Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tappvattenvärme med solpaneler.  (läst 49084 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nenneswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tappvattenvärme med solpaneler.
« skrivet: 18 oktober 2010, 09:20:18 »
Jag har ett hus på 140 kvadrat bygd 1975 med direktverkande el till elementen, men dom går mycket sällan, bara när det är svinkallt ute. Som ersättning har jag en Luft/luft pump som fungerar utmärkt vid normala temperaturer. Men nu till tappvattnet där värmen idag bereds i en Thermia 300 liter med el. Beredaren är troligtvis från 1975, så den ska jag byta ut mot en Invest VVP-300 ( vad jag fattar ny på marknaden i Sverige) med integrerad värmepump och elvärmepatron. Nu ska jag komplettera VVPen med 2 st solpaneler IVP 2,0 på sammanlagt 4 kvadrat eftersom det finns en föristallerad solslinga i beredare på 10 meter. Vi är två vuxna i hushållet som bor i Sunne i Värmland. Är detta en acceptabel lösning på tappvattenvärmare.

MVH

Nenneswe.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2010, 19:45:43 »
Vid 15 + ute fungerar den ju hyfsat,tyvärr sammanfaller detta med när även solfÃ¥ngaren fungerar som bäst. Emaljerad beredare med offeranod....? solfÃ¥ngare med 394 kwh/Ã¥r 50 gradigt vatten ,som skall jobba emot max 150 liter, för 3250:-/kvm....?   priset pÃ¥ vvp:n verkar dock skäligt och det är ju tom 3 Ã¥rs garanti.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 21:10:33 »
hej
invest grejen är det vettigaste som finns i dag för att göra billigt varm vatten,funkar oberoende av väder å gör billigt varmvatten
mycket bättre/effektivare än solfångare....sen att den ventilerar kåken gör inte saken sämmre..samt att den går att kyla med på sommaren....

vore det min grej så skulle jag skita i solvärme å satsa på en vatten mantlad kamin i stället...den går ju att koppla mot beredaren samtidigt som den ochså värmer huset...måste totalt sett bli det billigaste/effektivaste sättet att värma huset och bereda sitt varmvatten...
en annan fördel är ochså att vattnet i vedkaminen går att använda i tex en fläktradiator om man vill bygga ett lite enklare vattenburet system för att tex värma ett garage eller föråd eller varför inte montera en i huset

men visst måste man lixs tvunget ha solvärme så visst funkar det med...men tyvär inte på vintern...då funkar investen å vedkaminen till 100%
« Senast ändrad: 18 oktober 2010, 21:15:50 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2010, 21:19:40 »
Vid 15 + ute fungerar den ju hyfsat,tyvärr sammanfaller detta med när även solfÃ¥ngaren fungerar som bäst. Emaljerad beredare med offeranod....? solfÃ¥ngare med 394 kwh/Ã¥r 50 gradigt vatten ,som skall jobba emot max 150 liter, för 3250:-/kvm....?   priset pÃ¥ vvp:n verkar dock skäligt och det är ju tom 3 Ã¥rs garanti.

hmm vad dÃ¥ till 15+ ??? maskinen använder ju inne luft  för att värma varmvatten....enligt mig sÃ¥ har väl dom flesta ca 20+ inne
att ta 20+ å omkonvertera det till +60 med en värme pump måste va effektivt som f-n .....
vitsen med maskinen är ju att den ventilerar ditt hus..och gör varmvatten av spillvärmen som du annars skulle spola bort ut på backen
ger mig den på att den spolar ut kall luft ur huset

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2010, 23:03:02 »
Förslag till chung: ta en titt på manualen på vvp-300. Den är gjord för att anslutas mot uteluft.,fodrar minst 250 kbm luft/tim och har 200 mm anslutning och är sålunda väderberoende. visserligen kan säkerligen ventilationsluft medejekteras men vvpn ensam har en fläkt som inte klarar ett normalt ventilationssystems tryckfall.Om grejen sedan kan befaras vara tillverkad i Kina finns anledning att begrunda om det är det vettigaste som finns idag att göra billigt varmvatten.

