Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 Fighter, Hög kondensor ut-temperatur? Kallt vatten  (läst 18318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas_o_r

  • Gäst
Andreas_o_r
Nibe 750 Fighter, Hög kondensor ut-temperatur? Kallt vatten
« skrivet: 14 februari 2012, 21:07:09 »
Tjenare!

Då vi är relativt nyinflyttade i vårt nybyggda hus och således "grön" när det kommer till vår nya värmepump.

Är jätte nöjd med hur den fungerar hittills. det enda som har varit till problem är att ibland finns det inget varmvatten! Fenomenet har inträffat 2-3 ggr sen i mitten av dec. I samband med detta problem går det att avläsa på displayen att varmvattenet ligger på 28-38 grader (har varierat vid dom olika tillfällena) Dessutom går det att avläsa följande felmeddelande:
"Hög kondensor ut-temperatur (162) -Detta larm återställs automatiskt vid nästa kompressorstart. Larmet kan bero på: -Högt vald värmekurva och/eller förskjutning värmekurva.
-Lågt flöde i värmesystemet
-Högt vald stopptemperatur för varmvattenledning.
Vid återkommande larm, kontakta din installatör."

Tilläggas skall göras att jag inte gjort några inställningar sen den installerades. Det skall tydligen komma en service kille från Nibe när man bott ett tag i huset för att "justera in den" på ett korrekt sätt.

Så, ni kloka människor i detta forum, vad tror ni?? Skall jag ringa Nibe eller är det någon som har någon klok idé??

Tacksam för svar!!





Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det skulle ju kunna vara luft i VV slingan, om det nu är slingberedare på din värmepump

men just 750 med inverter och frånluft och dess styr ligger helt klart utanför mitt kompetensområde. Med nytt hus och ny värmepump som i övrigt verkar fungera hade jag nog ringt installatören som satte dit grejerna alternativt nibe direkt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 Fighter, Hög kondensor ut-temperatur? Kallt vatten
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2012, 08:34:59 »
Du kan ju kolla i meny 2.2 vad den är inställd på för VV-läge?

Sen tror jag också på luft, det sitter en luftningsnippel på toppen av VP:n, uppe till vänster.
Övriga luftningsnipplar (3 st) sitter bakom fronten längst ner till höger.
Jag tror den i mitten, av de tre, är till VV-slingan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Andreas_o_r

  • Gäst
Andreas_o_r
SV: Nibe 750 Fighter, Hög kondensor ut-temperatur? Kallt vatten
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2012, 09:05:17 »
VV är inställt på Normalläge, alltså inte i ekonomiläge. Luft i slingan, ja varför inte! Har vid ett flertal tillfällen hört ett "kluckande" ljud från elementen, samband?? Det kommer iaf inte någon luft ifrån elementen när jag luftar dom. Får helt enkelt ge mig på att lufta på VP.

Tilläggas skall göras att jag ställde ner till värmekurva 7 (stod på 10 innan) och gjorde en norsk. Allt detta gjorde jag igår kväll och nu på morgonen var det varmt i kranen igen. Innan jag gjorde allt detta så lät jag den försöka komma igång utav sig själv, utan att ändra något. Fick då samma felmeddelande! Så att ändring av värmekurvan gjorde någon skillnad, kan ju konstateras!!

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En liten update.
Hade en tekniker hemma som justerade in vår VP. Otroligt trevlig gubbe f.ö.
Det som kunde konstateras var att felet troligtvis berodde på för högt vald värmekurva (10 / +10) och smutsigt filter och en hel del luft i systemet.
Nu är värmekurvan inställd på kurva 9 / +-0.

Får låta det gå ett tag nu, men det verkar fungera bra nu.

Men oj vad roligt det var att få lära sig en massa nytt. Gubben hade en bra lektion för mig, och det gillar vi!!




Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Det lät ju bättre!

Men det kan finnas mer att göra, för kurva 9 låter rätt högt fortfarande i ett nybyggt hus.

Har du radiatorer? Golvvärme?

Använder du termostater? (om du gör det ska du INTE använda dem för att reglera tempen till det du vill ha inne utan BARA för att blockera extremvärme från solen eller kamin. Typ ställ dem på 25 om du har 20 normalt inne. Då kan du säkert sänka kurvan ytterligare och VP går ännu bättre.).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har radiatorer (Smålandsvillan) Som det är nu gör vi nog lite som du säger att vi inte skall göra..... Dvs. använder termostaterna på elementen för att reglera värmen. Men om jag förstår rätt, ställ upp termostaten på elementen och sänk värmekurva? Är det riktigt uppfattat?

Jisses det ÄR verkligen en djungel?  :D

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Men om jag förstår rätt, ställ upp termostaten på elementen och sänk värmekurva? Är det riktigt uppfattat?
Japp, precis. Med en lägre kurva gör inte VP onödigt varmt vatten och blir därför effektivare och får gå mer i "lugn och ro" utan att termostater stryper flöden.

