 3-fasvaranten med R404a - så den är lite annorlunda uppbyggd. Men när jag hade lite luft i systemet hade jag samma problem. Jag har tokspolat systemet med en Biltema bevattningspump och har nu ca 1,5 bar i systemet - efter det inga problem...
Skrivet av: sege
« skrivet: 09 november 2011, 18:16:26 »

Någonstans där brukar min ligga balla ur faktiskt. :(
Skrivet av: 1arsson
« skrivet: 09 november 2011, 17:29:46 »

Det är 230 V / 16 A versionen jag har också. Gjorde just en provkörning: e1:31 vid 46 C (bv=50). d1=58, d4=-2, d6=-8 (92). Suck.
Skrivet av: sege
« skrivet: 09 november 2011, 15:57:51 »

Jag har samma problem med min 11 kW-pump fast uppåt 50 grader. 20l/min på 22mm-rör med dubbla pumpar kör jag just nu.

230V varianten har jag.
Skrivet av: 1arsson
« skrivet: 09 november 2011, 15:41:43 »

Min 11 kW VP från Sfinx solar blir ofta för varm / får för högt tryck och stannar därmed och visar felkod E1:31. Jag har ca 12 m rör tur och retur med dim 22 mm. Expansionskärl finns och övertrycket är ca 0,5 Bar vid ca 20 C. Jag har för tillfället bara cirkulationspumpen i VP:n inkopplad men jag har provat att koppla in en extra cirkulationspump men jag tyckte inte det förändrade något. Jag kör VP:n mot 15 mm solslinga 22 mm i botten på en 500 liters tank. Börvärdet är just nu +40 C och hysteres 5 C men jag hade helst velat köra på börvärde +50 C och hysteres 10 C. När jag har börvärdet på 40 klarar pumpen att värma till börvärdet i ca 4 av 5 starter men vid högre börvärde (eller större hysteres) dvs längre gångtider slår pumpen alltid ifrån innan uppnådd temp med felkod E1:31. Nån som vet hur man fixar?

Lite funderingar: Är det så att pumpens interna temperatur/tryck blir för högt pga att returvattnet är för kallt, dvs pumpen får jobba mot stort delta T? Är det därför många rekomenderar extra CP och borde inte extra isolering också kunna hjälpa då? Eller skall man försöka plocka ur mer energi från returvattnet med tex en platt-vvx i serie med solslingan?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!