Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Midea MSH12HRDN1  (läst 18782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Midea MSH12HRDN1
« skrivet: 20 oktober 2005, 13:44:33 »

Där jag bor i Småland går ett företag ut och säljer en pump som "sin pump". Jag har lyckats identifiera den till att vara en midea pump med beteckning MSH12HRDN1.

Hittar den inte på nätet eller någon annanstans.

Någon som vet något om denna pump eller märket Midea överlag.

Vänligen

Utloggad janoz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2005, 19:09:18 »
Antar att det är Gullberg & Jansson som annonserar denna! Jag har fått svaret standardinstallation inkl. rör, elkabel, konsol, kondensvattenledning, dämpare+betongblock för fastmontering med 5 meters dragning  kostar  5000:- ink. moms, kan dock variera lite beroende på ort.
 
Maskinen kan du få köpa för 6250:- ink. moms. Det gällde en Midea MSH-12HRN1 som är ngt "sämre"

En kompis till mig har en sådan och den är helt klart värd priset!!!

LÄnk till deras hemsida http://www.gullbergjansson.se/
« Senast ändrad: 20 oktober 2005, 19:15:54 av janoz »

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2005, 19:29:44 »
Det beror ju pÃ¥ vad du ska värma.Fritidshus?,dÃ¥ är det säkert OK.Ska du värma ett riktigt hus,sÃ¥ är bästa investeringen en pump med hög effekt,och dokumenterad effektivitet (COP),alltsÃ¥ RÃ¥d&Rön's test.Börjar bli lite tjatigt kanske (f..lÃ¥t).Men jag tycker det är synd när folk köper "skit" för att priset är bra,istället för att köpa riktiga grejer.20.000 för en kvalitetspump till ett bostadshus är ett kanonpris.Kommer man Ã¥t samma maskin,och med samma service/garanti,sÃ¥ är det en bonus.Köper man en testad pump,sÃ¥ vet man vad man fÃ¥r. 
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2005, 22:22:10 »
Antar att det är Gullberg & Jansson som annonserar denna! Jag har fått svaret standardinstallation inkl. rör, elkabel, konsol, kondensvattenledning, dämpare+betongblock för fastmontering med 5 meters dragning  kostar  5000:- ink. moms, kan dock variera lite beroende på ort.
 
Maskinen kan du få köpa för 6250:- ink. moms. Det gällde en Midea MSH-12HRN1 som är ngt "sämre"

En kompis till mig har en sådan och den är helt klart värd priset!!!

LÄnk till deras hemsida http://www.gullbergjansson.se/


Nej det är inte Gullberg Jansson utan Öman gruppen klimatteknik i Växjö som säljer Midea MSH12HRDN1 under namnet Ömanpumpen. De säger dessutom att de vinteranpassat den och de säljer den med standardinstallation för 18900 :-

Om det är ett bra pris eller ej vet jag inte då jag ännu inte funnit några bra referenser på denn pump här på forumet.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2005, 15:03:20 »
hej ...
vart hittar man  Midea MSH-12HRN1  pumpen  för 6250 kr

Utloggad mm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2005, 15:54:59 »
du kan bla köpa den för 7115:- inkl. frakt pÃ¥ www.hannus.se eller om du hellre vill ha den äldre modellen , sÃ¥ kostar den 5995:- pÃ¥ www.vpgr.se 

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2005, 16:30:10 »
Låter dyrt tycker jag ! för det är väl inte ens en inverter pump det där ?

Utloggad climate

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2005, 16:37:05 »
väldigt många importerar hem nya märken som kanske aldrig har blivit körda en vinter.
Innan jag beställde skulle jag be om att prata med en referens familj som har provat. 8)

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2005, 16:48:26 »
Hej..
inte för å gnälla men det e inte inverter pumpar som vgpr och hanus säljer....
fast alfa glory pumpen (410 On/Off pump) är jävligt vettig för priset...

