Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin  (läst 11705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« skrivet: 23 januari 2011, 02:28:13 »
Hej  Alla!
Är det nÃ¥gon som har en frekvensstyrd maskin typ ivt x16 eller liknande som har lite koll pÃ¥ köldbärarvätskans temperatur skiljer under Ã¥ret? Är väldigt intresserad hur hÃ¥let regerar pÃ¥ när man drar pÃ¥ fult med VPn när det är mycket kallt ute.  Skulle vara intressant hur man tagit hänsyn till detta i kalkylen av djupet pÃ¥ hÃ¥let i förhÃ¥llande till en av/pÃ¥ maskin. Ämnet kanske diskuterats tidigare är dÃ¥ tacksam för en länk, letade men kunde inte hitta nÃ¥got  :-\
MVH

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2011, 12:35:18 »
Hålet borde bli djupare därför att man kan ta en större del av (hela) toppeffekten med en frekvensstyrd maskin...
Jag har aldrig installerat en sådan, men det är min tanke iaf.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2011, 12:41:25 »
Man borde ändÃ¥ behöva ha en flödes utjämning pÃ¥ en frekvensstyrd maskin.  Om vi dimensionerar en 100% täckande maskin sÃ¥ mÃ¥ste distributions systemet vara anpassat för den effekten. Och dÃ¥ kan vi lika gärna ta en billigare on/off maskin som dessutom är bÃ¥de billigare att serva och lättare pÃ¥ alla vis. 

Vad gäller hålet så måste det vara anpassat för uttaget. Kanske kan man underdimensionera lite, men jag skulle inte gjort det. *vinkar*

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2011, 22:10:33 »
VP orsaklet vad menar du med flödes utjämnare? kan du utveckla är du snäll och varför skulle då en on off maskin bli bättre kan du utveckla det också a:gl

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2011, 22:20:16 »
Bättre och bättre.  Om ditt system ( nu förutsätter vi ett befintligt sÃ¥dant) har ett delta pÃ¥ säg 20K  Ett normalt 80-60 system.  DÃ¥ är det kanske inte säkert att en inverter maskin passar direkt utan den behöver en "tanklösning" precis som en vanlig vp.  DÃ¥ väljer jag den billigare och enklare vp:n

Detta för att när all effekt kommer vid 100% last, så är det för dåligt flöde i det befintliga systemet *vinkar*

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2011, 23:00:26 »
Hej Oraklet
Jag förstår fortfarnade inte vad du menar varför det inte går.
en en stegs maskin säg 50% effekt dimesioneering (ta en maskin med mycket hög volymetrisk verkningsgrad så den är så den är någeerlunda linjär i sin värmeavgivning) så har du ett delta T på 10 grader för standard maskinen så är systemet väldigt flödes begränsat enligt min bedömmning redan från början, visst en maskin med R407C på grund av dess flytande kondensering vill helst ha en visst delta redan från start men använder du ett azeotropt medium har du inte den begränsningen utan dimensionerar systemet för ett högre flöde eller styr befintlig maskin passivt på värmesidan. Jag menar att det är systemet som är fel inte maskinen om den används på rätt sätt, enligt min filosofi är inte systemet fixt utan anpassar för att passa till en otimalare totallösning

min erfarenhet av att använda en buffert tank är en nödlösning för att få flöde genom värmepumpen, ett sådant system brukar ge i 99 fall av 100 onödigt stor exergiförlust för ofta för att de felkopplade. Att minska exergiförlusten är ju vitsen vid en frekvens styrdmaskin, det som är lite synd är att om vi pratar en scroll blir den av typen fixt i sin geometri istället för en av sk typen floating scroll av vad jag känner till, vilket innebär större läckage i scrollen med sämre verkningsgrad. Men även om kompressorn får något mindre verkninggrad mot en referens kompressor blir vinsten större efter som just exegiförlusterna minskar. Visst de standard maskiner som finns idag ger inga stora vinster mo en enstegsmaskin men det behöver inte så vara eftersom det går att dimentionera och bygga dem på annat vis för att få bort flaskhalsen


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2011, 16:13:19 »
Är kompressorn frekvensstyrd så ska även värmebärarpumpen vara varvtalsstyrd och det ska vara en elektronisk expansionsventil monterad, annars faller ju hela iden med att kunna skippa acktanken och ändå dimensionera värmepumpen för 100% energitäckning och med möjlighet att reglera temperaturen i varje rum enl BBR16
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2011, 20:39:29 »
Hej R717.   Flödesutjämningen beror pÃ¥ hur man kopplar det.  Ingen buffert tank!! flödesutjämning. Thumbsup

Sedan så gillar jag personligen, de enklare av/på pumparna ,men det är ju upp till var och en *vinkar*

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2011, 21:30:52 »

