Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tyst fläkt  (läst 6882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Tyst fläkt
« skrivet: 22 mars 2006, 13:45:48 »
Skulle behöva en tystare fläkt till min braskamin (Contura 350 tror jag den heter, ca 15 år). Den som sitter där är av typen elektronikfläkt ca 120 x 120 mm med kullager, 12 V dc (ebm/Papst 4312). Bytte nyligen ut den och trodde jag skulle få ner oljudet men det hjälpte inte. Går inte att köra den för fullt för den låter för mycket. Nån som kan rekomendera nåt?
Går det kanske att tysta ner den på nåt vis istället? Den ansluter till en kanal som tar rumsluft nertill och blåser ut upptill.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tyst fläkt
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2006, 17:34:58 »
Har du har en liknande lösning som vi hade till vår Contura? En liten svart plåtlåda som fläkten sitter i och sedan två 50mm slanganslutningar till lådan.

Enklast i sÃ¥ fall är att köpa en tyst datorfläkt. Det finns massor av dom. Enda problemet är väl att dom inte kan leverera 140m3h som din nuvarande fläkt kan. Ett  annat alternativ är att sänka spänningen till den sÃ¥ blir den mycket tystare. GÃ¥r nog att krypa ner till 7-8V utan problem.

En variant som är lite större än Papst fläkten är denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54186 Om du får plats med den så är den riktigt tyst men har ändå högt luftflöde. Det här är nog en av de tystaste 120mm fläktarna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=48247

Luftflöde och ljudnivå hör ihop rätt bra när det gäller fläktarna. Så hittar du en tyst fläkt så har den ofta lågt flöde och tvärtom.

Om du byter fläkt passa på att sätta in någon form av gummilist mellan fläkten och kamminen. Det dämpar rejält ljudet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Tyst fläkt
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2006, 20:48:51 »
Jo det är samma.
Tack för tipset med datorfläktar, där har man ju satsat på ljudnivån mera.
Jag har redan en omkopplare på spänningsmatningen så man kan dra ner spänningen i flera steg, så vi brukar köra på halvfart om vi ska vara i rummet. Men man vill ju ha ut mer värme.
Gummilister verkar ju smart, ska testa.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!