Pratade med nån kille på Hanus å han på stod att dom hadde en betydligt lägre felfrekvens
på midea pumpen än tex panasonics pumpar,dom säljer ju båda så han bör ju veta vad han pratar om,kan ju iofs va att det e en on/off pump å dom e mindre komplicerade än en inverter
« Senast ändrad: 21 oktober 2005, 16:57:19 av jockefors »

Utloggad J_P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2005, 16:56:40 »
Jag har haft en Midea MSH-09HRDN1 inverter i snart ett års tid. Den har fungerat utan problem också på vintern.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2005, 21:39:15 »
Tack för alla svar

Nobby

  • Gäst
Nobby
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #11 skrivet: 25 december 2005, 16:28:21 »
Det är en mycket prisvärd pump och det är en invertertyp du skall ha.
Jag har satt ett tiotals sådana pumpar.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #12 skrivet: 25 december 2005, 18:13:51 »
HELT APPROPÃ…!

Skall man köpa en värmepump så skall man tänka lifecycle cost! om jag köper en en dålig pump insallerad och klar för 10000kr och 3 år senare tvingas byta till en som kostar 15000kr så är priset 25000kr innom en ganska snar framtid!

Man köper en besparing inte en pryl satsa därför alltid rätt från början för det går nämligen alldrig att ändra sig när det gäller besparingsinvesteringar, för då är det för sent och besparingen kommer att utebli!

Så länge du tittar tittar på dom stora japanska varumärkena som mitsubishi,panasonic,fujitsu,sanyo,mfl är du rätt ute men heter pumpen något svenskt eller annat konstigt är pumpen en beställningsvara från kina, och vem drar robotar till kina? dålig el och låga löner, dom tillverkas under förhållanden som vi inte skulle slakta en gris till jul i. Folk sitter i långa rader och löder kretskort och det är inte renrumsmiljö! Kvaliteten blir ojämn då männinskor gör missar med lödningar och annat! 
Så rådet är känner du dig osäker nu så avstå!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #13 skrivet: 25 december 2005, 23:51:21 »
 ??? Visserligen hÃ¥ller jag med om att man bör köpa en märkespump av helst opartiskt
testad typ,men...Jösses då! Dom flesta Japanska fabrikaten har ju produktion utlagd
till Asien(Kina,Malaysia etc.)  Med den inställningen till "kinaproduktion", lär vi snart få
bita i det sura äpplet.  Kvalitetskontroll är knappast ett problem för de stora märkena,
oavsett var i vida världen dom väljer att lägga sin produktion.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Midea MSH12HRDN1
« Svar #14 skrivet: 26 december 2005, 11:30:42 »
??? Visserligen håller jag med om att man bör köpa en märkespump av helst opartiskt
testad typ,men...Jösses då! Dom flesta Japanska fabrikaten har ju produktion utlagd
till Asien(Kina,Malaysia etc.)  Med den inställningen till "kinaproduktion", lär vi snart få
bita i det sura äpplet.  Kvalitetskontroll är knappast ett problem för de stora märkena,
oavsett var i vida världen dom väljer att lägga sin produktion.


Helt rätt när det gäller stora japanska tillverkare men när det gäller kinesiska fabrikat som du kan få ditt firmaemblem på tex "rockys heatpump" så är saken en annan jag kommer ihåg då jag köpte ett antal carrier inverters och fick byta ut samtliga 2ggr och sedan kretskort 1 gång och sedan utefläkten 1 gång och sedan för utedelarna ett himla väsen så man tvingades bygga ljudvallar runt aggregatet.

Carrier är ett gamalt fint företag och dom skötte sig exemplariskt och ersatte alla kostnader för det hela och erkände till slut att kvaliteten var inte den bästa då underleverantörer etc i kina inte hade rätt kontroll i sin tillverkning, (dagens inverters är vad jag förstår bättre) men jag är alltid skeptisk då en makin egentligen heter "the best product of asia" och sedan kan kallas något svenskt eller så. Det är stor skillnad att lägga ut tillverkning i egna fabriker än att använda inhemska kinatillverkare.

Tittar man pÃ¥ tex Panasonic tillverkaren matsushita i malaysia sÃ¥ är fabriken en modern robottillverkning nÃ¥got som vi i sverige alldrig skulle kunna Ã¥dstakomma. där sprutar ut allt frÃ¥n plastmatv till brödrostar och gud vet vad, med jämn och hög kvalitet med lÃ¥ga löner och som malaysia momsfritt!  (malaysia planer nu att införa moms) men fabriken är inte ett resultat av inhemska malayers strävande eller sammarbete med nÃ¥gon svensk importör
då hade kvaliteten sett annorlunda ut.
   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!