Sedan så gillar jag personligen, de enklare av/på pumparna ,men det är ju upp till var och en *vinkar*
Det håller jag med om, det käns osäkert med alla invertrar och kretskort....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2011, 22:14:54 »
bara för det sitter en elektronisk expasionsventil blir det inte automastiskt bra, det finns dock stora möjligheter om man tar tillvara dem på rätt sätt.

hÃ¥ller med om att mycket kretskort kan kännas magstarkt, men vilken IVT eller NIbe eller Thermia maskin idag har inte en hel del krets kort ivilket fall som helst... och visst händer att de leker  fiR:

en varvtals styrd cirkulationspump löser mycket men lÃ¥ngt frÃ¥n allt särskilt dÃ¥ vi pratar R407C, sist jag tittade i X15 var det en reciver efter kondensorn  ;) reciver med Zeotrop medium kan ge tillstÃ¥ndsförändrinar i systemet  ::)

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2011, 23:17:02 »
När jag tog in offerter på VP till vårt hus var det klar skillnad i föreslaget borrdjup. Invertermaskinen krävde två borrhål (minns tyvvärr inte djupet) medan en on/off klarade sig med 170 meter. Borrfirman körde normalt ner till 230/hål.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2011, 23:47:16 »
hade varit väldigt intressant om du hade kvar offerterna för att se vilken tecknings grad de räknat med  :P

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2011, 07:03:55 »
bara för det sitter en elektronisk expasionsventil blir det inte automastiskt bra, det finns dock stora möjligheter om man tar tillvara dem på rätt sätt.
en varvtals styrd cirkulationspump löser mycket men långt från allt särskilt då vi pratar R407C,

Nä men det skapar ju förutsättnigar för en väl fungerande maskin..

sist jag tittade i X15 var det en reciver efter kondensorn  ;) reciver med Zeotrop medium kan ge tillstÃ¥ndsförändrinar i systemet  ::)
Men har man en varvtalsstyrd vb pump så minskar kondensorkapaciteten(vid dellast), och köldmediet måste ju ta vägen någonstans, det går nästan inte att komma ifrån en receiver.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2011, 14:03:50 »
vad det gäller elektronisk expansionsventil: underförutsättning att den är vald rätt och med lämpliga inställningar, tänker man sig inte för kan dett innebära en del nackdelar också

vad det gäller vartalstyrd cirkpump på varma sidan så får den styras på ett sådant sätta att det machar kapaciteten, blir en optimerings grej

Den största fördelen med en eletronisk ventil med rätt funktioner går det att styra en maskin på ett sätt som inte är lika påtagligt med en termostatisk expantionsventil eller underkylsningsvetil. Men den största vitsen är alla larms det går att få med så en helt annan säkerhet att köra sönder maskinen. Bar det finns den låg och högtrycks pressostat är ingen 100% säkerthet mot att du kör sönder kompressor då du är utan för drift området, du har ju själv en sådan maskin såg jag. Det är en väldig skillnad i vilka funktioner som finns till gängliga mellan olika styrningar, alcos skiljer mycket mot carels, danfoss har en annan lik Honewell osv. sedan det som blir riktigt intressant är att det kommer utrusning där di kan samköra styrning med inbördes buss system och då kan vi bygga som vi inte kunna gjort tidigare, om man nu inte är tillverkare och beställer a 1000tals enheter...

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2011, 14:30:25 »

Den största fördelen med en eletronisk ventil med rätt funktioner går det att styra en maskin på ett sätt som inte är lika påtagligt med en termostatisk expantionsventil eller underkylsningsvetil. Men den största vitsen är alla larms det går att få med så en helt annan säkerhet att köra sönder maskinen. Bar det finns den låg och högtrycks pressostat är ingen 100% säkerthet mot att du kör sönder kompressor då du är utan för drift området, du har ju själv en sådan maskin såg jag. Det är en väldig skillnad i vilka funktioner som finns till gängliga mellan olika styrningar, alcos skiljer mycket mot carels, danfoss har en annan lik Honewell osv. sedan det som blir riktigt intressant är att det kommer utrusning där di kan samköra styrning med inbördes buss system och då kan vi bygga som vi inte kunna gjort tidigare, om man nu inte är tillverkare och beställer a 1000tals enheter...

Den största fördelen med elektronisk ventil är väl snarast att det är så enkelt att byta köldmedie. De funktioner du räknar upp löser man ju billigare på annat sätt. Skriver du in fel överhettning på en elektronisk ventil får du ju lika lätt vätskeslag/dålig kylning som på en termisk... eller vad tänkte du på nån annan säkerhetsfunktion?

Har man vartalstyrd kompressor kan man ju med fördel ha kappilärrör.
Some call it global warming.. i am just freezing.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!