Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLVP som komplement till MFL?  (läst 2411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
FLVP som komplement till MFL?
« skrivet: 30 januari 2006, 17:23:05 »
HeJ!

Nu när man skaffat en luft/luft VP för ett tag sedan för att förhoppningsvis kunna sänka elförbrukningen lite så börjar man ju fundera vidare på ytterligare energibesparandeåtgärder.

Det är så att objektet i fråga är ett enplans hus från 1976 med  inredd källare som har direktverkande el med elradiatorer samt mekanisk frånluftsventilation från SVAB. Köks/Spis-fläkten som även delvis styr utsugsfläkten i skorstenen är utbytt för några år sedan mot en Futurum modell.
Det är just den mekaniska frånluftsventilationen jag börjat fundera på. Vad kan man göra åt denna? För den tar med all sannorlikhet hand om en stor del av husets energiförbrukning m.a.p. att den dygnet runt suger ut dyr el-uppvärmd luft, från kök & våtutrymmen, rätt ut till kråkorna på skorstenen.

Vad kan man installera för någon frånluftsvärmepump kopplad till denna typ av ventilationssystem som är förlagt på vinden & i en skorsten?
Hur återför man den energi som återvinns, som uppvärmd luft eller i form av vatten?
Vad finns det för alternativ & vad kan det kosta?

Tacksam för input för att komma vidare i tankeverksamheten.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: FLVP som komplement till MFL?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2006, 17:59:43 »
Hej, det finns tillluftsagregat till frånluftsvärmepumpar, men det krävs troligen att du måste lägga en tillluftskanal. Köksfläkten bör uteslutas från återvinningssystemet, den styr man sedan manuelt vid behov. Jag tror att ett luftsystem blir det billigaste alt. Men eftersom du har direktel är du ju berättigad till bidrag, titta vidare i detta forum under http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/board,56.0.html där skrivs mycket om bidragen. Det kan ju vara ett alternativ.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FLVP som komplement till MFL?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2006, 22:04:38 »
Hej, det finns tillluftsagregat till frånluftsvärmepumpar, men det krävs troligen att du måste lägga en tillluftskanal. Köksfläkten bör uteslutas från återvinningssystemet, den styr man sedan manuelt vid behov. Jag tror att ett luftsystem blir det billigaste alt. Men eftersom du har direktel är du ju berättigad till bidrag, titta vidare i detta forum under http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/board,56.0.html där skrivs mycket om bidragen. Det kan ju vara ett alternativ.

Vad är ett tilluftsaggregat?

Som jag uppfattar det konverteringsbidraget så om man skall kunna få del av detta blir det ett ganska omfattande jobb med att byta ut befintliga el-radiatorer till vattenburet m.m.. Något sådant är inte aktuellt i nuläget, allt för omfattande.

Nu när jag kollat lite vidare vad som finns hos t.ex. IVT, Nibe så verkar det som man skulle kunna byta ut den befintliga 295L/3kW varmvattenberedaren som är 30år gammal mot en frånluftsvärmepump med inbyggd VV-beredare, så som Nibe Fighter 100P eller liknande. Det kräver dock viss modifikation av den befintliga mekaniska frånluftsventilationen, men det är nog överkomligt arbete. Frågan är om det är en lönsam investering?

Frågan är om denna typ av lättare konvertering skulle kunna innefattas av bidraget? Knappast va? Skulle man t.ex. införskaffa en Nibe Fighter 100P, IVT 550 eller liknande som "bara" genererar tappvarmvatten så faller man väl helt utanför bidragsramarna, men med en Nibe Fighter 200P, IVT 490/590 eller liknande samt några vattenradiatorer i närliggande utrymmen så kanske? Eller?
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: FLVP som komplement till MFL?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2006, 23:12:06 »
Hörde en enegirÃ¥dgivare prata om bidragen pÃ¥ radio, det ska till en rejäl enegibesparing för att fÃ¥ bidraget. Tror du mÃ¥ste satsa pÃ¥ minst Comfortzone för att fÃ¥ bidrag, men det är bara vad jag tror. Jag hade nog valt nÃ¥gon av de billigare frÃ¥nluftarna samt ett tillluftsagregat och struntat i bidraget. Luftkanaler kan man själv lägga, ska man ha bidraget fodras säkert hantverkare. Brukar alltid vara sÃ¥ att statliga bidrag skall skapa arbeten, just nu är det väl rörläggarna som lyckats bäst med lobbyverksamheten. Ett tillluftsagr. kan du läsa om pÃ¥ http://www.ivt.se/products.asp?lngID=503&lngLangID=1  det finns säkert fler pÃ¥ marknaden.
Bättre länk:    http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_TA450_Proj-0510-1-6.pdf
« Senast ändrad: 31 januari 2006, 20:58:11 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!