Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB-fram ÄR ser märkligt ut jfm BÖR  (läst 2475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: VB-fram ÄR ser märkligt ut jfm BÖR
« Svar #15 skrivet: 16 februari 2019, 22:08:49 »
Jag köpte insatsen och fick demonteringsverktyg med i satsen.  Jag lät beredaren svalna lite ifall det skulle läcka ut varmt vatten medan man jobbade, men det kom inga mängder, sÃ¥ det var nog onödigt.  Antar att du har avstängningsventiler för att koppla bort vp frÃ¥n radiatorsstemet.  Stäng dem, ha en trasa redo, skruva bort den gamla insatsen, ta trasan och tvätta lite i trevägsventilen där insaysen satt, skruva i den nya insatsen.

5 minuter ungefär, om inget ovntat inträffar..
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: VB-fram ÄR ser märkligt ut jfm BÖR
« Svar #16 skrivet: 16 februari 2019, 22:10:50 »
Hittade en annan tråd här på forumet där man beskrev hur man kan smörja växelventilinsatsen och motionera den lite. Har gjort det nu och det ser bättre ut. Återkommer om hur det ser ut efter natten.
Konstaterade du om den fjädrade tillbaka trögt före? Och nu går fjädrar den tilobaka direkt?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad niclasf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB-fram ÄR ser märkligt ut jfm BÖR
« Svar #17 skrivet: 16 februari 2019, 22:29:08 »
Tyckte den kärvade lite i början. Smorde ganska omgående vilket jag tror gjorde susen direkt. Tryckte ner och släppte flera gånger.

Om du nu tittar på kurvorna så ser det mycket bättre ut.
Titta på "Field 2" som visar VB-fram. Topparna är borta. Det kom en topp varje gång VV-värmningen startade.
Titta på "Field 7" som visar VV-temp. Den ligger nu nästan konstant och sjunker mycket lite. Det är bara att jämföra kurvan före och efter 21:30 då jag gjorde åtgärden.

Ska bli mycket intressant att titta på "Field 8" som är antalet kompressorstarter imorgon bitti. Idag hade jag ca 32 starter. Borde så klart vara många gånger färre.

https://thingspeak.com/channels/699393
Nibe 1235-8 (installerad 05/2009) + FLM, 160m hål, 180+180 liter VV-beredare, 190kvm Boyta, Stockholms-området.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: VB-fram ÄR ser märkligt ut jfm BÖR
« Svar #18 skrivet: 16 februari 2019, 22:35:08 »
Ser mycket bättre ut, även om det är lite tidigt än...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: VB-fram ÄR ser märkligt ut jfm BÖR
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2019, 23:04:40 »
Ser bra ut...  Runt 16 starter/dygn kanske det ligger runt?  Halvering... Men hoppas ni inte tycker det blir för kallt inomhus nu, dÃ¥ den tidigare "stulit" värme frÃ¥n vv-körningar. Ni fÃ¥r väl justera instllningarns för kurvan i sÃ¥ fall.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad niclasf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB-fram ÄR ser märkligt ut jfm BÖR
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2019, 06:53:49 »
Helt andra kurvor nu! Otrolig skillnad.  tummenupp Tack Ridax och bopakoster!

Ska bli intressant och se om åtgärden på något sätt minskar husets energiförbrukning.
Tänker att volymtanken fått onödigt kallt vatten från bvp och behövde använda el för att värma det sista.

Nibe 1235-8 (installerad 05/2009) + FLM, 160m hål, 180+180 liter VV-beredare, 190kvm Boyta, Stockholms-området.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!