Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket spar man? luftvärmepump för underhÃ¥llsvärme.  (läst 31051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ajn_vpforum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
År det verkligen någon ide att använda en luftvärmepump för underhållsvärme i stugan. Drar inte underhållsvärmen minst lika mycket el som ett vanligt element.

I luftvärmepumpen antar jag att man måste ha ett elelement för avfrostning och dessutom måste man ju driva fläkten som går mest hela tiden.

Är det någon som har erfarenhet av detta och som har tagit reda på hur mycket el som underhållsvärmen kräver om man jämför luftvärmepumpen med vanliga elelement.

För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år (ca 2000 kr/år om man räknar elförbrukning, elöverföring och alla skatter).

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
År det verkligen någon ide att använda en luftvärmepump för underhållsvärme i stugan. Drar inte underhållsvärmen minst lika mycket el som ett vanligt element.

I luftvärmepumpen antar jag att man måste ha ett elelement för avfrostning och dessutom måste man ju driva fläkten som går mest hela tiden.

Är det någon som har erfarenhet av detta och som har tagit reda på hur mycket el som underhållsvärmen kräver om man jämför luftvärmepumpen med vanliga elelement.

För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år (ca 2000 kr/år om man räknar elförbrukning, elöverföring och alla skatter).

Om du sparar 1000kwh/år , vad jämför du detta med ? Luftvärmepump eller ELelement ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hursom sÃ¥ ger luftvärmepump igen mer än direktel, givetvis! Men har även och göra med hur mycket du är i stugan vintertid? Är det bara för ren underhÃ¥llsvärme, och endast vistelse  sommartid, dÃ¥ mÃ¥ste värmepumpen betalas i endast vintertid i underhÃ¥llsläge..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ajn_vpforum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
>> Om du sparar 1000kwh/år , vad jämför du detta med ? Luftvärmepump eller ELelement ?

Jag jämför med min gamla elräkning.


>> Hursom så ger luftvärmepump igen mer än direktel, givetvis! Men har även och göra med hur mycket du är i stugan vintertid? Är
>> det bara för ren underhÃ¥llsvärme, och endast vistelse  sommartid, dÃ¥ mÃ¥ste värmepumpen betalas i endast vintertid i
>> underhållsläge..

Vi är inte i stugan speciellt mycket på vintern (men vi vill inte kallställa huset) , så det är därför som jag är extra intresserad av att veta om vi tjänar några pengar på att installera en värmepump och köra den på underhållsvärme. Min gissning är att värmepumpen har ett COP värde nära 1 vid underhållsvärme på vintern. Är det någon som kan bekräfta/dementera detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En värmepump får högre verkningsgrad ju mindre skillnad det är mellan utetemp och rumstemp, ju kallare du har inne desto högre COP får du alltså.
Jag ser inga som helst anledningar till varför värmepumpe skulle få lägre COP vid underhållsvärme än vid normal värme.

Om en värmepump ställd på underhållsvärme bara fungerar som den skall bör du spara ca 40-70% av den tidigare elförbrukningen (beroende på var i landet dina stuga står, högre procentuell besparing ju högre årsmedeltemp orten har).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hur många kwh gör du av med under vinterhalvåret? Är det få kwh så får man räkna om det är lönt med luftvärmepump.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ajn_vpforum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hur många kwh gör du av med under vinterhalvåret? Är det få kwh så får man räkna om det är lönt med luftvärmepump.

/A.

Vi har en väldigt låg förbrukning 3200 kwh per år, men om man kan få en värmepump för 10 000 kr och reducera förbrukningen ytterligare en bit så är det ändå intressant. Vid liten förbrukning ökar ju elbolagen transmissionsavgiften rätt mycket.

Utloggad MLG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Frågan borde vara OM man spar pengar på en luftvärmepump.

Ja det kan man göra om den håller så länge som man har beäknat. Garantin verkar vara 5 år på uteagregat om man har tur och räknar man på 5 års drift så kommer man troligtvis inte spara några pengar utan tvärt om samt så måste man plocka ner alt.

Sedan ska man inte glömma en pumpen behöver ha översyn.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Om underhållsvärmen bara är för att vattnet i badrum och kök inte ska frys så kan man ju nöja sig med en underhållsvärme på bara 5 grader och, kanske bara i några rum och då kan det vara billigare att ha direktverkande el. Med en värmepump måste man åtminstone ligga på 10 grader för att den skall avfrosta korrekt och det kan vara svårt att begränsa sig till några specifika rum. Om det däremot är för att det ska gå snabbt att värma upp hela huset när man kommer till sitt fritidshus så gott som varje helg är värmepumpen att föredra.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Jag skulle nog tråkigt nog köra direkt el, och ev som föregående säger, ev begränsa värmen.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ajn_vpforum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Ja det stämmer nog att det blir svårt att räkna hem pumpen om den brakar ihop efter 5 år.

