Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP till ack.tank  (läst 3101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
VP till ack.tank
« skrivet: 23 maj 2004, 16:05:37 »
Det närmar sig, men många råd gör mig fundersam. ??? Jag ska ansluta VP till min befintliga 750 l acktank med solvärmeslinga och dockad till vedpannan.
Tappvarmv. värms först i en 11 m lång förv.slinga längst ner i tanken och slutligen i eftervärmningsslingan är 15 m placerad i toppen.
Returen från Vedp. och solvärme sitter i botten. Framledning solfångare sitter i tankens övre halva. vedpannan går in i mitten av tanken. Jag tror själv att VP bör gå in på samma ställe, det finns också ett uttag ledigt där i tanken som kallas framledning för alternativt värmesystem med 25 mm anslutning. :P ;D
Någon som rätar ut mina funderingar ?

admin

  • Gäst
admin
Re:VP till ack.tank
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2004, 19:25:27 »
Som jag har förstått det bör man ha den lågvärdigaste värmekällan längst ned, och den högvärdigaste högst upp.

Om detta stämmer borde det bli.

Alla hämtar sitt returvatten från botten av tanken.

Solfångarna går in längst ned - eftersom de inte kan ge speciellt hög effekt.

Sedan kommer värmepumpen i mitten av tanken - eftersom den inte kan(bör arbeta med så höga temperaturer.

Sedan kommer vedpannan högst upp i tanken - eftersom den ger högsta temperaturen, och högsta effekten. Och den är inte speciellt känslig för höga temperaturer. Dessutom kan du få värmepumpen att fungera trots att du eldar lite ved.

Om detta är rätt eller ej låter jag vara osagt, men så har jag fattat det i alla fall.

/Rickard

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:VP till ack.tank
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2004, 21:40:47 »
 ;DDet lÃ¥ter riktigt det du skriver och det lutar Ã¥t den inkopplingen 8)

admin

  • Gäst
admin
Re:VP till ack.tank
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2004, 08:53:49 »
Kolla på euronoms lösning, snyggt jobb euronom!

http://www.euronom.se/pdfer/exotank0310.pdf

Utloggad vedbackup

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP till ack.tank
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2007, 23:32:15 »
Hej insuinsu och alla andra som funderar på att koppla in en luft-vatten vp till befintliga acktankar med ved eller pelletseldning som primär värmekälla !

Att koppla in värmepumpen i mitten av acktanken är helt rätt. (Jag har förvisso veden inkopplad i toppen)
I mitt fall kan det när mina 2*500 L tankar är fulladdade efter vedeldning kan det mycket väl vara 75-80 ºC i botten pÃ¥ tanken och 85  ºC i toppen. Ibland orkar/hinner man inte elda och dÃ¥ gÃ¥r elpatron in. Eldar ved vintertid.
Elpatron tar även hand om varmvattenberedning vår-sommar-höst. För att slippa köra elpatron så mycket vill jag koppla in en luft vatten värmepump som startar när tanktempen understiger säg 50 ºC och stoppar vid 55 ºC.
Jag måste använda en extern värmeväxlare mellan värmepump och acktank.
Tar värmepumpen skada av att det ibland är 80 ºC i botten/mitten av tanken ? Den är ju avstängd då .... :)


Vedeldning mot acktankar på 2*500 L vintertid med elpatron som backup. Vår-sommar-höst : luft-luft vp och elpatron för varmvattnet. Söker luft-vatten vp för att slippa köra på elpatron. Huset är i 2 plan med källare på 175 m2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: VP till ack.tank
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2007, 07:12:37 »
skall man inte ha solen överst??....

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP till ack.tank
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2007, 11:04:40 »
Alltid solen i botten, då får du ut mest ur solfångarna... Precis som med vp så låg temp som möjligt så länge som möjligt... Det bästa är väl om man på morgonen har typ 20 grader i botten och när solen går ner typ 50 i toppen på tanken... Så det går att duscha osv....
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP till ack.tank
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2007, 22:45:38 »
skall man inte ha solen överst??....
Jo, med rätt ventiler så tror jag på det här, åtminstone om man har sol/VP/el. Dra kallt vatten ur botten, låta det cirkulera i solslingan tills tempen kommit upp i 50+ grader och släppa in det i toppen. Även om sol har lägre effektivitet för högre temp, så tappar en VP ännu mer på att skapa varmvatten.
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!