Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal vibrationsdämpning pÃ¥ utedelen ?  (läst 27801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« skrivet: 12 april 2006, 23:55:50 »
Ja, hur gör man för att fullständigt döda vibrationer och stomljud från utedelen ? Har någon lyckats 100%-igt ?

Gjuta höga betongplintar ? Gjuta ner stålrör i betong ? Slå ner stålrör i marken ? Fundament löst stående på marken ? Mjuka gummibussningar ? Hängande i linor till gummibussningar ? Hur säkerställer man att vibrationer inte löper via rören ?

Foton vore inte dumt.....

MVH/Gano

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #1 skrivet: 13 april 2006, 10:18:55 »
Ja, hur gör man för att fullständigt döda vibrationer och stomljud från utedelen ? Har någon lyckats 100%-igt ?

Gjuta höga betongplintar ? Gjuta ner stålrör i betong ? Slå ner stålrör i marken ? Fundament löst stående på marken ? Mjuka gummibussningar ? Hängande i linor till gummibussningar ? Hur säkerställer man att vibrationer inte löper via rören ?

Foton vore inte dumt.....

MVH/Gano

Plocka bort allt som rör sig inne i pumpen  >:D >:D

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #2 skrivet: 13 april 2006, 11:28:01 »
Eller rycka ur sladden

MVH/Gano


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #3 skrivet: 13 april 2006, 11:40:22 »
Motorkuddar kanske skulle kunna vara en lösning. Samma princip som i en bil alltså. Kan inte vara speciellt dyrt, eller svårt att testa iaf.

mvh humlan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #4 skrivet: 13 april 2006, 12:56:55 »
"Motorkuddar" följer ju med i inst. satsen, och de är väl inte sådär effektiva direkt.
Fjädrar ska visst vara effektivt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #5 skrivet: 13 april 2006, 15:59:45 »
"Motorkuddar" följer ju med i inst. satsen, och de är väl inte sådär effektiva direkt.
Fjädrar ska visst vara effektivt.

Fjädrar  Sc:,h Det kan väl ändÃ¥ inte vara bra i längden, eller ens hur det ska kunna dämpa ljudnivÃ¥n i dB nÃ¥t? Det kan visserligen ta upp en del korta stötar, men knappast dämpa ut vibrationerna. Troligen gör fjädrarna sÃ¥, att det blir en annan frekvens pÃ¥ oljudet, Ã¥ därför upplevs positivt/ljuddämpande. När det gäller ljud/musik, sÃ¥ används inga fjädrar för att dämpa bort resonanser, tvärtom sÃ¥ finner man fjädrar i ekoenheter. Dämpar eller tar bort resonanser gör man med olika material, eller som pÃ¥ vissa högtalare med "spikes". Det senare skulle säkert fungera pÃ¥ värmepumpar Ã¥xÃ¥, för att mekaniskt, frÃ¥nkoppla pumpen mot marken... SÃ¥ nÃ¥t bättre än fjädrar mÃ¥ste det finnas, det är vad jag tror iaf.

mvh humlan.

Utloggad link

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #6 skrivet: 13 april 2006, 16:17:52 »
Citera
Fjädrar  Grubblar Det kan väl ändÃ¥ inte vara bra i längden, eller ens hur det ska kunna dämpa ljudnivÃ¥n i dB nÃ¥t?

Fjädrar för att minska stomljud borde väl vara en god idé.
Se tex
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4872.msg66360#msg66360

Dock påverkar det ju inte ljudnivån på pumpen, men jag gissar att det var inte det som var syftet med fjädrar.
Toshiba RAS B-13 GKVP (installerad 20060214), uppvärmd yta: 130+30 m² i ett suteräng-radhus med öppen planlösning. Ca 5 m² el-golvvärme i hallen. Total elförbrukning 20060214 - 20070214: 13946 kWh (tidigare ~24')

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #7 skrivet: 13 april 2006, 16:29:20 »
Har funderat på om inte ett fristående fundament av betong vore bra, sedan mjuka gummibussningar mellan utedel och fundament? Det blir ju väldigt dött och tungt. Har någon hängt sin utedel på betongpålar ?

MVH/Gano

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #8 skrivet: 13 april 2006, 16:40:08 »
Citera
Fjädrar  Grubblar Det kan väl ändÃ¥ inte vara bra i längden, eller ens hur det ska kunna dämpa ljudnivÃ¥n i dB nÃ¥t?

Fjädrar för att minska stomljud borde väl vara en god idé.
Se tex
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4872.msg66360#msg66360

Dock påverkar det ju inte ljudnivån på pumpen, men jag gissar att det var inte det som var syftet med fjädrar.

Jag tror säkert att ljudet kan bli behagligare, men jag tvivlar på att pumpens innehåll mår bra av att ständigt stå å vibrera. Vibrationer är nåt som alltid vållar problem i konstruktioner, å som ständigt är en orsak till materialutmattning, så fjädrar som lösning, blir inget jag kommer att prova. En sak som borde gå att förbättra, är hur saker är infästa i pumpchassit, där tvivlar jag på att konstruktörerna satsat värst mycket pengar....

mvh humlan.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #9 skrivet: 13 april 2006, 19:08:19 »
Har funderat på om inte ett fristående fundament av betong vore bra, sedan mjuka gummibussningar mellan utedel och fundament? Det blir ju väldigt dött och tungt. Har någon hängt sin utedel på betongpålar ?