Jag vill dock ha 9 - 10 grader i underhållsvärme så att man har en chans att åka upp och åtgärda ett elavbrott.


Utloggad bumpas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej alla,

Tänkte bara ge lite input hur jag tänkte när jag satte in en pump (för 2 dagar sedan  ;D). Min sommarstuga är pÃ¥ ca 70m2 och under vintern har vi nu under flera Ã¥r haft värme (6grader) för att inte fukt och annat ska ta över.

Kostnaden för detta har inte varit så hög, jag tror att vi snittar runt 4000kwh under hela året för allt, hushållsel och värme.

Det som inte är så positivt med direktverkande el är att det tar lång tid att värma huset ifrån ca 10grader till behagliga 21. Hade det varit enbart vuxna i familjen så hade det ju varit ok, men eftersom vi har småbarn så vill vi att det ska gå snabbare att få värme samt höja utnyttjandegraden vinter/tidig vår och sen höst.

Jag har fått en Fujitsu ASYA12 installerad till bra pris och är mycket nyfiken hur allting ska fungera. Jag tror inte att vi kommer att spar in på elen, men om vi kan utnyttja sommarstugan ett par helger till under året så är det värt investeringen flera gånger om.
1st Fujitsu ASYA12LGC i sommarstuga 70m2 på Orust;
1st Diplomat8 i hus med källare, 105m2 per plan.

Utloggad ajn_vpforum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år

Har kollat upp elräkningarna lite mer noggrant nu, och jag kan nu konstatera att luftsolfångaren inte på egen hand har reducerat vår förbrukning. För det första är det in 1000 kwh/år utan snarare 800 kwh/år. Minskningen beror dels på luftsolfångaren, dels på att vi har installerat digitala termostater som numera styr våra element.

En annan sak man bör ha i minnet är att hur stor elräkningen blir beror också på hur kallt/varmt det har varit under aktuellt år jämfört med det år man relaterar till. Jag misstänker att årets förbrukning kommer att bli högre än den vi hade förra året då vintern var kallare i år.
« Senast ändrad: 27 juni 2010, 23:36:04 av ajn_vpforum »

Utloggad ajn_vpforum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år

Har kollat upp elräkningarna lite mer noggrant nu, och jag kan nu konstatera att luftsolfångaren inte på egen hand har reducerat vår förbrukning. För det första är det in 1000 kwh/år utan snarare 800 kwh/år. Minskningen beror dels på luftsolfångaren, dels på att vi har installerat digitala termostater som numera styr våra element.

En annan sak man bör ha i minnet är att hur stor elräkningen blir beror också på hur kallt/varmt det har varit under aktuellt år jämfört med det år man relaterar till. Jag misstänker att årets förbrukning kommer att bli högre än den vi hade förra året då vintern var kallare i år.

För att snabbt få upp värmen kan man också använda ett infravärmeelement. Typ terassvärmare.


Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Hej alla,

Tänkte bara ge lite input hur jag tänkte när jag satte in en pump (för 2 dagar sedan  ;D). Min sommarstuga är pÃ¥ ca 70m2 och under vintern har vi nu under flera Ã¥r haft värme (6grader) för att inte fukt och annat ska ta över.

Kostnaden för detta har inte varit så hög, jag tror att vi snittar runt 4000kwh under hela året för allt, hushållsel och värme.

Det som inte är så positivt med direktverkande el är att det tar lång tid att värma huset ifrån ca 10grader till behagliga 21. Hade det varit enbart vuxna i familjen så hade det ju varit ok, men eftersom vi har småbarn så vill vi att det ska gå snabbare att få värme samt höja utnyttjandegraden vinter/tidig vår och sen höst.

Jag har fått en Fujitsu ASYA12 installerad till bra pris och är mycket nyfiken hur allting ska fungera. Jag tror inte att vi kommer att spar in på elen, men om vi kan utnyttja sommarstugan ett par helger till under året så är det värt investeringen flera gånger om.
jag vill inte göra dig besviken, men fujitsus modeller har visat sig fungera mycket dåligt i just underhållsvärmeläget, dom fixar inte att frosta av korrekt, så du bör hålla ett öga på den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!