För att navigera djungeln rekommenderar jag flitigt surfande här pÃ¥ forumet i olika trÃ¥dar!  b00k
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

För att navigera djungeln rekommenderar jag flitigt surfande här pÃ¥ forumet i olika trÃ¥dar!  b00k

Will do indeed !!
Som nybliven husägare suger jag Ã¥t mig av all info!  Thumbsup

Utloggad episcopus

  • Utvecklar/programmerar styrsystem och skulle Nibe höra av sig sÃ¥ är jag mer än
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 Fighter, Hög kondensor ut-temperatur? Kallt vatten
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2012, 15:50:43 »
Will do indeed !!
Som nybliven husägare suger jag Ã¥t mig av all info!  Thumbsup

Ett tips är också att strunta i innegivaren tills värmesystemet är intrimmat.
Nibe F750 i nyproduktion - 6 rok @ atemp 129.2 kvm. Golvvärme ovanför 300mm isolering i platta och under 500mm lösull i tak.

Energibehov @ DVUT -14.7 grC: 5480W

Kurva 5 (-1).
Ref. frånlufthastighet: 160 m³/h

Januari 2012: FLVP 588kWh (korr. 610kWh), HH 245kWh
Februari 2012: FLVP 934kWh (korr. 794kWh), HH 219kWh
Mars 2012: FLVP 501kWh (korr. 579kWh), HH 190kWh
April 2012: FLVP 440kWh, HH 195kWh
----------------------------------------------------------

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett tips är också att strunta i innegivaren tills värmesystemet är intrimmat.

Innegivaren har jag valt att strunta i från dag 1. Vi har en braskamin och det känns som det skulle bli kallt i den delen av huset där kaminen inte är? (Givaren sitter i hallen, som ligger i anslutning till vardagsrummet= kaminen)

 Tror jag tänker rätt? Kan kanske vara en idé att använda innegivaren framÃ¥t vÃ¥r/sommar när kaminen inte används lika flitigt?

Har nu ställt ner till kurva 8 / +-0  FÃ¥r se hur det känns om ett par dagar. Just nu ligger det pÃ¥ stabila plusgrader pÃ¥ västkusten!

Utloggad episcopus

  • Utvecklar/programmerar styrsystem och skulle Nibe höra av sig sÃ¥ är jag mer än
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 Fighter, Hög kondensor ut-temperatur? Kallt vatten
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2012, 21:03:57 »
Innegivaren har jag valt att strunta i från dag 1. Vi har en braskamin och det känns som det skulle bli kallt i den delen av huset där kaminen inte är? (Givaren sitter i hallen, som ligger i anslutning till vardagsrummet= kaminen)

 Tror jag tänker rätt? Kan kanske vara en idé att använda innegivaren framÃ¥t vÃ¥r/sommar när kaminen inte används lika flitigt?

Har nu ställt ner till kurva 8 / +-0  FÃ¥r se hur det känns om ett par dagar. Just nu ligger det pÃ¥ stabila plusgrader pÃ¥ västkusten!

Radiator-, golvvärme eller kombination?
Nibe F750 i nyproduktion - 6 rok @ atemp 129.2 kvm. Golvvärme ovanför 300mm isolering i platta och under 500mm lösull i tak.

Energibehov @ DVUT -14.7 grC: 5480W

Kurva 5 (-1).
Ref. frånlufthastighet: 160 m³/h

Januari 2012: FLVP 588kWh (korr. 610kWh), HH 245kWh
Februari 2012: FLVP 934kWh (korr. 794kWh), HH 219kWh
Mars 2012: FLVP 501kWh (korr. 579kWh), HH 190kWh
April 2012: FLVP 440kWh, HH 195kWh
----------------------------------------------------------

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Radiator-, golvvärme eller kombination?

Radiatorer!  8)

SVARLE

  • Gäst
SVARLE
SV: Nibe 750 Fighter, Hög kondensor ut-temperatur? Kallt vatten
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2012, 10:33:06 »
Öppna upp samtiliga rumstermostater. 750 är oehört flödeskänslig. Se över din kurvinställning samt din finjustering. Ett tips är att dra upp samtliga termostater. Vänta 48 timmar, känn efter vad du får för temperatur. Sedan sänker du temperaturen i pannan och inte på rumstermostaterna!

Utloggad Sundance kid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Öppna upp samtiliga rumstermostater. 750 är oehört flödeskänslig. Se över din kurvinställning samt din finjustering. Ett tips är att dra upp samtliga termostater. Vänta 48 timmar, känn efter vad du får för temperatur. Sedan sänker du temperaturen i pannan och inte på rumstermostaterna!

Detta låter väldigt bra men det skiter ju sig om man har hus med 2 våningar då blir det hett däruppe om man låter de elementen gå lika tufft som de där nere.
Eller tänker jag fel?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!