MVH/Gano

Hej Gano

Har min pump på fundament gjort av murade "lecablock".På dessa har jag fäst skenor som jag sedan monterade pump+gummikuddar på. Har funkat jättebra. Thumbsup

Dock har jag inte gummikuddar som ingår i montsatser utan lite kraftigare liknande växellådskuddar till volvo vxl-lådor till amazon ( finns på biltema kosta cirka 20 kr).

Fjädrar tror jag ej på = svårt att definera vilka frekvenser vibrationerna har - lätt att få hela konstruktionen i "självsvängning" om man har otur.

Tung konstruktion = svårare för pumpen att "skaka igång"=mindre stomljud

PlÃ¥tskrammel tystas lämpligen med stomljudsdämpande papp j.fr mtrl under rostfri diskbänkar - ett företag som är duktiga är Antiphon ( tror det hette sÃ¥ - mtrl LD17 osv), vilka jobbar mycket Ã¥t bilindustrin -  annars kan man ju prata med billjud nissar

mvh Kgust

« Senast ändrad: 26 april 2006, 18:01:13 av kgust »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #10 skrivet: 13 april 2006, 19:41:48 »
Har funderat på om inte ett fristående fundament av betong vore bra, sedan mjuka gummibussningar mellan utedel och fundament? Det blir ju väldigt dött och tungt. Har någon hängt sin utedel på betongpålar ?

MVH/Gano

Hej Gano

Har min pump på fundament gjort av murade "lecablock".På dessa har jag fäst skenor som jag sedan monterade pump+gummikuddar på. Har funkat jättebra. Thumbsup

Dock har jag inte gummikuddar som ingår i montsatser utan lite kraftigare liknande växellådskuddar till volvo vxl-lådor till amazon ( finns på biltema kosta cirka 20 kr).

Fjädrar tror jag ej på = svårt att definera vilka frekvenser vibrationerna har - lätt att få hela konstruktionen i "självsvängning" om man har otur.

Tung konstruktion = svårare för pumpen att "skaka igång"=mindre stomljud

PlÃ¥tskrammel tystas lämpligen med stomljudsdämpande papp j.fr mtrl under rostfri diskbänkar - ett företag som är duktiga är Amphenon ( tror det hette sÃ¥ - mtrl LD17 osv), vilka jobbar mycket Ã¥t bilindustrin -  annars kan man ju prata med billjud nissar

mvh Kgust



Det här verkar riktigt smart  Thumbsup Det borde faktiskt kunna tillverkas som tillbehör för pumpar, sÃ¥ kunde alla "ställa in" bästa tryck för just sin pump. Hoppas nÃ¥n tar den här ide´n pÃ¥ allvar, Ã¥ fixar till nÃ¥t använbart, för alla storlekar/vikter pÃ¥ pumparna.

mvh humlan.

Utloggad berkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • HZ9RKE-1
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #11 skrivet: 13 april 2006, 20:06:22 »
Svar till Gano

Det här fundamentet har jag visat tidigare.
Det fungerar perfekt. Inga stomljud alls.
Nackdel: Kräver en del arbete.

Jag hade bestämt mig för minimera risken för störande ljud genom att montera utedelen fristående från husväggen.
Min återförsäljare kunde inte leverera någon benställning så det fick bli betongplintar med vinkeljärn för pumpen.

Utedelen måste monteras utan lutning för att fungera korrekt.
Även en benställning måste stå på ett fundament som inte påverkas (tippar) av tjäle under vinter och vår och uttorkning under sommaren.
Det innebär att fundamentet måste ned till frostfritt djup. I Mellansverige är det i normalfallet ca 1 m. Invid en källarvägg är djupet kanske hälften.

Benen är gjutna i 15 cm papprör med två 8 mm armeringsjärn och står på en betongsula ca 8 cm tjock. Mitt på vinkeljärnet sitter det ett stolpfäste för förankring i betongen.
Bifogar bilder på installationen.

Detta fundament krävde en del arbete, men slutresultatet blev bra.



Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #12 skrivet: 13 april 2006, 20:26:05 »
Hej berkan

Det var din eminenta konstruktion som jag "stal" Thumbsup

Helrätt Thumbsup

Ska själv ha som "sommarjobb" att "klä" in plintarna med tryckt virke & skapa ett litet skjul för vattenhinken = vill, kan ej dränera bort vatten p.g.a olika orsaker.

När jag tänker till lite, borde man ju även titta på vad som skapar vibrationerna Sc:,h Är det möjligen så att man kan få bort mycket av vibrationerna genom att montera "gummibrickor" i "stativet" till fläkten på pumpen? för det är väl denna som skapar problemen?

Synd att jag inte har dessa problem -hade varit roligt att "praktiskt" test lite idéer :'(


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #13 skrivet: 13 april 2006, 20:36:07 »
Vaa!? Har ju inte fått min pump än, men menar Ni att man brukar montera fläkten STUMT i chassit!? Det är ju som att be om problem, å är det så på Airwellen jag ska ha, då blir det en moddning direkt.

mvh humlan

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Optimal vibrationsdämpning på utedelen ?
« Svar #14 skrivet: 13 april 2006, 20:37:09 »
Ni som har stora problem kan åka till närmsta järnhandel och köpa Hilltis gummiexpander och skruva upp väggkonsollen
med dom istället för vanlig skruv/bult. Ni kan även sätta lite cellgummi/armaflex på stödbenen som ligger an mot huset.
Fungerar inte det är det någon variant av markstativ som gäller.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!