Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 lÃ¥nga avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!  (läst 13749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« skrivet: 31 mars 2015, 18:41:19 »
Hej

Jag har ett flertal gånger på det här forumet klagat på att min F750 konstant har långa avfrostningar. Det var orsaken till att började skriva här när jag upptäckte att mina gradminuter låg i botten pga att kompressordrifttiden var så låg.

Nu har jag till slut gått via min husleverantör och klagat så det öppnade ett serviceärende och nu har Nibe skickat ut folk till mig för att kolla.
De har varit här 3 ggr a 4h /gång. Och jag har loggat däremellan två ggr för att komma vidare.
Till att börja med så hade jag sammanställt mina loggar och observationen under senaste två vintrar men de ville börja om från början såklart så vi nollställde maskinen och loggade och sedan så började felsökningen.
De kunde ha sparat de två första gångerna de var här om de litat på vad jag sa, men skit samma. Det viktiga är att de är igång.

Det som de kom fram till, och det jag påpekade också, var att avluftsgivaren släpade efter, men att den troligtvis visar rätt dvs inget fel på den. Jag beskrev detta i denna tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57932.msg602357#msg602357
Så den byttes, men resultatet var detsamma som väntat.

Sen så har de nu tätat runt fläkten, bytt förångrgivaren samt flyttat in avluftsgivaren 3cm längre upp i röret.
Nu loggar jag och kommer återkomma om ett par dagar om något har förändrats.
Det jag är rädd för är det som ontop nämnde  när vi diskuterade detta förra Ã¥ret var att det kan bildas permafrost efter ett tag i trÃ¥get pga att avfrostnigar blir korta pga att avluftsgivaren är tillbakaflyttad ur trÃ¥get och in i röret, sÃ¥ den känner inte av att permafrost bildats i trÃ¥get. SÃ¥ detta fÃ¥r följas upp.
Att förångargivaren byttes tror jag var i onödan men vi får se. Som sagt så har de köpt min teori/farhåga att diffen mellan förångare och avluft är så stora.
Sen att de tätade runt fläkten är väl bara positivt.

Summan av kardemumman är att det är skönt att de tar tag i det till slut. Och det bästa av allt var citat "de har beslutat sig för att göra nÃ¥got Ã¥t det här, det är du och en till kund som har detta problemet sÃ¥ de vill gÃ¥ till botten med detta", det sa reparatören till mig igÃ¥r när han var här. Kanske nÃ¥gon här pÃ¥ forumet?  :)
SÃ… hoppet lever
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2015, 18:54:31 »
Du och en kund till, hos den reparatören kanske.
HÃ¥ll oss informerade!

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #2 skrivet: 01 april 2015, 21:30:01 »
Nej det reagerade jag på också. Trodde han menade att en till hos den reparatören, men nej sa han, en till kund hos Nibe.

Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #3 skrivet: 12 april 2015, 21:07:13 »
Loggade en vecka efter ovan nämnda åtgärder.
Nibe ringde till slut och undrade hur det såg ut. Det betyder att de verkligen är intresserade att gå till botten med problemet, hoppas jag för vi är inte klara än.

Skickade loggarna, men jag kollade pÃ¥ dem ocksÃ¥ sÃ¥klart.  Det jag sÃ¥g var att jag fortfarande har lÃ¥nga avfrostningar men färre än innan. FrÃ¥n ca90% lÃ¥nga sÃ¥ är ca 60% lÃ¥nga. AlltsÃ¥ fortfarande pÃ¥ tok för mÃ¥nga.
Däremot är det nu oftast det andra villkoret för lång avfrostning som är med och spökar. Dvs att förångargivaren inte har tillräckligt låg stigning efter 11-12 minuter (vet inte exakt hur det villkoret ser ut).
Så det är något riktigt lurigt. Undrar vad Nibe kommer säga om detta.
Ã…terkommer om det
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #4 skrivet: 12 april 2015, 23:00:14 »
Vid den här årstiden avfrostar vår i princip enbart korta, så förbättringen kan ju ha med det att göra. Stå på dig!

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2015, 11:39:55 »
Finns det några uppdateringar i ämnet? Jag har samma problem och det vore bra om Nibe hittade orsaken eller åtminstone kunde ge några nya teorier, för att jag håller på att bli galen, finns inget som jag inte försökte.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2016, 19:45:47 »
Fick du nån ordning på det hela?
Jag har efter lite hjälp av ontop flyttat min avluftgivare (lite längre in) och efter detta så går pumpen som på steroider.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2016, 22:30:37 »
Njäää, inte direkt. Jag har körningar som är cirka två timmar långa och är hyfsat nöjd med det (men över 90% av mina avfrostningar är långa). Om du såg i en annan tråd, har jag problem med hög förbrukning, men jag tror inte att det är p.g.a. avfrostningarna då min granne som har 40% lägre förbrukning också har precis samma avfrostnings-beteende. Jag skulle visst vilja lösa det problemet också, men just nu känns det inte tillräckligt stort för att jag skulle våga meka med givaren (är inte hårdvaru-begåvad :-)). Men jag kanske provar någon gång.

Vad får du för körningstider nu? Vad är andelen av långa avfrostningar?

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2016, 12:42:56 »
Jag har kanske ca 3 långa avfrostningar per dygn. Innan hade jag varannan avfrostning lång (dvs ca 10st per dygn och korta körningar ~50-55min)
Oftast (när det varit kallt och värmebehovet stort) så har jag strax över 1 timmes körningar (65-80min) och därefter 10-12 min avfrostning.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2016, 13:39:15 »
Har du kontaktat Nibe om lösningen med att flytta givaren längre in? Jag antar att det inte är enkelt att få dem att lyssna på enstaka användare, men det vore nog bra om de fick veta om det.

Hur enkelt är det att man gör fel (jag funderar fortfarande på om jag skulle försöka göra det själv eller inte)?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2016, 18:20:16 »
Citera
Jag har kanske ca 3 långa avfrostningar per dygn

Det låter ju som en avsevärd förbättring och det är bra. Nu har du haft den igång ett tag, har du kontrollerat hur det står till med isbildningen inne i maskinen? Fungerar avfrostningen också som den ska eller håller du på och bygger upp ett islager?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2016, 20:11:20 »
Jag har väl haft den igång ca 9 dagar sen "ingreppet" och det funkar fortfarande. Hade tänkt öppna och titta nån dag men inte riktigt blivit av än.
Tråget är ju svårt att inspektera så hur ser man det?
Dock borde man väl märka om det håller på att bli permafrost, luftflödet borde väl sakta men säkert sjunka...?

Det är relativt enkelt ingrepp (det mesta är enkelt när man kan det). I mitt första försök tryckte jag in den för långt och vete fan vart den hamna men hade konstant avluft på 14 grader under körning. Sen när jag justerat den så funkade det mycket bättre.

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2016, 20:40:03 »
Bara att ta bort fläkten och köra in klöver fem. Min pump avslöjade inte att det fanns permafrost men jag såg det på ett permanent monterat USB endoskop.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2016, 20:52:14 »
Det låter jättejobbigt :o
Ska samla lite kraft och göra det i nästa vecka.

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: F750 långa avfrostningar, nu tar Nibe tag i det!
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2016, 21:53:48 »
Att montera bort fläkten är nog mindre riskabelt än att mikkla med givarna. Passa på är rengöra fläkten när du ändå är igång. Notera att det kan behövas visat våld för att få bort blecket (monterat med torx). Vill du se hur det ser ut, kör ner en digitalkamera/telefon och knäpp av lite bilder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!