Utloggad nenneswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2010, 13:39:48 »
Tillverkaren av VVPen är General Electric, men om dom i sin tur lagt ut tillverkningen i Kina, det vete tusan. Men på Tisdag kommer hela maskineriet.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2010, 08:55:20 »
Förslag till chung: ta en titt på manualen på vvp-300. Den är gjord för att anslutas mot uteluft.,fodrar minst 250 kbm luft/tim och har 200 mm anslutning och är sålunda väderberoende. visserligen kan säkerligen ventilationsluft medejekteras men vvpn ensam har en fläkt som inte klarar ett normalt ventilationssystems tryckfall.Om grejen sedan kan befaras vara tillverkad i Kina finns anledning att begrunda om det är det vettigaste som finns idag att göra billigt varmvatten.

Hej
har kollat på en liknande apparat...en värmeåtervinner från inneluften,samt att den går att ta luft utifrån å värma varmvattnet med tex på sommaren...jag tror att det första är vettigare

sen att det inte är en komplett vent anläggning vet jag redan,men för folk som sitter i samma båt som jag så är allt bättre än inget
vi har bara en skälvdrags ventilation i huset...enda gången den funkar bra är mitt i vintern då man inte vill att värmen sk ha fri väg ut ur kåken

så i tev mitt hus tror jag inte det har vare en dålig grej
« Senast ändrad: 22 oktober 2010, 09:09:20 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2010, 09:59:44 »
Trendimport i farten igen....
Tittar ni på de kurvor som man anger är det vid vatten in +15 ºC = sommartemp på kallvatten in..
Sen börjar kurvan vid +43 ºC utomhusluft där den anger 4.600W effekt = typ Dubai eller något annat ökenområde.
Tittar vi på svenskt klimat vid +15 ºC till +20 ºC sommartid får vi 2800W till 3000W effekt.

Tar vi svensk vinter bör kallvatten in ligga runt +3 till +7 ºC, finns inget i denna data om detta.
Tar vi svensk vinter -7 ºC till -15 ºC ger pumpen 1100W till 600W (ex inmatat effekt) men fortfarande med +15 ºC kallvatten in, vad den ger vid +3 till +7 bör då vara nästan en halvering av nämnda effekter = 300W till 650W (-15 till -7 ºC).

Sen måste jag citera deras reklamblad:
InVest VVP-300 är enkel att installera, endast vatten in & ut. Den drivs av den  miljövänliga köldemediet R134a som genererar en framledningstemperatur om 38°C~60°C och fungerar i en omgivande temperatur mellan -30°C~43°C.
Jaha, den ska funka ner till -30 enligt Trend men databladet går bara till -15 (också Trend).
Allt pekar på att Trend köpt in en maskin som varit avsedd att utnyttja inomhusluften i stora fastigheters returluft ut, och istället säljer den under konceptet att man ska utnyttja utomhusluften pga luftomsättningen a 250m3/tim. Så när det är kallt ute kan alltså inte vp generera varmare vatten än c:a +38/40 med sitt kylmedium R134a.

Du hade en kåk på 140m2, om vi gissar att din takhöjd är 2.30 blir det 140 x 2,30 = 322m3 luft, man ska omsätta halva detta per timme i ventilation = 322/2=161m3/tim. Nu kräver denna maskin 250m3/tim för att fungera enligt diagrammet, då skulle jag nog sätta en T-rör och blanda inomhusluft med uteluft och ha ett spjäll som reglerade blandningen, för att enbart köra uteluft in ger ju inget vintertid vid svinkyla.

Håller med Chunlan, man ska ju försöka ta tillvara energin på inomhusluften och det finns modeller just för detta, du kan ju kolla på länken nedan på liknade maskiner från en konkurrent. Klicka på värmepumpar:
http://www.energicentra.nu/
« Senast ändrad: 22 oktober 2010, 10:25:04 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2010, 11:40:22 »
http://www.mediaupdate.se/2010-10-04/enkelt_byte_kan_spara_stora_pengar

Köp den för 20 000:- + installation. Du sparar in den kostnaden på två år!

Det man inte skriver är att kalkylen kräver att man förbrukar varmvatten för minst 15 000:-/Ã¥r (vilket enligt dom mostavarar 20-25% av elräkningen) ...  huvuddunk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nenneswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2010, 13:02:54 »
Hua.

Tackar för alla synpunkter.
Men det är inte lätt, några är för och några är tveksamma till VVP-300, men va fan det kan inte mer än gå åt skogen. Stämmer inte uppgifterna från säljaren så får man väl gå till ARN. :,v(


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2010, 17:29:39 »
ARN sysslar inte med värmepumpar, vill du klaga kostar det dig 1500:- bara att starta upp en reklamation, och om du ser på andra trådar om folk som blivit lurade är det väl 50% att någon ens tar tag i problemet. Kolla istället hur många firmor som säljer denna grej, och kolla typen av kylmedium, effekter och teknik, finns ju andra än Trend och även konkurrenskraftiga priser.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2010, 21:52:43 »
Jag har installerat en sådan här maskin.
Den har ännu inte gått många dagar men den ger varmvatten. Jag har den just nu kopplad så att den tar varmluft inne och skickar ut kalluften via en slang utomhus.

Jag hade läst det lilla jag sett på internet om denna maskin men tänkte prova.

Jag var orolig angående luftkubiksvolymen den behövde. 225 eller liknande kubikmeter.

Det visar sig att den går kanske en timme om dagen vid normal förbrukning på 2 vuxna och 2 barn.. Den förbrukar alltså inte all denna enorma luft per timme och dygn.

i min lilla tvättstuga på 2,5x2 meter står den och visst blir det några grader svalare där inne men det gör inget då tvättmaskin och torktumlare går varje dag. Dörren är på glänt.


Framöver så skall jag koppla den så att den tar uteluft också tillsammans med ett reglerbart spjäll så jag kan låta den ta inneluft också vid svinkalla dagar.

Jag hade 11 grader vatten in vid installation och det tog cirka 9 timmar startdagen att få upp den till 60 grader. Annars går den ned till 55-56 grader innan den startar och kör upp det till 60 grader.

I övrigt värmer jag huset enbart med luft-luft IVT khr-n och har 184kvadrat på en o en halvplan.


Jag kan tillägga att jag köpte den från en leverantör som skickade med en solfångarpanel i samma pris. DVS 19995 för VPV-300 inklusive
Solfångarpanel Invest ISP 2.0 som annars kostar 6495 spänn extra. Denna har jag ej kopplat in o vet ej om jag skall. Kanske använder jag den löst till ungarnas pool på sommaren.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2010, 22:12:18 »
Tillägg till ovan.

Jag har också grunnat på varför det finns en anod då den är emalj.

Kan det vara så att anoden är till för solslingans angrepp??
« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 22:26:55 av elvings »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2010, 00:01:17 »
Jag kan tillägga att jag köpte den från en leverantör som skickade med en solfångarpanel i samma pris. DVS 19995 för VPV-300 inklusive Solfångarpanel Invest ISP 2.0 som annars kostar 6495 spänn extra. Denna har jag ej kopplat in o vet ej om jag skall. Kanske använder jag den löst till ungarnas pool på sommaren.

Undrar bara om du tänker koppla den direkt mot pool med klorerat vatten eller om du kör vvx emellan, för deras panel verkar inte vara av den typ som klarar klorerat vatten, bör nog kollas iaf.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Tappvattenvärme med solpaneler.
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2010, 06:44:03 »
Anoden är just till för emaljerade beredare och skall bytas/kontrolleras åtminstone vartannat år.Att beredare rostat upp i många frånluftpumpar beror till stor del av att detta inte gjorts.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!